صنعت« دیتاسنتر » در هلند شکوفا می‌شود

کد خبر: 584833

رأی به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا(برگزیت) در ماه ژوئن(خردادماه) از جنبه‌های مختلف بر این کشور تأثیرگذار خواهد بود و بسیاری معتقدند این اتفاق بیش از همه صنعت فناوری بریتانیا را دگرگون می‌کند. حالا دیگر وضعیت بریتانیا که پیش از این قطب(هاب) فناوری در قاره اروپا محسوب می‌شد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به اعتقاد بسیاری، این آمستردام هلند است که می‌تواند در بخش‌هایی از این صنعت ازجمله دیتاسنترها (مراکز نگهداری داده‌ها و اطلاعات) جای لندن را بگیرد.

روزنامه ایران: رأی به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا(برگزیت) در ماه ژوئن(خردادماه) از جنبه‌های مختلف بر این کشور تأثیرگذار خواهد بود و بسیاری معتقدند این اتفاق بیش از همه صنعت فناوری بریتانیا را دگرگون می‌کند. حالا دیگر وضعیت بریتانیا که پیش از این قطب(هاب) فناوری در قاره اروپا محسوب می‌شد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به اعتقاد بسیاری، این آمستردام هلند است که می‌تواند در بخش‌هایی از این صنعت ازجمله دیتاسنترها (مراکز نگهداری داده‌ها و اطلاعات) جای لندن را بگیرد.
«برگزیت» بهترین خبر برای هلند

یکی از بخش‌های سودآور صنعت فناوری، دیتاسنترها هستند که طی رده‌بندی سالانه اروپا مشخص شد در سال 2014 آلمان بزرگ‌ترین بازار دیتاسنتر را در اروپا داشته و با اینکه صنعت دیتاسنتر هلند در این سال رشد 16درصدی را تجربه کرد ولی باز هم پس از بریتانیا و فرانسه در جایگاه چهارم قرار داشت. در سال 2015 نیز بزرگ‌ترین بازار دیتاسنتر اروپا در اختیار بریتانیا قرار داشت و عملاً نام هلند در جمع 3کشور پیشرو دیده نمی‌شد ولی آیا در هنگامه بحران جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، صنعت دیتاسنترهای آمستردام یکی از رقبای لندن، شکوفا خواهد شد؟

در پاسخ به این سؤال، کارشناسان و تحلیلگران معتقدند هلند و به طور مشخص آمستردام تاکنون رشد گسترده‌ای در بازار دیتاسنتر(مراکز داده‌ها و اطلاعات) اروپا داشته است و به نظر می‌رسد رأی مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا(برگزیت) را بتوان بهترین خبر برای هلند دانست. به دنبال فضای نامطمئن کاری در اتحادیه اروپا پس از برگزیت، کمپانی‌های فناوری بین‌المللی در حال ارزیابی هستند که برای مدیریت دیتاسنترهای خود چه استراتژی را به کار بگیرند و در قاره اروپا به کدام کشور می‌توانند اعتماد بیشتری داشته باشند که در این میان باید گفت هر روز توجه تعداد بیشتری از کمپانی‌ها برای تأسیس دیتاسنتر به پایتخت هلند جلب می‌شود که در میان آنها نام غول‌های فناوری نیز به چشم می‌خورد.
ردپای مایکروسافت در هلند
طبق اظهار نظرهای درج شده در روزنامه هلندی European operations، مایکروسافت اکنون با بودجه‌ای معادل 2میلیارد یورو در حال ساخت یک دیتاسنتر در نزدیکی آمستردام است و برخی نیز معتقدند که این کار در ادامه توسعه هاب(قطب) منطقه‌ای مایکروسافت است که سال 2014 در آمستردام شکل گرفت.مایکروسافت اعلام کرده که ساخت نخستین دیتاسنتر خود را در هلند آغاز کرده و در نظر دارد که سایت دیگری نیز در دوبلین ایجاد کند تا بتواند به نیازهای در حال رشد ظرفیت سیستم‌های ابری در اروپا، خاورمیانه و همچنین آفریقا در آینده پاسخی مناسب دهد. یک سخنگوی مایکروسافت دراین باره به «زد دی نت»گفت: دیتاسنترهای جدید فرصت‌ها را برای نوآوری در آلمان و اتحادیه اروپا افزایش می‌دهد. قطب‌های منطقه‌ای فناوری با ارائه سریع‌ترین روش‌ها برای دستیابی به سرویس‌های ابری، می‌توانند حمایت‌های مناسبی از نوآوری داشته باشند و به همین دلیل این کمپانی بتازگی به ارائه سرویس‌های ابری جدید و نیز افزایش ظرفیت دیتاسنتر در برخی کشورها ازجمله هلند و آلمان پرداخته است.
مایکروسافت اما در سرویس ابری جدید خود یعنی Azureبه دغدغه کمپانی‌ها و مردم درباره نقض حریم خصوصی نیز توجه ویژه داشته است. به گفته سخنگوی مایکروسافت، این کمپانی با ارائه Azure در دو دیتاسنتر جدیدش در آلمان درواقع می‌خواهد عملاً دسترسی دولت‌های مختلف جهان به اطلاعات کاربران را بسیار محدود کند تا بدون اجازه کاربران، هیچ کس نتواند به اطلاعات آنها نزدیک شود.
بزرگان «سیلیکون ولی» در راه آمستردام
بجز مایکروسافت کمپانی‌های فناوری دیگری هم درحال ساخت دیتاسنتر در آمستردام و اطراف آن هستند یا این رؤیا را در سر می‌پرورانند. به‌عنوان مثال گوگل تاکنون برای ساخت یک دیتاسنتر در شمال شرق شهر ساحلی هلند یعنی Eemshavenحدود 600میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است. 8x8 نیز یک کمپانی فناوری دیگر «سیلیکون ولی» است که در زمینه سیستم‌های ابری فعالیت می‌کند. این کمپانی نیز درحال برنامه‌ریزی است که تا سال 2017 دیتاسنترهایش را از بریتانیا به آمستردام و سایر نقاط هلند منتقل کند.«مهدی سالور» معاون این کمپانی در این باره گفت: توجه کمپانی ما به هلند و آمستردام جلب شده است چرا که این کشور دارای پتانسیل‌های مناسبی ازجمله کیفیت بالای اینترنت، نبود تأخیر در اتصال اینترنت وقابل اعتماد بودن است. وی دلیل دیگر افزایش توجه کمپانی‌ها به آمستردام را هم فضای مناسب این کشور برای تجارت دانست.«اریک شوارتز» مدیر کمپانی Equinix EMEA نیز دراین باره گفت: کمپانی‌هایی که در اروپا فعالیت دارند تلاش می‌کنند تا دریابند پس از برگزیت، کمپانی‌های پیشرو در چه مناطقی بیشتر حضور می‌یابند چون به انتخاب آنها ایمان دارند. در این راستا کمپانی ما نیز از ماه جولای 113میلیون دلار برای ساخت یک دیتاسنتر جدید در آمستردام سرمایه‌گذاری کرده است چرا که می‌تواند از نزدیکی آمستردام به بازارهای بزرگی مانند بریتانیا و آلمان، بهترین بهره را بگیرد. در ماه جولای، آمازون نیز همکاری خود را با کمپانی Equinix آغاز کرد که به اعتقاد شوارتز ، این موضوع از نرخ بالای رشد سیستم‌های ابری در هلند و اروپا نشان دارد. وی ادامه داد: با اعلام برگزیت، درواقع مشتریان ما به دنبال ایجاد توازن هستند و علاقه مندند که با زیرساخت‌های موجود در بریتانیا خداحافظی کنند و آن را به قاره اروپا انتقال دهند. ازسوی دیگر هلند از نظر مالیات نیز سیستم منظمی دارد و چند کمپانی فناوری جهانی همچون اوبر و گوگل دفاتری در این کشور تأسیس کرده‌اند.اما هلند بجز ظرفیت‌هایی که به آن اشاره شد پتانسیل‌های دیگری نیز دارد که بتواند به‌عنوان قطب دیتاسنتر مورد توجه قرار بگیرد. طبق اطلاعات 451 Research یک کمپانی تحقیقاتی بازار آی تی، هلند نقطه پایانی 11کابل زیردریایی بین اقیانوسی از میان 14 کابل موجود بوده و همچنین خانه دومین هاب بزرگ داده(data) یعنی AMS-IX است و از سوی دیگر آب و هوای خنک این کشور و موقعیت جغرافیایی آن می‌تواند برای بسیاری جذاب باشد. برای خنک شدن سرورهای (Server) دیتاسنترها در این کشور می‌توان از انرژی باد، هوای خنک و نیز برف و یخ استفاده کرد که به این ترتیب نگهداری از اطلاعات و داده‌ها نسبت به روش‌های معمول، بسیار مقرون به صرفه شده و هزینه آن پایین می‌آید.همه این موارد دلیلی است که نشان می‌دهد آمستردام می‌تواند به هاب(قطب) بعدی دیتاسنتر در اتحادیه اروپا تبدیل شود.
گران شدن نرم افزار در بریتانیا

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تنها بر کشورهای دیگر این قاره تأثیرگذار نبوده و خود بریتانیا نیز از جنبه‌های مختلف دچار تغییراتی عمده می‌شود که یکی از آنها بالا رفتن قیمت نرم افزارها، خدمات و سرویس‌های فناوری مورد استفاده هزاران سازمان بریتانیایی و مرکز دولتی است. به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارزش پولی پوند کاهش یافت و از این‌رو سازمان‌های مستقر در بریتانیا اعلام کردند که از این پس مجبور خواهند بود برای استفاده از نرم افزارهای معمولی مایکروسافت ۱۳ درصد بیشتر پرداخت کنند، این در حالی است که نرم‌افزارها و خدمات مایکروسافت مبتنی بر فضای پردازش ابری هم ۲۲ درصد گران‌تر می‌شود. کمپانی مایکروسافت هنوز قیمت‌های جدید محصولات و خدمات خود را برای بریتانیا اعلام نکرده ولی قرار است در قالب طرحی برای افزایش هزینه‌های نرم افزاری در بریتانیا در جریان خروج آن از اتحادیه اروپا اقدام کند. شرکت مایکروسافت در این زمینه با انتشار بیانیه‌ای گفت: از اول ژانویه ۲۰۱۷ قصد داریم هزینه استفاده از محصولات خود را در بریتانیا افزایش دهیم تا قیمت استفاده از نرم‌افزارها و خدمات پردازش ابری سازمانی در بریتانیا با اتحادیه اروپا و سازمان تجارت آزاد اروپا همسو شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها