توصیه رییس رسانه ملی به شبکه «مستند»

کد خبر: 443498

رییس رسانه ملی اعلام کرد شبکه مستند موظف است با طرح موضوع مستندِ ایران کشورمان را با همه ابعاد تاریخی و جاذبه های مختلفش به تصویر بکشد.

مهر: محمد سرافراز رییس سازمان صدا و سیما در مراسم نکوداشت مستندسازان که شامگاه دوشنبه ۱۶ شهریور در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: ابتکاری که در نوع برگزاری مراسم به خرج داده شد قابل تقدیر است. این کار هم یک ابتکار بود و هم صرفه جویی در وقت. گزیده گویی و انتخاب گزیده برنامه ها و گفتگوها و پخش آن در قالب یک فیلم کار خوبی بود.

وی ادامه داد: این تقدیر به شکل مجازی انجام شد و حقیقی نبود و من را به یاد فضای مجازی انداخت چون فضای مجازی مخلوق رسانه های نوین است و با دنیای حقیقی رقابت می کند.

رییس رسانه ملی بیان کرد: در فضای مجازی شما در نوعی کره مجازی که شبیه کره زمین است هستید ولی وقتی در آن سیر و سفر می کنید زمان وجود ندارد. در این فضای مجازی، زمان از بین رفته است و شما در آنِ واحد می توانید به کشور دیگری سفر کنید و حتی وارد حریم خصوصی افراد شوید. لازم است شما بدانید چگونه باید هویت خود را در این فضای جدید حفظ کنید و اگر در این دنیای بی مرز هضم شویم، حذف می شویم.

شبکه مستند به شبکه ای تولیدی ارتقا می یابد

سرافراز در ادامه به شبکه مستند اشاره و بیان کرد: مستند باید با همه انواع آن در رسانه ملی احیا شود و با همه گونه های مختلفی که تولید یک برنامه مستند به آن نیازمند است مورد توجه قرار گیرد. ما هم در سازمان تصمیم گرفتیم که شبکه مستند را از یک شبکه تامینی به شبکه تولیدی ارتقا دهیم.

رئیس سازمان صدا و سیما با ارائه تعریفی از مستند تصریح کرد: یکی از تعاریف درباره مستند این است که مستند کشف حقیقت از راه طرح واقعیت است. ما وارد واقعیت شده، در آن عمیق می شویم و از این طریق به عمق آن پی می بریم.

وی با اشاره به تفاوت مستندهای داستانی با سایر آثار داستانی بیان کرد: تشابه این دو این است که فیلم مستند باید حتما روایت و آغاز پایان داشته باشد و نه اینکه صرفا صحنه های کم ارتباط را به هم وصل کند. ما با مستند درباره یک شخص، یک زندگی و یک داستان واقعی مواجه و در آن عمیق می شویم.

سرافراز خاطرنشان کرد: لازم است به این سئوال توجه کنیم که اگر دوربین مستند بخواهد به یک واقعه بپردازد چه نگاهی باید داشته باشد. به طور مثال اگر شما این روزها رسانه ها را ببینید آوارگان جنگ سوریه، عراق، لیبی و ... به عنوان یک مساله اصلی در این رسانه ها مطرح هستند و مستندساز در چنین مساله ای باید بپرسد که چرا آوارگان جنگ به مساله اصلی تبدیل شده اند و حقایق آن را پیدا کند.

مستندسازان بپرسند داعش را چه کسانی به وجود آورده اند

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: تاکنون جمعیت های زیادی به کشورهای اروپایی آواره شده اند که باید دید عامل اصلی این آوارگی ها چه کسانی هستند یا باید پرسید گروهی مثل داعش را چه کسانی بوجود آورده اند.

وی اضافه کرد: بسیاری از این مهاجران و آوارگان خود را به کشورهای اروپایی رسانده اند و تاکنون صدها نفر از آنها هم در راه کشته شده اند و گاهی بعضی از آنها مثل یک کودک ۳ ساله سوری که کشته می شود به یکباره سوژه می شود در حالی که ما باید یک سوژه را در همه ابعاد آن ببینیم.

حمایت از مستند اولی ها

سرافراز ادامه داد: مستند به تحقیقات عمیقی نیاز دارد تا بتواند حقیقت را بیان کند. ما باید برای احیای مستند از تجارب پیشکسوتان استفاده کنیم تا راه برای نسل جدید باز شود همچنین باید از مستند اولی ها حمایت کنیم و برای کارهای آنها برنامه داشته باشیم و آثار دانشجویان را نیز به شکل موردی مطرح کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به مستندهایی درباره ایران عنوان کرد: بخشی از کار شبکه مستند طرح موضوع مستندِ ایران است و ایران باید با همه ابعاد تاریخی و با جاذبه های مختلف به تصویر کشیده شود. ما در این مسیر از کسانی که کمک کنند و در این عرصه وارد شوند حمایت می کنیم و جزو وظایف شبکه مستند این است که آثار فاخری را که در این زمینه تولید می شود، حمایت و آنها را خریداری کند تا موضوع مستندهای فاخر ارج و قرب پیدا کند.

سرافراز در پایان این مراسم از شهدای خبرنگار رسانه ملی که در جنگ ایران و عراق بودند و همچنین آنهایی که به ثبت واقعیت های جنگ پرداخته اند و در این راه شهید و یا جانباز شده اند تقدیر و تشکر کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها