قاب عکسی با هفت شهید

کد خبر: 493609

در تصویری که مشاهده می‌کنید هفت شهید از رزمندگان استان زنجان در کنار یکدیگر قرار دارند.همگی آنها در حالی که زیر 25 سال سن داشته‌اند در عملیات‌های مختلف در طول هشت سال دفاع‌مقدس به شهادت رسید‌ه‌اند.

قاب عکسی با هفت شهید
خبرگزاری ایسنا: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس به عنوان معتبرترین نهاد حوزه دفاع‌مقدس با انتشار این تک عکس در ایام اجرای عملیات والفجر8 که در آن رزمندگان زنجانی نیز نقش آفرین بوده‌اند یاد شهیدان طاهر اسدی، حسن (رسول) باقری،غلامحسین ناصر احمدی، علی‌رضا مولایی، محمد ناصر اشتری، احمد یوسفی و سیدداود شبیری را گرامی‌داشته است.
قاب عکسی با هفت شهید
شهدای زنجانی
روایت مختصری از زندگی‌نامه شهدای حاضر در تصویر، شرح زیر ارائه کرده است: «عکس زیر مدتی پیش از آغاز عملیات خیبر، در زمستان سال 1362 و در قرارگاه «لشکر 17 علی ابن ابی‌طالب(ع)» به ثبت رسیده است. اگر چه نیروهای استان زنجان در جریان جنگ‌تحمیلی تحت امر لشکر 31 عاشورا بوده‌اند اما گمان می‌رود به دلیل ارتباطی که میان شهید «محمدناصر اشتری» با شهید «مهدی زین‌الدین» فرمانده لشکر 17 علی ابن ابی‌طالب(ع) وجود داشته است این نیروهای مدتی در این لشکر بوده‌اند. شهید طاهر اسدی، از این شهید اطلاعاتی در دست نیست. شهید حسن (رسول) باقری حسن سال 1329 در زنجان متولد شد. در دوران دفاع مقدس فرمانده گردان ولیعصر (عج) لشکر 31 عاشورا را بر عهده گرفت و پس از حضوری موثر در حدود 99 عملیات کوچک و بزرگ،هفتم اسفند 1362 به همراه 160 نفر از نیروهایش در عملیات خیبر به شهادت رسید. پیکر حسن باقری پس از شهادت، 14 سال در منطقه عملیاتی باقی ماند و جاویدالاثر اعلام شد تا اینکه سال 1376 از طریق پلاک هویتش شناسایی شد و پیکرش به زادگاهش انتقال یافت و در گلزار شهدای زنجان به خاک سپرده شد. شهید غلامحسین ناصر احمدی، از این شهید اطلاعاتی در دست نیست. شهید علی‌رضا مولایی علیرضا سال 1344 در شهر زنجان متولد شد. با آغاز جنگ او در حالی که فرمانده واحد اطلاعات وعملیات لشکر31 عاشورا بود به گردان امام حسین رفته بود تا نماز ظهر را آن‌جا اقامه کند. هواپیماهای عراقی موقعیت گردان‌های لشکر عاشورا را بمباران می‌کردند. علی‌رضا چون فرمانده گردان بود تصمیم گرفت به سمت گردان حضرت ابوالفضل(ع) برود اما همان زمان که با موتورسیکلت در حال رفتن بود ناخودآگاه از رفتن منصرف و پیاده می‌شود. از طرف دیگر یکی از بسیجیان بر اثر بمباران در گردان امام حسین (ع) توسط عراق به شدت مجروح شده بود. علیرضا این رزمنده را به آغوش می‌گیرد تا او را به بیمارستان برساند اما هواپیماهای عراقی دوباره حمله می‌کنند و نیروها به سنگرها می‌روند، ولی علی‌رضا و آن رزمند که در آغوشش بود زیر بمباران می‌مانند. شهید مصطفی پیش‌قدم که معاون گردان بوده است، روایت می‌کند: علی‌رضا برای این که بسیجی را در زیر بمباران رها نکند و آسیب بیشتری نبیند، همچنان در آغوشش نگه داشته بود اما خودش شهید شد و آن بسیجی سالم ماند. علیرضا چهارم آذرماه 1365 در مقر فرماندهی لشکر 31 عاشورا در کسوت فرماندهی گردان حضرت امام حسین (ع) درسن24 سالگی به شهادت رسید. شهید محمدناصر اشتری اشتری بهار سال 1341 درشهرستان زنجان متولد شد و اسفندماه1363 در عملیات بدر منطقه شرق دجله عراق درسن 22 سالگی به شهادت رسید. شهید احمد یوسفی احمد سال 1335 در زنجان به دنیا آمد و در 6 مهر 1365 در ماه محرم در ارتفاعات لاری بانه، به علت اصابت ترکش گلوله توپ به تمام بدن به شهادت رسید. شهید سید داود شبیری مداح شهید سید داود شبیری در دوم خردادماه سال 1345 متولد شد. در روز 20 فروردین ماه 66 در جریان عملیات کربلای8 در سن 21 سالگی به شهادت رسید. پیکر این شهید 9 سال در شلمچه باقی ماند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها