تعزیه‌خوانی برای سردار بی‌سر شهید حججی

کد خبر: 721612

چراغ‌های هجدهمین جشنواره آیینی سنتی در حالی خاموش شد که بارقه‌های امید برای روشن نگه داشتن کورسوی نمایش‌های آیینی سنتی در سطح کشور در دل اهالی هنر روشن شد.

خبرگزاری فارس: آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره آیینی سنتی شب گذشته، چهارشنبه 15 شهریور ماه با حضور مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، مهدی شفیعی، پیمان شریعتی، داوود فتحعلی بیگی، دبیر جشنواره، عبدالرضا اکبری، پندار اکبری، هادی مرزبان، علی قویدل، خسرو احمدی، جواد انصافی، اتابک نادری، قاسم زارع، بهزاد فراهانی، شاهین علایی نژاد، محمد بابوته، سامان خلیلیان و بسیاری از اهالی تئاتر، هنر تعزیه، شبیه خوانی، تخت حوضی و اصحاب رسانه در محوطه تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای مراسم شبیه خوانی شهید حججی سردار بی سر مدافعان حرم برگزار شد. پس از آن داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره طی سخنانی عنوان کرد: همه فرزندان ما باید نقالی یاد بگیرند تا با فرهنگ دیرینه اشنا بشوند و از لحاظ شخصیتی هم برای ان ها بسیار موثر است. وی در ادامه گفت:پیام جشنواره این بوده است؛ فرهنگ ملی و میهنی و مذهبی خودمان را جدی بگیریم و مدیران بالا دستی برای اینهمه علاقه مندی و توجه کاری بکنند. در ادامه مراسم تعزیه ای با مضمون امام حسین(ع) و شهدا اجرا و سپس کلیپی از شهید محسن محججی و خانواده اش به نمایش در آمد. سپس مهدی شفیعی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: جشنواره آیینی سنتی متنوع ترین رویداد کشور است. تنوع در جهانی که تمایل به یکسان سازی کمتر است باز نمایی تفاوت‌ها راهی برای زندگی محترمانه تر و هم زیستی است. وی یادآور شد: در چارچوب سرزمین و هم در سطح منطقه ای و جهانی من از مسئولان و نهاد های مردم نهاد دعوت می کنم تا ما را در این راه همراهی کنند. شفیعی اظهار داشت: بخش جوانه ها جایی برای شناخت استعداد ها است و من از خانواده ها تشکر می کنم که راهنمای این جوانان بودند و امیدوارم نسل آینده موفق تر عمل کند. ارتقای ساز و کار این اثار ایرانی و سنتی به مخاطب غیر ایرانی توجه بیشتری را نیاز دارد. وی با بیان اینکه شهر تهران به یک تکیه فاخر و اماکنی ایرانی اسلامی برای اجرا آثار ایرانی و سنتی نیاز دارد، افزود: امیدوارم با کمک شهردار محترم و اهالی این عرصه این مکان ها افتتاح شود. من به نمایندگی از هنرمندان برای ارتقا بخشیدن به هنر تئاتر از احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران طلب یاری می کنم.
تجلیل از 6پیشکسوت نمایشی در ادامه مراسم به تجلیل از شش پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی؛ مرشد مهدی چایانی، علی قویدل،مظفر قربانیان نژاد، غلام بابوته، علی فتحعلی و تقی نبئی توسط احمد مسجد جامعی، اصغر همت، مهدی شفیعی، حجت الاسلام مازنی، هوشنگ توکلی، داوود فتحعلی بیگی، داریوش اسد زاده پرداخته شد. سپس احمد مسجد جامعی اظهار داشت: زمانی که داوود فتحعلی بیگی کار آیینی را شروع کرد بیش از 28 سال میگذرد. آن زمان ها انجام این کار بسیار مهم بود و کسانی که این دست کارها را انجام می دانند سن بالایی داشتند و تنوع بسیاری هم کارها نداشت. وی افزود: یک زمانی ما استرس این را داشتیم که آیا هنرهای ما استمرار دارد یا خیر؟! در بازیگری یک نوع نوآوری هست و از تمامی ظرفیت های تاریخی، گویش و لهجه استفاده می شود. وی بااشاره به اینکه پیشنهاد داده تا در کنار تیاترشهر تکیه شهر هم ایجاد شود تا هنرهای نمایشی مثل تعزیه در ان اجرا شود، افزود: امیدوارم در مدیریت شهری شاهد توسعه و گسترش مکان های فرهنگی باشیم. برگزیدگان هجدهمین جشنواره آئینی سنتی -حسین تفنگدار برای نمایش نقل آخر -عسل اصلی ملکی برای نمایش سوگ نامه چهل گیس -علی عزیزی برای نمایش مجلس شبیه کین ایرج برگزیدگان کانون تخصصی جشنواره آیینی سنتی که داوری نداشته است به شرح زیر است: دیپلم افتخار ، تندیس و جایزه برای بخش جوانه ها به اسما رنجبری نقال کودک از تبریز آندیا حیدری کوچکترین نقال بخش جوانه ها از کرمانشاه در حوزه خیمه شب بازی؛ حسین ربیعی به علت استمرار در این حوزه رسید. جایزه ویژه علی نصیریان به گلاب آدینه برای گسترش نمایش های آیینی سنتی و حسین جمالی برای تلاش برای تولید متون آثار خلاق و حضور مستمر در جشنواره آیینی سنتی و وحید شاهینی برای حضور در نمایش های شادی اور و نقش سیاه در نمایش های سنتی و علی جباری(علی کمونچه) برای حضور مستمر در تهیه و تولید موسیقی های نمایش و شاهین علایی نژاد برای حضور مستمر در عرصه بازیگری نمایش های شادی آور و وحید نفر برای حضور در عرصه بازیگری و دوره های مختلف جشنواره اهدا شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها