جایزه جلال بین‌المللی می‌شود

کد خبر: 466272

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هشتمین جایزه ادبی جلال اظهار امیدواری کرد: این جایزه از دوره آینده به صورت بین‌المللی و مشترک میان فارسی‌زبانان برگزار شود.

مهر: مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در سخنانی با اشاره به اینکه جلال آل احمد دارای نام و هویت تاریخی روشنی است و توانست با عبور از اسم خود به رسم برسد، اظهار داشت: جلال طرحی نو در ادبیات فارسی انداخت و از هستی و آدم های متفاوت حرف زد. رسم او، آئین زندگی اش بود و این مساله ای است که در ادامه یافتن مرام او اهمیت دارد.

وی در ادامه با اشاره به این دوره از جایزه ادبی جلال گفت: اجرای این جایزه با اعتماد وزیر محترم و همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد محوری روشن به دست آورده که بیت‌الغزلش امتداد صراحت و شفافیت در آن بوده است. داوران ما اهل گفتگو هستند، اما موضع نیز دارند، صمیمی، صریح و شفافند و خوشحالم که با نکته‌سنجی پرتوی از امید را به جریان ادبی کشور تاباندند.

قزلی ادامه داد: من شهادت می دهم این دوره از جایزه ادبی جلال از رانت‌پروری دور شده و مرحله به مرحله‌اش از سلایق دور مانده است. ما در این دوره از جایزه از قانون پاسداری کردیم و اطمینان می‌دهم که این جایزه مطابق با اساسنامه و طبق مر قانون به سرانجام رسید و مسئولیت آن را نیز من بر عهده می گیرم و به خدا پناه می برم که خوشامد هیچ بولتن فرهنگی خودبصیرت پندار یا خوشامد هیچ گروه شبه روشنفکری برایمان اهمیت نداشت و تنها به قانون اعتنا کردیم.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه از برگزاری این جایزه در جغرافیای فارسی‌زبانان جهان در سال آینده خبر داد.

به صدق انتخاب‌ها شهادت می‌دهم

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام مهدوی‌راد، دبیر علمی این جایزه نیز در سخنانی عنوان کرد: من به ایمان، علم، آگاهی و خردورزی و رهایی از وابستگی کسانی که در داوری این جایزه حضور داشتند، شهادت می دهم. آنها با عدل و انصاف دیدند و انتخاب کردند. این را من گواهی می دهم که از سال ها پیش در محضر مقام معظم رهبری کتاب و داستان‌خوانی را شروع کردم و هنگامی که چند سال قبل می خواستم بخش ادبی کتابخانه‌ام را اهدا کنم، نزدیک به ۲۰ کارتن کتاب را شامل می شد.

نام جلال شایسته نهاده شدن بر یک جایزه ادبی است

سخنران بعدی این مراسم، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

جنتی در سخنان خود با اشاره به اینکه زبان فارسی رکن هویت ملی ایرانیان است و ایرانیان به پشتوانه آثار خلق شده در آن توانسته اند از گردنه‌های دشوار تاریخی عبور کنند، توضیح داد: نسل فارسی در دوران مشروطه توانست از پیچیدگی‌های موجود در خود رها شود و زبان نوشتاری ان به گفتار روزمره مردمانش نزدیک‌تر شده و تنوع در آن پدید آید. داستان و رمان‌نویسی فارسی نیز رهاورد همین رها شدن است.

وی افزود: اهمیت در ادبیات داستانی فارغ از تاثیرگذاری آن بر توسعه در ایجاد شناخت نسبت به هستی است و به همین خاطر ادبیات داستانی بنیاد اندیشه انسان امروزی را رقم می زند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه داستان‌سرایی کهن فارسی نشان داده که تا چه اندازه این‌گونه از نوشتن توانسته به یاری سایر هنرها بپردازد، به جایزه جلال اشاره کرد و گفت: خیلی خوشحالم که جایزه ادبی جلال آل احمد در این دوره به همه جریان‌های فکری توجه کرده است. جایزه جلال چون خود او با سعه صدر و گسترده نگاه می کند و در فضای فرهنگی کشور به دنبال تک‌صدایی نیست. این اتفاق جزء سیاست های دولت تدبیر و امید نیز هست و من خودم را مستلزم به اجرای آن می دانم.

جنتی با اظهار امیدواری بر اینکه این جایزه بتواند در حوزه فارسی‌زبانان نیز برگزار شود، تصریح کرد: ادبیات آل احمد، ادبیاتی جذاب است، چه جایزه‌ای به نامش ثبت شود، چه نشود. او ادبیات معاصر ما را با تیزبینی شگفت‌انگیزی با مستندنگاری آشنا کرده است. نویسندگان در دوره زیست او به طور عمده از مردم دور بودند و کمتر درباره جنبه های زندگی او می نوشتند. جلال، با شهامت توانست میان مردم راه برود و از آنها برایشان بگوید و به همین خاطر عنوانش نیز شایسته این جایزه است.

وی اضافه کرد: بین‌المللی شدن این جایزه و راه یافتنش به سایر کشورها می تواند موجب رونق ادبیات فارسی و آزادسازی ظرفیت‌های آن دسته‌کم بر حوزه فارسی‌زبانان شود.

از انتقاد به بسته شدن کتابفروشی‌ها تا ادای دین به پاهای جانباز نویسنده

در بخش دیگری از این مراسم، از یکی از خانواده های ایرانی حاضر در دوره آموزشی داستان‌نویسی «آل جلال» با حضور هوشنگ مرادی کرمانی تقدیر شد. همچنین برگزیدگان این جایزه نیز در هنگام دریافت هدایای خود نقطه نظرهای قابل توجهی را عنوان کردند.

مهدی اسدزاده، برگزیده بخش داستان کوتاه پس از دریافت جایزه خود اظهار داشت: کاش اگر قرار است نگران باز و بسته شدن چیزی باشیم، دلواپس بسته شدن کتابفروشی‌های شهرمان باشیم.

مجید قیصری نیز هنگام دریافت جایزه خود گفت: از این که در زمانه‌ای هستم که تیراژ کتاب در آن ۴۰۰ نسخه است، خوشحال نیستم و احساس تحقیر می کنم. نمی دانم چطور حسرت خودم را بگویم برای ۸۰ میلیون جمعیت ایران که چنین شمارگان کمی برای خواندن دارند. آرزویم این است که روزی برسد که امروز را یک ننگ و داغ و حسرت تاریخی بنامیم.

همچنین حمیدرضا صدر نیز هنگام دریافت جایزه خود عنوان کرد: پدر من از ۳۶ سال قبل ما را با کتاب و قلم، حافظ و مولانا و... آشنا کرد، اما من ناامیدش کردم و کسی نشدم که او می‌خواست. امیدوارم امروز روح او از آن بالاها من را ببیند و بگوید «بله بله».

وی همچنین از ناشر خود به خاطر آنچه که تحمل خودش و کتاب‌هایش نامید، تشکر کرد.

حمید حسام نیز هنگام دریافت جایزه خود، به همراه میرزا محمد سلگی به روی سن حاضر شد و عنوان کرد: اگر هستم و ایستاده‌ام، به برکت پاهایی است که افتاده است. حاج میرزا زخم های زیادی دارد و دلش را مانند یک آینه کرده است. اگر آینه را جلوی خورشید بگیریم به اندازه ظرفیتش می تواند نور را منتشر کند و به باور من قلب او به ما گوشه ای از ظرفیت حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) را نشان داد و حاصلش هم آبی شد که به بچه های جبهه می رسید، اما تشنه می ماندند. ما همه مدیون پاهای حاج میرزاییم.

در ادامه میرزا محمد سلگی نیز در سخنانی گفت: من همیشه گمنامی را ترجیح داده بودم تا زمانی که مقام معظم رهبری فتوا دادند که اگر رزمندگان خاطراتشان را نگویند، رزمشان کافی نیست و به همین خاطر این اتفاق را نیز توفیق خداوند می دانم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها