مواجهه دولت آینده در اولین زمستان با تراز منفی گاز

کد خبر: 1071009

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی از به‌صدا درآمدن زنگ خطر تراز منفی گاز خبر داد و گفت: باید در احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز مورد نیاز تسریع شده و روی استفاده حداکثری از ظرفیت موجود میادین و پالایشگاه‌های گازی کار شود.

مواجهه دولت آینده در اولین زمستان با تراز منفی گاز

تسنیم: جواد اوجی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران و عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: زنگ خطر تراز منفی گاز به صدا درآمده که این اتفاق از سال گذشته شروع شد؛ امسال این تراز منفی‌تر خواهد شد و در سالهای آینده نیز قطعا چالش های فراوانی را برای مردم، صنایع و کشور به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: وقتی می گوییم تراز گاز منفی است، یعنی عدم توازن بین تولید گاز و مصرف گاز وجود دارد؛ در مبادی مختلف مصرف اعم از خانگی، تجاری، صنایع، تزریق در میادین نفتی و حوزه صادرات این تراز منفی را شاهد هستیم و قطعا امسال هم به خصوص در فصل سرما، تراز منفی گاز بین تولید و مصرف، خودش را بیشتر نشان خواهد داد.

* یکی از راه‌های برون‌رفت از چالش تراز منفی، استفاده حداکثری از وضعیت فعلی است

معاون وزیر سابق نفت تصریح کرد: یکی از راه‌های برون‌رفت از چالش تراز منفی، استفاده حداکثری از وضعیت فعلی است؛ یعنی میادین گازی که توسعه داده شده بتوانند به اندازه ظرفیت خود، تولید داشته باشند.

وی افزود: از یک میدان گازی و نفتی که شروع به برداشت می کنیم سالانه افت فشار اتفاق می افتد؛ نیاز هست برای حفظ و نگهداشت تولید سرمایه گذاری کنیم، نیاز هست چاه‌های جدیدی حفاری شود؛ لایه‌های جدیدی در این چاه‌ها در مدار تولید قرار بگیرد، چاه‌ها اسید کاری شود، خطوط لوله جدید احداث شود، خطوط، مراکز جمع‌آوری گاز، مراکز بهره‌برداری و پالایشگاه‌ها بازسازی و اورهال شود.

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی اذعان داشت: از اینرو، اولین نکته برای برون رفت از تراز منفی گاز، استفاده حداکثری از ظرفیت پالایشگاه‌های گازی، خطوط لوله انتقال گاز و  ایستگاه‌های تقویت فشار است.

* ضرورت حفظ و نگهداشت تولید در میادین گازی برای تأمین حداکثری خوراک پالایشگاه‌ها

وی ادامه داد: بایستی از نظر حفظ و نگهداشت تولید، روی میادینی که افت فشار پیدا می کنند کار شود؛ بعد از میدان، اصلاحیه‌هایی باید در پالایشگاه‌های ما صورت بگیرد تا بتوانیم از ظرفیت پالایشگاه به صورت کامل استفاده کنیم؛ به طور مثال، پالایشگاه پارسیان ظرفیت 82 یا 83 میلیون مترمکعب فرآورش روزانه دارد که برای تأمین خوراک مناسب این پالایشگاه باید در بخش بالادست میادین تابناک، شانول، هما و وراوی، مباحث حفظ و نگهداشت مورد توجه قرار گیرند تا خوراک 100 درصدی این پالایشگاه تأمین شود.

اوجی افزود: در پالایشگاهی مثل گشوی جنوبی که یک زمانی 16 میلیون مترمکعب خوراک وارد آن می شد، امروز این رقم به 6 یا 7 میلیون مترمکعب رسیده است؛ پس تأمین خوراک پالایشگاه‌ها نیز یکی از راهکارهای کلیدی برای رفع چالش تراز منفی گاز است.

این کارشناس باسابقه صنعت نفت و گاز با بیان اینکه "بحث اورهال و نوسازی پالایشگاه‌های گازی نیز بحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد"، گفت: در پالایشگاه‌های گازی در خصوص برخی تجهیزات خاص، مشکلاتی در تأمین کالا وجود دارد که باید این تأمین کالا صورت گرفته و به مشکلات این بخش هم رسیدگی شود.

* برخی خطوط اصلی انتقال گاز کشور به اندازه کافی ایستگاه تقویت فشار گاز ندارند

وی ادامه داد: ما 10 خط لوله سراسری انتقال گاز در کشور داریم و بیش از 37 هزار کیلومتر خطوط شبکه‌های اصلی انتقال گاز داریم که این خطوط کشیده شده اما در برخی از این خطوط، هنوز ایستگاه‌های تقویت فشار گاز به صورت کامل روی این خطوط نصب نشده است.

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی تصریح کرد: به ازای هر 100 کیلومتر باید یک ایستگاه تقویت فشار گاز در خطوط اصلی انتقال گاز داشته باشیم که احداث ایستگاه تقویت فشار گاز به معنای 1+5 توربوکمپرسور است و اگر این اتفاق نیفتد، از ظرفیت کامل خط لوله استفاده نخواهد شد.

وی افزود: اگر ایستگاه‌های تقویت فشار یک خط‌لوله 56 اینچ به صورت کامل احداث شوند، این خط لوله توانایی انتقال 110 تا 120 میلیون مترمکعب گاز را خواهد داشت؛ اما اگر ایستگاه‌های تقویت فشار روی این خطوط انتقال گاز نصب نشده باشد، با نصف ظرفیت در مدار خواهند بود.

اوجی با بیان اینکه "باید در احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز مورد نیاز تسریع شود"، گفت: ما شاهد هستیم روی برخی خطوط انتقال گاز، شاید دو یا سه ایستگاه بیشتر نصب نشده است.

فیلم بخش اول مصاحبه با جواد اوجی، عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی را در ادامه مشاهد کنید.

حجم ویدیو: 13.91M | مدت زمان ویدیو: 00:06:41 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها