کتاب خاطرات محمود صلاحی روانه بازار می‌شود

کد خبر: 534508

خاطرات صلاحی روایتی دسته اول از فعالیت‌های جوانان رزمنده‌ای است که با وجود سن و سال کم در حفاظت از کیان انقلاب و کشور در مقابل دشمن خارجی و گروهک‌های داخلی تمام قد ایستادند.

سرویس فرهنگی فردا: جلد اول کتاب با عنوان «هشت مقدس از حریم تا حرم، خاطرات محمود صلاحی» به زودی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار کتاب می‌شود.

رضا بسطامی تدوینگر این اثر در یادداشتی درباره این کتاب می نویسد: « مرکز اسناد انقلاب اسلامی موسسه‌ای تحقیقاتی است که به منظور جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به نهضت امام خمینی (ره) از طریق انجام پژوهش‌های مستند تاریخی و نگارش تاریخ انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام در سال 1360 تأسیس شد. یکی از قسمت‌‌های پراهمیت این تحقیقات، تاریخ شفاهی است که وظیفۀ اصلی آن شناسایی و مصاحبه با افرادی است که در فرآیند مبارزات علیه رژیم طاغوت و تأسیس نظام جمهوری اسلامی تأثیرگذار بوده‌اند.»

نگارنده این اثر معتقد است: «خاطرات صلاحی روایتی دسته اول از فعالیت‌های جوانان رزمنده‌ای است که با وجود سن و سال کم در حفاظت از کیان انقلاب و کشور در مقابل دشمن خارجی و گروهک‌های داخلی تمام قد ایستادند، در تبیین بهتر تاریخ مثمر ثمر خواهد بود. جوانانی که حضرت امام خمینی(ره) باوری ژرف و عمیق به آن‌ها داشت و با مرور این خاطرات، این باور اعجازگونه را می‌بینیم و مهر تأیید بر آن می‌زنیم. بسیجیانی که علیرغم جنگ، شهادت و جراحاتِ بسیاری از هم‌رزمانشان، در خط مقدم درگیری با گروهک‌ها و افراد ضد انقلاب آنچه که برای آن‌ها در درجه اول اهمیت قرار داشت بازگرداندن افراد فریب خورده به دامان نظام بود. که این را می‌توان در خاطرات صلاحی به وضوح ملاحظه کرد و پس از آن نبردِ سخت با دشمنان ...»

بسطامی درباره نحوه نگارش این اثر توضیح داده است: «به‌عنوان مصاحبه کننده و تدوین‌گر این اثر مصاحبه‌های بسیاری با رجال و شخصیت‌های کشوری و لشکری انجام داده‌ام که هر یک در نوع خود درخور توجه است. اما روایت و خاطرات ایشان از جنس دیگری است. حس و جانی دارد که از خاطره‌گویی مرسوم پافراتر نهاده است و از اولین روز قرار با دکتر صلاحی از طریق گفتگوی تلفنی تا نخستین دیدار این تفاوت احساس می‌شد. نخستین مصاحبه به تاریخ 16/12/1391 در محل اندیشکده اسوه شکل گرفت. ایشان تازه از استانداری خراسان رضوی فراغت یافته و به کارهای علمی و پژوهشی در آن اندیشکده می‌پرداختند. در همۀ کارهایش نظم و انضباطی مثال زدنی دارد که این مسأله از 54 جلسه مصاحبه پی در پی رأس تاریخ و ساعت مقرر (چهارشنبه‌ها ساعت 15) دریافت می‌شود. نظمی که با مستندنگاری پیوند خورد. یعنی به روایت شفاهی اکتفا ننموده و برای تک تک مطالب بیان شده سندی مرتبط با آن ارائه کرد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها