شاعر «آمدم ای شاه پناهم بده» آسمانی شد/ حاشیه‌ای که بخاطر پوشش مجری زن ایجاد شد/ روایتی از منتظری بدون روتوش

کد خبر: 754212

هجوم کاربران ایرانی به صفحه مجری زن قرعه کشی مسابقات جام جهانی روسیه، در کنار انتشار مستندی در ارتباط با زندگی مرحوم منتظری و درگذشت حبیب‌الله چایچیان شاعر پیشکسوت کشورمان از جمله مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته‌ای بود که گذشت.

شاعر «آمدم ای شاه پناهم بده» آسمانی شد/ حاشیه‌ای که بخاطر پوشش مجری زن ایجاد شد/ روایتی از منتظری بدون روتوش

سرویس فرهنگی فردا: در هفته‌ای که باز هم گربه‌ها تبدیل به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های شبکه اجتماعی شده بودند و گروه بسیاری از کاربران این شبکه با انتشار عکس‌هایی مختلف در ارتباط با پدیده تلگرامی «مجید» به شوخی می‌پرداختند هجوم کاربران شبکه‌های اجتماعی به صفحه مجری زن قرعه‌کشی جام‌جهانی روسیه و اتفاقات پس از آن تبدیل به یکی از حاشیه‌های مهم هفته شد تا در کنار اتفاقاتی همچون طرح مجدد اکران فیلم‌های توقیفی و جدی شدن ساخت سریال تلویزیونی «سلمان فارسی» در زمره مهمترین اتفاقات و حواشی فرهنگی هفته قرار بگیرند.

۶ اتفاق مهم فرهنگی هفته؛ از درگذشت حسان تا روایتی از سقوط قائم مقام

حاشیه‌ای که بخاطر پوشش مجری زن ایجاد شد

این هفته با نزدیک شدن به زمان برگزاری رقابت‌های جام جهانی در روسیه و طرح موضوع قرعه‌کشی این رقابت‌ها، برخی از کاربران ایرانی با هجوم به صفحه «ماریا کوماندنایا» مجری زن این مراسم از او خواستند تا با استفاده از پوششی مناسب شرایط پخش زنده این مراسم را از تلویزیون ایران مهیا کند. کاربران مختلف با انتشار نظراتی در ارتباط با پوشش این مجری از او خواستند تا پوششی را برای حضور در مراسم انتخاب کند که تلویزیون کشورمان بتواند آن را نمایش دهد.

هر چند که این اولین باری نبود که کاربران ایرانی برای ارائه یک درخواست و یا اعتراض به موضوعی خاص، به صفحات شخصی چهره‌های خارجی هجوم می‌برند ولی این بار به واسطه آشنایی نسبی این مجری زن با فرهنگ ایرانی شرایط کمی متفاوت بود. کوماندنایا که از خبرنگاران سرشناس ورزشی در روسیه است، چندی پیش تصمیم گرفته تا مستندی از زندگی سردار آزمون ستاره جوان فوتبال کشورمان بسازد و همین موضوع زمینه آشنایی بیشتر او را با فرهنگ و اعتقادات مردم کشورمان فراهم کرد. شاید به همین خاطر بود که او در صفحه شخصی خود در ارتباط با این موضوع این‌گونه نوشت: سردار آزمون شرایط را توضیح داد و من نیز به او قول یک سوپرایز را دادم! می خواهیم همه کشورهای اسلامی شاهد مراسم باشند.

لباس مجری زن جام جهانی لو رفت؟ +عکس

در این میان اظهارنظر عزت‌الله ضرغامی در ارتباط با این ماجرا نیز جالب بود. ضرغامی با ذکر خاطره‌ای از پخش مراسم قرعه‌کشی دوره قبلی جام‌جهانی که در دوران مدیریت او بر رسانه ملی بود، نوشت: خدا کند پوشش مجری جام جهانی منشوری نباشد. ما که دوره قبل بیچاره شدیم. نرم افزار روتوسکوپی‌مون [نرم افزاری مخصوص ایجاد جلوه‌های ویژه کامپیوتری که از آن برای اعمال برخی ممیزی‌ها در آثار تلویزیونی استفاده می‌شود] هم هنگ کرد!

۶ اتفاق مهم فرهنگی هفته؛ از درگذشت حسان تا روایتی از سقوط قائم مقام

روایتی از منتظری بدون روتوش

رونمایی از مستند جنجالی «قائم مقام» یکی دیگر از مهمترین اتفاقات فرهنگی این هفته بود. مستندی با موضوع زندگی سیاسی مرحوم منتظری که به بررسی فراز و نشیب‌های بسیار زندگی او پرداخته است. دوران قائم‌مقامی آیت الله منتظری و سال‌های پس از عزل او، از مقاطعی است که به‌دلیل حساسیت‌های سیاسی فراوان کمتر به آن پرداخته شده است و مستند قائم مقام برای اولین بار به بررسی جامع و دقیق آن پرداخته است.

نکته جالب درارتباط با این مستند استفاده از روایت هر دو گروه موافقان و مخالفان مرحوم منتظری در آن است. موضوعی که هم باعث جامعیت کار شده و هم مانع از طرح برخی از اتهامات از جانب هر دو طیف موافقان و مخالفان درباره قضاوت یک‌جانبه سازندگان از زندگی مرحوم منتظری شده است.

هرچند که باز هم در این میان برخی از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های حامی جریان مرحوم منتظری به بهانه‌های مختلف سعی در تخریب این اثر کردند و حتی یکی از این رسانه‌ها با انتساب حرف‌هایی کذب به تهیه‌کننده این مستند باعث واکنش تیم سازنده اثر شد.

آشغال‌های دوست نداشتنی!

این هفته موضوع اکران فیلم‌های توقیفی نیز یک بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. موضوعی که از چند هفته پیش و در پی انتشار شایعاتی در ارتباط با تصمیم وزارت ارشاد برای اکران ضربتی آثار توقیفی پیش از آغاز جشنواره فجر، عملا شروع شد و حالا و در این هفته پس از چنداظهارنظر ضدونقیض از سوی چهره‌های سینمایی در نهایت با مخالفت شورای صنفی نمایش فعلا منتفی شد.

بیشتر این بحث‌ها پیرامون نمایش عمومی دو فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست داشتنی» بود که هر دو از آثار نشانه‌دار سینمای ایران در حمایت از فتنه 88 هستند و هر دو نیز از جمله آثاری محسوب می‌شوند که نمایش عمومی آن‌ها بدون شک موجب ایجاد حواشی بسیاری برای مدیران وزارت ارشاد خواهد شد. هرچند که برخی شنیده‌ها از اختلاف نظر وزیر ارشاد با معاونت سینمایی‌اش در ارتباط با اکران این آثار حکایت دارد و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مخالفت شخص وزیر ارشاد با نمایش عمومی این آثار باعث عدم ورود آن‌ها به چرخه اکران آثار سینمایی شده است.

آیا پرونده‌ی بازِ توقیف در سینما به «صفر» می‌رسد؟

مناظره بر سر هفت!

محمود گبرلو هم از جمله خبرسازان این هفته بود. او که در مدت اخیر تلاش‌های بسیاری را برای بازگشت دوباره به برنامه هفت و تسخیر صندلی مجری‌گری این برنامه از خود نشان داده بود، پس از ناامید شدن از این موضوع به سراغ برنامه‌ای تازه به اسم «شب‌های شفاهی» رفته است و می‌خواهد به نوعی با این برنامه جای خالی برنامه‌ای همچون «هفت» را پر کند.

اما نکته جالب این ماجرا صحبت‌های گبرلو در نشست خبری این برنامه بود. او در این نشست با انتقاد از رویکرد سری سوم برنامه هفت با اجرای بهروز افخمی او را به مناظره دعوت کرد. گبرلو در حالی اجرای افخمی در سری سوم برنامه برای سینمای ایران مضر دانسته است که اغلب کارشناسان و اهالی رسانه سری دومی این برنامه که با اجرای گبرلو به روی آنتن می‌رفت را خنثی‌ترین و کم‌مخاطب‌ترین دوره این برنامه می‌دانستند. برنامه‌ای که در آن مجری ترجیح می‌داد بیشتر از مهمان‌های خود تعریف کند و کمتر به سمت بحث و یا چالش با آن‌ها برود که نتیجه آن ریزش شدید مخاطبان هفت در سری دوم این برنامه شده بود و حالا در این شرایط گبرلو که اساسا به برپایی برنامه‌های خنثی و کم اثر شهرت دارد افخمی را به مناظره دعوت کرده است!

البته این هفته خبرهای دیگری نیز در ارتباط با بهروز افخمی و بازگشت او با یک برنامه سینمایی به تلویزیون منتشر شد. یکی از رسانه‌ها در خبری مدعی شد که بهروز افخمی و مسعود فراستی به احتمال فراوان قرار است با یک برنامه سینمایی در شبکه افق دوباره به آنتن تلویزیون برگردند. همچنین در خبر این رسانه آمده است که فعلا فراستی با این پروژه به توافق نرسیده است و دلیل توقف کار نیز عدم توافق فراستی با این پیشنهاد است.

۶ اتفاق مهم فرهنگی هفته؛ از درگذشت حسان تا روایتی از سقوط قائم مقام

میرباقری با سلمان بازمی‌گردد

انتشار خبر جدی شدن ساخت پروژه سلمان فارسی توسط داوود میرباقری نیز از جمله خبرهای مهم فرهنگی در این هفته بود. میرباقری که تقریبا از 17 سال پیش پیگیر ساخت این سریال تلویزیونی بوده است، در طی این سال‌ها به دلالی مختلفی موفق به ساخت آن نشد. اولین زمانی بود که او طرح ساخت این سریال را در سال 81 به مدیران صداوسیما ارائه کرد ولی آن‌ها بعد از مدتی به او پیشنهاد ساخت پروژه مختارنامه را دادند و میرباقری هم به سراغ این پروژه رفت ولی باز هم پس از اتمام پخش مختار پیگیر ساخت سریال سلمان فارسی شد هر چند که مشکلات مالی صداوسیما باز هم مانع این کار شد.

هر چند که میرباقری در طی این چند سال فاصله میان پروژه مختارنامه تا آغاز پروژه سلمان فارسی، بیکار نماند و دو سریال «شاهگوش» و «دندون طلا» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت و حتی استارت شروع پروژه تاریخی «ماه تی‌تی» را هم برای شبکه نمایش خانگی زد، ولی دغدغه ساختار سریالی در ارتباط با سلمان فارسی هیچگاه او را رها نکرد. شاید به همین خاطر بود که بلافاصله پس از توقف قطعی پروژه ماه تی تی او مجددا پیگیر ساخت «سلمان فارسی» شد و حالا براساس مصاحبه‌ای که در این هفته از او منتشر شده، به نظر می‌رسد، شرایط ساخت این پروژه تلویزیونی مهیا شده است.

تازه‌ترین صحبت‌های معاون سیما درباره ساخت سریال «سلمان فارسی»

شاعر «آمدم ای شاه پناهم بده» آسمانی شد

اما این هفته در حوزه فرهنگی خبرهای تلخی نیز داشت که درگذشت حبیب‌الله چایچیان شاعر پیشکسوت کشورمان نیز یکی از آن‌ها بود. چایچیان که اشعار بسیاری را در رثای خاندان اهل بیت(ع) و با تخلص «حسان» سروده بود، عصر پنجشنبه در سن 94 درگذشت.

حسان بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف سرودن اشعاری در وصف اهل‌ بیت‌(ع) کرد که تاکنون از وی 3 دیوان شعر با نام‌های «ای اشک‌ها بریزید»، «خلوتگاه راز» و «زمزمه‌های قلب من» روانه بازار کتاب شده است و دو شعر دو شعر «امشب شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود» و «آمدم ای شاه پناهم بده» از جمله سرشناس‌ترین سروده‌های مرحوم چایچیان است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها