کنعانی: خلیج فارس بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی منطقه است / مذاکره ایران و آمریکا ذیل رای دیوان عالی لاهه/ فعالیت سفارت ایران در عربستان آغاز شد

کد خبر: 1218225

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و کنسولگری در جده و دفتر سازمان همکاری اسلامی در ریاض به طور معمول و در گام های اولیه فعالیت خودشان را آغاز کرده اند.

کنعانی: خلیج فارس بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی منطقه است /  مذاکره ایران و آمریکا ذیل رای دیوان عالی لاهه/ فعالیت سفارت ایران در عربستان آغاز شد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز دوشنبه بر اساس تقویم روز جهانی کار و کارگر است و این روز را به همه قشر زحمت کش کارگر تبریک و تهنیت عرض میکنم. کارگران برای ما عزیز هستند که در همه اجزای زندگی ما معیشت ما نقش مهمی دارند و ما قدردان زحمات این عزیزان هستیم و این روز را که برای تجلیل عزیزان کارگر است را گرامی میداریم و به آنها تبریک و تهنیت عرض میگوییم.

وی ادامه داد: فردا سه شنبه سالروز شهادت علامه استاد مرتضی مطهری است و به این شهید گرانقدر از شهدای والامقام جمهوری اسلامی ایران درود و سلام می فرستیم و یادش را گرامی میداریم. همچنین در مناسبات سالروز شهادت شهید مطهری که روز معلم است این روز را به همه معلمان عزیز و آموزگاران و گرانقدر فرهنگیان سخت کوش که تربیت نسل عزیزان ما و کودکان و نوجوانان و جوانان ما است را تبریک و تهنیت می گوییم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: خلیج فارس بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است. جمهوری اسلامی ایران تقویت روابط همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس را مهمترین عامل دستیابی به امنیت مشترک می‌داند و سیاست اصولی ایران اول همسایگان است.

ایران در تحقق حق‌آبه ملت ایران از هیرمند به صورت جدی پیگیر است

کنعانی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد پیگیری حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: این موضوع جزو مطالبات ملت ایران از دولت و دستگاه دیپلماسی و دستگاه‌های دست اندرکار است. حق‌آبه ایران از  رودخانه‌های مشترک به صورت عام مورد توجه و اهتمام دولت و دستگاه دیپلماسی است. رئیس جمهور بر ضرورت پیگیری حق‌آبه ایران از رودخانه‌های مرزی تأکید دارد. حق‌آبه نه فقط در بحث افغانستان بلکه در مذاکرات با دیگر همسایگان و مشخصا ترکیه، عراق و ترکمنستان جزو موضوعات در دستورکار دائمی ما در گفت وگوهای دوجانبه و چندجانبه است.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و تحقق حق آبه رودخانه هیرمند به طور جدی پیگیر موضوع است و جزو موضوعات ثابت گفتگوهای ما با طرفهای افغانستانی است. به گفتگوهای اخیر وزیر امور خارجه با سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان اشاره کرده‌اید. امیرعبداللهیان حداقل سه دور در مذاکرات با سرپرست وزارت خارجه افغانستان این موضوع را مورد پیگیری قرار داد و جزو موضوعات دائمی گفتگوهای هیئت‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان است. همانطور که اطلاع دادید وزارت نیرو به عنوان دستگاه اجرایی نیز این موضوع را در دست پیگیری دارد و مذاکرات تخصصی در این زمینه هم انجام داده است و این موضوع را مورد توجه پیگیری های خودمان قرار دادیم.

وی تاکید کرد: همچنین اطلاع دارید که ما قبلاً با توافقی که با طرف افغانستانی داشتیم، وزیر نیرو به افغانستان هم به آنجا سفر کرد و از وضعیت سد و تاسیساتی که در آنجا وجود دارد بازدید کردند. طرف افغانستانی در روند مذاکرات خوشبختانه به اصل حقابه جمهوری اسلامی ایران اعتراف و اقرار دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: علاوه بر دستگاه دیپلماسی درحال حاضر نماینده ویژه رئیس جمهور در افغانستان همزمان سرپرست سفارت در کابل است و این موضوع جزو موضوعات پیگیری آقای کاظمی قمی است. از پیگیری حق‌آبه ایران در هیرمند به هیچ وجه کوتاه نیامدیم و به صورت جدی در دستورکار مذاکرات داریم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران است و همانطور که آیت الله رییسی بر این موضوع تاکید ویژه داشتند، امیدوار هستیم طرف افغانستانی هم به عنوان اولاً نشانه التزام به یک قرارداد بین المللی و همچنین به عنوان نشانه حسن نیت خود و پایبندی خود به حسن همسایگی در مراودات و مناسبات خود با کشور مهم منطقه جمهوری اسلامی ایران در انجام این تعهد خود کوتاهی نکند و نسبت به اعطای کامل اقدامات لازم را انجام بدهد به عنوان نکته پایانی با توجه به اینکه طرف‌های افغانستانی بعضی موضوعات فنی از جمله در سازه سد به عنوان مانع مطرح می‌کنند، ایران با توجه به توانمندی که در حوزه سدسازی دارد به طرف افغانستانی پیشنهاد داد که آماده هستیم تا مشکلات فنی برطرف شود و هیأت فنی مشورتی ایران برای کار تعیین شود.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درمورد روابط ایران و اروپا گفت: روابط دوجانبه همواره یک مسیر دوطرفه است و تحقق توسعه و پیشرفت مناسبات منوط و مشروط به وجود اراده سیاسی و از طرفین است و هم اتخاذ و برداشتن گام های عملی به منظور اجرا و به عبارتی عملیاتی کردن آن است. جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه در حوزه روابط خارجی خود را محدود به حوزه جغرافیایی خاصی نکرده است و همانطور که شما اشاره کردید دولت سیزدهم به روابط خارجی متوازن تاکید دارد و در عین حال که توجه به همسایگان منطقه‌ای و مرزی و حوزه شرق و آسیا را به عنوان اولویت مهم خود مطرح می کند .همانطور که بارها از همین تریبون خدمت همه عزیزان عرض کردم تاکید بر حوزه آسیا و شرق به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود در دیگر حوزه های جغرافیایی برای برقراری روابط متوازن و روابط مبتنی بر سود و منفعت مشترک نیست. در ارتباط با اروپا به طور جدی این موضوع مصداق پیدا می کند و با اروپا تلاشمان این بود روابط را مبتنی بر احترام و منافع مشترک سازماندهی کنیم، ولی تمرکز طرف اروپایی بر موضوعات خاصی بود و آن موضوعات به دلیل رویکردهای خاص طرف اروپایی به عنوان عوامل بازدارنده عمل کرد.

وی در ارزیابی خود از سفر وزیر امور خارجه به لبنان و چشم‌انداز تحولات لبنان گفت: متعاقب توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط سیاسی میان دو کشور فضای رسمی و عمومی لبنان از این تحول بسیار استقبال کردند و همچنین به‌شدت منتظر این بودند که مطلع شوند که فضای جدید در مناسبات سیاسی ایران و عربستان چه تاثیری می‌تواند بر مسائل و مشکلات پیچیده داخلی لبنان و معادلات منطقه‌ای بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در این ارتباط نیاز بود که سفر وزیر امور خارجه به لبنان انجام شود و گفت‌وگو و مشورت‌های مشترک با مقامات لبنانی در سطوح مختلف هم درخصوص مسائل دوجانبه و هم درخصوص مسائل داخلی لبنان و همچنین در خصوص مسائل منطقه ای انجام شود بنابراین این سفر انجام شد و گفت‌وگوهای خوب مفصلی با مقامات مختلف لبنانی در این زمینه انجام شد.

کنعانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه سیاسی در لبنان شاهد انسداد سیاسی هستیم و مشخصا انتخاب رئیس جمهور می‌تواند گره‌گشای انسداد سیاسی در این کشور و به عبارتی ایجاد کننده یک فضای مثبت جدید برای تشکیل دولت ملی در این کشور باشد که دولت بتواند با قدرت و اقتدار مسائل پیچیده مربوط به این کشور از جمله مشکلات اقتصادی لبنان را با جدیت دنبال کند.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی همواره از گذشته تاکید داشته است ودر این سفر هم وزیر خارجه بر عدم مداخله جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی لبنان به ویژه در مبحث انتخاب رئیس‌جمهور تاکید کرد و اینکه در این سفر وزیر خارجه ما اشار کرد به اینکه راه‌حل مشکلات لبنانی‌ها در خود لبنان و توسط خود لبنانی‌ها است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست لبنان و کشوری که همواره روابط نزدیکی با دولت و ملت این کشور داشته و دارد آمادگی دارد از توانمندی‌های مثبت خود و ارتباط‌های خوبی که با طرف‌های لبنانی دارد در راستای کمک به رفع انسداد سیاسی در این کشور کمک کند.

سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه برنامه ریزی شده است

وی درباره سفر رئیس جمهور به سوریه گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه برنامه ریزی شده است و براساس برنامه انجام می‌شود. ما پیش از این شاهد سفر رئیس جمهور سوریه به ایران بودیم که توافقات خوبی هم میان دو کشور انجام شده بود. ایران و سوریه دو کشور مهم و اثرگذار در منطقه غرب آسیا هستند و همکاری های راهبردی با یکدیگر دارند به ویژه موضوع مبارزه با تروریسم یکی از نمونه های موفق همکاری دو کشور است که ما در سایه همکاری انجام شده توانستیم بر سایه شوم و سیاه تروریسم داعشی و تکفیری در منطقه و مشخصا در سوریه غلبه پیدا کنیم و در این زمینه دو کشور همچنان همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: سوریه وارد مرحله بازسازی شده است و جمهوری اسلامی ایران همانطور که در فصل مبارزه با تروریسم به‌طور جدی تعیین کننده و موثر در کنار دولت، ارتش و ملت سوریه بود با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های اقتصادی، تکنیکی و فنی و امکاناتی که در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی دارد در این زمینه آمادگی دارد که در کنار دولت و ملت سوریه باشد و بتواند در فصل بازسازی اقتصادی سوریه و خرابی‌های ناشی از جنگ نقش موثر و تعیین کننده ایفا کند.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی نشان داد که همواره دوست دوران سخته ملت‌های منطقه است. در مبحث سوریه به طور مشخص ما در طول سالیان سخت ناشی از حمله سازمان یافته تروریست‌های چند ملیتی به سوریه در کنار این کشور را بدهیم در فصل سازندگی هم در کنار ملت سوریه خواهیم بود. بنابراین سفر آتی آیت‌الله رئیسی موضوعات مختلفی را که مورد توجه و اهتمام دو دولت و دو ملت است پوشش خواهد داد.

وی درباره سفر رئیس جمهور عراق به تهران گفت: خبر سفر رئیس جمهور عراق به ایران در چارچوب استمرار مشورت‌های سطوح عالی دو کشور ایران و عراق و بر مبنای دعوت به‌عمل آمده از وی صورت گرفت ما موضوعات مختلفی با عراق داریم که این موضوعات هم در حوزه دوجانبه و هم در حوزه منطقه‌ای و هم در حوزه بین المللی که سرفصل های مشترکی دارند تعریف می شود. عموما ما در سفرهای دو جانبه و دیدارهایی که مقامات دو کشور انجام می‌دهند فهرست بلندی از گفتگوها را داریم که متناسب با اولویت ها در این مذاکرات مورد توجه قرار گرفته است و گفت‌وگو شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مبحث حقابه هم که اشاره کردید موضوع آب یکی از موضوعات مهم قابل توجه در گفت‌گوهای مشترک میان ایران و عراق و ترکیه ترکمنستان و آذربایجان است حتی درباره افغانستان در ابتدای جلسه اشاره کردم. در موضوع آب با برخی از کشورها موضوعات دوجانبه داریم که باید مسائل‌مان را با یکدیگر گفت‌وگو و حل و فصل کنیم و بهترین روش‌ها را برای تامین منافع مشترک تعریف کنیم.

کنعانی ادامه داد: در برخی از موضوعات مرتبط با آب نیازمند ساز و کارهای چندجانبه منطقه‌ای هستیم که باید گفت‌وگو کنیم. در حوزه آبی با عراق ما هم موضوعات دوجانبه و همه موضوعات چند جانبه یا سه جانبه داریم. در جریان هستید که بخشی از منابع آبی عراق از حوزه آبی ترکیه و سوریه سرریز می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در موضوع آب در روابط با عراق هم موضوعات دوجانبه داریم که طرح شد و در گفتگوی دو رئیس جمهور مورد نظر قرار گرفت در کنفرانس خبری هم مقام عالی کشور دو کشور تصریح کردند. خوشبختانه ما در ارتباط با عراق گفت‌وگوهای مشترک مرزی دو کشور و تیم‌های فنی و حقوقی دو کشور را داریم و امیدوار هستیم مبتنی بر روح دوستی و همکاری و مودتی که در روابط دو کشور است در این موضوع بتوانیم اختلافات را برطرف کنیم و مبانی مشترک را تعریف کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق ایران و بلژیک برای تبادل زندانیان اظهار کرد: در بحث مساله آزادی اسدلله اسدی لازم است یکبار دیگر تاکید کنم که از نظر ما همه مراحل مربوط به بازداشت، محاکمه و صدور حکم قضایی برای وی را نقض فاحش کنوانسیون وین در مورد حقوق دیپلماتیک می‌دانیم و پیش از این هم مراتب اعتراض جدی خودمان را هم به دولت‌های اتریش، آلمان و بلژیک اعلام کرده‌ایم هم در قالب یادداشت‌های رسمی که ارائه کردیم و هم در قالب مذاکرات و گفتگوهای دیپلماتیکی که مقامات این کشورها داشتیم مجدداً بر ضرورت آزادی فوری و بدون قید و شرط و جبران خسارت وارده به وی تاکید می‌کنیم.

کنعانی یادآور شد: ما همواره تاکید کردیم از حقوق شهروندان خودمان با جدیت به روش‌های مقتضی حمایت می کنیم به ویژه اینکه اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی بوده‌اند و طرف‌هایی که نسبت به بازداشت وی اقدام کرده‌اند مرتکب نقض فاحش مفاد کنوانسیون روابط دیپلماتیک شده‌اند.

وی درباره موافقتنامه انتقال محکومان گفت: این موافقتنامه پیش از این میان مقامات ذیربط دو کشور امضا شد و پس از حدود دو سال طی فرآیند حقوقی از ۲۹ فروردین سال جاری لازم‌الاجرا میان دو کشور شده است. این یک موافقتنامه عام است و موافقتنامه‌ای است که با کشورهای مختلفی داریم. ما مبتنی بر مفاد این موافقتنامه درخواست انتقال اسدی را به جمهوری اسلامی ایران تسلیم مقامات دولت بلژیک کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: متقابلاً دولت بلژیک درخواستی را مبنی بر انتقال زندانی خودشان «وند »کاستیل به طرف بلژیکی کردند این یک روند حقوقی است که مبتنی بر همان مفاد موافقتنامه انتقال محکومان صورت گرفته است، طرفین درخواست‌های خود را ارائه دادند ما امیدوار هستیم مبتنی بر مفاد همین موافقتنامه با حسن‌نیت شاهد انتقال اسدالله اسدی به جمهوری اسلامی ایران باشیم.

برگزاری مذاکرات برجام به معنای متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک نیست؛ تبادل پیام همچنان ادامه دارد

وی درباره آخرین مذاکرات برجام گفت: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در مبحث برجام به مبنای رکورد یا متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خودشان نیست. لازم تاکید کنم مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام همچنان ادامه دارد و مسیرهای مختلفی هم برای این تبادل پیام‌ها هست و فعال است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: یکبار دیگر تاکید می‌کنم جمهوری اسلامی ایران با رعایت خطوط قرمز خود آماده جمع‌بندی مذاکرات است اما همانطور که قبلا هم گفته شده و وزیر امور خارجه مورد اشاره قرار داده‌اند مسیر مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود.

کنعانی خاطرنشان کرد: ما هم در خبرها دیدیم و خواندیم تحرکاتی را از سوی برخی طرف‌های اروپایی شاهد هستیم. لازم می‌داند تاکید کنم چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقداماتی غیرمنطقی در ارتباط با برجام و روند مذاکرات انجام بدهد آنها در پیامی که قبلاً از سوی طرف ایرانی دریافت کردند به‌طور دقیق و واضح می‌دانند که واکنش جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود به نظر من این پیام به اندازه کافی برای آنها گویا است.

**طرف عمانی در زمینه برجام ایده‌هایی دارد / به حسن نیت این کشور احترام می‌گذاریم

وی درباره ایده‌هایی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها با کشور عمان اظهار کرد: ما با عمان سرفصل‌های مشترک زیادی برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر داریم که این موضوعات هم دوجانبه و هم منطقه‌ای هستند. مضافاً اینکه طرف عمانی همواره انگیزه‌های خوب و توام با حسن نیت و قابل احترامی داشته‌اند که می‌تواند در برخی از موضوعات پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی هم ایفای نقش و کمک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در موضوع برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات و احیای برجام طرف عمانی در این زمینه هم قبلا تلاش‌هایی انجام داد و هم در حال حاضر هم ایده‌هایی دارد و این ایده‌ها را مطرح کرده است طرف ایرانی به حسن نیت طرف عمانی احترام می‌گذارد و عمان کشور دارای ظرفیت مثبت و سابقه و تجربه نقش‌آفرینی مثبت در کمک به حل و فصل موضوعات پیچیده می‌داند. ما در این ارتباط هم در این سفر گفت‌گوهایی را با طرف عمانی انجام دادیم و طرح موضوعات و جزئیات در این مقطع زمانی نمی‌تواند کمک کننده باشد اما امیدواریم با این تلاش‌های توأم با حسن نیت به سمت مسیر خوبی برویم.

کنعانی بیان کرد: اطلاع‌رسانی درباره سفرهای آقای رئیس جمهور تابع پروتکل‌های خاصی است و ما معمولا سعی می‌کنیم به این پروتکل‌ها پایبند باشیم و اطلاع‌رسانی دقیق را به موکول به اقدام نهاد ریاست جمهوری می‌کنیم که براساس ضوابط و ملاحظات خودشان اطلاع‌رسانی را انجام دهند.

وی گفت: سفر رئیس جمهور به سوریه قریب‌الوقوع است من ابعاد آن را توضیح داده‌ام مضافا اینکه سفرهای دیگری هم برای آیت الله رئیسی پیش‌بینی شده است بر اساس دعوت‌هایی که از طرف‌های خارجی و همتایان خارجی وی از وی به عمل آمده که در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی می‌شود این سفرها انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس جمهور به عربستان گفت: همانطور که مطلع هستید دعوت رسمی از سوی پادشاه عربستان از آیت‌الله رئیسی صورت گرفته است که پاسخ رسمی هم به این دعوت داده شده است. ما در مرحله آغازین از سرگیری فعالیت‌های سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کنسولی میان دو کشور هستیم همین الان هم سه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران سفارت در ریاض و نماینده سرکنسولی در جده و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری‌های در جده به طور معمولی و گام‌های اولیه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

*فعالیت‌های هسته‌ای ایران تهدیدی برای هیچ طرفی نیست

کنعانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: بر مبنای سفری که آقای گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران داشت توافقی میان طرفین صورت گرفت و بیانیه مشترکی صادر شد و گام‌های اجرایی و عملیاتی تعریف شد برای اینکه سوءتفاهمات موجود برطرف شود و اگر ابهاماتی درخصوص موضوع مربوط به مسائل مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران وجود دارد و مسائلی مطرح می‌شود از آن رفع مسئله شود.

وی افزود: در همین ارتباط دو بار سفر مقامات آژانس به تهران انجام شد گفت‌وگوها و همکاری‌ها در این زمینه گام به گام صورت می‌گیرد ما طرح موضوعات رسانه‌ای از این دست را کمک کننده نمی‌دانیم و به مقامات آژانس توصیه می‌کنیم با توجه به توافقی که صورت گرفت و گام‌های اجرایی که انجام شد و حسن نیتی که جمهوری اسلامی ایران در استقبال از هیات‌های آژانس و گفت‌وگوهایی که صورت گرفت نشان داد از طرح مسائل فنی در حوزه رسانه‌ اجتناب کنیم و اجازه بدهیم مسائل در کانال و سیر طبیعی فنی خود پیش برود چراکه طرح موضوعات در قالب رسانه جز ایجاد ابهام و ایجاد فرصت برای کسانی که دنبال ایجاد اخلال در همکاری‌های سازنده ایران و آژانس هستند مزیت و نتیجه دیگری نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ما معتقدیم که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی مشکل‌ساز برای هیچ‌طرفی نیست. جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو آژانس و عضو معاهده ام پی تی و عضو معاهده عدم اشاعه و ملتزم به موافقتنامه‌های جامع پادمان فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز و تحت نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و این جز حقوق مسلم جمهوری اسلامی است

کنعانی بیان کرد: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را مشکل‌ساز برای هیچ‌طرفی نمی‌دانیم و معتقد هستیم اعضای آژانس بر اساس حقوقی که برای آنها متصور است می‌تواند از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای برای تامین نیازهای خود استفاده کنند./ ایرنا

حجم ویدیو: 10.80M | مدت زمان ویدیو: 00:03:34 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها