نشست رونمایی از کتاب «فهم جوهره اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه عدالت» برگزار شد

کد خبر: 740492

نشست رونمایی از کتاب «فهم جوهره اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای مدّظله‌العالی در عرصه عدالت» با حضور حجت الاسلام دکتر احمد واعظی (نویسنده حوزه عدالت و رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم) صبح روز دوشنبه اول آبان‌ماه به همت هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

نشست رونمایی از کتاب «فهم جوهره اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه عدالت» برگزار شد
نشست رونمایی از کتاب «فهم جوهره اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه عدالت
سرویس فرهنگی فردا: نشست رونمایی از کتاب «فهم جوهره اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای مدّظله‌العالی در عرصه عدالت» با حضور حجت الاسلام دکتر احمد واعظی (نویسنده حوزه عدالت و رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم) صبح روز دوشنبه اول آبان‌ماه به همت هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
دراین نشست ابتدا دکتر عادل پیغامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) در سخنانی با اشاره به اهتمام دانشگاه امام صادقعلیه‌السلام به مسئله عدالت و تولید کتاب‌های متنوع در این حوزه و ترجمه آن‌ها به زبان‌های دیگر، تولید چنین کتابی را جزو رزق‌های با برکت برای دانشگاه دانسته و بر لزوم توجه و فعالیت‌های علمی جدی در عرصه مطالعات عدالت تأکید کردند. در ادامه آقای صادق تراب¬زاده به عنوان یکی از نویسندگان کتاب، به بیان سیر تدوین و تنظیم و اجزا و بخش‌های مختلف کتاب پرداخته و سپس پیشنهاد‌هایی همچون استخراج نگاه سایر متفکران دینی در عرصه عدالت؛ تکمیل اندیشه رهبری در عرصه عدالت با استفاده از مطالعه سیره عملی معظم‌له؛ تبدیل نگاه رهبری در عرصه عدالت به الگوریتم ارزشیابی و پایش عملکرد دستگاه‌های مختلف و. اشاره کرد.
در نهایت سخنران اصلی این نشست، دکتر احمد واعظی نویسنده کتاب معروف «نقد و بررسی نظریه¬های عدالت» ضمن تقدیر از نگارش این پژوهش در حوزه نظریه عدالت مقام معظم رهبری، به بررسی وضعیت فعلی مطالعات عدالت در کشور پرداختند.
نشست رونمایی از کتاب فهم جوهره اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه عدالت
به باور ایشان، وجود کنشگران متعدد اجتماعی یکی از مشکلات عملی جدی در عرصه عدالت است. بدین معنا که وضعیت جامعه ما در نقطه صفر نیست که بخواهد بنای یک مناسبات اجتماعی عادلانه را از اول بگذارد بلکه وارث یک جامعه با مناسبات اجتماعی شکل گرفته است که در دوران قبل از انقلاب مشحون از مناسبات غیر عادلانه بوده و در این ۴۰ سال نیز بدلیل کنشگران متعدد رسمی و غیر رسمی با مشکلات متعددی مواجه بوده است.
از طرف دیگر این کنشگران تحت یک نقشه واحد نیز کنش نمی‌کنند. بازتاب این نکته در عرصه سیاسی دولت‌ها و مجالس مختلف با رویکرد‌های متنوع در اداره کشور و تحقق عدالت است. تمام این کنشگران در بهترین حالت بر اساس شبه علم (بر اساس تجارب و اذواق و سلایق شخصی خودشان) عمل کرده و این امر در جا‌های بسیاری باعث خراب‌تر شدن وضعیت شده است. ایشان در ادامه، اهمیت عدالت در شرایط کنونی را بدلیل نیاز کشور به جهش‌های و پیشرفت‌های بزرگ یادآور شده و فقدان آن را موجب خسارت¬های بیشتر و پیچیده¬تر شدن وضعیت فعلی دانستند. در نگاه دکتر واعظی، به منظور تحقق چنین ارزشی، باید اولاً جهات نظری در مطالعات عدالت تصحیح و تقویت شود و در ثانی از جهت نقشه راه به یک جمع‌بندی واحد رسید و در نهایت باید تلاش کرد این جمع‌بندی را به اقناع نخبگانی و عمومی رساند..
حجت الاسلام واعظی تحقق تحولات بزرگ (از جمله اقامه عدالت) را تحت تاثیر افکار بزرگ دانسته و به اهمیت همراهی تمام بدنه کارشناسی، نخبگان و آحاد یک ملت برای تحقق آن تاکید کردند. از نگاه ایشان اقناع عمومی موجب می‌شود همه افراد یک جامعه علیرغم تکثرات شغلی و کار ویژه‌های خودشان بدنبال تحقق آن تحول و فکر بزرگ باشند.
در ادامه دکتر واعظی به تبیین و بررسی نظریه عدالت در اندیشه مقام معظم رهبری براساس مطالب کتاب پرداخته و به بیان وجوه اهمیت پرداخت به نظریه عدالت معظم‌له پرداختند. در انتها نیز ایشان پیشنهاد‌هایی را به نویسندگان کتاب جهت پژوهش¬های آتی مطرح کردند.
کتاب «فهم جوهره اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای مدّظله‌العالی در عرصه عدالت» به همت هسته عدالت پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) تهیه و تنظیم و توسط انتشارات این دانشگاه چاپ و با همکاری موسسه حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها