واریز یارانه ویژه رمضان فردا شب / پرداخت یارانه جدید به این خانوار قطعی شد

کد خبر: 1140981

یارانه ویژه ماه مبارک رمضان فردا به حساب ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز می‌شود

واریز یارانه ویژه رمضان فردا شب / پرداخت یارانه جدید به این خانوار قطعی شد

با دستور رئیس جمهور و به مناسبت ماه مبارک رمضان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه کمک معیشتی به حساب برخی از سرپرستان خانوار که در ۲۲ بهمن گذشته و نوروز مشمول دریافت یارانه بودند، واریز خواهد شد.

با این حساب، یک خانواده سه نفره معادل ۴۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی ویژه ماه مبارک رمضان دریافت می‌کند.

افراد مشمول دریافت این یارانه بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار عنوان شده و طبق اطلاعات دریافتی مبلغ مذکور قرار است ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ فروردین به حساب آنها واریز شود.

طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، یارانه کمک معیشتی ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستانی که به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، نیز واریز خواهد شد.

 یارانه کمک معیشتی به اقشار آسیب‌پذیر و با درآمد کم از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در دو مرحله و در مناسبت‌های سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و عید نوروز به دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور پرداخت شده است.منبع: باشگاه خبرنگاران

خبر فوری درباره زمان پرداخت یارانه رمضان

براساس اطلاعات بدست آمده پرداخت یارانه ماه رمضان در مرحله صدور مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و به احتمال زیاد تا هفته آینده به حساب مشمولان واریز می‌شود. اما مبلغ یارانه جدید چقدر است؟

سومین یارانه مناسبتی دولت رئیسی به احتمال قوی در هفته آینده به حساب مشمولان واریز می‌شود. تازه ترین پیگیری‌های تجارت نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حاکی از آن است که واریز یارانه ماه رمضان هم اکنون در مرحله صدور مجوز و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه قرار دارد.

از قرار معلوم مشمولان یارانه رمضان برپایه جامعه هدفی است که در دو مرحله قبل نیز به مناسبت بیست و دوم بهمن (سالروز پیروزی انقلاب) و فرارسیدن عید نوروز یارانه‌ دریافت کرده بودند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید که با هدف کمک به معیشت خانوارها تمامی محاسبات مربوط به یارانه ماه رمضان را براساس اطلاعات به روز شده و اعلامی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام داده است.

در مورد مبلغ قطعی و تعداد دریافت کنندگان سومین یارانه مناسباتی هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما از قرار معلوم مبلغ این یارانه کمتر از ۱۵۰ هزار تومان نخواهد بود و دریافت کنندگان آن نیز به مانند دفعات قبلی خواهند بود.

بر این اساس پرداخت یارانه ماه رمضان در دستور دولت است و منتظر مجوز سازمان برنانه و بودجه ابلاغ کند.

پیش بینی می‌شود که در صورت صدور مجوز نهایی و ابلاغ دستور پرداخت از سوی سازمان برنامه و بودجه، یارانه ماه رمضان از هفته آینده تا پیش از عید فطر به حساب مشمولان آن واریز شود.

یارانه‌های مناسبتی چیست؟

در دولت سید ابرهیم رئیسی، سنگ بنای پرداخت یارانه نقدی جدیدی موسوم به یارانه مناسبتی گذاشته شده است؛ مبلغ این یارانه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ هزار تومان بود که به جمعیت حدودا ۳۴ میلیون نفری پرداخت شد.

برای مرتبه دوم دولت سیزدهم در روزهای منتهی به سال نو مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را به عنوان یارانه معیشتی عید نوروز را پرداخت کرد اما مشمولان این یارانه تنها ۱۲ میلیون نفر بود.

پرداخت یارانه های نقدی مناسبتی، رویه ای جدید است که به صورت مستقل از پرداخت دو یارانه نقدی دیگر صورت می گیرد؛ به گفته مقامات دولتی مشمولان این یارانه براساس ۴ دهک ابتدایی دهک های اقتصادی شناسایی شده‌اند.

پرداخت یارانه معیشتی که مبلغ سرانه انفرادی آن ۵۵ هزار تومان است از بعد ماجرای سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸ در دستور کار دولت روحانی قرار گرفت.

پرداخت یارانه نقدی انرژی هم که به نسبت به سایر یارانه‌های نقدی قدمتی بیشتر دارد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در انتهای دهه ۸۰ آغاز شده است.

پرداخت نقدی یارانه‌ها از یک سو با سیاست‌ها دولتی‌ها پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق برای منطبق شدن با استاندارهای اقتصادی جهانی تعدیل ساختاری مقاریت دارد و از سوی دیگر به دلیل ناچیز و ثابت بودن مبالغ اختصاص یافته مدام از ارزش و بهای آنها کاسته می‌شود.

با این حال به دلیل شوک های اقتصادی پیاپی همیشه برنامه های دولتها برای پرداخت یارانه های نقدی جدید یا افزودن بر مبالغ آنها از موضوعات مورد توجه مردم بوده است.

منتقدان اقتصادی دولت می‌گویند با وجود ناچیز بودن ارزش یارانه ها، هنوز این مبالغ نقشی کلیدی در زندگی اقشاری نابرخوردار و محرومی دارند که دارای شغل مناسب و محل درآمد مستمر و کافی نیستند./ منبع: تجارت نیوز

حذف یک میلیون نفر از مشمولان یارانه رمضان

جمعه ۲۶ فروردین یارانه ۱۵۰ هزار تومانی رمضان به حساب برخی از سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما چه کسانی باید منتظر واریز یارانه رمضان باشند؟

بر اساس اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه، یارانه رمضان قرار است به‌حساب ۱۱ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۲۰ نفر واریز ‌شود. به عبارتی می‌توان گفت مشمولان یارانه رمضان و یارانه نوروز یکی است.

البته یارانه سال نو به حساب ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واریز شد. اما حالا اعلام شده که یارانه رمضان به حساب ۱۱ میلیون و ۳۸ هزار نفر واریز می‌‌شود. به این ترتیب احتمالا حدود یک میلیون نفر از افرادی که یارانه عید را دریافت کردند، یارانه رمضان را نمی‌گیرند.

مشمولان یارانه نوروز چه کسانی بودند؟

بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان هدفمندی یارانه‌ها منتشر کرده بود، اسفند سال گذشته دو گروه مشمول یارانه عید شدند؛ یکی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و دوم افرادی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند اما به هر دلیلی سهام عدالت دریافت نکرده بودند.

بر این اساس انتظار می‌رود که یارانه رمضان هم به حساب همین افراد واریز شود. یعنی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و افرادی که جزو هفت دهک درآمدی جامعه هستند اما سهام عدالت ندارند.

اما نکته مهم این است که همزمان با واریز یارانه نوروز، برخی از افراد واجد شرایط یارانه نوروز را دریافت نکردند اما این یارانه برای افرادی که واجد شرایط نبودند واریز شد.

حالا این احتمال وجود دارد که وزارت کار، این بار مشمولان را با دقت بالاتری شناسایی کرده باشد و یک میلیون نفر از افرادی که واجد شرایط نبودند را از لیست یارانه رمضان حذف کرده است.

اما نگرانی دیگری که وجود دارد این است که دولت بار دیگر در واریز این یارانه خطا کند و مشمولان اصلی از لیست جدید هم جا بمانند.

زمان دقیق یارانه رمضان

بر اساس اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه، یارانه رمضان ساعت ۲۴ روز ۲۶ فروردین ماه یعنی جمعه به حساب سرپرستان واریز می‌شود و این یارانه از شنبه صبح قابل برداشت است.

مبلغ نهایی یارانه رمضان هم ۱۵۰ هزار تومان است که کارت بانکی سرپرست خانوار واریز می‌شود. یک خانواده چهار نفره روز جمعه می‌تواند منتظر واریز یارانه ۶۰۰ هزار تومانی باشد./منبع: تجارت نیوز

 واریز یارانه معیشتی۱۵۰ هزار تومانی برای جاماندگان سهام عدالت

 با دستور رییس‌جمهور یارانه کمک‌معیشتی ویژه ماه مبارک رمضان پرداخت خواهد شد.

 با دستور رئیس‌جمهور و به‌مناسبت ماه مبارک رمضان؛ یک‌میلیون و پانصد هزار ریال یارانه کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به حساب بیش از 11 میلیون سرپرست خانوار واریز می‌شود.

بر این اساس یارانه کمک حمایت معیشتی ماه مبارک رمضان به‌مبلغ یک‌میلیون و پانصدهزار ریال به‌ازای هریک از اعضای خانواده به حساب سرپرستان 11 میلیون و 38هزار و 520 خانوار واریز می‌شود.

بر اساس این گزارش ساعت 24 جمعه 26 فروردین‌ماه 1401 یارانه یک‌میلیون و 500 هزار ریالی کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز می‌شود.

این مبلغ به‌مناسبت ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستان شناسایی‌شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که غالباً از دهک‌های اول تا چهارم به‌انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور هستند و به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، واریز خواهد شد.

با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد و همچنین اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش فقر مطلق در جامعه به‌ویژه حمایت از خانوارهای فاقد یا با درآمد کم این مبلغ پرداخت می‌شود.

گفتنی است پیش از این از ابتدای دولت سیزدهم، یارانه کمک‌معیشتی به اقشار آسیب‌پذیر و با درآمد کم در دو مرحله و در مناسبت‌های سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و عید باستانی نوروز به دهک‌های اول تا چهارم به‌انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور بود، پرداخت شده است./منبع: تسنیم

روش جدید توزیع یارانه نان/ نان سهمیه‌ای شده است؟

معاون وزیر صمت با بیان اینکه درصدی از گندم یارانه‌ای، قاچاق می شود، روش جدید توزیع یارانه نان را تشریح کرد.

به گزارش وزارت صمت، علیرضا شاه‌میرزایی با بیان اینکه هر تصمیمی در مورد نحوه توزیع یارانه کالاهای اساسی گرفته شود، از قبل اطلاع‌رسانی می‌شود، اظهار کرد: به‌طور یقین اعداد و ارقام گفته شده، مانند ماهانه پنج هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر کذب و نادرست و در جهت تخریب طرح‌های دولت است و هیچ ابلاغی در مورد تغییر قیمت یا سهمیه‌ای شدن نان به نانوائیها صادر نشده است.

وی با اعلام این‌که اتحادیه‌های نانوایان سراسر کشور، تحت نظارت وزارت صمت هستند، افزود: در زمینه توزیع آرد یارانه‌ای بین نانوایان که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود، نیز تاکنون هیچ ابلاغی از طرف این وزارتخانه به فعالان زنجیره گندم و آرد نشده است.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت با اشاره به افزایش هزینه‌های نانوایان مانند نیروی انسانی، اجاره و انرژی و درخواست‌های مکرر آنان برای افزایش قیمت نان، بیان کرد: بر اساس قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی و طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور به هیچ وجه اجازه افزایش قیمت نان را نداریم و تأکید تمام مقامات مسئول کشور این است که مجموع پرداختی از جیب مردم برای خرید نان مکفی، نباید افزایش یابد، ولی راهکارهایی طراحی شده است که ضمن حفظ قدرت خرید مردم، مشکلات نانوایان و فعالان زنجیره آرد و گندم نیز رفع شود که بتوانند عملکرد اقتصادی داشته باشند.

درصدی از گندم یارانه‌ای، قاچاق می‌شود

شاه‌میرزایی گفت: میزان یارانه پرداختی برای کالاهای اساسی از جمله گندم در قانون بودجه کشور مشخص است. آنچه مسلم است درصدی از گندم یارانه‌ای توزیع شده در کشور که از سوی دولت تأمین مالی می‌شود، به سفره مردم نمی‌رسد و از طریق قاچاق یا روش‌های مختلف از سبد غذایی خانوارها خارج می‌شود و منافع آن به جیب عده‌ای خاص در داخل یا خارج کشور می‌رود. بنابراین اگر این میزان گندم به سبد غذایی مردم بازگردد، سرانه مصرف نان مردم می‌تواند افزایش یافته و یا اینکه این یارانه به مواد غذایی دیگر تعلق گیرد؛ لذا مردم نه تنها هیچ ضرری نمی‌کنند بلکه نفع هم می‌برند.

شاه‌میرزایی افزود: روش فعلی توزیع یارانه به نفع سودجویانی است که گندم و آرد ارزان قیمت را در طول مسیر می‌ربایند و اجازه نمی‌دهند به سفره مردم برسد.

معاون وزیر صمت، ضمن بیان اشکالات روش‌های بازتوزیع یارانه در دولت‌های پیشین تصریح کرد: مشکل روش‌های قبلی، کاهش ارزش سالانه یارانه پرداختی و جا ماندن یارانه‌ها از تورم بوده است؛ در حالی که در روش جدیدی که ماه‌هاست توسط دستگاه‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد، رفاه، صنعت، کشاورزی و بانک مرکزی در حال طراحی است، تأکید بر حفظ قدرت خرید مردم در سالهای آتی است.

شاه‌میرزایی ضمن بیان ایرادات توزیع یارانه نقدی به مردم گفت: در روش جدید، یارانه همچنان به زنجیره تولید داده می‌شود، ولی تا زمانی که مصرف کنندگان نهایی که خانوارها هستند، اقدام به خرید از آخرین حلقه یعنی فروشگاه‌ها نکنند، این یارانه تخصیص داده نمی‌شود. بنابراین مردم بر توزیع یارانه‌ها نظارت دارند و از رانت خواری جلوگیری می‌شود.

وی با بیان این‌که این طرح به هیچ وجه به معنای کوپنی کردن کالاها حتی به صورت کوپن الکترونیکی نیست، افزود: کوپن یا کالابرگ به معنی توزیع بسته‌های کالایی معین در تعداد فروشگاه محدود است؛ بنابراین نه از نظر کیفیت کالا امکان رقابت وجود دارد و نه از نظر دسترسی مردم سهولت ایجاد می‌شود. مردم خاطرات صف‌های طولانی دولت‌های قبل برای دریافت بسته معیشتی را فراموش نکرده‌اند.

وی افزود: عباراتی نظیر کوپنی شدن، سهمیه‌بندی، کارت نان و امثال آن، عبارات درستی نیستند و معمولاً برای تخریب یک طرح از این عناوین استفاده می‌کنند.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت با تأکید بر این‌که رعایت کرامت و حق انتخاب مردم در زمان خرید لازم است، گفت: بدون آن‌که هیچ کارت جدیدی لازم باشد و با استفاده از تمام کارت‌های بانکی موجود، می‌توان در زمان خرید مصرف‌کننده، یارانه را تخصیص داد و تمام فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالای اساسی از جمله نانوایی‌ها به این سامانه متصل شوند؛ بنابراین به‌طور یقین به صف‌های نان افزوده نخواهد شد و تنها نانوایی‌هایی که نان مرغوب‌تری تولید می‌کنند، همانند شرایط فعلی ممکن است صف داشته باشند و مردم آزاد هستند از هرجا خرید کنند.

شاه میرزایی ضمن تأکید بر این‌که پایلوت طرح در هر استانی که قرار شد آغاز شود، اطلاع‌رسانی کافی خواهد شد، گفت: این طرح هم‌زمان به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است، زیرا در شرایط فعلی، تولیدکنندگان زنجیره آرد و نان با سرکوب قیمت دچار ضرر و زیان هستند و مصرف‌کنندگان نیز بخش قابل توجهی از یارانه توزیع شده را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: از مردم و اصناف درخواست می‌کنیم که تنها از منابع خبری رسمی اخبار این طرح را دریافت کنند و در زمانی که اطلاع‌رسانی آغاز شود، خواهند پذیرفت که ظرافت‌های کافی در این طرح دیده شده و با طرح‌های سابق و ادعاهای رسانه‌های مغرض، بسیار متفاوت است.

منبع: مهر

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها