علت افزایش نرخ ارز از زبان بهادری جهرمی / سه‌برابر تقاضای ارز، عرضه داشته‌ایم

کد خبر: 1196331

سخنگوی دولت با اشاره به نرخ رشد سه و چهار دهم درصدی نقدینگی، گفت: این رقم نشان‌دهنده کنترل رشد نقدینگی است.

علت افزایش نرخ ارز  از زبان بهادری جهرمی / سه‌برابر تقاضای ارز، عرضه داشته‌ایم

 سخنگوی دولت با اعلام کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۳۴.۳ درصد، از رکورد زنی صادرات نفت و میعانات گازی در ماه گذشته از ابتدای دور جدید تحریم ها از سال ۹۷ تاکنون خبر داد.

علی بهادری جهرمی روز سه‌شنبه در نشست خبری با ارایه آمارهای اقتصادی اظهار داشت: در حوزه ارز بیش از ۳۵ میلیارد دلار در ۱۰ ماهه امسال در سامانه ارزی نیما عرضه شد در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۲ میلیارد دلار بود و بیانگر افزایش حدود ۶۰ درصدی درآمدهای ارزی کشور است.

وی با بیان اینکه همواره عرضه ارز در سامانه نیما بیش از تقاضای فعالان اقتصادی و واردکنندگان بوده است، گفت: حتی در مواردی میزان عرضه سه برابر تقاضا بوده که نشان می دهد ارز مورد نیاز برای تامین مخارج کشور در دسترس قرار دارد.

بهادری جهرمی به موفقیت دولت در حوزه کنترل نقدینگی اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تورم ناشی از خلق نقدینگی نزدیک ۴۲.۸ درصد بود که اکنون به ۳۴.۳ درصد کاهش یافته است که این نرخ موفقیت دولت را در کنترل این بخش از تورم نشان می دهد.

سخنگوی دولت تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را در سال جاری متذکر شد و افزود: امسال برای نخستین بار پایه مالیاتی ۵ درصد کاهش یافت و دولت توانست با جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی نزدیک به ۱.۵ میلیون مودی مالیاتی جدید شاهد وصول ۱۰۰ درصدی درآمدها و تحقق آنها هستیم که وابستگی بودجه به نفت را کاهش می دهد.

بهادری جهرمی به اجرای قانون جدید چک نیز اشاره ای داشت و با بیان اینکه میزان چک های وصول شده در آبان و آذر ماه رکورد ۹۳ درصدی را شکست، اظهار داشت: این امر نشان می دهد اگر قانونی خوب اجرا شود، به اهداف و دستاوردهای لازم دست می یابد.

وی در ادامه از افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی خبر داد و افزود: ماه گذشته شاهد رکوردزنی صادرات از آغاز دور جدید تحریم ها یعنی از سال ۹۷ تاکنون بودیم.

سخنگوی دولت گریزی نیز به اقدامات دولت در حوزه محیط زیست زد و اظهار داشت: در خصوص گازهای مشعل پالایشگاهها که از منبع آلایندگی هواست کاهش ۳۰ درصدی گازهای مشعل و رشد ۲۰ درصدی جمع آوری گازهای همراه نفت را داشتیم که با بهره وری در پالایشگاهها و حوزه انرژی حاصل شده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال ایرنا درباره محورها و کلیات لایحه بودجه و سیاست اصلی دولت در بودجه سال آینده، گفت: نگاه دولت آن است که از معیشت مردم حمایت شود. برخی نوآوری‌ها در سند بودجه شکل گرفته است که جزئیات آن پس از ارائه به مجلس توسط سخنگوی اقتصادی دولت ارائه می‌شود.

تشریح دستاوردهای پاییزه دولت

سخنگوی دولت به برخی موفقیت های دولت در پاییز امسال اشاره کرد و با برشمردن اقدامات دولت برای رفع چالش آبی در همدان، شهرکرد و نیز طرح آبرسانی غدیر گفت: در فصل پاییز طرح آبرسانی سنندج به بهره برداری رسید و بعد از سالها آبرسانی حدود ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت مرکز استان کردستان را بهبود بخشید و همچنین شاهد آبرسانی به ۱۵۰۰ روستای کشور بودیم.

وی افزود: در حوزه تولید برق، بعد از آنکه در سال گذشته رکوردشکنی افزایش تولید برق را با رکورد بیش از ۶ هزار مگاوات ظرف یکسال داشتیم، در سه ماهه پاییز شاهد بهره برداری از ۶ نیروگاه برق با ظرفیت بیشاز هزار مگاوات بودیم.

بهادری جهرمی به شفاف‌سازی صورت‌های مالی ۳۹۶ شرکت غیربورسی دولت در پاییز نیز اشاره کرد و گفت: از طرفی خبر خوشحال‌کننده واریز سود سهام عدالت را داشتیم و بخش صنعت ما هم رشد ۵.۱ درصدی را تجربه کرده است.

سخنگوی دولت و از پرداخت مطالبات گندمکاران در پاییز و بسته شدن پرونده آن و افزایش۶۰ درصدی خرید گندم از سوی دولت خبر داد.

افتتاح راه‌آهن زاهدان - خاش، ثبت کمترین نرخ بیکاری در پاییز امسال از سال ۱۳۸۴ تاکنون و همچنین ثبت ۱۳ روز بدون کرونایی در آذر امسال از دیگر موفقیت های دولت برشمرد.

وی در ادامه تشریح دستاوردهای دولت در فصل پاییز از رشد ترانزیت کالا در ۶ ماهه نخست خبر داد و اضافه کرد: دانشمندان ایرانی توانستد به توان ژن‌درمانی برای درمان بیماری‌های سخت در پاییز دست یابند.

سخنگوی دولت به رونمایی از تلسکوپ ایرانی در ماههای گذشته اشاره کرد و افزود: با این اقدام ایران به جمع ۱۰ کشور صاحب بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان پیوست.

وی افزود: در همین فصل دانشمندان ایرانی توانستند توان ژن درمانی برای سرطان خون دست یابند.

پیوستن ۹۰ درصد دستگاههای اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

سخنگوی دولت در ادامه به پیوستن ۹۰ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خبر داد و افزود: این اقدام با هدف تسهیل دسترسی مردم به خدمات دولتی و ارتقای کیفیت خدمات رسانی به مردم صورت گرفته است.

وی گفت: اقداماتی که برای توسعه شبکه ملی اطلاعات رخ داده سبب شده تا ضریب تحقق آن به ۶۰ درصد افزایش یابد در حالی که در ابتدای دولت میزان پیشرفت آن ۳۰ درصد بود.

بهادری جهرمی به برگزاری جلسه دوم هیات دولت با استانداران در هفته جاری اشاره کرد و گفت: طرح اجرای نهضت ملی مسکن و سرعت‌بخشی به آن یکی از محورهای اصلی این جلسه بود و برنامه دولت این است که به صورت فصلی این جلسات را تداوم دهد تا موضوعات مهم محلی در سطح ملی پیگیری شوند.

سخنگوی دولت این را هم گفت که دومین جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۱ سال تعطیل فعالیت خود را آغاز کرده است و در روزهای آتی جلسه آن برگزار می‌شود.

کلید حل مشکلات کشور را باید از داخل کشور جست و جو کرد

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای حل مشکلات مردم و رفع تحریم ها گفت: باید ابتدا دید که کلید حل مشکلات کجاست؛ مساله آن است که کلید حل مشکلات کشور را باید از داخل کشور جست و جو کرد و نگاه برای رونق اقتصاد را باید در شمال و شرق و غرب و جنوب کشورمان باشد نه شرق و غرب و شمال و جنوب جهان.

وی با یادآوری اینکه آمارها نشان می دهد دولت سیزدهم در توسعه تجارت خارجی و ترانزیت موفق بوده است، اظهار داشت: نباید کشور را شرطی و وابسته به خارج از کشور باشد؛ کشوری که اراده و نگاهش به دیگران رقم بخورد، یعنی استقلال ندارد.

بهادری جهرمی با یادآوری اینکه نتیجه شرطی کردن اقتصاد کشور رشد اقتصادی نزدیک به صفر می‌شود که در دهه قبل شاهد آن بودیم، افزود: تورم ۶۰ درصدی شهریور ۱۴۰۰ و نیز تورم چهارساله منتهی به شهریور ۱۴۰۰ که بیش از میانگین تورم ۱۰۰ سال اخیر است، نتیجه همین شرطی کردنها بود.

وی ادامه داد: ما در عین حالی که پا به پای حرکت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت می کنیم، همچنان با جدیت از تلاش برای رفع تحریم‌ها فروگذار نمی کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور و معیشت مردم را به تحریم ها گره نمی زنیم، افزود: باید از تجربه و عبرت های برجام درس بگیریم و مسیر شکست خورده را تکرار نکنیم.

بهادری جهرمی درباره رفع گرانی های مردم گفت: دغدغه شب و روز مسئولان حل مشکلات مردم است؛ یکی از دغدغه های دولت کرونا بود که با مدیریت دولت شاهد کاهش مرگ و میر بودیم؛ کاهش تورم از ۶٠ درصد به ۴٠ درصد از دیگر دغدغه های دولت بود که با مدیریت پیگیری کرد.

ارز نیمایی به کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات اختصاص می یابد

وی در ادامه درباره علت افزایش نرخ ارز توضیح داد: ما در ایام اخیر شاهد جنگ تخریبی بودیم؛ یعنی یکبار در حوزه امنیتی ورود کرده و تلاش می کند تا کف خیابان را شلوغ کند؛ یکبار در حوزه رسانه ای سعی می کند فضای افکار عمومی و رسانه ای را ملتهب کند؛ یکبار در حوزه علمی و ایجاد مانع در پیشرفت علمی ورود می کند و سعی در التهاب آفرینی در مدارس و دانشگاهها دارد و یک بار هم در حوزه اقتصادی سعی می کند ثبات اقتصادی کشور را به هم بزند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دشمن این بار به حوزه اقتصادی و به طور خاص فشار بر نرخ ارز ورود کرده است، گفت: دولت مشابه سایر ابعاد این جنگ ترکیبی که با جدیت وسط میدان قرار گرفته و با اقدامات تحریک آمیز مقابله می کند، در حوزه جنگ اقتصادی هم در وسط میدان قرار دارد؛ هر کدام از این حوزه ها قرارگاه خاص خود را در دولت دارد و در حوزه اقتصادی نیز محوریت قرارگاه با بانک مرکزی است و قطعا در این حوزه هم همچون سایر حوزه ها با همکاری دولت و مردم ایران شاهد ثبات و موفقیت خواهیم بود.

وی نگاه دولت را ایجاد ثبات بلندمدت در بازار ارز برشمرد و درباره اظهارات رییس کل بانک مرکزی و معاون اول رییس جمهور درباره ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اظهار داشت: سعی می کنیم که این ثبات بخصوص در حوزه کالاهای اساسی بیشتر حفظ شود؛ این دو بیان در استمرار یکدیگر بود؛ رییس کل بانک مرکزی محدوده گسترده تری  و به طور خاص برنامه یک ساله را مطرح کرد و معاون رییس جمهور برنامه کلان و بلندمدت دولت را که ثبات بخشی به کل بازار ارز است را مورد تاکید قرار دادند.

بهادری جهرمی به کانال های تلگرامی نرخ ساز در حوزه ارز اشاره کرد و گفت: برای نمونه ۴۰ کانال از سوی وزارت اطلاعات شناسایی و با آنها برخورد شد که اینها با سفارش مستقیم دشمنان کشور و با تامین هزینه ها از سوی دشمنان در خارج تلاش می کردند بر بازار ارز اثرگذار باشند.

وی درباره تفاوت نرخ ارز اعلامی از سوی رییس کل بانک مرکزی با ارز ترجیحی که در گذشته وجود داشت، توضیح داد: این دو با هم بسیار متفاوت هستند؛ ارزی که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد، ارز تخصیصی در سامانه نیما است یعنی ارز ناشی از درآمدهای صادراتی غیرنفتی کشور است در حالی که ارز ترجیحی مربوط به درآمدهای نفتی دولت بود که به صورت رانتی بین عده ای معدود توزیع می شد.

سخنگوی دولت همچنین ادامه داد: ارز نیمایی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فقط به کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات اختصاص می یابد نه اینکه به همه حوزه ها تخصیص یابد تا باز هم توزیع رانت شود ضمن آنکه باید متذکر شد که نرخ ها در سامانه نیما روشن بوده و در این سامانه همیشه بیش از تقاضای ارز، عرضه ارز داشته ایم و حتی در مواردی تا ۱۰ برابر تقاضا، عرضه شده است.

زیرساخت کالابرگ الکترونیک آماده شده است

سخنگوی دولت همچنین درباره تصمیم دولت برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک گفت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف است تمام درآمدهای ارزی خود را به شکل «آی تی اس» محاسبه کند و همزمان تکلیفی در قانون از سوی مجلس مقرر شد که آماده سازی کالابرگ الکترونیکی بود و این کار نیازمند طراحی مقدمات کار بود.

بهادری جهرمی در تکمیل آن گفت: مسیری که دولت انتخاب کرد این بود که همزمان با پرداخت نقدی یارانه‌ها، زیرساخت‌های کالابرگ‌ الکترونیک را در چند مسیر دیگر آماده و پیگیری کرد تا بهترین الگو به نتیجه برسد. بر این اساس نمی‌توانیم یک سیاست مهم اقتصادی را به شکلی اجرا کنیم که برای مردم مشکل ایجاد کند زیرا اجرای نامناسب قانون ممکن است ما از هدف دور کند.

وی اضافه کرد: دولت به طور آزمایشی طرح کالا برگ را از استان هرمزگان به صورت آزمایشی در دستور قرار داد که در نهایت دولت پس بررسی موفق طرح های آزمایشی آن را انجام خواهد داد.

وی این را هم گفت با وجود اینکه مشکلات معیشتی از گذشته به دولت به ارث رسیده اما دولت تلاش می‌کند آنها را مرتفع کند. دولت ماهانه در حال تسویه بدهی‌های دولت قبل را انجام می‌دهد.

واردات خودرو فرانسوی در دستور کار دولت نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به کشور اظهار داشت: بدعهدی فرانسوی ها فقط به حوزه خودرو نیست و این کشور حتی سوابق منفی مثلا در حوزه خون های آلوده داشته است لذا به همین دلیل واردات خودروی فرانسوی در دستور کار این دولت نیست اما نسبت به سایر کشورها ثبت سفارش بر اساس استانداردهایی که وزارت صنعت اعلام کرده است، انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره استیضاح ناکام و شایعه حواله خودروی به نمایندگان مجلس گفت: شما که چنین خبری می‌دهید از همان نماینده بخواهید سند خود را مطرح کند تا اگر تخلفی شده است حتماً برخورد شود.اگر شما پیگیری نمی‌کنید بنده از طریق هیات بازرسی و نظارت آن را پیگیری کنم. ما چنین چیزی را نشنیدیم.

بهادری جهرمی در تکمیل پاسخ خود گفت: مجلس صلاحیت‌های قانونی خود را دارد و نکته مهم این که نظر مجلس را مجلس منعکس می‌کند. وقتی استیضاح یک وزیر رأی نمی‌آورد یعنی مجلس مخالف استیضاح است. نظر نمایندگان مجلس ممکن است در حوزه‌های مختلف متفاوت باشد و نمی‌توان نظر نماینده را تحت عنوان نظر مجلس مطرح کرد.

عملکرد مدیران دولتی به طور مداوم ارزیابی می شود

سخنگوی دولت درباره تغییرات در دولت سیزدهم گفت: در حوزه عملکرد مدیران دولتی، دولت به طور مداوم عملکرد مدیران خود را ارزیابی می‌کند و هر جا احساس کند که نیاز به تغییر دارد آن را انجام می‌دهد و هر جا نیاز به حمایت از مدیری باش حمایت می کند پس دولت عملکرد مدیران را در سطوح مختلف ارزیابی می کند.

وی تاکید کرد تغییرات متعدد تاکنون انجام شد و این دولت برنامه و سیاست آن ارزیابی و عملکرد مدیران و حامی کارآمدی مدیران هم است.

بهادری جهرمی درباره رتبه بندی معلمان نیز توضیح داد: امسال نزدیک به ۱۴ درصد بودجه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت و منابع لازم برای استمرار طرح رتبه‌بندی معلمان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عدالت آموزشی پیش‌بینی شده است.

وی درباره انتشار فهرست بدهکاران بانکی، گفت که در زمینه صدور دستگاه‌های کارت خوان و انتشار صورت‌های مالیاتی به حدود ۸۰ شرکت و شفافیت سازی های عملکردی در حوزه مبارزه با فساد انجام شد و برگزاری چهار جلسه‌ ستاد مبارزه هم برای پیگیری موضوعات خاص بوده است./ ایرنا

حجم ویدیو: 1.42M | مدت زمان ویدیو: 00:01:35 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها