با این مشکلات معیشتی، جذب جوان به مسجد دشوارتر است

کد خبر: 424137

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جذب جوانان به مسجد مساله‌ای دشوار و دور از تصور نیست، گفت: اما وقتی شرایط و امکانات اولیه زندگی برای آنها فراهم نیست و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، جذب آنان به مساجد دشوار می‌شود.

سرویس فرهنگی فردا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با «فردا» در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان قشر جوان را به مساجد جذب کرد، گفت: این بحث بسیار پیچیده است و نیاز به کارشناسی دقیق و واکاوی و بررسی موشکافان‌ ای دارد.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی مردم و بحران‌های اقتصادی موجود تصریح کرد: وقتی جوان امروز با مشکل بیکاری و گرفتاری مواجه است، چگونه می‌توان توقع داشت آنها جذب مساجد شوند و توصیه‌ها در این زمینه را بپذیرند؟!

احمدی ادامه داد: به طور کلی جذب جوانان به مسجد مساله‌ای دشوار و دور از تصور نیست اما وقتی شرایط و امکانات اولیه زندگی برای آنها فراهم نیست و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، جذب آنان به مساجد دشوار خواهد بود؛ هر چند مشاهده می‌کنیم در ایام اعتکاف جوانان بسیاری در خانه خدا حضور یافته و به عبادت می‌پردازند و این نشان از آن دارد که جوان‌ها زمینه لازم را دارند.

رییس سازمان انتشارات «سمت» با تاکید بر اینکه مسئولان ذیربط باید زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کنند تا بتوان در گام بعد سخن از برنامه‌های عبادی به میان آورد، اذعان کرد: جمعیت غالب کشور ما مسلمان هستند و گرایش ذاتی به مساجد دارند اما باید بتوان این پتانسیل را با رفع مشکلات موجود به مقصد رساند و زمینه جذب را فراهم کرد.

وی وجود روحانی با تدبیر و آگاه را در مساجد پس از رفع مشکل بیکاری جوانان، از راهکارهای مهم و موثر در جذب این قشر جامعه به مساجد دانست و عنوان کرد: به نظر می‌رسد باید روحانی‌ها و ائمه جماعات مساجد از سطح اطلاعات بالا و به روزی برخوردار بوده و از سوی دیگر روانشناسان زبده‌ای باشند تا بتوان کشش و رغبت و تمایل در دل جوان برای حضور در خانه خدا ایجاد کرد؛ در حقیقت امام جماعت مسجد باید در حد توان خود، برای مسجد وقت بگذارد و تنها به برپایی نماز اکتفا نکند.

حجت‌الاسلام احمدی نقش رسانه‌ها را نیز در این راستا موثر خواند و ابراز کرد: در شرایطی که ماهواره و رسانه‌های غربی در پی ترویج فساد و بی‌تفاوت کردن جوان‌ها نسبت به مسائل دینی با تولیدات جذاب هستند، رسانه‌های داخلی ما به ویژه صدا و سیما باید قوی‌تر وارد میدان شده و دانشمندانه عمل کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه رسانه ملی به یکسری کلیات اکتفا کرده و آنها را به اذهان افراد جامعه القا می‌کند، این در حالی است که با کلی‌گویی مشکلی حل نمی‌شود و باید وارد جزییات شد؛ رسانه‌ها می‌توانند در تمامی عرصه‌ها از جمله ایجاد پیوند و تعامل میان جوانان و مساجد نقش مهمی داشته باشند، البته اگر بخواهند و برنامه‌ریزی کنند!

رییس سازمان انتشارات سمت بیان کرد: مساله جذب جوانان به مساجد امری بسیار پیچیده و حساس است و با چند توصیه و حرف نمی‌توان این مشکل را حل کرد و این هدف را به مقصد رساند؛ من افراد و جوانان متدینی را می‌شناسم که با وجود مقید بودن به امور دینی، اما تمایلی به حضور در مساجد ندارند، چرا که گرفتاری‌های زندگی از جمله بیکاری، شوق حضور در خانه های خدا را از آنها سلب کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان یادآور شد: بنابراین نباید این مساله را سرسری و ساده گرفت، بلکه باید جلسات و کمیسیون‌های مختلف و متعددی تشکیل داد و مساله به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود. در حقیقت، این طرح دانش خاص خود را نیاز دارد و باید کارشناسان و متخصصان دلسوز و متعهد و کاردان دست به دست هم داده و با تشکیل اتاق فکرهایی، این مساله را دنبال کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها