اکبر عالمی در پشت صحنه «سربداران»

کد خبر: 445530

شبکه مستند سیما برای سه شنبه 24 شهریور مستندهای دیدنی از جمله آزمایش افسانه ها با روش علمی در «افسانه ردایان»، خاطرات بندر انزلی با رضاشاه و روس ها از زبان فردوست، حیا و عفاف در طول تاریخ در «سریر عفاف» و اکبر عالمی در پشت صحنه «سربداران» در «آن روی سکه» را برای پخش در نظر گرفته است.

اکبر عالمی در پشت صحنه «سربداران»
روابط عمومی شبکه مستند: مجموعه مستند «افسانه ردایان» سه شنبه 24 شهریور ساعت 16 برای پخش درنظر گرفته شده است. اکبر عالمی در پشت صحنه «سربداران» در «آن روی سکه» «آن روی سکه» مجموعه مستندی است که 42 قسمت دارد و مربوط به آموزش سینما توسط استاد اکبر عالمی است. این مجموعه در دهه 60 تولید شده و الهام بخش بسیاری از هنرمندان فعلی برای ورود به عرصه هنر سینما بوده است.
سومین قسمت این مجموعه ساعت 23 روز سه شنبه 24 شهریور از شبکه مستند سیما پخش می شود و این قسمت مربوط به آموزش نورپردازی در سینما است.
اکبر عالمی در این قسمت سر صحنه سریال «سربداران» رفته است و با گروه فیلمبرداری و عوامل این سریال گفتگو کرده است. آزمایش افسانه ها با روش علمی! در این مجموعه مستند که سه شنبه قسمت اول آن در 40 دقیقه روی آنتن می رود، با استفاده از روش های علمی صحت باورهای عامه، افسانه ها، شایعات و صحنه های فیلم ها توسط آدام و جیمی مورد آزمایش قرار می گیرد. قسمت 25 «رادیو مستند» ساعت 17 روی آنتن می رود. این مستند به تهیه کنندگی محمدعلی شیرزادی سراغ برنامه‌های مختلف شبکه‌های رادیویی می رود و به نوعی آنها را به تصویر می کشد. گویی که مردم با تماشای این برنامه یک برنامه رادیویی را هم دیده اند و هم شنیده اند و از آنچه در پشت صحنه برنامه ها رخ می‌‌دهد نیز باخبر شده اند. روایتی از تلاش ایرانشناس گرجی برای گسترش ادبیات فارسی «شاعر بهشتی» مستندی است که در ساعت 18 روی آنتن می رود و درباره «واخوشتی» شاعر و ایرانشناس مشهور گُرجی است. این شخصیت در زمینه گسترش شعر و ادبیات ایران در گرجستان تلاشی بسیار و برای ترجمه آثار فاخر و حتی عامیانه و طنز ایران به زبان گرجی اقدام کرد. «شاعر بهشتی» در 55 دقیقه پخش می شود. قسمت پنجم «عروسی اقوام» در ساعت 19 برای پخش آماده شده است. این برنامه به آداب و رسوم مراسم ازدواج در شهرهای مختلف ایران می پردازد و تنوع این مراسم را در نقاط مختلف کشور چون دشت مغان، بندر عباس، بندر ترکمن، زابل، چابهار و... را به تصویر می‌کشد. قسمت 14 «نشانه های خاک» ساعت 20 پخش می شود. این اثر 38 دقیقه ای به کارگردانی محمد مقدم در مورد میراث فرهنگی و تمدن ایران ساخته شده است. خاطره سفر به لهستان و رضاشاه و روس ها از زبان فردوست قسمت دوم «خاطرات شفاهی ارتشبد فردوست» نیز در قالب مجموعه «سیمرغ» برای ساعت 20:30 در نظر گرفته شده است. او در این قسمت ضمن توضیحاتی درباره وضعیت خانوادگی اش، از سفر به لهستان با توده سخن می گوید و خاطراتش در بندر انزلی با رضا شاه و روس ها را بازگو می کند. سفر به سوئیس و آشنایی با تیمور تاش بخش دیگری از سخنان فردوست در این قسمت است. ساعت 21 قسمت 16 مستند «از درآمد تا فرود» با تمرکز بر حوزه موسیقی پخش می شود. نادر مشایخی، مجید درخشانی، آرش کامور، شروین مهاجر، رضا مهاجر، محمد علی بهمنی، پیروز ارجمند، آریا عظیمی نژاد، شهرام شکوهی، مجید اخشابی و مسعود نجفی از جمله افرادی هستند که در این برنامه حضور پیدا کرده اند. حیا و عفاف در طول تاریخ در یک مستند «سریر عفاف» مستندی است که با استناد به اسناد و شواهد تاریخی از «عفت، حیا و پوشیده بودن بانوان ایرانی» در طول تاریخ و در ادیان مختلف در سرزمین ایران سخن می گوید. حضور کارشناسان, علاوه بر تنوع روایت در فیلم، به اعتبار فیلم قوت بخشیده است. فیلمی که قرار شده ساعت 21:30 در 32 دقیقه پخش شود. نهمین قسمت از مستند «من نباید زنده باشم» ساعت 22 در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار گرفته است. مستندی جذاب درباره افرادی که از شرایط دشوار و خطرناک جان سالم به در برده و از حوادث طبیعی به طرز معجزه آسایی نجات یافته‌اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها