راز منحنی شمشیر ایرانی در چیست؟

کد خبر: 464897

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد در ساخت شمشیر ایرانی گفت: تمامی مجموعه‌داران دنیا آرزو دارند شمشیر ایرانی را در مجموعه خود داشته باشند، زیرا هنوز به شیوه ساخت آن به شکل منحنی پی نبرده‌اند.

تسنیم: سیدمحمدبهشتی در نشست رابطان پژوهشی استانها در حوزه هنرهای سنتی اظهار داشت: زمانیکه سخن از هنرهای سنتی به میان می‌آید عمدتاً توجه ما به وجه زیبایی آثار جلب می‌شود و نوعی نگاه تاریخی بر موضوع حاکم است در حالیکه هنرهای سنتی تا قبل از به وجود آمدن صنعت مدرن صنعت کشور بودند و فناوری و دانشی که در آنها انعکاس یافته باعث ماندگاری‌شان شده است. بهشتی تصریح کرد: متأسفانه در دوره جدید بیشتر ذهن ما معطوف به وجه زیبایی شناختی هنرهای سنتی بوده و از جنبه‌های علمی و فنی که در آثار موضوعیت داشته است غفلت کرد‌ه‌ایم و نتیجه آن این شده که نمی‌دانیم آثاری که در موزه‌ها وجود دارند با چه فناوری ساخته شده‌اند. وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فردی که در ساخت شمشیر ایرانی وجود دارد، تاکید کرد: تمامی مجموعه‌داران دنیا آرزو دارند شمشیر ایرانی و ژاپنی را در مجموعه خود داشته باشند. به گفته رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، 2 ویژگی که این شمشیر دارد این است که از فولاد جوهری ساخته شده و منحنی شکل است و پژوهشگران 20 سال تحقیق کرده‌اند تا دریافته‎اند که این شمشیر از چه نوع فولادی ساخته شده است اما هنوز به شیوه ساخت آن به شکل منحنی پی نبرده اند. بهشتی گفت: نکته قابل توجه این است که ما فقط از نظر زیبایی شناسی به این شمشیر توجه داریم و در فناوری ساخت و جنبه علمی آن تحقیق نمی‌کنیم. وی خاطرنشان ساخت که تحقیق و پژوهش در فناوری ساخت هنرهای سنتی بابی است که در آینده نزدیک توسط پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی ) پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه‌ها باز خواهد شد. به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهشتی ابراز امیدواری کرد که مشکلات موجود بر سر این راه با همت ویژه‌ای که در پژوهشگران و رابطین پژوهشی استانها وجود دارد حل شود و این جریان به‌زودی به راه افتد. رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: صرف نظر از جنبه زیبایی شناختی که معمولا در هنرهای سنتی ایران مورد توجه قرار می‌گیرد بررسی و تحقیق در فناوری ساخت و ویژگی‌های علمی این آثار ارزشمند از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آن را جزء فعالیت‌های خود قرار داده است. وی افزود: در واقع این رابطین پژوهشی هستند که در ادارات استانها در تمام زمینه‌های پژوهشی (هنرهای سنتی، باستان شناسی، حفاظت و مرمت، ابنیه و...) یاران ما محسوب می‌شوند و ما توقع داریم با وجود محدودیت‌ها و مشکلات در کنار پژوهشگاه تلاش کنند که اگر چراغ پژوهش در سطح کشور خاموش است روشن و یا اگر کم نور است فروغ بیشتری بیابد. بهشتی در همین حال تاکید کرد که اگر بخواهیم فقط به وظایف اداری اکتفا کنیم کاری از پیش نمی‌رود و در مرحله اول باید وظیفه رابطین پژوهشی در ارتباط با پژوهشگاه تعریف شود. وی با اشاره به مراحل پایانی تدوین سند راهبردی فعالیت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد که با ارائه این سند تمامی گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه در چهارچوب این سند فعالیت خواهند کرد. بهشتی با بیان اینکه هم اکنون در حوزه پژوهش فعالیت‌های گسترده‌ای در پژوهشکده‌ها در حال انجام است، افزود: نخستین هدف ما تدوین اطلس موضوعی مربوط به هر یک از پژوهشکده‌ها (باستان شناسی، زبان و گویش و...) است که در نتیجه بررسی، شناسایی و مستند سازی موضوعات انجام می‌گیرد. وی گام بعدی را انجام پژوهش موضوعی و موضعی دانست که طبق مقتضیات رشته‌ها اتفاق می‌افتد و تصریح کرد که تقریباً هیچ پژوهشی در پژوهشگاه فارغ از تحقیق میدانی صورت نمی‌پذیرد پس در این حوزه همواره به حضور رابطین پژوهشی استان ها نیاز داریم. رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه هنرهای سنتی به غیر از این دو موضوع که مطرح شد پژوهش‌های علمی در فناوری ساخت هنرهای سنتی نیز در آینده نزدیک عملی می‌شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها