رضا برجی: فیلمسازان شهدای افغان را از مظلومیت خارج کنند/ شهدای افغان و یک دنیا مسئله کشف نشده در افغانستان

کد خبر: 405609

بیست و نهمین نشست فیلمسازان جوان انقلاب به یاد تیپ فاطمیون و شهدای افغان مدافع حرم با حضور آیت‌الله قرهی و رضا برجی در حسینیه هنر و نمایش مستند «معلم» ساخته محسن اردستانی برگزار شد.

مستند «معلم» آخرین ساخته محسن اردستانی در ارتباط با تیپ فاطمیون به فرماندهی شهید علیرضا توسلی (ابوحامد) است. تیپ فاطمیون جمعی از رزمندگان افغانستانی هستند که در محور سوریه به جنگ با تکفیری ها می پردازند. محسن اردستانی پیش از این نیز با 4 اثر در مورد شهدای مدافع حرم در پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار شرکت کرده بود که مستند «کرار» از وی موفق به دریافت فانوس بخش بیداری اسلامی شد.

مدافعان حرم از اولیای خدا هستند

آیت‌الله قرهی در این نشست گفت:‌ بحث جهاد و شهادت بحث اولیای خداست و زمانی که از شهادت صحبت می‌شود صحبت از افرادی عادی نیست و شهادت توفیقی است که برای همه حاصل نمی‌شود.

وی افزود: در همین زمینه حضرت امیرالمومنین (ع) می‌فرماید که جهاد بابی از ابواب بهشت است که خدا برای اولیا خاص خودش آن را باز می‌کند و البته همه چنین توفیقی ندارند. در خاطرم هست به محضر آیت‌الله بهاءالدینی عرض کردیم که خیلی به این رزمندگان علاقه دارید و ایشان را در همه حال به حضور می‌پذیرید علت این کار چیست؟ ایشان فرمودند عده‌ای تصور می‌کنند که آیت‌الله العظمی بها‌الدینی از اولیای خداست اما اولیای حقیقی این رزمندگان هستند و این کلام امیرالمومنین را ذکر کردند. البته تصور نشود که جهاد اگر باشد شهادت هم هست بلکه باید لطف خداوند شامل جهادگران شود و مدافعان حرم از اولیا خدا هستند.

هرکس بدون آرزوی شهادت بمیرد در حالت نفاق مُرده است

این استاد حوزه علمیه در ادامه گفت:‌ در کلامی از رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده که اگر کسی بدون آرزوی شهادت از دنیا رود به نفاق مرده و این مرگ را ایشان شعبه‌ای از نفاق عنوان کردند، حریم ولایت مشرق و مغرب ندارد و دفاع از آن مختص به گروه خاصی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آیت‌الله مولوی قندهاری فرموده‌اند که وقتی امام عصر (عج) ظهور کنند اول نگاهشان به لباس سبز سپاه است و امروز می‌بینیم، سردار سلیمانی که برای ما سردار است و در مقابل ولایت خود را سرباز می‌داند چه وحشتی در دل دشمنان ایجاد کرده است. وی اعتقاد به جهاد دارد و هر جا که اراده کند به اذن خدا در آنجا حاضر می‌شود.

آیت‌الله قرهی به دفاع از حرم اهل بیت اشاره کرد و گفت: دفاع از حرم نیز جهاد است که خداوند باب آن را برای اولیا خاص خود باز کرده است. هر کس بمیرد و خداوند را در قیامت ملاقات کند و اثری از جهاد در او نباشد احساس می‌کند در خودش خللی وجود دارد و این کلام در حالی است که آن فرد خدا را زیارت می‌کند که نشان از ابرار بودن وی دارد اما با این حال احساس کمبود خواهد کرد.

این استاد اخلاق یادآور شد: فردی آمد نزد آیت‌الله بهجت که من نیز محضر ایشان بودم، عرض کردند که آقاجان رزمنده‌ای فوت کرده و وصیت کرده لباس جنگ و جبهه را درون قبرم بگذارید آیا می‌شود این کار را کرد؟ ایشان فرمودند اگر لباس جبهه و رزم است هیچ اشکالی ندارد.

اگر حالات رزمندگان را ببینیم غبطه می‌خوریم

وی اضافه کرد: باید یاد شهیدان زنده نگه داشته شود و فرقی نمی‌کند متعلق به کجا باشند، وقتی ظهور اتفاق بیفتد دیگر مرزها معنا ندارد و همه بندگان خدا هستند و این جهادگران امروز از الطاف خداوند هستند. پیامبر اکرم می‌فرماید: هر کس یک روز در جبهه‌های جهاد صبر کند برای او بهتر از چهل سال عبادت است و منظور از عبادت در این جا عبادت مقبول است، حتی وقتی از تعبیر بهتر استفاده می‌کند نشان می‌دهد چه فضیلتی از چهل سال عبادت مقبول دارد. اگر حالات رزمندگان را ببینیم غبطه خواهیم خورد. امیرالمومنین (ع) می‌فرماید بعد از اسلام، جهاد شریف‌ترین اعمال است.

وهابیت بازوی صهیونیسم است

این مدرس حوزه علمیه در ادامه گفت:‌ طالبان، داعش، النصره همه تراشیده وهابیت و وهابیت بازوی صهیونیسم است. من بارها گفته بودم که این‌ها صهیونیست هستند و دیدیم که بعد از مجروحیت سران آنها به تل‌آویو منتقل شدند. نتانیاهو گفت: این‌ها سربازان صلح ما هستند. وهابیت ملعون این‌ها را تعلیم داده و مشخص است که یهودی هستند. اقل این‌ها مسلمان هستند ولی سران آنها مسلمان نیستند که شاید عده‌ای خشکه مقدس هم میان آنها باشد. امیرالمومنین فرمودند که خشکه مقدس‌ها پشت مرا شکستند و بدتر از آنها عالمانی هستند که مردم را از دین گریزان می‌کنند.

دشمن با اسلام به اسلام ضربه می‌زند

وی در ادامه گفت: پانزده سال پیش با توجه به پیشرفت اسلام در اروپا یکی از آنها در مصاحبه با فیگاروی فرانسه گفته بود که با این اوضاع پیشرفت اسلام در غرب به کمتر از نیم قرن نمی‌کشد که زوال حکومت‌های غربی را باید دید و امروز می‌بنیم که دشمن با علم کردن این‌ها می‌خواهد مانع پیشرفت اسلام شود و با اسلام به اسلام ضربه می‌زند.

شهدای مدافع حرم به بالاترین نیکی رسیده‌اند

وی در پایان با اشاره به اجر شهادت گفت: در حدیثی داریم که می‌فرماید بالای هر خوبی یک خوبی داریم الا کسی که در راه خدا کشته شود پس به تحقیق بدانید بالاتر از شهادت دیگر هیچ خیری نیست. شهدای باعظمت مدافع حرم و شهدای دیگر به بالاترین نیکی رسیده‌اند. شهادت را به همه نمی‌دهند و توفیق می‌خواهد و در حقیقت این توفیق از الطاف خداست. یکی از خصوصیت‌های شهادت که رسول گرامی اسلام به آن اشاره کرده است این است که شهید درد کشته شدن را احساس نمی‌کند، مگر به اندازه دردی که از فشار پوست انگشت دست پیدا می‌شود. بهترین مرگ شهادت است و انسان که می‌خواهد بالاخره یک روز بمیرد پس بهتر است که شهید شود.

در افغانستان به نقاطی رفتم که بعید می‌دانم برخی افغان‌ها رفته باشند

در ادامه این مراسم رضا برجی مستندساز و عکاس گفت: افغانستان اولین کشوری بود که برای فیلمسازی به آنجا رفتم. با نیت یک سفر به افغانستان رفتم و در همان سفر هم دوربین و وسایلمان را گرفتند در مرکز افغانستان، در تله ازبک‌ها گرفتار شدیم که در نهایت یک شهید و چند مجروح دادیم و اسیر شدیم. ما چند وقتی مهمان آنها بودیم اماوسایلمان را به ما ندادند که فقط یک دفترچه داشتم و در آن روزنگار می‌نوشتم.

وی افزود: بعد از این سفر یکی از دوستان همراه ما گفت که دیگر به افغانستان باز نمی‌گردم که واقعاً باز هم نگشت، اما من نه برای یک مرتبه، بلکه بیست بار به افغانستان بازگشتم و در آنجا به جاهایی رفتم که بعید می‌دانیم برخی افغانستانی‌ها رفته باشند.

یک استان شیعی اولین جایی بود که از دست شوروی آزاد شد

برجی در ادامه این نشست گفت: در افغانستان یک گم‌شده‌ای وجود دارد که من در جستجوی آن هستم و آن را در صد کشور دیگری که به آنجا سفر کرده‌ام ندیده‌ام. من زمانی به افغانستان سفر کردم که شوروی آنجا حضور داشت و اولین جایی که آزاد شد استان بامیان افغانستان بود که البته در رسانه‌ها کمتر مطرح شد که استان بامیان یک استان شیعی در افغانستان بود که شهید مزاری در آنجا حضور داشت.

فیلمسازان افغانستانی شهدای افغانستانی را از مظلومیت خارج کنند

وی اضافه کرد: فیلمسازان شیعه افغانستان باید کمک کنند که شهدای افغانستانی از مظلومیت خارج شوند و این اتفاق با کمک شما رخ خواهد داد. استاد شهید مزاری با کمک فیلمسازان افغان از محاق به تاریکی بیرون خواهد آمد.

توجه به شهدای مقاومت افغانستان واجب است

این عکاس و مستندساز گفت: باید مسائل افغانستان کشف شود و یک دنیا کار در افغانستان وجود دارد و حالا که شهدای افغانستان در جریان مقاومت به شهادت می‌رسند توجه به آنها واجب‌تر است.

حضور افغان‌ها در دفاع از اسلام باید مورد توجه قرار گیرد

وی در ادامه گفت: امام خمینی در قبول قطعنامه جمله‌ای دارد که می‌فرماید من نوید پیروزی شما در سنگرهای کلیدی را می‌دهم این جمله در حالی بیان می‌شود که ما در موضع ضعف قرار داریم و مانند جنگ خیبر در صدر اسلام است که پیغمبر در حین کندن خندق گفت: که من فتح ایران و روم را به شما نوید می‌دهم در حالی که اسلام در آن زمان در موقعیتی تدافعی قرار داشت و امروز کشمیر، تاجیکستان، بوسنی، لبنان و ... سنگرهای کلیدی است که اگر دست بچه مسلمان‌ها باشد قصه‌های آخرالزمان بروز خواهد یافت و باید گفت که انقلاب اسلامی تازه شروع شده است. چرخ ظهور در حال سرعت گرفتن است و انشاالله حضرت بیایند. من هر جا رفتم افغان‌ها را دیدم. برای مثال در بوسنی یک تیپ از مجاهدان افغانستان وجود دارد. حضور افغان‌ها به عنوان مدافعین جهان اسلام در همه جا احساس می‌شود. همین که در هر نقطه از جهان اسلام تهدیدی علیه اسلام به وجود می‌آید، افغان‌ها حضور دارند نکته مهمی است و باید به آنها توجه شود.

گسترش انقلاب اسلامی در جهان باید نشان داده شود

برجی در نشست فیلمسازان جوان انقلاب گفت: استاد مزاری در جریان انقلاب اسلامی وجود داشته است. وی در حال انتقال اعلامیه‌های امام از نجف به افغانستان بوده که در ایران بازداشت می‌شود که مدتی نیز با رهبر انقلاب هم سلول بوده است. اتفاق انقلاب اسلامی در حال گسترده‌تر شدن است و باید این گسترش را در جهان نشان دهیم.

جنگ‌های آخرالزمانی باید نشان داده شود

وی افزود: در مستند «در امتداد غدیر» شیعیان بومی و غیر بومی را نشان دادیم که در آن مستند نیز ما ردپای افغانستانی‌ها را می‌بینیم که فعالیت می‌کردند. جنگ در یمن و جنگ در شامات یک جنگ آخرالزمانی است که در حال وقوع است و دشمنان قصه اتفاقات آخرالزمان را گرفته‌اند و باید با توجه به این حوادث آنها را به جهان نشان دهیم.

فیلمساز باید انتظار واقعی را رواج دهد

برجی در پایان گفت: فیلمساز باید تفکر انتظار واقعی را رواج دهد. انتظار واقعی هم این نیست که بنشینیم تا حضرت بیاید بلکه منتظر واقعی به استقبال حضرت می‌رود.

به عنوان فیلمساز، باید دید برای ظهور چه کرده‌ایم

وی یادآور شد: همچنین ما باید بنشینیم و ببینیم که چقدر در نیامدن حضرت ولی‌عصر (عج) مقصر بوده‌ایم و من و تو فیلمساز برای آمدن آقا چه کرده‌ایم؟ ما زمینه را فراهم نکرده‌ایم نشان می‌دهد که ما مانع اتفاق افتادن فرج هستیم و به عنوان فیلمساز باید این را نشان دهیم و هر فردی باید نشان دهد که برای آمدن ایشان چه می‌تواند انجام دهد.

در پایان این نشست عبدالرضا هلالی از مداحان اهل بیت‌ (ع) برای حاضرین مدیحه‌سرایی کرد.

در ادامه می توانید تصاویری از این بزرگداشت و نشست را ملاحظه فرمایید:

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها