خاطره جاسبی از روز‌های دهه ۴۰ و مدیریت شهید بهشتی

کد خبر: 837426

عبدالله جاسبی ضمن معرفی کتاب خود با عنوان «تشکل فراگیر»، خاطره‌ای از دهه ۴۰ مربوط به مدیریت آیت‌الله بهشتی را بازگو کرد.

خاطره جاسبی از روز‌های دهه ۴۰ و مدیریت شهید بهشتی

خبرگزاری فارس: نشست کتابخوان ویژه شهدای ترور همزمان با هفتم تیر ماه شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در مجتمع سرچشمه تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش عبدالله جاسبی مؤلف کتاب تشکل فراگیر ضمن معرفی کتاب خود خاطره‌ای از شهید بهشتی و روز‌های دهه ۴۰ تعریفکرد و گفت: آشنایی من با شهید بهشتی از دهه ۴۰ شروع شد و شرکتی برای کمک به مبارزین فلسطین تشکیل شده بود. در آنجا با خیلی از دوستان آشنا شدیم که بعد‌ها خیلی از آن‌ها به شهادت رسیدند، اما دو روحانی برجسته یکی آیت‌الله شاهچراغی پیشنماز مسجد چهارراه مولوی و دیگری شهید بهشتی بودند.

وی گفت: پس از مدتی فعالیت شرکت با چالش مواجه شد و اختلاف‌هایی بروز کرد. گروهی برای رفع اختلافات تعیین شدند؛ و بنده جزو این گروه بودم که انتخاب شدم و نخستین جلسه آن‌ها در میدان هفت تیر تشکیل شد. در آن جلسه دکتر بهشتی، مهندس بازرگان و.. جزو حاضرین بودند تا اختلافات را بررسی کنند. اولین کار انتخاب رئیس بود که با پیشنهاد شهید بهشتی مهندس بازرگان به عنوان رئیس منصوب شد؛ پس از مدتی جلسه دوم در منزل دکتر بهشتی برپا شد، اما در آن جلسه یکی از برادران موضع تهاجمی پیدا کرد. بلافاصله مهندس بازرگان عصبانی شد و بنای ترک جلسه را داشت که آقای بهشتی با متانت و صبوری از همان جا رئیس جلسه شده و لباس مدیریت بر تن ایشان به درستی و نیکی دوخته شده بود.

به گفته جاسبی آقای بهشتی بسیار صبور بود و این صبوری یکی از خصوصیات مدیر خوب است. در کل تاریخ معاصر ایران ما ۲ حزب بیشتر فعال به معنای واقع نداشتیم. یکی توده و دیگر حزب جمهوری اسلامی که حزب جمهوری نقش بسیار مهمی در اعتلای انقلاب اسلامی ونهادینه شدن انقلاب و حفظ دستاورد‌های انقلاب طی ۱۰ سال اول داشت و هیچ مسئله‌ای نمی‌توانست جایگزین آن شود.

وی گفت: تمام شخصیت‌های برجسته انقلاب در این حزب گرد هم آمده بودند و سال ۶۰ پس از هفتم تیر ماه که مقام معظم رهبری به دبیرکلی آن منصوب شدند (با اصرار چرا که ایشان مقاومت می‌کرد و می‌فرمود: با درد دستم ومسئولیت سنگین ریاست جمهوری نمی‌توانم) با اصرار‌های آقای هاشمی و برخی چهره‌ها ایشان پذیرفتند و بعد از من دعوت کردند تا جانشین دبیرکل باشم. بنده نیز با مقدماتی پذیرفتم.

وی افزود:‌اوایل دهه ۸۰ احساس کردم ا. باید تاریخ حزب را بنویسیم چرا که در تمام انقلاب‌های گذشته از تنباکو، مشروطیت و به خصوص ملی شدن صنعت نفت همیشه اجازه داده بودیم تاریخ را ادیگران بنویسند خصوصا مخالفان حرکت اسلامی در این راستا بسیار اقدام کرده بودند و کمتر وقت صرف وقایع کرده بودیم. من دیدم کسی آغاز کننده نیست و خودم دست به قلم شدم. پس از اتمام جلد اول کتاب را نزد مقام معظم رهبری بردم و ایشان تعجب کردند و فرموند چگونه فرصت دارید این کار را انجم دهید و من خدمت‌شان عرض کردم ما ننویسم دیگران می‌نویسند که این پاسخ بنده برای ایشان دلنشین بود.

جاسبی در پایان سخنانش به معرفی کتاب تشکل فراگیر پرداخت و گفت: تاکنون ۵ جلد از آن منتشر شده وتا پایان تابستان جلد ششم نیز چاپ خواهد شد. جلد اول در ۵۱۲ صفحه به پیش‌زمینه‌های نظری و تاریخی می‌پردازد، جلد دوم در ۵۳۳ صفحه به انقلاب و بستر حزب جمهوری اسلامی، جلد سوم در ۵۲۴ صفحه به تبلور حزب در جمهوری اسلامی جلد چهارم در ۵۹۰ صفحه به شکل‌گیری نخستین دولت‌های پس از انقلاب جلد پنجم در ۶۰۹ صفحه به نهاد‌های قانونگذار و حزب جمهوری و جلد ششم به حزب جمهوری اسلامی، مخالفان و معاندین می‌پردازد. اما برای اینکه مجموعه تاریخی ماندگاری از حزب جمهوری سالامی را داشته باشیم لازم می‌دانیم به همه منابع دسترسی داشته باشیم و از همه افرادی که اسنادی رادر اختیار دارند تقاضا می‌کنیم برای مکتوب شدن و مانایی آن، آن را در اختیار ما قرار دهند.

شخصیت پیشرو و موسس شهید بهشتی در عرصه مدیریتی

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با تقدیر از برگزار کنندگان نشست کتاب‌خوان «شهدای هفتم تیر» عنوان کرد: برگزاری نشست کتاب‌خوان حرکت بسیار ارزنده‌ای است که وقتی دوستان از من برای شرکت در این نشست با موضوع شهید بهشتی دعوت کردند، تصمیم گرفتم که کتاب عملی شهید بهشتی با عنوان «مبانی نظری قانون اساسی» را معرفی کنم. این کتاب شامل ۲ سخنرانی از شهید بهشتی، خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه و قانون اساسی است که می‌توانیم از دریچه این کتاب با این شهید بزرگوار آشنا شویم.

دبیرکل جامعه روحانیت با بیان اینکه شهید بهشتی مظهر نظم و انضباط بودند، اظهار داشت: شخصیت شهیدان بهشتی و قدوسی بسیار در زندگی من تاثیرگذار بودند. من ۱۲ ساله بودم که شهید بهشتی را در مشهد زیارت کردیم. همان ایام آیت الله خامنه‌ای نیز در مشهد مخفیانه فعالیت می‌کردند که به همراه پدرم و به دیدن ایشان نیز رفتیم.

دبیرکل جامعه روحانیت با تاکید بر اینکه شهید بهشتی خود را عالم دینی متعهد می‌دانست، افزود: شهید بهشتی به بلوغ فکری منسجمی رسیده بود که جزء نوادر روزگار بود، اما در بروز و ظهور یک شخصیت تشکیلاتی و منظم داشت که مدیریت در شأن‌شان بود، چون ایشان شخصیتی نقد پذیر و اغناگر بودند. ایشان در همه عرصه‌ها شخصیتی پیشرو و موسس داشتند و شیوه‌ای که اواخر دهه ۴۰ در نظام‌های آموزشی پیاده می‌کردند، ما امروز در حوزه علمیه پیاده کرده‌ایم.

پورمحمدی با طرح این سوال که اگر شهید بهشتی بود چگونه فکر می‌کرد، گفت: به نظرم اگر امروز شهید بهشتی حضور داشت ایشان از اهداف آرمانی، مبارزه با استکبار، آمریکا، صهیونیست و دفاع از مظلومین دفاع می‌کردند، اما نسبت به ساختار‌های قانون اساسی و دیوان سالاری و ناکارآمدی اقتصاد متکی به نفت نقد داشت. ایشان شخصیتی پیوسته تجدیدنظر طلب بودند.

وی بیان کرد: ما امروز به شهید بهشتی و سلوک ایشان نیازمندیم. بروکراسی و دیوان سالاری اتفاقاتی که شهید بهشتی حتما منتقد آن می‌شد. باید با شخصیت‌ها و قهرمانان تاریخ مان زنده برخورد کنیم چراکه امروز نیاز داریم بیشتر از هر دوره بهشتی را بشناسانیم.

همچنین در پایان این مراسم نیز از پوستر این چند کتاب ویژه شهدای هفتم تیر رونمایی شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها