سیما تیرانداز و شغل‌های عجیب بانوان ایرانی در «هزارداستان»

کد خبر: 890036

شاهین فرهت در شب موسیقی تلویزیون، گفت: محدودیت‌های ایجاد شده توسط سیما [تلویزیون]باعث از دست رفتن مخاطبان آن شده است.

سیما تیرانداز و شغل‌های عجیب بانوان ایرانی در «هزارداستان»

خبرگزاری تسنیم: امروز رویداد‌های مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

در شب موسیقی تلویزیون چه گذشت؟

پنجمین نشست از برنامه «شب موسیقی» یکشنبه سیزدهم آبان، با موضوع «فرهنگ شنیداری و ذائقه موسیقیایی»، میزبان شاهین فرهت آهنگساز، دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر و مدرس موسیقی و محسن الهامیان موسیقیدان، نویسنده، مترجم و آهنگساز بود. در ابتدا رضا مهدوی پرسش خود را اینگونه مطرح کرد: امروزه ما به گوشمان دقت نمی‌کنیم و به راحتی هر چیزی در آن ورود می‌کند و گویا ما ناگزیر به پذیرش آن هستیم. چه کاری باید انجام داد تا این فرهنگ شنیداری درست شود؟

شاهین فرهت توضیح داد: دو عامل برای ادراک موسیقی نیاز است؛ یکی ژن خاص و دیگری تکرار و به گوش رساندن است که در عامل دوم رسانه‌های جمعی بسیار موثرند.

با این حال محسن الهامیان در بحث ژن خاص با دکتر فرهت مخالفت کرد و گفت: همه می‌توانند از موسیقی استفاده کنند و برای درک و لذت بردن از آن نیاز به ژن خاصی نیست. ما باید به جوان‌ها حق بدهیم آنچه دوست دارند را گوش بدهند. جوانان انتظاراتی دارند که ما در این سن و سال متوجه آن نمی‌شویم؛ بنابراین نباید بر آن‌ها خرده بگیریم.

او در ادامه چند پاراگراف از کتاب «شناخت موسیقی مردم پسند» را خواند و نتیجه گرفت: نباید به همه چیز از دید نخبه‌گرایانه نگاه کرد و اگر به افراد حق انتخاب داد بسیار مناسب‌تر است.

فرهت با اشاره به یکی از آثارش به نام «سمفونی دماوند» بیان کرد: انسان احساسی از مطلبی می‌گیرد و موسیقی می‌نویسد. من از بچگی از دیدن کوه دماوند مسخ می‌شدم. قسمت اول یک صعود ذهنی است. قسمت دوم زیبایی‌های دماوند است و قسمت سوم طوفانی در قله در یک روز سرد زمستانی است و بعد دوباره به عظمت دماوند برمی‌گردد و سمفونی تمام می‌شود.

این آهنگساز سپس در ادامه بحث ژن خاص گفت: ممکن است بعضی‌ها به عنوان مثال ژنشان به موسیقی کلاسیک جور نباشد، منظور من این بود و من انواع موسیقی را دوست دارم. موسیقی در شرایط زمان و مکان معنا پیدا می‌کند.

تعریف موسیقی خوب و بد چیست؟

الهامیان درباره اینکه «تعریف موسیقی خوب و بد چیست؟» معتقد است: تحصیلات عاملی برای بهتر شدن فرهنگ شنیداری شخص نیست. از سویی فرهت تکرار در شنیدن را از عوامل ارتقا سطح شنیداری در جوامع دانست و گفت: رادیو و تلویزیون در بیدار کردن و ثابت نگاه داشتن فرهنگ شنیداری در مردم نقش مهمی دارند.

موسیقی را نباید اجبار کرد/ تقریبا همه‌چیز تصویب می‌شود

در ادامه الهامیان در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدات آهنگسازان یک مملکت می‌تواند پاسخگوی ذائقه شنیداری تمام مردمش باشد؟ اظهار کرد: دلیلی ندارد یک نفر کاری بنویسد که همه خوششان بیاید. موسیقی را نمی‌توان اجبار کرد.

سپس این پرسش مطرح شد که مردم چه حجمی از موسیقی‌های مصرفی امروز که از مجاری رسمی عبور می‌کند را گوش می‌دهند؟

فرهت با اظهار امیدواری از نسل جوان گفت: نسل جوان بسیاری از موسیقی‌های جدی را می‌شنود.

الهامیان نیز پاسخ داد: [وزارت]ارشاد کادر‌هایی برای حرکت موسیقی تعیین کرده که از دیدگاه نخبگی نگاه می‌کند و برای موسیقی نباید چهارچوب تعیین شود.

مهدوی از فرهت که در ممیزی ارشاد فعالیت می‌کند در مورد این مورد توضیح خواست و او در پاسخ گفت که الان تقریبا همه چیز تصویب می‌شود.

او ادامه داد: هر نوع موسیقی باید عرضه شود اگر شنونده داشت، فروش می‌رود و اگر نه خودش کنار می‌رود.

در ایران به جای اجرای موسیقی درباره آن صحبت می‌شود

فرهت در مورد نقش رادیو و تلویزیون گفت: محدودیت‌های ایجاد شده توسط سیما، باعث از دست رفتن مخاطبان آن شده است.

او تکرار، اجرای کنسرت‌ها، اجرای آثار آهنگسازان ایرانی، اختصاص مکان برای اجرای نوازندگان را به عنوان پیشنهادی برای فرهنگ‌سازی معرفی کرد و ادامه داد: در حال حاضر خلاقیت کمتر و تکنیک بیشتر است. در ایران به جای اجرای موسیقی درباره آن صحبت می‌شود.

این آهنگساز در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: دوست دارم ذائقه همه مردم در نظر گرفته شود. تکرار و کنسرت‌ها، اجازه موسیقی و اجرا برای جوانان بیشتر شود.

الهامیان نیز با تایید حرف‌های دکتر فرهت بیان کرد: اجرای زنده باید زیاد شده تا تجربه زیاد شود و کار پخته شود.

مهدوی در پایان، با توجه به زیاد بودن تعداد فارغ‌التحصیلان موسیقی نسبت به سالن‌ها، از شهرداری‌ها و مسوولان درخواست کرد ورود پیدا کنند و هنر و موسیقی را جدی بگیرند.

گفتنی است، «شب موسیقی» از مجموعه «شب‌های هنر» به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری یکشنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

سیما تیرانداز و شغل‌های عجیب بانوان ایرانی به «هزارداستان» می‌آیند

سیما تیرانداز بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون امشب (دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه) در بیست‌وهشتمین قسمت از فصل چهارم برنامه «هزار داستان» روایتگر داستان زندگی دو بانوی ایرانی با سخت‌ترین شغل‌های دنیا خواهد بود. بیست‌وهشتمین قسمت از فصل چهارم برنامه «هزار داستان» که امشب (دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه) ساعت ۲۱ با اجرای سیما تیرانداز به عنوان مجری و راوی قصه روی آنتن شبکه نسیم می‌رود، از دو بانوی ایرانی می‌گوید که شغل‌شان جزو سخت‌ترین شغل‌های دنیاست.

فصل چهارم برنامه «هزار داستان» به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی مریم نوابی‌نژاد از اولین روز ماه محرم (دوشنبه ۱۹ شهریورماه) آغاز شد و در بیست قسمت روی آنتن شبکه نسیم رفت. بخش دوم این برنامه با تکرار دو قسمت از برنامه‌های بخش اول، از ۵ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۵ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

ساعات بازپخش «هزار داستان» ۵ صبح، ۹ صبح و ۱۵ بعدازظهر روز بعد است.

ویژه‌برنامه «چهل و هشتم» از امشب روی آنتن شبکه یک

برنامه چهل و هشتم، ویژه رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) از امشب روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. این برنامه در چهار قسمت از امشب چهاردهم تا پنج‌شنبه هفدهم آبان حوالی ساعت ۱۹:۳۰ بطور زنده و با اجرای محمدرضا حسینیان، شهریار صفاجو و محسن افکاری پخش می‌شود. به‌گفته محمد خنافری تهیه‌کننده چهل و هشتم، این برنامه به مناسبت دهه آخر صفر از جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم پخش خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما برای این برنامه دو استودیو در نظر گرفتیم یکی داخل حرم مطهر امام رضا (ع) و یکی هم در میدان شهدا که محل عبور زوار و هیات‌های عزاداری که به حرم مشرف می‌شوند.

این تهیه‌کننده اظهار داشت: هر شب از وجود شعرای آیینی برجسته در برنامه بهره خواهیم برد همچنین "امید معنوی" از خوانندگان کشور هر شب قطعاتی را در وصف حضرت رسوا (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) اجرا می‌کند.

وی یادآور شد: هر شب علاوه بر بهره‌گیری از حضور مداحان جوان در استودیو، از وجود آیت‌الله فاطمی‌نیا نیز بهره می‌بریم. گزارش‌هایی از زائرانی که پیاده به حرم مشرف می‌شوند و گزارشاتی از خدمات‌رسانی فرهنگی به زوار حرم رضوی از دیگر آیتم‌های برنامه «چهل و هشتم» است.

محمدخنافری درباره علت نامگذاری این برنامه به «چهل و هشتم» نیز گفت: از قدیم مردم خراسان بخصوص مشهدی‌های عزیز روز‌های منتهی به پایان ماه صفر را «چهل و هشتم» می‌گفتند ما هم همین نام را برای برنامه انتخاب کرده‌ایم.

ویژه برنامه «چهل و هشتم» به تهیه‌کنندگی محمد خنافری و قاسم کابری، کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که هر شب به مدت یک ساعت روی آنتن می‌رود.

بررسی اسناد لانه جاسوسی در تلویزیون

حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل سیاسی امشب در برنامه «چهل سیزده» از پژوهش‌های مهم درباره اسناد لانه جاسوسی می‌گوید.

برنامه تلویزیونی «چهل سیزده» امشب با اجرای مسعود ده‌نمکی از تلویزیون پخش می‌شود. حسن بهشتی‌پور مهمان برنامه جدید ده‌نمکی است.

بهشتی‌پور یکی از پژوهشگران برجسته در حوزه تاریخ شفاهی و سندنگاری ماجرای ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران است. «روایت تسخیر لانه جاسوسی» عنوان کتابی است که او در حال انتشار دارد. بهشتی‌پور در این برنامه درباره پژوهش‌های مربوط به اسناد لانه، علت تسخیر سفارت توسط دانشجویان، نقش گروه‌های سیاسی داخلی در تسخیر سفارت و نحوه مدیریت ماجرای تسخیر سفارت توسط امام خمینی (ره) صحبت می‌کند.

«چهل سیزده» ویژه برنامه رسانه ملی در هفته استکبارستیزی است که هرشب از ساعت ۲۲:۱۵ با اجرای مسعود ده‌نمکی روی آنتن شبکه ۴ می‌رود. محمدحسن روزی طلب و مهدی خانعلی‌زاده سردبیران این برنامه تلویزیونی هستند. محمدمهدی سموعی تهیه‌کننده «چهل سیزده» است.

روایت دو مسافر امام رضا (ع) یادگاری سلحشور امشب روی آنتن

فیلم داستانی «شهره لاله زار» از مجموعه قصه‌های تبیان مرحوم فرج‌الله سلحشور امشب ساعت ۲۳ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. این فیلم روایتگر هم صحبت شدن دو مسافر در اتوبوس است که هر دو قصد سفر به شهر مشهد مقدس را دارند. یکی از مسافران در مورد شهر تهران و آشنایی‌اش با آیت‌الله قوامی به خاطره گویی می‌پردازد و مدام با بدگویی از او یاد می‌کند، غافل از اینکه هم سفرش راننده آیت‌الله بود. در این فیلم هنرمندانی همچون شهروز ابراهیمی، سروش طاهری محسن سلیمانی پریچهر مشرفی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«شهره لاله‌زار» از مجموعه اپیزودیک «قصه‌های تبیان» در مؤسسه فرهنگی هنری تبیان تولید شده و فیلمنامه آن با محوریت موضوعات قرآنی به نگارش درآمده و همه داستان‌ها و روایاتش بر اساس اتفاقات و داستان‌های واقعی به‌نگارش درآمده است.

مجموعه تلویزیونی «قصه‌های تبیان» توسط کارگردانان جوان به تهیه‌کنندگی زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور و مشاور کارگردانی جمال شورجه و مشاور فیلمنامه منصور ابراهیمی تولید و پخش شده است.

فیلم داستانی «شهره لاله زار» امشب به مدت ۴۵ دقیقه بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

غلامرضا موسوی به آی‌فیلم می‌آید

مستند «خارج از کادر» سه‌شنبه ۱۵ آبان همزمان با شب شهادت امام حسن مجتبی (ع)، با سیدغلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سریال «تنهاترین سردار» همراه شده است. برنامه «خارج از کادر» استثنائاً علاوه بر پخش همیشگی جمعه شب‌ها، سه‌شنبه و چهارشنبه پانزدهم و شانزدهم آبان نیز روانه آنتن می‌شود. در برنامه سه‌شنبه شب این مستند، سیدغلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سریال «تنهاترین سردار»، در مقابل دوربین آی‌فیلم قرار می‌گیرد.

«تنهاترین سردار» که به‌کارگردانی مهدی فخیم‌زاده در سال ۱۳۷۵ از شبکه یک سیما پخش شد، به روایت زندگی امام حسن مجتبی (ع)، صلح او با معاویه و شرایط جامعه اسلامی و شیعیان، پس از درگذشت او می‌پردازد. این تهیه‌کننده ۶۷ ساله کشورمان، فعالیت در این زمینه را از سال ۱۳۶۰ با فیلم سینمایی «آفتاب‌نشین‌ها» آغاز کرده و از دیگر کار‌های او می‌توان به «من مادر هستم» و «پارک وی» اشاره کرد.

«خارج از کادر» به‌تهیه‌کنندگی عاطفه خالدی، سه‌شنبه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن می‌رود و در ساعت ۰۶:۳۰ روز چهارشنبه بازپخش خواهد شد.

پایان مبارزات ارنستو چه گوارا به روایت «عکس‌های تکان دهنده» پرس‌تی‌وی

برنامه این هفته «عکس‌های تکان دهنده» در شبکه پرس‌تی‌وی عکسی از جنازه ارنستو چه گوارا، انقلابی مشهور آمریکای جنوبی و اسطوره مبارزات ضد امپریالیستی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. این برنامه به تهیه‌کنندگی کیانوش الطافی به بررسی عکسی از پیکر بی جان چه گوارا در حالی که در میان صفی از قاتلینش آرمیده است پرداخته و پایان مسیر زندگی پرفراز و نشیب او را بررسی می‌کند.

چه گوارا متولد ۱۹۲۸ در خانواده‌ای مرفه در شهر روساریو آرژانتین، در جوانی مسیر تحصیل را پیش گرفت و دانشجوی پزشکی شد. همنشینی وی با فیدل کاسترو رهبر انقلابیون کوبا، روحیه آزادی طلبی و انقلابی را در او بیدار کرد. در این برنامه عکس‌های چهره محبوب و مردمی آمریکای جنوبی که به قول خودش در آرژانتین متولد شد، در کوبا جنگید و در گواتمالا آموخت که چگونه یک انقلابی باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این عکس‌ها توسط فردی آلبورتا عکاس بولیویایی در ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ به ثبت رسیده است. آلبورتا در سال ۲۰۰۵ درگذشت، اما تصور آنکه عکس‌های او تنها مجموعه عکس از پیکر چه گوارا بوده است، در سال ۲۰۱۴ به طور کلی از بین رفت؛ زیرا عکس‌های دیگری از جنازه چه گوارا در همان بیمارستان، توسط فردی به نام «ایمانول آرتگا» در دهکده کوچکی در اسپانیا انتشار یافت. وی این عکس‌ها را از عمویش به ارث برده بود.

«عکس‌های تکان‌دهنده» پنجشنبه هفدهم آبان ساعت ۱۰ از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه جمعه ساعت ۱۷:۲۰، شنبه ۰۷:۰۰ و یکشنبه ۱۴:۰۰ پخش می‌شود.

«بارانکی‌ها» در شبکه شما

"بارانک" تولید سیمای مرکز کهگیلویه و بویر احمد روز‌های زوج ساعت ۱۵ از شبکه شما پخش خواهد شد. "بارانک" عنوان برنامه‌ای است مختص نوجوانان که در سیمای استانی دنا تولید شده است. دوره نوجوانی دوره رویش و آغاز فرصت‌ها و شکوفایی‌است، فارغ از این‌ها بارانک به دنبال نوگرایی است و روح پرتلاطم نوجوانان به دنبال پویش و جنبش است که این برنامه سعی دارد جنبش و پویش را در ساختار آیتم‌ها جا دهد و نوجوان امروزی به فراخور سن به موضوعاتی همچون ورزش، علم، دین، تفریح و فلسفه وجودی خویش فکر می‌کند و برنامه بارانک به گونه‌ای پیش می‌رود که با آیتم‌های متفاوت پلاتو در فضای باز، گشت و گذار نوجوانان در طبیعت، معرفی پدیده‌های علمی، طبیعی و عجیب در جهان، قند پهلو در قالب انیمشن‌های تولیدی، از دکتر بپرس، مصاحبه، حرف‌های پرتقالی و. خواسته‌های نوجوانان را برطرف کند. تهیه کنندگی و کارگردانی این برنامه بر عهده حمید مرتضوی و مجریان بارانک هم الهام محمدی، علی عبدی‌پور، سعید کریمی و سلمان سهرابی هستند.

اولین دعای ندبه ربیع از وعده‌گاه منتظران روی آنتن سیما

همزمان با اولین روز ماه ربیع الاول مراسم دعای ندبه از جمکران وعده گاه منتظران به صورت زنده از شبکه سراسری شما و شبکه استانی نور پخش می‌شود. مراسم دعای ندبه مسجد مقدس جمکران جمعه هجدهم آبان از ساعت ۵:۵۰ تا ۷:۴۰ صبح با سخنرانی حجت‌الاسلام محمود صفاری و با نوای حاج مصطفی سماواتی روی آنتن خواهد رفت.

«خانه مهر» بر روی آنتن شبکه شما

«خانه مهر» تولید شبکه باران از شبکه شما روی آنتن می‌رود. سیمای مرکز گیلان، با هدف ارتقای سطح دانش، آموزش در حوزه خانه و خانواده برنامه «خانه مهر» را تهیه و پخش می‌کند. این برنامه در فضای باز با بخش‌های مختلف: کارشناسی (حقوقی، پزشکی، روانشناسی، پرستاری و...)، بخش هنری (پرده دوزی، چرم دوزی، خیاطی و..)، آشپزی (غذا‌های محلی و بین الملل)، گزارش‌های مردمی، شعار سال، بخش گزارشی معرفی نقاط گردشگری روستاها، صنایع دستی و سوغات گیلان تهیه شده و با حضور اساتید و کارشناسان استان آخرین اطلاعات و دستاورد‌ها در حوزه‌های مختلف را به بینندگان منتقل می‌کند. برنامه «خانه مهر» هر روز به غیر از جمعه‌ها از ساعت ۱۰ به مدت ۶۰ دقیقه از شبکه شما به طور زنده پخش می‌شود.

«احسان ماندگار» روی آنتن رادیو ایران

احسان ماندگار ویژه برنامه‌ای است که در روز وقف از رادیو ایران پخش می‌شود. پانزدهم مهر روز وقف نامگذاری شده است. یکی از خصوصیات انسان مؤمن تخصیص‌دادن قسمتی از مالش برای نیازمندان است و یکی از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان قسمتی از مالش را در جهت رفع مشکل موسسه‌های خدمات‌رسانی به اجتماع و نیازمندان وقف می‌کند که دائماً صرف آن شود. احسان ماندگار ویژه برنامه‌ای است که در روز وقف با اجرای محمد نصر آبادی و حسن ربیعی از مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ساعت ۸:۴۰ از رادیو ایران موج FM ردیف ۹۰ مگاهرتز و موج AM ردیف ۵۵۸ کیلوهرتز پخش می‌شود.

برنامه‌های رادیو فرهنگ در روز‌های آخر ماه صفر

به مناسبت ایام آخر صفر که مصادف با رحلت حضرت رسول (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) است ویژه برنامه‌های مختلف روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود. «جلوه حُسن» ویژه برنامه شهادت امام حسن مجتبی (ع) روز پانزدهم آبان ساعت ۱۸:۳۰، سخنرانی مرحوم حجت الاسلام رحمانی با موضوع پیامبر اکرم (ص) ساعت ۲۰:۳۰، ویژه برنامه «شکوه یک صلح» با موضوع صلح امام حسن (ع) ساعت ۲۱:۱۵ روی آنتن می‌رود.

«عطر لطیف یاس» از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ ویژه برنامه رحلت حضرت رسول (ص) و امام حسن (ع) است که ساعت ۹ روز شانزدهم آبان به صورت زنده روی آنتن می‌رود. برنامه «باغ‌های معطر گل سرخ» با موضوع پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) ساعت ۱۱، «خورشید در هوای ماتم» ویژه برنامه شب شهادت امام رضا (ع) ساعت ۲۰:۳۰ کاری از گروه ادب و هنر و ویژه برنامه «بهشت هشتم» ویژه شهادت امام رضا ساعت ۲۳:۳۰ پخش می‌شود.

برنامه زنده «پر گشودن به آسمان هشتم» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ روز پنجشنبه هفدهم آبان روی آنتن می‌رود و در ساعت ۱۵ همان روز «یک لقمه برکت» روی آنتن می‌رود.

رادیو فرهنگ را روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها