آخرین بازمانده خیمه‌شب بازی قاجاری درگذشت

کد خبر: 936434

مراسم تشییع مرتضی خمسه‌ای چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه برگزار می‌شود.

آخرین بازمانده خیمه‌شب بازی قاجاری درگذشت

خبرگزاری ایسنا: همسر مرتضی خمسه‌ای، هنرمند پیشکسوت خیمه شب بازی با تأیید این خبر بیان کرد: مرتضی خمسه‌ای حدود ساعت ۲۲ بیست‌وششم فروردین ماه بر اثر بیماری قلبی درگذشت. به گفته وی، مراسم تشییع مرتضی خمسه‌ای چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه برگزار می‌شود.

البته قرار بود هماهنگی صورت گیرد تا پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) دفن شود، اما به دلیل دوری مسافت و سختی راه برای همسرش تصمیم گرفته شده این هنرمند را در امامزاده عبدالله شهریار به خاک بسپارند. مراسم یادبود این هنرمند قدیمی که سال گذشته مراسم بزرگداشتی برای او در تالار محراب برگزار شد احتمالاً جمعه برگزار می‌شود که جزئیات آن منتشر خواهد شد. برادر و برخی دیگر از اعضای خانواده خمسه‌ای هنرمندان به نامی در خیمه شب بازی بودند و بعد از آن‌ها از مرتضی خمسه‌ای عنوان آخرین بازمانده این هنر قدیمی یاد می‌شد.

مرتضی شیخ احمد خمسه‌ای فرزند احمد خمسه‌ای و برادر رضا خمسه‌ای است که از سال ۱۳۲۰ زمانی که ۴ سال داشت پای خیمه پدر شروع به آموختن این هنر کرد.

احمد خمسه‌ای معروف به «حاج احمد خمسه» از بزرگ‌ترین و تأثیرگذار‌ترین هنرمندان خیمه شب بازی در تاریخ تئاتر ایران است و سال‌های زیادی را در کنار دو فرزندش خیمه این هنر را برپا کرده است. بعد از درگذشت رضا خمسه‌ای در سال ۹۲، برادرش (مرتضی خمسه‌ای) تنها بازمانده این شیوه نمایش ایرانی از خانواده‌ی خمسه‌ای است که با وجود بیماری و سختی‌های کار به این راه ادامه داده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها