فناوری واقعیت مجازی به هواپیماها وارد می‌شود

کد خبر: 550389

تصاویر مسافرت‌های هوایی مربوط به دهه 1960 میلادی نشان می‌دهد که از آن زمان فناوری برای مردم بسیار مهم بوده و مورد توجه قرار می‌گرفته است. صندلی مسافران در آن زمان بسیار بزرگ ساخته می‌شد تا مسافران برای پروازهای طولانی راحتی بیشتری داشته باشند.

روزنامه ایران: تصاویر مسافرت‌های هوایی مربوط به دهه 1960 میلادی نشان می‌دهد که از آن زمان فناوری برای مردم بسیار مهم بوده و مورد توجه قرار می‌گرفته است. صندلی مسافران در آن زمان بسیار بزرگ ساخته می‌شد تا مسافران برای پروازهای طولانی راحتی بیشتری داشته باشند. در عوض صندلی هواپیماهای امروزی بسیار کوچک ساخته می‌شوند و از این نظر می‌توان گفت که هواپیماها پسرفت کرده‌اند. اگرچه سال‌هاست در عرصه هوانوردی اتفاق ویژه‌ای صورت نگرفته است، ولی فناوری قصد دارد یکی از بزرگترین تحولات را در این زمینه رقم بزند و برای رسیدن به چنین هدفی از واقعیت مجازی، نمایشگرهای هوشمند، اینترنت بی‌سیم و... کمک گرفته می‌شود. با این روند مدت زیادی طول نخواهد کشید تا کابین مسافران به یک بخش فناورانه و هوشمند تبدیل شود.

ابزارهای الکترونیکی شخصی
شرکت پاناسونیک سیستم جدیدی به نام Waterfront راه‌اندازی کرده است که به مسافران امکان می‌دهد از دستگاه‌های موبایلی خود برای کنترل سیستم‌های الکترونیکی سرگرمی موجود استفاده کنند. فناوری موبایلی هم‌اکنون نقش مهمی در سفرهای هوایی برعهده دارد و از صدور کارت پرواز الکترونیکی گرفته تا ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم در طول پرواز را پوشش می‌دهد.
برخی از خطوط هوایی از جمله KLM هلند هم‌اکنون کارت پرواز و آخرین خبرها در مورد تأخیر پروازهای خود را از طریق ابزار ارتباطی مسنجر فیس بوک برای مسافران ارسال می‌کنند ولی اتفاق مهمی که قرار است در این زمینه صورت بگیرد این است که مسافران بتوانند از دستگاه‌های الکترونیکی شخصی خود در طول پرواز استفاده کنند و در طول سفر آنها را به کار گیرند. این اتفاق بویژه در پروازهای طولانی می‌تواند کاربرد فراوان داشته باشد و رضایت بیشتری را از جانب مسافران جلب کند.
سیستم Waterfront که به تازگی از سوی شرکت پاناسونیک ارائه شده است به مسافران امکان می‌دهد از دستگاه‌های موبایلی شخصی خود در کنار سیستم‌های الکترونیکی نصب شده در هواپیما استفاده کنند. دو شرکت هوانوردی Thales و B/E نیز از مدتی قبل ارائه خدمات موبایلی شخصی را برای مسافران خود آغاز کرده‌اند. مسافران این پروازها می‌توانند گوشی هوشمند خود را از طریق فناوری ارتباطی بلوتوث به صندلی متصل کنند و از این طریق کنترل نمایشگر لمسی که در مقابل آنها نصب شده است را در اختیار بگیرند. با این عمل مسافران می‌توانند فیلم سینمایی مورد علاقه خود را پخش کنند یا حتی در طول سفر Pokemon بازی کنند.
خدمات ویژه مسافری
صندلی‌های هوشمندی که دو شرکت Thales و B/E در هواپیماهای خود مورد استفاده قرار می‌دهند Digital Sky نام دارد که نسبت به صندلی‌های معمولی هواپیما اندکی بزرگتر ساخته شده است و یک نمایشگر بزرگ لمسی را در مقابل مسافر شامل می‌شود.
یک شرکت هلندی هم‌اکنون سرویسی به نام AirFi برای پروازهای ارزان‌قیمت ارائه کرده است که به مسافران امکان می‌دهد از طریق صندلی هواپیما و گوشی هوشمند به اینترنت بی‌سیم متصل شوند.
ترمینال‌های AirFi مانند روترهای معمولی اینترنت عمل می‌کنند و همه محتوای مورد نیاز مسافر هوایی را روی نمایشگر مقابل او به نمایش می‌گذارند. «جاب هیمریکس»، مدیرعامل شرکت AirFi اعلام کرد روترهای آنها به قدری ارزان‌ هستند که می‌توان به‌ازای هر یک چمدانی که در هواپیما قرار می‌گیرد، یکی از آنها را در اختیار مسافران گذاشت تا در طول سفر به اینترنت بی‌سیم دسترسی داشته باشند و با دستگاه موبایلی شخصی خود خدمات اینترنتی را مورد استفاده قرار دهند.
واقعیت مجازی هوایی
«ماریان سیمونز»، مدیر شرکت Runway Network که از بزرگترین توسعه‌دهندگان خدمات هوانوردی در جهان محسوب می‌شود توضیح داد: «بیشتر مسافران هوایی تمایل دارند هنگام پرواز به سایت آمازون سر بزنند یا تصاویر ویدئویی مورد علاقه خود را از روی یوتیوب تماشا کنند. شرکت‌های هوانوردی این روزها نمی‌توانند در این زمینه سرویس ویژه عرضه کنند و محتوای مورد نیاز مسافران را در اختیار آنها بگذارند ولی دنیای واقعیت مجازی بزودی این هدف را محقق می‌کند.»

با این تئوری، هم‌اکنون واقعیت مجازی به صورت آزمایشی در برخی پروازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت هوایی Aeromexico چندی پیش با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد بزودی تمامی پروازهای آن به خدمات اینترنت ماهواره‌ای2 Ku متصل می‌شوند و مسافران می‌توانند در طول سفر به سایت‌های اینترنتی مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

مدیر شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی2 Ku گفت: «یک بررسی جدید نشان داد بیش از 80 درصد مسافران هوایی که بیش از 3 ساعت در آسمان به سر می‌برند همراه با دستگاه الکترونیکی خود در هواپیما حرکت می‌کنند. اگر به آنها سرویس اینترنتی داده شود این افراد از روی صندلی خود بلند نخواهند شد. خطوط هوایی با ارائه خدمات اینترنتی می‌توانند هزینه‌های کمتری در رابطه با وزن هواپیما در طول سفر پرداخت کنند. سیستم‌های سرگرمی که روی هر صندلی نصب می‌شوند هم در کاهش این هزینه‌ها نقش به‌سزایی دارند.»
اینترنت آسمانی

خدمات اینترنت بی‌سیم در ارتفاعات آسمان چندان گسترش نیافته است و در نخستین گام‌های خود به‌سر می‌برد. شرکت Transavia که یکی از زیرمجموعه‌های Air France برای ارائه پروازهای ارزان‌قیمت محسوب می‌شود، به همراه شرکت هواپیمایی Qantas استرالیا هم‌ اکنون در حال آزمایش فناوری واقعیت مجازی در پروازهای خود هستند تا آنها را جایگزین سیستم‌های سنتی سرگرمی کنند. به عقیده آنها دنیای واقعیت مجازی می‌تواند بجز سرگرمی، سرویس‌های ویژه دیگری را هم برای مسافران و خدمه پرواز ارائه دهد.

شرکت Transavia هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌های فراوانی انجام داده است تا از طریق فناوری واقعیت مجازی بتواند دسترسی مسافران به اینترنت هوایی را هم فراهم کند. این شرکت فرانسوی/هلندی ست‌های ویژه واقعیت مجازی را روی صندلی‌های خود ارائه می‌دهد و هم‌اکنون به صورت آزمایشی آن را در اختیار مسافران گذاشته است تا بازخوردهای آن را تحلیل کند.
«دان نوردلوس»، مدیر بازاریابی و استراتژی‌های مشتری در شرکت Transavia توضیح داد که مرحله آزمایشی این طرح رو به اتمام است و با توجه به اینکه تمام بازخوردها در این زمینه مثبت بوده است، مسافران هوایی تا پایان سال جاری میلادی می‌توانند برای نخستین بار در طول سفر خود در دنیای واقعیت مجازی حضور یابند. او توضیح داد: «ما بزودی روش‌هایی را ارائه می‌دهیم که مسافرت‌های هوایی مبتنی بر آنها تغییرات قابل ملاحظه می‌کنند و از پایان سال 2016 به بعد عصر جدید سفرهای هوایی آغاز می‌شود.»

در مجموع می‌توان گفت همه این اتفافات فناورانه طی چند ماه پیش‌رو صورت می‌گیرد و طی ماه‌های باقی مانده از سال‌جاری می‌توانیم سفرهای هوایی را همراه با خدمات اینترنت بی‌سیم، صندلی‌های هوشمند، سیستم‌های واقعیت مجازی و... تجربه کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها