پنج کتاب خواندنی برای صد و هفتاد و پنج غواص

کد خبر: 436009

در هفته های اخیر به خصوص حالا که موج تشییع و تدفین شهدای غواص به شهرهای مختلف کشور نیز رسیده است، در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی، مطالب زیادی برای شهدای غواص نوشته شده و دست‌به‌دست می‌شود. در این میان نگاهی به کتابهای شاخص مرتبط با رزمندگان غواص لطف بیشتری دارد. هرچه مطالعه ما در مورد جنگ و دفاع مقدس بیشتر باشد، این احساسات ناب و لطیف، جهت‌دارتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.

پنج کتاب خواندنی برای صد و هفتاد و پنج غواص
سرویس فرهنگی فردا- حامد یامین پور ؛ در هفته های اخیر به خصوص حالا که موج تشییع و تدفین شهدای غواص به شهرهای مختلف کشور نیز رسیده است در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی، مطالب زیادی برای شهدای غواص نوشته شده و دست‌به‌دست می‌شود. طی این مدت هرکس به اندازه خودش، احساسات‌ش را به افتخار این شهدا، عیان کرده؛ برخی با نثر ادبی، بعضی با عکس و طرح و آن‌هایی که سرذوقی داشتند با شعر و غزل. اما در این میان باید توجه داشت، هرچه مطالعه ما در مورد جنگ و دفاع مقدس بیشتر باشد، این احساسات ناب و لطیف، جهت‌دارتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.

جالب نیست که بعد گذشت 25سال از جنگ تحمیلی، جوانان ما فقط نام سرداران‌مان را می‌شناسند؛ قطعا مطالعه می‌تواند اصلی‌ترین راه برای شناخت بیشتر باشد. در ادامه کتاب‌هایی را با هم مرور می‌کنیم که درباره غواصان شجاع و عملیات‌هایی که در آن‌ها شرکت داشتنه‌اند، بیشتر نوشته‌اند. علاقه‌مندان به تهیه این کتاب‌ها می‌توانند آن را از طریق فروشگاه اینترنتی «کتابخون»به نشانی ketabkhon.ir تهیه کنند و یا با شماره تلفن 66963154 تماس بگیرند.

لشکر خوبان / معصومه سپهری / سوره مهر

در بحث غواصی و عملیات‌هایی که آن‌ها شرکت داشته‌اند، آنچه کم‌تر به آن توجه شده، بحث شناسایی‌ها و تمرینات سخت غواصی در سرمای سخت کارون و دز است. گوشه‌هایی از سرمای استخوان‌سوز زمستان، تمرینات و مشقت‌هایی که غواصان تحمل کردند در کتاب «لشکر خوبان» بیان‌شده است. «فصل عملیات شهادت» از این کتاب مربوط به آماده‌سازی یکی از گردان‌های لشکر 31 عاشوراست. در «فصل غواصلار» نگارنده در حد بضاعت‌ش این مرواریدهای زیبا را کنار هم به زیبایی چیده است، خصوصا آن‌جا که تکاپو و فعالیت یگان غواصان را با تهییج شعر «صمد قاسم‌پور» توصیف می‌کند.

حاج صمد قاسم‌پور، از حال و هوای سرودن این شعر در صبح بعد از عملیات والفجر 8 می‌گوید: «شب عملیات با بچه‌های غواص گردان خداحافظی کردیم. عبور از اروند در این عملیات بسیار مهم و حیاتی بود. صبح روز بعد که خط شکست، شهید احد مقیم و شهید حاج رضا داروین به همراه من به محل رفتیم و اولین بار ما صحنه شهادت بچه‌های غواص را دیدیم . »

شعر ترکی « لای لای ای جبهه لرین یورقونی ای خسته جوان لار » سروده حاج صمد را شهید حاج رضا داروئی مدّاحی کرده که از این لینک می‌توانید، ببینید: www.aparat.com/v/jJywh

حماسه یاسین / سیدمحمد انجوی‌نژاد / سوره مهر

این کتاب هم پر است از خاطرات شب زنده‌داری‌های عملیات کربلا4 با محوریت خاطرات نویسنده از رزمندگان گردان یاسین و گروهان قهار که وظیفه غواصی را در ایام جنگ ایران و عراق بر عهده داشتند. در کتاب همواره از دو شهید به‌نام‌های علی شیبانی و سیدهادی مشتاقیان یاد می‌شود و بیشتر حوادث کتاب، دور و بر او و دوستانش می‌گردد. کتاب حائز رتبه اول کتاب دفاع مقدس، ادبیات دفاع مقدس و جشنواره ایثار، ادب و پایداری 1379 شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«... دریکی از میدان‌های خرمشهر، منتظر ماشین ایستادم که تا مقر گردان بروم. اولین تویوتایی که رد شد، نگه داشت. تویوتا، مال لشکر 27 حضرت رسول (ص) تهران بود و دو نفر در آن سوار بودند. در جلو را باز کرد و مرا کنارش نشاند. بعد از سلام و احوال‌پرسی، درحالی‌که با تعجب به من نگاه می‌کرد، پرسید: چند سالته؟ گفتم: نوزده‌سال. پرسید: غواص بودی؟ گفتم: می‌بینی که! گفت: بهت نمیاد! لباس‌ها رو از کجا آوردی؟ ...»

آب هرگز نمی‌میرد / حمید حسام / نشر صریر

میرزامحمد سُلگی، فرمانده گردان152 حضرت ابوالفضل(ع) لشگر32 انصارالحسین بود. وی از ۲۲ سالگی در جبهه‌های غرب و جنوب جنگ تحمیلی حضور یافت و در این مدت پنج بار مجروح شد. این کتاب به مرور خاطرات وی می‌پردازد.

در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» درباره عملیات کربلا4 و به شهادت رسیدن تعداد زیادی از غواصان ایران، می‌خوانیم:

«... محدوده عملیاتی ما در میانه و وسط پنج لشگر خط‌شکن بود و غواصان ما باید از محل تلاقی رودخانه کارون و اروندرود به آب می‌زدند و در سکوت کامل از کنج جزیره عراقی ام‌الرصاص در داخل اروند عبور می‌کردند و با رعایت اصل غافلگیری در شب، خط دشمن را در سمت چپ جزیره ام‌الرصاص به طول 3کیلومتر به تصرف خود درمی‌آوردند. وجود جزیره ام‌الرصاص در داخل اروند و مقابل کارون برگ برنده دشمن محسوب می‌شد و قطعاً دشمن را هوشیارتر می‌کرد و کار را برای عبور غواصان سخت‌تر . .. »

چتربازی در امواج / محمدعلی گودینی / کتاب ابرار

شهید «جواد شاعری» از غواصان گردان علی‌اکبر(ع) از لشکر۱۰ نیرو مخصوص سیدالشهدا بود که زندگی‌نامه‌اش به قلم «محمدعلی گودینی» در کتاب «چتربازی» گردآوری شده است. کتاب، روایت آنچه است که بر سر یکی از غواصان آمده و تمرینات سختی که مؤید برنامه‌ریزی بوده و بیان‌گر و پاسخ‌گوی شبهاتی است که عملیات جنگ بی‌برنامه، فقط با یک زمینه معنوی ظاهری صورت نگرفته است.

کتاب روزگاران / فاطمه غفاری / روایت فتح

دو جلد از مجموعه کتاب‌های روزگاران انتشارات روایت فتح، به روایت داستان غواضان می‌پردازد. جلد9 این مجموعه از «غواصان لشكر14» مي‌گويد، از آن‌هايي كه آن‌قدر كم سن و سال‌اند كه به‌شان نمي‌خورد عمليات كنند و در اين عمليات پيروز باشند، از آن‌ها كه فرمانده‌هان اسكله‌ عراقي‌ها را انگشت به دهان مي‌كنند. كم سن و سال‌اند، شرايط هم دشوار است؛ تابستان زير گرماي آفتاب، در هواي شرجي، تمرين مي‌كنند و زمستان در هواي سرد، بعضي‌ها نمي‌توانند تحمل كنند، اما خيلي‌ها مي‌مانند. شرايط سخت، ويژگي مشترك تمرين‌ها و مانورهاي آن‌هاست.

جلد7 از این مجموعه هم از «غواصان» اروند می‌گوید. رودی که باید در آن ساکت بود و ساکت ماند؛ بی‌صدا، هر صدایی، عملیات را لو می‌دهد. در اروند، فقط وقتی خستگی در می‌کنند که شهید شده‌اند، در اروند، ناله‌ها در گلو خفه می‌شود تا عملیات، لو نرود. این کتاب ماجرای 2بار عبور از اروند را روایت می‌کند؛ یک‌بار بهمن64 و بار دوم دی65. بار اول؛ والفجر8 یک عملیات پیروز در سال‌های جنگ. بار دوم اما عراقی‌ها حواس‌شان جمع است، غواص‌ها که از اروند می‌گذرند، آن‌ها آن‌سوی آب، منتظرند...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها