مجوز صادرات دام زنده صادر شد

کد خبر: 1171232

وزیر جهاد کشاورزی: مجوز صادرات دام زنده صادر شد و اولین محموله دام زنده برای صادرات در قرنطینه است.

مجوز صادرات دام زنده صادر شد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها نگاه برآن بود که صادرات دام‌ عوارض محور آزاد شود.

آقای سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: بعد از طرح مردمی سازی یارانه نگاه بر آن بود که صادرات دام عوارض محور آزاد شود و محدودیت صادراتی هم‌ نداریم.

به گفته او، هم اکنون دولت عوارض جدیدی برای صادرات وضع نکرده و در قانون بودجه امسال عوارض آمده است که ما نمی‌توانیم آن را لغو کنیم، لذا با مجلس در این‌خصوص در حال مذاکره هستیم که ببینیم به چه نتیجه ای می رسیم.

ساداتی نژاد می‌گوید: نگاه ما در حوزه صادرات محدود نبوده و با عوارض صادرات و واردات در حال کنترل هستیم، اما واکنش بازار غذا لحظه ای است؛ بنابراین نظرات متفاوت است اما تمرکز بر صادرات بحث امضاهای طلایی پیش می آید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نظر ما در وزارت جهاد تفویض اختیارات است چه بسا ۶۰ درصد تفویض اختیارات انجام دادیم، در خصوص صادرات دام تفویض اختیارات به استان ها داده شده، هرچند اهلیت سنجی انجام می شود. براین اساس درخواست کردیم که به ۳۰ رئیس جهاد استان ها دسترسی اهلیت سنجی در سامانه جامع تجارت داده شود و تا زمانی که دسترسی انجام شود، اهلیت سنجی توسط دفتر توسعه صادرات وزارتخانه انجام می شود.

بنابر گفته وزیر جهاد کشاورزی، نظرما این‌نیست که کار و امور صادرات از تشکل ها گرفته شود، بلکه بنده بشدت با واگذاری کار به تشکل ها معتقدم و امیدوارم این امر در این دولت رخ دهد، هر چند موانعی وجود دارد که بخشی متعلق به ماست و بخشی متعلق به اتحادیه هاست که باید رفع شود.

مشکلی در تامین گندم و نان تا پایان سال نداریم

ساداتی‌نژاد گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بالاترین منافع برای حوزه کشاورزی در میان مدت دارد، هرچند تولیدکنندگان از استرس حذف ارز خارج نشدند، درحالیکه بالاترین‌خسارت در سال ۹۷ از ارز ترجیحی به بخش کشاورزی وارد شد چرا که سرمایه گذاری در این بخش خارج و به سمت واردات رفت.

به گفته او، در صادرات ماکارانی محدودیتی برای واردات گندم نداریم و همواره واردات ۲ میلیون تن‌گندم برای صنف و صنعت انجام‌می شود. مشکل صادات آن‌ها پایه صادراتی گمرک است که طبق مذاکره صورت گرفته مشکل رفع شود.

ساداتی‌نژاد می‌گوید: سرانه مصرف نان نه تنها در عشایر بلکه سایر بخش‌ها همچون شهر‌های گردشگری هم در صورت افزایش مصرف، سهمیه اختصاص می‌یابد و تا پایان امسال مشکلی در خصوص گندم نداریم.

۲۰ درصد واردات با اولویت کشت فراسرزمینی انجام می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در وزارت جهاد اداره کل کشت فراسرزمینی تشکیل شده است و شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی را تصویب و ابلاغ کردیم و هرکسی می‌تواند مجوز‌های لازم را بگیرد.

به گفته او، ۵ تا ۶ نفر در اهلیت سنجی شرکت کردند و در قزاقستان، روسیه، برزیل و ونزوئلا آفریقا کشت داریم و تجربه موفق و ناموفقی هم داشتیم، اما کلیت آن مورد تایید است، قرار است ۲۰ درصد واردات را با اولویت از کشت فراسرزمینی انجام دهیم.

ساداتی‌نژاد گفت: نژاد آرین موافقان و مخالفان جدی دارد، آرین از نظر سایز مناسب است و درآمد خوبی دارد، از نظر ضریب تبدیل دان هم روی آن کار می‌کنیم.

بنابر گفته وزیر جهاد، هم اکنون مرغ با وزن بالا مصرف می‌کنیم که باید به سمت و سوی مرغ سایز وزن آن را کاهش دهیم چرا که تجار‌خارجی از مرغ سنگین استقبال نمی‌کنند.

ساداتی نژاد تاکید کرد: نژاد مرغ راس مربوط به کشور انگلیس است که در شرایط تحریم نمی‌توانیم وابسته به آن باشیم، اما مجدد با موافقان و مخالفان گفتگو خواهیم کرد که به نتیجه کامل برسیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حجم ویدیو: 15.29M | مدت زمان ویدیو: 00:03:20 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها