خودزنی‌سینمایی

کد خبر: 886804

در روز‌های اخیر و به بهانه‌های مختلف انتقاداتی نسبت به حوزه هنری و سازمان هنری اوج صورت گرفته که بسیاری از آن‌ها به دور از انصاف و غیرمنطقی بوده است.

خودزنی‌سینمایی

صبح نو: در روز‌های اخیر و به بهانه‌های مختلف انتقاداتی نسبت به حوزه هنری و سازمان هنری اوج صورت گرفته که بسیاری از آن‌ها به دور از انصاف و غیرمنطقی بوده است.

درماه‌های اخیر و به دلایل مختلف، برخی از سینماگران نسبت به فعالیت‌های حوزه هنری و اوج در سینما موضع‌گیری کردند. بخشی از این حواشی مربوط به عدم اکران برخی از فیلم‌ها در سالن‌های حوزه بود. موضوعی که صاحبان آن فیلم‌ها با عنوان تحریم از آن نام بردند. در مقابل مسوولان حوزه هنری گفتند، این تشکیلات سالن‌های محدودی دارد که به طور هم‌زمان امکان نمایش صرفاً چند فیلم در آن‌ها وجود دارد. پس طبیعی است از بین فیلم‌های هرفصل اکران، آثاری که با توجه به اهداف حوزه اولویت دارند، به نمایش درخواهند آمد. دعوای تحریم یا عدم نمایش مجادله‌ای است که مدت‌هاست جریان دارد و هر طرف استنادات خودشان را دراین زمینه دارند. اما اوج که بیشتر در بخش تولید مشغول است هم کم و بیش دچار حاشیه شده است. در حاشیه اکران فیلم «تنگه ابوقریب» اظهارات یکی از بازیگران این فیلم، جنجال زیادی را درباره این سازمان ایجاد کرد.

تناقضات‌فرهاد دو روز پیش آقای «فرهاد اصلانی» که از بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون است در اظهارنظری گفت: «بیست و سه سال در سینما هستم و نفهمیدم حوزه هنری چه کاری می‌کند. حوزه هنری همه سالن‌ها را گرفته، بودجه زیاد می‌گیرد و هیچ کمکی به فرهنگ این مملکت نمی‌کند. حالا مؤسسه اوج هم اضافه شده و نمی‌دانم چرا این‌ها جدا از ارشادند. این‌ها آدم نمی‌سازند، بلکه آدم‌ها را تصاحب می‌کنند.» این حرف‌ها در شرایطی بیان شد که قطعاً نسبت به عملکرد دو سازمان مذکور نقد‌های قابل توجهی وارد است، اما این نوع ادبیات و حکم کلی کمی عجیب به نظر می‌رسد. این در حالی است که اصلانی خودش هم نمک‌گیر حوزه است و در «غروب شد بیا» و «یه حبه قند» بازی کرده است. وی تا یک قدمی بازی در «مزارشریف» هم پیش رفته بود که بنا بر اخبار غیررسمی به‌دلیل عدم توافق مالی از این پروژه جدا شد. با اظهارنظر مطلق جناب اصلانی و با منطق خودش طبیعتاً دو فیلمی که او در آن‌ها حضور داشته -خصوصاً یه حبه قند- هیچ کمکی به فرهنگ مملکت نکرده است. باز هم با نظر عجیب وی، تمام عوامل سازنده فیلم‌های حوزه هنری، از جمله آثاری که خودش در آن‌ها حضور داشته، در تصاحب حوزه بوده‌اند!

کمک «اوج» به‌تولیدسینما سازمان اوج با توجه به گستردگی حوزه فعالیت‌هایش و تولیدات مختلف اعم سینمایی، مستند، ویدئوکلیپ، سریال و... کار دشواری دارد و نقدش هم پیچیده است. اما حوزه سینمای این سازمان هم مانند دیگر نهاد‌ها قابل نقد است و انتقادات جدی به آن وارد می‌شود. با این حال بررسی عملکرد اوج در سال‌های اخیر و کمکش به چرخیدن چرخ سینمای ایران قابل چشم‌پوشی نیست. هرچند که اوج برای تولید، اهداف و نگاه خودش را دارد، اما برای تصویری کردن آن‌ها از آدم‌مریخی‌ها استفاده نکرده است! در چند سال اخیر ده‌ها و چه بسا صد‌ها نفر در بخش‌های مختلف سینما در پروژه‌های این تشکیلات مشغول بوده و در کنار فعالیت در حوزه مورد علاقه‌شان، برای خود و خانواده‌شان منبع درآمدی داشته‌اند. باید از جناب اصلانی و برخی دیگر از سینماگرانی که بدون بیان علت، حکم کلی نسبت به این مجموعه می‌دهند سؤال کرد آیا حضور سلایق مختلف در سینما و بیان نظراتشان در قالب فیلم سینمایی اقدامی اشتباه است؟ نکند با چندصدایی در سینما مخالفید؟ فرهاد اصلانی چند ماه پیش در صفحه شخصی‌اش اظهارنظر تندی از عدم آزادی بیان در کشور گفته بود و مدعی شده بود حتی خندیدن در اینجا ممنوع است! حال پاسخ بدهد که در استاندارد خودش حضور و فعالیت نهاد‌های ارزش‌مدار در سینما خوب است یا ممنوع؟! مگر نه این که در دو سال گذشته تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی محصول همین سازمان بوده؟ کاش کمی شفاف‌تر دلیل مخالفت‌تان را بگویید.

گذری‌برآمارحوزه‌هنری مدیر بازرگانی و امور بین‌الملل سازمان سینمایی حوزه هنری در‌رابطه با فعالیت‌های بین‌المللی این سازمان از بیش از ۲۰‌حضور بین‌المللی و کسب هشت‌جایزه جهانی طی شش‌ماهه اول سال جاری خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری، خانم مریم نقیبی، مدیر بازرگانی و امور بین‌الملل سازمان سینمایی حوزه هنری درباره عملکرد شش‌ماه اول سال‌۹۷ واحد بین‌الملل گفت: عرضه و پخش چهار فیلم سینمایی جدید با عناوین «دایان»، «اسکی‌باز»، «قهرمانان کوچک» و «سورنجان» و همچنین پنج‌فیلم سینمایی «۲۱ روز بعد»، «ایتالیا، ایتالیا»، «فصل نرگس»، «کمدی انسانی» و «زیر سقف دودی» از سال گذشته در اختیار ما قرار گرفته است. ضمن اینکه فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردانی آقای محمدعلی باشه آهنگر نیز به‌تازگی به مجموعه فیلم‌های این واحد اضافه شد. این واحد انجام امور مربوط به فیلم‌های مستند، کوتاه و انیمیشن را نیز به‌عهده دارد و مستنداتی، چون «ادوارد»، «ارثیه پدری» و «راه دل» و آثار کوتاه «سیخفیل»، «دایو»، «دوئل»، «به همین سادگی»، «گزارشگر»، «مادر»، «خاطره»، «آلبالو»، «ماه در خانه»، «خارجه»، «مزاحم»، «مردی که فراموش کرد نفس بکشد» و «وقت لبخند انار» و انیمیشن‌های «آقای گوزن» و «تحریف یک پیام» از جمله آن‌هاست. مدیر بازرگانی و امور بین‌الملل سازمان سینمایی حوزه هنری در همین رابطه ادامه داد: جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم سینمایی «۲۱ روز بعد»، جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم «ایتالیا، ایتالیا»، جایزه بهترین فیلم‌برداری برای «فصل نرگس»، جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای «کمدی انسانی»، نمایش فیلم «زیر سقف دودی» در جشنواره نیس-فرانسه، نمایش فیلم سینمایی «۲۱ روز بعد» در جشنواره کینولوب -لهستان و کسب دیپلم افتخار بهترین فیلم، حضور انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» در جشنواره انیماتریکس -فنلاند و کسب دیپلم افتخار بهترین انیمیشن، نمایش فیلم سینمایی «فصل نرگس» در جشنواره ایرانیان برلین -آلمان، نمایش فیلم‌های سینمایی «۲۱ روز بعد» و «کمدی انسانی» در جشنواره رجینا -کانادا نیز در نیمه اول امسال رقم خورد.

انتقادیا... همان‌طور که گفته شد انتقادات زیادی به عملکرد حوزه هنری و سازمان اوج وارد است که، اما برخی از نظرات منفی بیش از آن‌که انتقاد باشد، شبیه به یک مخالفت چشم‌بسته است. سینماگران مشهور متعددی در محصولات این دو مجموعه فعالیت کرده‌اند و فیلم‌های موفق زیادی توسط حوزه و اوج ساخته شده است. از ریشه تیشه‌زدن به این سازمان‌های هنری بیش از آن‌که کمکی برای سینما باشد، منجر به اختلاف و چه بسا خروج سرمایه از این هنر خواهد شد. اظهارنظرات تند، به نوعی توهین نسبت به سینماگران مختلفی است که در محصولات حوزه و اوج مشغول بوده یا در آینده حضور خواهند داشت. باید این دو نهاد را نقد کرد و مسولانش هم پاسخگوی منتقدان باشند، اما بهتر است قبل از انتقاد، شمشیر را در نیام کرد!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها