شبکه‌های اجتماعی در جدال با تروریسم «آنلاین»

کد خبر: 599647

هرچند این روزها اخبار متعددی از شکست گروه تروریستی داعش در محورهای مختلف به گوش می‌رسد ولی به نظر می‌رسد فعالیت آنها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، پررنگ‌تر شده و این گروه‌های افراطی تلاش می‌کنند از همه امکانات این جبهه بهره ببرند.

روزنامه ایران: هرچند این روزها اخبار متعددی از شکست گروه تروریستی داعش در محورهای مختلف به گوش می‌رسد ولی به نظر می‌رسد فعالیت آنها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، پررنگ‌تر شده و این گروه‌های افراطی تلاش می‌کنند از همه امکانات این جبهه بهره ببرند. همین موضوع اتحادیه اروپا را وادار به واکنش کرده و از سوی دیگر غول‌های دنیای فناوری و بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان را به وادی یک همکاری گسترده کشانده است تا بتوانند مانع فعالیت گسترده آنلاین تروریست‌ها شوند. ماجرای همکاری قدرتمندترین شرکت‌های جهان، امروز پنجشنبه در انجمن اینترنت اتحادیه اروپا ارائه می‌شود و قرار است که این طرح از ابتدای سال 2017 به طور رسمی اجرا شود هرچند مطمئناً در گام‌های نخست بازده بالایی ندارد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید به آن زمان داد.
اثر انگشت دیجیتال برای تصاویر
کمپانی‌های بزرگ دنیای فناوری همچون فیس بوک، مایکروسافت، توئیتر و یوتیوب که در مالکیت گوگل قرار دارد، اعلام کردند که با ایجاد یک پایگاه داده تلاش دارند با افراط گرایی، فعالیت‌های تروریستی و ترویج خشونت آنلاین به مبارزه برخیزند. این کمپانی‌ها، یک پایگاه داده مشترک ایجاد خواهند کرد که از طریق اثر انگشت دیجیتال(digital fingerprint) که آن را Hash نیز می‌نامند و کاملاً منحصر بفرد است می‌تواند تصاویر خاص را شناسایی کند و به این ترتیب حذف محتوا و تصاویر تروریستی برای پلتفرم‌های دیجیتال همچون فیس بوک، گوگل و... آسان‌تر خواهد شد. به بیان دیگر به همه تصاویر و ویدئوها یک اثر انگشت دیجیتال اضافه می‌شود و به محض اینکه پست‌های حاوی چنین محتواهایی توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی یا سایر وب سایت‌ها به اشتراک گذاشته شود به آسانی قابل شناسایی و ردگیری خواهد بود. به‌عنوان مثال وقتی در اکانت توئیتر یک تروریست تصویری افراط گرایانه و تروریستی پست شود، بلافاصله واسط‌هایی در توئیتر آن را به پایگاه داده گزارش می‌کنند یا اینکه اگر تصویری مشابه، در فیس بوک به اشتراک گذاشته شود، کارمندان ویژه فیس بوک ‌پیام هشداری دریافت می‌کنند.

به گفته دست اندرکاران این طرح، قرار است اطلاعات پایگاه داده، بین شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود تا راحت‌تر بتوان چنین محتواهایی را پیدا کرد به همین دلیل این شبکه‌های اجتماعی انتظار دارند در نتیجه این همکاری، به نتایج جالب توجهی دست یابند و جانی تازه برای مقابله با فعالیت تبلیغاتی آنلاین گروه‌های تروریستی ازجمله داعش بگیرند.

البته لازم به ذکر است که در راهکار جدید و مشترک این شبکه‌های اجتماعی بزرگ، محتواهای شناسایی شده در پایگاه داده‌ها به صورت اتوماتیک از پلتفرم‌ها حذف نمی‌شوند بلکه هریک از این محتواها ازجمله فیلم، متن یا عکس توسط همان شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا بدرستی هشدار داده شده است؟ چرا که ممکن است این تصاویر تنها جنبه اطلاع‌رسانی داشته و از طریق سازمان‌های حقوق بشری یا گروه‌های خبری به اشتراک گذاشته شده باشند که در این صورت قرار نیست چنین پست‌هایی سانسور شوند.
کمپانی‌های فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و مایکروسافت در یک پست مشترک که بتازگی منتشر کرده‌اند آورده اند: در سرویس‌ها و خدماتی که توسط این شرکت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود جایی برای محتوای مجرمانه و نیز مواردی که تروریسم را تقویت کرده و کمک می‌کند تا ریشه‌های گروه‌های افراطی محکم‌تر شود، وجود ندارد. با ایجاد این پایگاه داده، به محض اینکه ما متوجه هشدار شویم طبق قوانین خود عمل کرده و با این محتواها برخورد سریع و صریح می‌شود.
افزایش انتقادها به شبکه‌های اجتماعی
در سال‌جاری میلادی نوک پیکان حمله و انتقادها به سوی شبکه‌های اجتماعی بزرگ جهان نشانه رفت چرا که از نگاه کاربران و نیز مقامات کشورهای مختلف، این کمپانی‌های قدرتمند آنچنان که باید، از فعالیت تبلیغاتی گسترده تروریست‌ها در فضای مجازی و بر بستر این پلتفرم‌های پرطرفدار ممانعت نکرده‌اند. این کمپانی‌ها پیش از این نیز از سوی نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا متهم شده بودند که این پلتفرم‌های آنلاین به یک وسیله منتخب برای گروه‌های افراطی تبدیل شده‌اند و تروریست‌ها از آنها به‌عنوان یک ابزار جدی استفاده می‌کنند و در حالی که می‌توان مانع آنها شد، این شبکه‌های اجتماعی واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند.اما دامنه اعتراض به شبکه‌های اجتماعی فراتر از مقامات عالیرتبه است و برخی کاربران نیز از آن گلایه‌مند هستند به‌عنوان مثال در ماه ژوئن «رینالدو گونزالس» که دخترش در حادثه تروریستی نوامبر 2015 در پاریس کشته شده بود یک دادخواست علیه فیس بوک، توئیتر و گوگل طرح و آنها را متهم کرد که این شبکه‌ها به ابزاری برای ارتقای موقعیت گروه داعش تبدیل شده‌اند پس آنها هم به دلیل کم کاری در مقابله با افراط گرایان، در این حادثه تروریستی مقصر هستند.
همچنین با وجودی که توئیتر اعلام کرد از اواسط سال 2015 تاکنون حدود 360هزار اکانت را به دلیل قوانین مقابله با تروریسم معلق کرده است، ماه آگوست در امریکا یک دادخواست علیه توئیتر ارائه شد که در قالب آن، کندی عملکرد این شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در حذف پست‌های مربوط به گروه تروریستی داعش(ISIS) معادل حمایت مادی از این گروه افراط‌ گرا عنوان شده بود هرچند این شکایت به جایی نرسید.
شبکه‌های اجتماعی در تیررس اتحادیه اروپا

البته این نخستین همکاری این شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر نیست و پیش از این نیز برای ارائه راهکاری برای مقابله با محتوا و فیلم و عکس با مضمون سوء‌استفاده جنسی از کودکان با یکدیگر متحد شدند تا با تکنیکی خاص بتوانند چنین مواردی را بسرعت از سرورهای خود حذف کنند.این شبکه‌های اجتماعی پیش از این به دلیل انتشار تصاویر مربوط به سوء‌استفاده جنسی از کودکان، نشر سخنان نژادپرستانه و نیز نفرت انگیز مورد بازخواست قرار گرفته بودند و با وجود اعمال قوانین سخت به محض شناسایی محتوایی با چنین مضامینی، بارها عنوان کرده بودند که جست و جوی مداوم برای یافتن چنین پست‌هایی در میان اکانت صدها میلیون کاربر، بسیار چالش برانگیز است. از سوی دیگر اتحادیه اروپا علاوه بر تروریست‌ها پست‌های نفرت آمیز، سوء‌استفاده از کودکان و.. را نیز در نظر دارد و با فشارهای مضاعف به شبکه‌های اجتماعی سرانجام قرار شد این شبکه‌ها در صورت مشاهده هرگونه محتوای تنفرآمیز یا تبلیغات گروه‌های تروریستی مختلف، آن را در عرض 24ساعت حذف کرده یا اکانت‌های مربوطه را مسدود سازند. با این حال به نظر می‌رسد نتیجه کار آنها چندان رضایت بخش نبوده است چرا که کمیسیون اروپایی به شرکت‌های بزرگ فناوری امریکا هشدار داد که برای مقابله با سوءاستفاده از اینترنت در جهت نفرت پراکنی و تهدیدات تروریستی جدی‌تر عمل کنند وگرنه از طریق قوانین اتحادیه اروپا آنها را مجبور به همکاری خواهد کرد.اتحادیه اروپا قبلاً نیز اعلام کرده بود واکنش‌های شرکت‌های فناوری به نفرت پراکنی‌های اینترنتی به اندازه کافی سریع نبوده و این شرکت‌ها باید در این زمینه با دقت و سرعت بیشتری عمل کنند. سرعت مطلوب در این زمینه از نظر اتحادیه اروپا 24 ساعت است و این در حالی است که تنها در 40 درصد از موارد با چنین سرعتی با نفرت پراکنی برخورد شده است. به اعتقاد اعضای این کمیسیون، برداشتن این محتواها در اتحادیه اروپا نیز سرعت یکسانی نداشته است به‌عنوان مثال در فرانسه و آلمان در عرض 24ساعت بیش از 50درصد این پست‌ها حذف شده ولی این رقم در استرالیا و ایتالیا به ترتیب به 11 و 4 درصد رسیده است. باتوجه به اینکه بعد از گذشت 48ساعت این رقم به بیش از 80درصد رسیده است، این موضوع نشان می‌دهد این کمپانی‌ها می‌توانند از پس این کار بربیایند ولی تعلل می‌ورزند البته هنوز کمپانی‌ها پاسخی به کمیسرهای اروپایی نداده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها