«حزب‌اللهی افراطی» از «سلمان رشدی» می‌گوید

کد خبر: 455966

و همه حرف ما بر سر اسلامی شدن دانشگاه‌ها همین جاست. باید‌‌ همان اندازه که از لیبرالیسم و سوسیالیسم و ناسیونالیسم و فاشیسم و هابز و هگل و وبر و پارسونز و... در دانشگاه‌های ما بحث می‌شود، از اسلام هم بحث شود.

سرویس فرهنگی فردا؛ ماجرا آن است که حتی یک مترجم و استاد دانشگاه بسیار راحت از پایمال شدن حق زندگی سلمان رشدی ابراز تأسف می‌کند و در ادامه نیز توهین‌های وی به رسول اکرم (ص) را «انتقاد از اندیشه‌های دینی» می‌داند. از این موارد در کتب درسی دانشگاه بیش از این‌ها است.
چند روز پیش سخنرانی سلمان رشدی، نویسنده مرتد در نشست خبری پیش از افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد. پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دلیل حضور این نویسنده مرتد از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت انصراف داده بود.
رسانه‌های دنیا حضور رشدی را که با توجیه آزادی بیان همراه بوده است اقدام سیاسی دولت آلمان در ضدیت با مسلمانان می‌دانند و این را تفسیر دوگانه دیگری از مفاهیم حقوق بشری برای حمایت از اهانت‌کنندگان به مقدسات مسلمانان برمی‌شمارند، اتفاقی که چندی پیش نیز در توجیه عجیب اقدام نشریه شارلی ابدو صورت گرفت.
حمایت از گروه‌های تکفیری و ارائه تصویری خشن از اسلام و حمایت از گروه‌های موهن به مقدسات مسلمانان دو سوی بازی دوگانه رسانه‌ها و دولت‌های غربی در مواجهه با اسلام تفسیر می‌شود.
کتاب «حزب‌اللهی افراطی» عنوان کتابی است که علی روحانی قوچانی آن را تالیف کرده و توسط انتشارات عماد فردا منتشر شده است. در این کتاب با نگرشی خاص به جبهه مذهبی حزب‌اللهی نگاه شده و در آن نویسنده در راستای تقویت این جبهه گاهی به نقد هم پرداخته که اثر را خواندنی کرده است.
در دو بخش از این کتاب به ماجرای سلمان رشدی و فتوای ارتداد امام علیه او به شکل ویژه‌ای پرداخته شده است. در ادامه بخش‌هایی از متن این کتاب را می‌خوانید.
در یکی از بخش‌های این کتاب آمده است:
اگرچه پایان انقلاب فرهنگی شروع و تأسیس دانشگاه در جمهوری اسلامی است اما 27 سال است که این نهاد، بدون هیچ تلاشی به هیچ‌کدام از اهداف پیش‌رو و آینده‌ای که برای آن ترسیم شده، نه تنها نزدیک بلکه از آن نیز جدا شده و به بیراهه رفته است. اگر از شکل، ظاهر و مسائل بدیهی در دانشگاه‌های در ایران بگذریم و از سوی دیگر وارد مباحث جزیی‌تر مثل علوم ترجمه‌ای و... هم نشویم، باز هم دانشگاه‌های جمهوری اسلامی آنقدر دچار ضعف است که می‌توان دربارۀ آن ساعت‌ها گفت و نوشت.
برای مثال مترجم یکی از کتاب‌هایی که در رشته علوم سیاسی تدریس می‌شود و از منابع معرفی شده برای داوطلبان شرکت در مقطع کار‌شناسی ارشد است، بسیار راحت از پایمال شدن حق زندگی سلمان رشدی ابراز تأسف می‌کند و در ادامه نیز توهین‌های وی به رسول اکرم (ص) را «انتقاد از اندیشه‌های دینی» می‌داند. از این موارد در انتخاب کتب درسی دانشگاه بیش از این‌ها دیده می‌شود. سخنان و نوشته‌های سلمان رشدی، مسائلی را مطرح کرد که درک متعارف از مدارا را در تنگنا قرار داد. در سال 1989 رهبر مذهبی ایران، آیت الله خمینی (ره)، سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی را به مرگ محکوم نمود. دلیل این فتوا، نظرات او در کتاب آیات شیطانی است که به اصول مقدس اسلامی و وجود مقدس پیامبر خدا اهانت کرده است. ممکن است این سؤال پیش آید که نویسنده این کتاب، تنها این مطلب را در توصیف اندیشه لیبرالیسم سنتی نقل کرده است و لذا نباید اینطور قضاوت کرد اما اصل ماجرا آنجایی است که در تمامی دوره‌ای که یک دانشجو با منابع درسی رشته‌ای به نام علوم سیاسی سر و کار دارد، همه حرف این است که لیبرالیسم چه از نوع سنتی و چه از نوع مدرنش، بهترین مکتب تجربی بشر است. همچنین راه سعادت بشر جز با وصول به لیبرالیسم میسر نمی‌شود، جهان سوم در پی حفظ سنت هست و لیبرالیسم یعنی گذار از سنت به مدرنیته، لیبرالیسم یعنی عقلانیت، یعنی پیشرفت، یعنی قدرت، یعنی ثروت و تیر نهایی آنجایی شلیک می‌شود که بعد از سال‌ها تکرار این مقدمه، اعلام شود سلمان رشدی به اندیشه‌های دینی «انتقاد» کرد و نمی‌توان از «حق» او گذشت...
و همه حرف ما بر سر اسلامی شدن دانشگاه‌ها همین جاست. باید‌‌ همان اندازه که از لیبرالیسم و سوسیالیسم و ناسیونالیسم و فاشیسم و هابز و هگل و وبر و پارسونز و... در دانشگاه‌های ما بحث می‌شود، از اسلام هم بحث شود.
همچنین در بخش دیگری از این کتاب آمده است:
با اسرائیل قطعاً وارد جنگ خواهیم شد
این روز‌ها همه از هم می‌پرسیم که چرا اینقدر راحت قرآن به آتش کشیده می‌شود و به مقدساتمان توهین می‌شود؟
امّا از خودمان نمی‌پرسیم، چرا 22 سال است که حکم روح الله درباره سلمان رشدی بر زمین مانده و هنوز اسرائیل نابود نشده است‌؟
و از همه مهم‌تر با خود نمی‌گوییم چرا 9 دی، 9 دی شد؟ مگر جز این بود که پرچم سیدالشهدا (ع)، سه روز قبل به آتش کشیده شد؟
اما این بار و بعد از به آتش کشیدن قرآن، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامیمان نیز سکوت کرده بود تا مگر جمعه‌ای فرا رسد و یک راهپیمایی از درب شرقی دانشگاه تا میدان فلسطین را بخواند.
به این دلیل از فتنه گفتم که می‌دانم اتاق فکر آن در تل آویو است.
هیچ‌وقت این جمله امام از خاطرم نمی‌رود که فرمودند:
«روز قدس، روزی است که باید به این روشنفکرانی که در زیر پرده با آمریکا و عمال امریکا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اینکه اگر از فضولی دست برندارید، سرکوب خواهید شد.»
اما از این دست جملات امام (ره) همیشه مهجور مانده است.
کتاب حزب‌اللهی افراطی را انتشارات عماد فردا چاپ و منتشر کرده و در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دسترس مخاطبان قرار گرفت. کتاب «حزب اللهی افراطی» را علی روحانی قوچانی در 160 صفحه توسز نشر عماد فردا منتشر و عرضه شده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها