استیکرهایی که فرهنگ را نشانه گرفته‌اند

کد خبر: 462252

حدود یک سوم کاربران تلگرام را ایرانی ها در بر می گیرند و این شرکت ارائه کننده نیز گام بزرگی برای ترویج خواسته های خود برداشته است. اما سوال اساسی این است که مدیران تلگرام چه پاسخی برای این حرکت دارند؟ آیا با شرکتی که به قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام نمی گذارد و در واقع به فرهنگ اسلامی توهین می کند، هنوز باید ادامه همکاری داد؟

استیکرهایی که فرهنگ را نشانه گرفته‌اند
تلگرام
سرویس فرهنگی فردا _ اگر کمی به عقب برگردیم، تصاویری روشن و صریح از زندگی بدست می آوریم. تصاویری که در آن کوچه های شهر پر از بچه هایی بود که سرگرم انواع بازی ها بودند. ذوق و شوق کودکان و نوجوانان حتی گاهی اوقات باعث ی شد که بزرگسالان نیز خود را در چنین موقعیتی قرار دهند.
اما امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم که تمام ابعاد زندگی کنونی بشر را فراگرفته است و وسایل ارتباطی جایگزین همه ی تفریحات گذشته شده است. تکنولوژی که وارد کشور شده است، علی رغم تمام مزایایی که دارد، به نوعی بشر را به حال خود رها نمی کند.
رشد تکنولوژی و پیشرفت سریع علم و فناوری و ارتباطات به قدری سریع شده است که ظرف چند سال گذشته سبک زندگی مردم بکلی تغییر داده است. امروزه در کوچه و خیابا، مترو، اوتوبوس و ... شاهد افراد زیادی هستیم که در حال استفاده از تلفن همراه هستند.
تلگرام، وایبر، واتس آپ، تانگو و.... از جمله نرم افزارهایی هستند که چند سالی است مورد استفاده کاربران قرار گرفته است. از این میان تلگرام (Telegram Messenger) به دلیل امنیت بالای خود توجهات بسیاری را جلب کرده است. علاوه بر این می توان به اختلالات موجود در وایبر و کاهش سرعت ان اشاره کرد که باعث شد کاربران به سمت تلگرام رغبت بیشتری نشان دهند تا جایی که آمارها نشان می دهد و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به استفاده 14 میلیونی مخاطبان از این نرم افزار اذعان دارد.
اما نکته مهم در خصوص تلگرام ، ارائه نسخه جدید آن است که در این نسخه ایمیشن های جدید، شکلک های( (emojiجدید رونمایی کرده است.
باید گفته شود که استفاده از این شکلک ها موضوع جدیدی نیست و سالها پیش از یاهومسنجر تا پیام‌رسان‌های موبایلی همواره روی این موضوع و تنوع بخشیدن به آن‌ها تأکید داشته‌اند. این شکلک ها در ظاهر امر چیز خاصی را ارئاه نمی کنند، بلکه حالتهایی از چهره افراد مانند خشمگین بودن، خندیدن، گریه کردن و ... را ارائه یم دهد. اما در نسخه جدید تلگرام شاهد استفاده برخی از شکلک هایی هستیم که با موازین اخلاقی و عرفی ما همخوانی ندارد و در واقع به ترویج همجنس گرایی پرداخته اند.
در بخشی از این شکلکهای ارائه شده شاهد دو زن به همراه فرزند، دو مرد به همراه فرزند و یا بوسه دو هم جنس هستیم که قطعا با عرف و شرع ما همخوانی ندارد، این درحالی است که بسیاری از این موارد در غرب رعایت نمی شود.
تلگرام
محمود واعظی وزیر ارتباطات چندی پیش در سفر خود به گچساران در این خصوص گفته بود: اگر شبکه‌های اجتماعی بخواهند وارد فضای غیراخلاقی شوند قطعا مقامات و دستگاه‌های ذی‌ربطی که برای فیلترینگ تصمیم می‌گیرند که ما هم عضوی از آنها هستیم اقدام به این کار خواهیم کرد و این موضوع تنها مربوط به یک یا دو شبکه اجتماعی نیست بلکه همه را دربرمی‌گیرد.
با همه ای این اوصاف، حدود یک سوم کاربران تلگرام را ایرانی ها در بر می گیرند و این شرکت ارائه کننده نیز گام بزرگی برای ترویج خواسته های خود برداشته است. اما سوال اساسی این است که مدیران تلگرام چه پاسخی برای این حرکت دارند؟ آیا با شرکتی که به قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام نمی گذارد و در واقع به فرهنگ اسلامی توهین می کند، هنوز باید ادامه همکاری داد.
به نظر می رسد مسئولان ایرانی باید خواسته های خود در این خصوص را به شرکت مذکور بازگو کنند تا بر اساس فرهنگ و اداب و رسوم ایرانی نرم افزار ارائه شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها