حاجی‌زاده: امسال با ماهواره‌بر قائم ماهواره در مدار قرار خواهیم داد

کد خبر: 1163954

سردار حاجی‌زاده از پرتاب یک ماهواره جدید در ادامه سال جاری خبر داد.

حاجی‌زاده: امسال با ماهواره‌بر قائم ماهواره در مدار قرار خواهیم داد

فرمانده نیروی هوافضا سپاه پاسداران در گفت وگویی در حاشیه دوازدهمین جشنواره مالک اشتر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: امسال در ادامه سال ماهواره‌های جدیدی را با ماهواره‌بر قائم در مدار قرار خواهیم داد.

نیروی هوافضای سپاه اسفند سال گذشته نیز ماهواره نور را با استفاده از ماهواره‌بر قاصد با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داده بود.

ماهواره‌بر قائم یکی از آخرین پروژه‌های در حال پیگیری توسط شهید حسن طهرانی مقدم و شاید مهم‌ترین آن‌ها بود که به صورت ۴ مرحله‌ای و سوخت جامد عمل می‌کرد و بنا بر اطلاعات منتشر شده قطر مرحله اول آن حدود ۳.۵ متر و ارتفاع آن نزدیک ۲۰ متر و برای رساندن محموله به مدار هزار کیلومتری طراحی شده است.

به جرات می‌توان این ماهواره‌بر بومی کشور را تنها موشک ۴ مرحله‌ای دانست که تماما به سوخت جامد اتکا دارد، از طرف دیگر مقایسه‌ها نشان می‌دهد موتور این موشک نسبت به برخی از موتور‌های راکتی سوخت جامد ساخته شده در کشور‌های دیگر بزرگ‌تر است، پس از این حیث هم ایران دست برتر را دارد.

هدف از این پروژه از سوی مسئولان کشورمان، طراحی و ساخت ماهواره بری برای قراردهی ماهواره هایی با جرم دستکم ۱۰۰ کیلوگرم در مدار ۱۰۰۰ کیلومتری اعلام شده است./باشگاه خبرنگاران

حجم ویدیو: 2.27M | مدت زمان ویدیو: 00:01:22 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها