نحوه دادن خودرو بدون نوبت به مادری که فرزند سومش به دنیا می آید

کد خبر: 1107737

اگر قرعه کشی خودرو برداشته شود چطور مادری که فرزند سومش به دنیا می آید بدون نوبت خودرو دریافت می کند؟

نحوه دادن خودرو بدون نوبت به مادری که فرزند سومش به دنیا می آید

گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه ۱۵ آبان ماه با محوریت ضمانت اجرایی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، ضمانت اجرایی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» امشب ۱۵ آبان ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و امیرحسین بانکی‌پور فرد رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیر حسین بانکی‌پور فرد رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت با اشاره به اینکه سیاست‌های نظام ابلاغ شده و اصولی بوده که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده، ولی از ۱۰ سال پیش قرار شد مجلس شورای اسلامی قانون بیاورد، ولی متاسفانه نتوانست، گفت: هر دفعه که این قانون در مجلس مطرح می‌شد با مخالفت‌ها و موانعی روبرو می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره مجلس محکم به وسط آمد و کمیسیون مشترکی از ۹ کمیسیون مجلس تشکیل شد، افزود: بدین ترتیب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد. مسائل مالی در این طرح مفصل است و طبق اصل ۷۵ طرح‌های مجلس اگر منابع و مصارف بهم نخورد شورای نگهبان آن را رد می‌کند منابع و مصارف باید با هم همخوانی داشته باشند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار کرد: زمینی که در نظر گرفته شده به صورت طرح اقساطی است و در فروش اقساطی دو سال تنفس و هشت سال قسط بندی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: خودرویی که بدون نوبت برای مادر در نظر می‌گیریم بار مالی ندارد، ۵۰ میلیون بار مالی آن را در طرح دیده‌ایم و کل منابع و مصارف در بودجه کشور برنامه‌ریزی شده است. دولت موظف بود هر سال در برنامه بار مالی را ببیند، از سال ۷۰ به این طرف بی‌توجهی کاملی به اصل خانواده شده است.

بانکی پور فرد با اشاره به اینکه همه قوانین باید در جهت حمایت از خانواده باشد گفت: اما نوع نگاه‌های لیبرالیستی و تکنوکراتی خانواده را کنار گذاشته است. باید گفت که قانون لازم‌الاجراست و دولت از این قانون استقبال کرده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با اشاره به اینکه در بودجه امسال درمان زوج‌های نابارور را در نظر گرفته‌ایم که به صورت رایگان خواهد بود گفت: دولت به استقبال این طرح آمده و دو هفته پیش جلسه ای در این رابطه تشکیل شد و در آن جلسه گفته شد اولویت اول اجرای قانون است.

بانکی پور فرد با اشاره به اینکه مسئله جمعیت و خانواده برای ما مهم است عنوان کرد: نوع نگاه حمایت از خانواده در اصل ۱۱۰ قانون اساسی آمده است، از طریق این قانون می‌خواهیم غفلت ۳۰ ساله را جبران کنیم، متاسفانه قوانین خانواده محور نبوده است، در این قانون کاری کردیم تا غفلت ۳۰ ساله کنار گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون قانون مدونی برای حمایت از جمعیت نداشتیم باید اهمال سی سال گذشته را جبران کنیم تصریح کرد: سعی کردیم در پارادایمی که خانواده در آن جایی نداشته به سمت خانواده پیش برود ،بی‌مهری به خانواده باعث شده که ما را در چند قدمی واقعه هولناک پیری جمعیت قرار دهد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با اشاره به اینکه اکر مادری خودرو ثبت نام کرد، خودروساز داخلی باید بدون نوبت خودرو را تحویل بدهد افزود: تا وقتی تفاوت قیمت فروش خودرو با بازار آزاد ۱۰۰ میلیون تومان است لذا ما گفته ایم که این ۱۰۰ میلیون را به مادران تقدیم می‌کنیم تا بار مالی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه عملاً نرخ باروری به یک و شش دهم رسیده با اینکه همه دوست دارند که فرزند بیشتری داشته باشند، گفت: نظام سازی ما مانع می‌شود لذا وظیفه ما این بود تا موانع را برداریم، می‌خواهیم موانع را برطرف کنیم، لذا موانع آموزشی، حقوق و دستمزد را برطرف کرده‌ایم.

بانکی‌پور فرد با اشاره به اینکه شیوه اضافه کردن حقوق باید به گونه‌ای باشد که حقوق اولاد ۱۰۰ درصد اضافه شود اظهار کرد: اما چند سال بعد تفاوت معناداری بین حقوق فردی که بچه دارد و کسی که مجرد است ایجاد خواهد شد، اما به دنبال این هستیم که تخفیف مالیاتی در نظر گرفته شود، چندین مورد دیده‌ایم که به نظر ما مشوق نیست بلکه موانع برداشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم مشوق‌های قوی برای مردم ایجاد کنیم ادامه داد: ما فقط می‌توانیم موانع را برطرف کنیم، معتقدیم نرخ باروری به سطح خوبی می‌رسد اگر موانع برداشته شود، این قانون هفت ساله است و طبق قانون نرخ باروری ما سقوط آزاد کرده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با اشاره به اینکه ۴۰ درصد ازدواج در طی چند سال اخیر کاهش یافته است گفت: ۳۰ درصد فرزندآوری کاهش یافته و نرخ باروری از دو یک دهم به یک و هفت دهم رسیده است، ما به دنبال این هستیم که با اجرای قانون جلوی کاهش چند سال اخیر را بگیریم، در نهایت تا ۴ سال بعد از خطر خواهیم گذشت و جایگزینی جمعیت را خواهیم داشت./باشگاه خبرنگاران

حجم ویدیو: 6.47M | مدت زمان ویدیو: 00:01:42 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها