کارگردانان پول شلیک یک گلوله فیلم‌های جنگی را ندارند

کد خبر: 843477

در حالی که امروزه بودجه‌های کلانی صرف ساخت و تولید فیلم‌های مختلف در سینما می‌شود، اما متاسفانه به تولید و ساخت آثار سینمایی مربوط به حوزه دفاع مقدس اهمیت زیادی داده نمی‌شود

کارگردانان پول شلیک یک گلوله فیلم‌های جنگی را ندارند

جوان آنلاین: در حالی که امروزه بودجه‌های کلانی صرف ساخت و تولید فیلم‌های مختلف در سینما می‌شود، اما متاسفانه به تولید و ساخت آثار سینمایی مربوط به حوزه دفاع مقدس اهمیت زیادی داده نمی‌شود و این امر سینمای ما را به نوعی با بحران فراموش شدن رشادت‌های رزمندگان و جانبازان و شهدای عزیز جنگ تحمیلی رو به رو ساخته و این امر واقعا جای نگرانی دارد. به مروز زمان و با توجه به کم و کمرنگ شدن تعداد آثار ساخته شده در این حوزه مهم، این طور که مسئولین فرهنگی کشور پیش می‌روند و برای ساخت فیلم‌های جنگی اهمیت چندانی قائل نمی‌شوند، ممکن است تا چند سال آینده فرزندان ما اصلا از ۸ سال جنگ تحمیلی و شلمچه و هویزه و جنوب و جنگ هیچ اطلاعات و آشنایی نداشته و با مین و میدان و خمپاره و بوی باروت غریبه باشند. کم شدن تولیدات سینمایی مختص جبهه پایداری و فیلم‌هایی با مضمون دفاع مقدس را می‌توان نشات گرفته از عوامل و دلایل متعددی برشمرد، اما سوال اساسی این است که چرا ما دیگر در حوزه دفاع مقدس فیلم و سریال و اثر سینمایی و کتاب و نقش و نگار و... درخور و قابل توجهی کمتر داریم و یا حتی دیگر نداریم؟ آیا بودجه‌های کلانی که صرف فیلم‌های باری به هر جهت می‌شود قابل تامل نیست؟ دلیل اهمیت ندادن به ساخت و تولید آثار ارزشمندی همچون آثار مربوط به دفاع ۸ ساله جنگ تحمیلی چیست؟ از همین رو با سید جواد هاشمی، هنرپیشه، کارگردان، نویسنده و مجری گفتگو کرده‌ایم. مشروح گفته‌های این کارگردان سینما را می‌خوانید.

سید جواد هاشمی، هنرپیشه و کارگردان سینما در خصوص بحث کم شدن آثار سینمایی مربوط به حوزه دفاع مقدس به «جوان آنلاین» می‌گوید: به نظر من در برهه‌ای از تاریخ کشور ما، در رابطه با دفاع مقدس و جنگ ۸ ساله فیلم‌های زیادی ساخته و خیلی هم با استقبال مردم رو به رو شد و به نوعی همه فکر کردند به خاطر همزمانی با جنگ و تولیدات فیلم‌های دفاع مقدس و آثار ادبی و هنری دیگر مردم از این‌ها استقبال می‌کنند، اما واقعا این طور نبود.

فیلم‌های دفاع مقدسی بالاترین فروش را داشته‌اند وی در ادامه می‌افزاید: ما شاهد بودیم که بعد از اتمام جنگ باز هم تولیدات مناسب و درخور شان دفاع مقدس ساخته شد و مردم هم استقبال کردند کما اینکه بسیاری از فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عراق بعد از جنگ ساخته شد، اما در فروش و استقبال مردمی سرآمد همه فیلم‌ها بودند. فیلم‌هایی همچون از کرخه تا راین، آژانس شیشه‌ای و... و خیلی از آثاری که در هر دوره‌ای که ساخته شدند، بالاترین فروش را داشته‌اند. الان هم به نظر من اگر فیلم دفاع مقدس مناسبی ساخته شود حتما و قطعا با اقبال و استقبال مردم رو به رو خواهد شد.

دل و دماغی برای عوامل تولید و ساخت فیلم‌های جنگی نمانده! وی در پاسخ به سوال خبرنگار «جوان آنلاین» مبنی بر اینکه دیدگاه تان در خصوص دغدغه‌های این روز‌های مسئولین و متولیان فرهنگی در رابطه با ساخت و تولید آثار با مضمون دفاع مقدس چیست؟ اظهار می‌کند: شک ندارم و باید باور هم کنیم که دغدغه‌های مردم امروز و مسئولین و متولیان مرتبط با تولیدات فرهنگی دفاع مقدسی آن قدر‌ها هم دفاع مقدسی نیست که دل و دماغی برای تهیه کننده یا کارگردان و یا حتی نویسندگان این عرصه باقی بگذارد و آن‌ها بتوانند با این حجم از مشکلات مربوطه و هزینه‌ها و مخارج سرسام آور فیلم‌های جنگی کنار بیایند.

هنوز یک صدم سوژه‌های آن دوره ساخته نشده! هاشمی ادامه می‌دهد: با تمام این تفاسیر بنده معتقدم طبیعی است که موضوع دفاع مقدس به فرزندان ما سپرده شود. کسانی که به صورت عینی آن دوره را ندیده و با توپ و تانک و مین و جنگ غریبه‌اند و تلخی آن روزگار را درک نخواهند کرد، اما روزی را می‌بینم که آنان با الگو‌های درخشان دوره طلایی دفاع مقدس ارتباط روحی می‌گیرند و در خصوص مفاهیم و مضامین آن فیلم می‌سازند و اثر تولید می‌کنند. چون هنوز هم یک صدم سوژه‌های آن دوره پر از رشادت‌های جوانان و دلدادگان ساخته نشده و هنوز هم ان طور که باید و شاید الگو‌های بی نظیر آن به کشور، ملت و حتی جهان معرفی نشده است. کارگردانان پول شلیک یک گلوله و جرات ورود به ساخت فیلم‌های جنگی را ندارند سید جواد هاشمی، هنرپیشه و کارگردان سینما در خاتمه با اشاره به اینکه در حال حاضر در حال ساخت فیلم تورنادور ویژه کودکان با مضمون اخلاقی هستم و فیلم کودک و نوجوان پیشونی سفید را هم ساخته‌ام و زمان اکران آن مهر ماه است، تاکید می‌کند: مسائلی که در این گفتگو به آن پرداختیم باید دغدغه مسئولین ذیربط و متولیان امور فرهنگی مرتبط با ساخت و تولید آثار دفاع مقدس باشد. مخارج و هزینه‌های ساخت و تولید این قبیل آثار ارزشمند به شدت سنگین است و به دلیل اینکه تهیه کنندگان و کارگردانان و دیگر عوامل حمایت منطقی نمی‌شوند، جرات ورود به ساخت پیدا نمی‌کنند. تهیه کننده یا کارگردانی که می‌خواهد در میانه میدان ساخت اثرش یک گلوله شلیک کند، چقدر باید پول بدهد؟ آن هم در آن پروداکشنی که در آن سال‌ها دیدیم. به نظر من این قصه باید از بالا حل شود. من به عنوان یک بازیگر و کارگردان سینما سکوتی چند ساله را با یک امید به آینده می‌شکنم. آینده‌ای که در آن حتما فیلم‌های دفاع مقدس توسط فرزندان این مرز و بوم ساخته خواهند شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها