برنامه های سفر امیر عبدالهیان به ترکیه/دیدار امشب با اردوغان

کد خبر: 1158076

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به سفرش به ترکیه و دیدار با مقامات ارشد این کشور، گفت: یکی از محورهای رایزنی در این سفر موضوع سند جامع همکاری‌های بلندمدت بین دو کشور است.

برنامه های سفر امیر عبدالهیان به ترکیه/دیدار امشب با اردوغان

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به سفرش به ترکیه و دیدار با مقامات ارشد این کشور، گفت: یکی از محورهای رایزنی در این سفر موضوع سند جامع همکاری‌های بلندمدت بین دو کشور است.

حسین امیرعبدالهیان عصر روز دوشنبه در هنگام ورود به ترکیه در جمع خبرنگاران در ارتباط با اهداف سفر خود به آنکارا تصریح کرد: در شروع کار دولت سیزدهم آقای چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران سفر کردند. در این سفر در ارتباط با موضوعات متنوعی گفت‌وگو کردیم، از جمله اینکه توافق کردیم سند جامع همکاری های بلندمدت بین دو کشور را آماده کنیم و بعد از نهایی شدن به امضای مقامات دو کشور برسد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: امروز در آنکارا هستم که علاوه بر رایزنی در مورد پرونده‌های مختلف دو جانبه در ارتباط با سند جامع همکاری بلند مدت بین دو کشور نیز رایزنی و گفت‌وگو کنیم. تمرکز اصلی روی این مسئله است.

امیرعبدالهیان ادامه داد: با استفاده از حضور در ترکیه علاوه بر دیدار با آقای چاووش اغلو، با دیگر مقامات این کشور نیز رایزنی و گفت‌وگو می‌کنیم و امیدواریم گفت‌وگوهای خوب و نتیجه بخشی با آقای اردوغان داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به آنکارا گفت که تمرکز اصلی این سفر برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور است و امشب هم با اردوغان دیدار خواهد کرد.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود به این کشور سفر کرده، عصر امروز در بدو ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران گفت: در شروع به کار دولت جدید، همکار خوبم آقای چاووش اوغلو سفری را به تهران داشت و در این سفر گفت‌وگوهای متنوعی را داشتیم از جمله اینکه توافق کردیم، سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را آماده کنیم و بعد از نهایی شدن به امضای مقام‌های دو کشور برسد. 

وزیر خارجه افزود: امروز به دعوت آقای چاووش اوغلو در آنکارا هستم، علاوه بر اینکه پرونده‌های مختلف روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار خواهیم داد، تمرکز اصلی ما  ر حال حاضر بر مسئله برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور است و با استفاده از فرصت حضورم در ترکیه با برخی از مقامات این کشور علاوه بر همتای خود گفت‌وگو خواهم داشت و حتما گفت‌وگوها و دیدار مهم و نتیجه بخشی را امشب با آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواهیم داشت.

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به ترکیه بعد از تصدی این سمت است و در این سفر درباره موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی خواهد پرداخت.

وزارت خارجه ترکیه دیروز از سفر امیرعبداللهیان به این کشور خبر داده بود. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که امیرعبداللهیان امروز عازم ترکیه است و پس از آن به ترکمنستان می‌رود تا در نشست وزرای خارجه کشورهای حوزه خزر شرکت کند.

خبرنگاری امروز در نشست هفتگی با خطیب‌زاده با اشاره به تأسیس پایگاه‌هایی از سوی ترکیه در شمال عراق از خطیب‌زاده پرسید که آیا در سفر امیرعبداللهیان به ترکیه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه مورد بحث قرار می‌گیرد؟ که سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که هیچ وقت جنگ راه‌حل نبوده است، اظهار داشت: هیچ وقت عملیات نظامی راه‌حل صلح نبوده و جنگ به صلح نمی‌انجامد و باید به صلح و امنیت پایدار رسید. موضوعات مختلفی در دستورکار این سفر است از جمله تحولات در سوریه و عراق. مطمئن هستم بعد از سفر گزارش بهتری از این سفر بدهم.

وزرای خارجه ایران و ترکیه در هفته‌های اخیر دو بار تلفنی گفت‌وگو کردند. در گفت‌وگوی تلفنی ۲۹ خرداد وزرای خارجه دو کشور، چاووش اوغلو مجددا از امیرعبداللهیان برای سفر به ترکیه دعوت به عمل آورد. امیرعبداللهیان همچنین از دعوت به عمل آمده تشکر کرد و با اشاره به عزم ایران برای ارتقای هر چه بیشتر مناسبات با ترکیه، نسبت به رایزنی‌های بیشتر در این زمینه ابراز امیدواری کرد.

امیرعبداللهیان و چاووش اوغلو ۲۴ خرداد ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

وزیر خارجه ترکیه در سالی که گذشت سفری به تهران داشت و با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

حجم ویدیو: 1.82M | مدت زمان ویدیو: 00:01:12 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها