از جدایی تا فروشنده؛ تکرار اکرانهای دوپینگی با فاصله ۶ سال + عکس و فیلم!

کد خبر: 563127

اصغر فرهادی بدون شک کارگردان توانمندی است، ولی باید این توانمندی را خودش ببوید، نه آنکه عده ای با پیش خرید بلیطهای فیلمهایش بخواهند به صورت دوپینگی جایگاه مردمی برای او بخرند.

از جدایی تا فروشنده؛ تکرار اکرانهای دوپینگی با فاصله ۶ سال + عکس و فیلم!
سرویس فرهنگی فردا؛ محمدصادق باطنی*: سال 90 بود که برای ساختن مستند دوپینگی ها، در ایام نوروز رفته بودیم پردیس ملت تا با تماشاگرانِ دو فیلم اخراجی‌ها3 و جدایی نادر از سیمین راجع به ماجراهای پیش آمده برای این دو فیلم و ماجرای تحریم اخراجی ها توسط جنبش سبز گفتگو کنیم. حوالی ساعت 14 وارد پردیس ملت شدیم، از همان ورودمان به پردیس ملت شاهد آن بودیم که بلیت همه سانس‌های جدایی نادر از سیمین تمام شده! سانسهای 16، 18، 20، 22!! ابتدا خیلی نسبت به این موضوع حساس نشدیم. رفتیم به سمت سالن.
دوپینگی‌ها

طراحی پردیس ملت به نحوی است که در هر نیم طبقه دو سالن روبروی هم قرار گرفته اند و یک لابی بین دو سالن حائل شده است. از قضا سالن دو فیلم اخراجی ها 3 و جدایی نادر از سیمین هم روبروی هم قرار گرفته بود و تماشاگران این دو فیلم برای ورود به سالنِ فیلم‌های موردنظرشان باید در یک محل انتظار می کشیدند. با توجه به فضای دو قطبی پیش آمده بین دو فیلم، شرایط جالب و دراماتیکی در این محل انتظار پیش آمده بود. خلاصه اینکه ما از ساعت 14 در آنجا مصاحبه کردیم تا ساعت 21. نکته ای که در تمام این دقایق برای مان پیش آمد این بود که سالن اخراجی ها که بلیطهایش تمام نشده بود دائما پر و خالی می شود ولی در هر سانس اکران جدایی نادر از سیمین تنها تعداد اندکی افراد وارد سالن می شوند. تا اینکه دل را به دریا زدیم و رفتیم داخل سالن جدایی نادر از سیمین... نکته بسیار جالب این بود که بیش از نیمی از سالنهایی که از روز قبل تمام بلیطهایشان پیش خرید شده بود، خالی بود!!

حالا 6 سال از آن روز گذشته، امروز در خبرها آمد که نخستین اکران فیلم جدید فرهادی، یعنی «فروشنده» که از مدتها پیش بلیطهایش پیش فروش شده بود، امروز از ساعت 6:45 با صندلی های خالی انجام شد.

اصغر فرهادی بدون شک کارگردان توانمندی است، ولی مطمئنا این توانمندی باید خودش ببوید، نه آنکه عده ای بادمجان دور قابچین، با استاد استاد گفتن و پیش خرید بلیطهای فیلمهای فرهادی بخواهند به صورت دوپینگی جایگاه مردمی برای او بخرند و به خیال خودشان با بالا بردن رقم فروش فیلمهای فرهادی بگویند او یک فیلمساز مردمی است. جالب است که بسیاری از طرفداران فیلمهای فرهادی اساسا جزء دسته ای از هواداران هنر هستند که اصولا سینما را یک مفهوم نخبگانی می دانند و در تایید جایگاه بزرگانی چون کیارستمی به دنبال این توجیهات بوده اند که اساسا نسبتی بین فروش فیلمها و ارزش هنری آثار سینمایی وجود ندارد.

کاش کارهای فرهادی به خاطر ارزشهای خودش نزد مردم دیده شود، نه به خاطر دوپینگ عده ای بادمجان دور قابچین مدعی.
*-مستندساز منبع: کانال تلگرامی محمدصادق باطنی
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها