آغاز اجرای تفاهم ۲۵ ساله بین ایران و چین، از امروز

کد خبر: 1122875

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که به چین سفر کرده، پس از پایان دیدارهای تفصیلی‌اش با وزیر خارجه چین گفت: «امروز را برای اعلام آغاز مرحله اجرایی تفاهم همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین در نظر گرفته‌ایم».

آغاز اجرای تفاهم ۲۵ ساله بین ایران و چین، از امروز

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از دیدار با وزیر امور خارجه چین اعلام کرد: مقدماتی فراهم کردیم تا امروز را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور اعلام کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت «وانگ یی» همتای چینی خود در رأس هیئتی به چین سفر کرده است، بعد از دیدارش با همتای چینی در شهر ووشی در جمع خبرنگاران درباره جزئیات این دیدار، گفت: توافق کردیم دو طرف اجرایی شدن و شروع عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم.

وی افزود: ما همزمان با گفتگوها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم امروز را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: از جمله موضوعات دیگری که در دستورکار ما، برای عملیاتی کردن قرارداد ۲۵ ساله و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت، پیام کتبی رئیس جمهور به آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین بود.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: پیرامون مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها هم گفتگوهای مفصلی انجام شد.

وی تاکید کرد: نماینده چین در کنار نماینده روسیه در وین نقش مثبتی در حمایت از حقوق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امیدواریم در وین به یک توافق خوب و در زمانی کوتاه دست پیدا کنیم، اظهار داشت: نقش چین در این موضوع در کنار روسیه بسیار مهم است و امیدواریم طرف‌های غربی هم با نگاهی واقع بینانه و با هدف نیل به یک توافق خوب که حقوق و منافع ملت ایران در آن دیده شود، مذاکرات را در وین دنبال کنند و دارای ابتکار عمل باشند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اشکالی که در طرف غربی وجود دارد و امروز هم به وزیر خارجه چین توضیح دادم این است که هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا در «Non-paper» هایی که تبادل می‌کنند و یا پیام‌هایی که از طریق برخی واسطه‌ها می‌فرستند، حرف‌های خوب می‌زنند، اما هیچ ابتکار عملی را ارائه نمی‌دهند.  

وی با اشاره به اینکه رفتار غربی‌ها در مقایسه با اظهارات آنها مبنی برآنکه نگران هستیم و عجله داریم اما عدم ابتکار آنها نشانگر آن است که در رفتار و گفتارشان تعارض وجود دارد، گفت: امیدوار هستیم از این مرحله عبور کنیم و بنده این جا با صدای بلند اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران از رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند، اما این بستگی به طرف‌های غربی دارد.

حجم ویدیو: 4.84M | مدت زمان ویدیو: 00:01:30 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها