سالن‌های تئاتر ملک پدری مدیران نیست! چرا به برگزیدگان ایرانی و سنتی امکان نمایش نمی‌دهند؟

کد خبر: 438681

داوود فتحعلی بیگی تاکید کرد: سالن های تئاتر ملک پدری مدیرانشان نیست که سلیقه ای و رابطه ای عمل کنند؛ بلکه آنان مسئول سروسامان دادن کارها هستند. هزینه های بسیاری برای تولید نمایش های ایرانی و سنتی صرف می شود تا آثار قابل قبولی تولید شود؛ اما به دلیل نبودن سازوکار منطقی و درست باید مدت ها در نوبت اجرا بماند.

سرویس فرهنگی فردا - داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره آیینی و سنتی در گفتگو با خبرنگار «فردا» گفت: مشکل اصلی اجراشدن این نمایش ها بعد از جشنواره است که متاسفانه مدیران سالن های تئاتر برای برگزاری نمایش های ایرانی زمانی را در نظر نمی گیرند.

وی با بیان اینکه مسئولان مربوط به این حوزه تا حد توان از برگزاری این جشنواره حمایت کردند، افزود: این در حالی است که ما در زمینه نمایش ایرانی هنرمندان خوش ذوق و خوبی داریم که بسیاری از آنان جوایز ارزشمندی را از جشنواره فجر دریافت می کنند.

دبیر جشنواره آیینی-سنتی با انتقاد از مدیریت سالن های تئاتر به خصوص تئاتر شهر تاکید کرد: سالن های تئاتر ملک پدری مدیرانشان نیست که سلیقه ای و رابطه ای عمل کنند؛ بلکه آنان مسئول سروسامان دادن کارها هستند.

فتحعلی بیگی با بیان اینکه مسئولان باید فکری برای اجرای این آثار کرده و دستورالعملی به مدیران سالن ها برای اجرا دهند، خاطر نشان کرد: هزینه های بسیاری برای تولید نمایش های ایرانی و سنتی صرف می شود تا آثار قابل قبولی تولید شود؛ اما به دلیل نبودن سازوکار منطقی و درست باید مدت ها در نوبت اجرا بماند.

وی با اشاره به آثار تولید شده در بحث نمایش های ایرانی چه معاصر و چه سنتی خاطر نشان کرد: سیاست تصمیم گیری برای اجرا باید به گونه ای باشد که اولویت با آثار نمایشی ایرانی باشد نه آن نمایش هایی که برگرفته از فرهنگ غربی است.

دبیر جشنواره آیینی و سنتی با بیان اینکه در دوره های گذشته آثار تولید شده به نوبت در تئاتر شهر اجرا می شدند و این دست مشکلات وجود نداشت، تصریح کرد: مطمئن هستم سلیقه شخصی مدیران است که برای رونق نمایش ها و سالن های تئاتر از چهره های سینمایی استفاده می کنند.

فتحعلی بیگی ضمن انتقاد از شیوه رایج در انتخاب نمایش ها برای اجرا گفت: این به معنای این است که آنها با چهره های سینمایی مدیریت می کنند؛ اما در دوره های گذشته نمایش های ایرانی اجرا شد که تماشاچیان نه تنها برای اجرا صف می کشیدند که گاهی به علت شلوغی و نبود جا ایستاده نمایش را دنبال می کردند.

وی نبود مکان ثابت برای اجرای این گونه نمایش را مشکل دیگر این عرصه خواند و افزود: برای احیای نمایش های سنتی فضایی را لازم داریم که به طور مستمر هم محیط آموزشی برای علاقه مندان این عرصه باشد و هم محیطی پژوهشی برای آن دسته از افرادی که آثار درخور توجهی دارند، وجود داشته باشد که مراجعه کنند.

فتحعلی بیگی تصریح کرد: در حال حاضر دفتر آیین های سنتی در حد یک اتاق است که همه آرشیوها را در آنجا جمع آوری و نگهداری کردیم که بسیاری از علاقه مندان برای دریافت آن مراجعه می کنند.

وی در خصوص کمبود سالن های تئاتر گفت: سالن های موجود جوابگوی نیاز این عرصه نیست. قبل از انقلاب نیز همین تعداد سالن وجود داشت که الان موجود بوده و هیچ تغییری نکرده است.

این چهره کهنه کار هنرهای نمایشی تاکید کرد: در بهترین حالت اگر سالن مجزایی برای نمایش های سنتی ایران در نظر گرفته شود باز هم جوابگو نیست و هنرمندان باید برای نوبت اجرا دو یا سه سال منتظر بمانند که سرچشمه های خلاقیت جوانان و فعالان در این رکود چند ساله کور می شود.

دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در خاتمه ضمن اشاره به برگزاری هفدهمین دوره آن در سال جاری اضافه کرد: هشدارهایی در زمینه از دست رفتن این آیین و سنن وجود دارد؛ اگر نسل جوان با این نمایش ها آشنا نشوند دیگر هیچ حرفی از نمایش آیینی باقی نمی ماند و آیندگان از ما دلگیر خواهند شد؛ زیرا امکانات بسیاری وجود دارد که می توان با تلاش در عرصه خلق آثار هنری گام برداشت.

گفتنی است کانون نمایش‌های آیینی و سنتی و مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را در شهریور ماه ۹۴ برگزار می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها