گزارش سفر رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان؛

اخطار رئیسی به افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند؛ حرف من را جدی بگیرید تا بعدا گلایه نکنید + فیلم

کد خبر: 1221687

چرئیسی به‌منظور پیگیریِ طرح‌ها و افتتاح چند پروژه وارد فرودگاه کنارک در جوار سواحل مکران شد.

اخطار رئیسی به افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند؛ حرف من را جدی بگیرید تا بعدا گلایه نکنید + فیلم

رئیس جمهور به همراه هیئت همراه و در راستای پیگیری طرح‌ها و افتتاح چند پروژه، وارد فرودگاه کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان شد و مورد استقبال مردم و مسئولان استان قرار گرفتند.

 آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و هیئت همراه در راستای پیگیری طرح‌ها و افتتاح چند پروژه، وارد فرودگاه کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان شد و مورد استقبال مردم و مسؤولان استان قرار گرفتند.

براساس اطلاعات به دست آمده، در این سفر قرار است رئیس جمهور با حضور در مرز پیشین شهرستان راسک، با نخست وزیر پاکستان دیدار و گفتگو کند.

شرکت در نشست شورای اداری، دیدار و گفتگو با معتمدان و علما و تجار و سرمایه گذاران و بازدید از طرح‌های مختلف از جمله برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان است.

افتتاح سد کهیر، خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار، افتتاح ۱۱ پروژه با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار در حوزه توزیع نیروی برق، کلنگ زنی انتقال آب از دریای عمان به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان از جمله دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در این سفر است./ مهر

اجرای عدالت برای همه نقاط سیستان و بلوچستان مهم است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر با هدف پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های استانی به ویژه در منطقه سواحل مکران انجام شده است. در این سفر امکان رفتن به شهرهای مختلف را نداریم ولی به مردم عزیز سیستان و بلوچستان این وعده را می‌دهیم که در اسرع وقت در شهرهای مختلف استان حضور خواهیم یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مهم است و مبنای ما برای اجرای عدالت آمایش سرزمینی خواهد ‌بود، افزود: وقتی در نقشه نگاه می‌کنیم مشخص است که در این منطقه نسبت به نقاط دیگر کشور کار بیشتری باید انجام شود و این جزو برنامه‌های دولت است.

رئیسی تاکید کرد:  من همچنان که این وعده و میثاق را با مردم عزیزمان دارم، به میزانی پیگیر خواهم بود که ان‌شاءالله اطمینان حاصل شود که آنچه در خصوص ضرورت توسعه‌یافتگی استان بیان کرده‌ایم و آنچه در برنامه‌های دولت است تحقق پیدا کند و مردم هم این ادراک و احساس را نسبت به کار داشته باشند.

جزئیات برنامه‌های سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان

افتتاح خط دوم تبادل برق با پاکستان از طریق خط انتقال "پلان- جیوانی" با حضور نخست‌وزیر پاکستان، افتتاح طرح‌های افزایش ظرفیت و توسعه پست‌های فوق‌توزیع، افتتاح طرح آبرسانی به 155 روستای سیستان و بلوچستان و بهره‌برداری و آغاز آبگیری «کهیر» بزرگ‌ترین سد جنوب استان با بیشترین حجم ذخیره مخزن مهمترین برنامه‌های مهم سفر یک روزه رئیس جمهور در حوزه آب و برق سیستان و بلوچستان است.

در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به جنوب استان سیستان و بلوچستان آب شیرین‌کن چابهار افتتاح می‌شود و همچنین پس از نشست مشترک با مقامات کشور پاکستان در مرز پیشین بازارچه مرزی مشترک «پیشین-مند» نیز افتتاح خواهد شد.

همچنین رئیس جمهور با حضور در منطقه مرزی پیشین ضمن افتتاح بازارچه مرزی ایران و پاکستان، 13 پروژه صنعت برق استان را به صورت همزمان در سطح استان افتتاح خواهد کرد.

پروژه‌هایی که‌ در این مراسم افتتاح می‌شود شامل، خط 132 کیلوولت پلان-جیوانی (پاکستان) با ارزش پروژه دو هزار و 250 میلیارد ریال، خط 230 کیلوولت اسپکه-نیکشهر(قطعه دوم) با ارزش پروژه دو هزار میلیارد ریال، پست 230.132 کیلوولت پلان با ارزش پروژه 800 میلیارد ریال، افزایش ظرفیت ترانسفورماتور و توسعه پست 63.20 کیلوولت رمین با ارزش پروژه 200 میلیارد ریال، توسعه پست 63.20 کیلوولت چاهان با ارزش پروژه 100 میلیارد ریال و اتوماسیون کردن پست 63 کیلوولت گلشهر با ارزش پروژه 80 میلیارد است که با افتتاح پروژه‌های مذکور علاوه بر تامین برق پایدار و مطمئن برای مردم شریف سیستان و بلوچستان، بستر و پایه‌های پیشرفت و توسعه نیز در استان بیش از پیش فراهم می‌‌شود./ تسنیم

بازدید هوایی رئیس جمهور از سواحل مکران

رئیس جمهور با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد.

به گزارش فارس، آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی رییس جمهور که منظور انجام سفری یک روزه به سیستان و بلوچستان سفر کرده است در بدو ورود به این استان با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد.

رییس جمهور همچنین از مجموعه کشت و صنعت مکران کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی بازدید کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان در زمینه جزییات طرح اظهارداشت: مجتمع کشت و صنعت مکران با تلاش بخش خصوصی در حال انجام و یکی از بزرگترین پروژه‌های سرمایه گذاری در سواحل مَکُران است.

محمد کرمی با اشاره به اینکه پیش بینی شده تا پایان سالجاری فاز نخست مجتمع کشت و صنعت مکران به بهره‌برداری برسد افزود: راه‌اندازی این مجتمع نقش مهمی در توسعه صنایع شیلاتی و کشاورزی خواهد داشت.

وی ادامه داد: عملیات ساخت این مجتمع در ۶ ماه اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شده اما امید است طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کار را به موقع تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در این مجتمع اجرای پروژه پرورش میگو حدود ۱۲ کیلومتر مربع اختصاص و تقریبا هفت میلیون متر مربع خاکبرداری و خاکریزی داشته و در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی تمامی مراحل تکثیر، پرورش، عمل آوری و صادرات میگو دیده شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در بخش پرورش ماهی در قفس( در دریا) تا آخر سالجاری حدود یک‌هزار تن پرورش ماهی و این ظرفیت با تکمیل پروژه به هفت هزار تن افزایش تولید ماهی در قفس پیش‌بینی شده است.

کرمی با اشاره به اینکه چابهار و کنارک ظرفیت‌های خوبی برای طرح‌های شیلاتی و کشاورزی دارند و می‌توانند به افزایش تولید و رونق اشتغال کمک کنند، خاطرنشان کرد: ساخت باغ‌های میوه‌های گرمسیری و گلخانه در گوردیم کنارک و اشتغالزایی هزاران نفر موجب خرسندی و زمینه ساز رونق توسعه و اشتغال است.

وی گفت: چابهار به سبب آب و هوا و خاک حاصلخیز برای کشت‌های گلخانه‌ای بسیار مناسب است و می‌تواند در مدت کوتاهی سوددهی لازم را برای سرمایه گذار به ارمغان آورد و برای مردم منطقه نیز مؤثر باشد.

 اخطار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند

رئیس جمهور گفت: به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت لحاظ کنند.

به گزارش فارس، ابراهیم رئیسی امروز در سفر به چابهار پیرامون حق آبه هیرمند اظهار کرد: به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.

رئیس جمهور افزود: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

وی بیان کرد: حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید، دولت مصمم است حق مردم کشور را هرجا باشد بگیرد.

افتتاح بازارچه مرزی پیشین توسط رئیسی و شهباز شریف

نخستین بازارچه مرزی خرده فروشی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان توسط رئیس جهمور و نخست وزیر پاکستان امروز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: با سفر قبلی ریئس جمهور به سیستان و بلوچستان ساخت بازارچه خرده‌فروشی پیشین که جزو مصوبات این سفر بود در راستای اجرای یکی از سیاست‌های مهم دولت و افزایش تبادلات با کشور همسایه در دستور کار قرار گرفت.

مبین علی میر بیان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین که علاوه‌بر بازارچه پیشین است که می‌تواند تحول مهمی را در شهر پیشین و هم شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

وی گفت: ۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده پیشین بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

مدیربازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این بازارچه اولین بازارچه مشترک خرده فروشی از ۶ بازارچه مرزی خرده فروشی در حال احداث در مرز مشترک ایران و پاکستان است که امروز شاهد افتتاح آن با حضور مسوولان دو کشور هستیم.

وی افزود: غرفه های موجود در بازارچه های مرزی فقط و فقط به مرزنشینان اختصاص خواهد یافت تا تبادلات تجاری در آن صورت گیرد.

میر با تاکید بر اینکه در مدل های مختلف با کشور پاکستان مراوده تجاری داریم خاطرنشان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین از جنس تجارت خرد مرزنشینی است.

وی گفت: با آغاز فعالیت این بازارچه خرده فروشی، تجارت در مرز پیشین رونق می‌گیرد و باعث اشتغال مرزنشینان می‌شود و این اتفاق خوشایند رقم خواهد خورد تا علاوه‌بر تأمین معیشت مرزنشینان بتوانیم با توزیع عادلانه درآمد برای مرزنشین ‌امنیت پایدار ایجاد کنیم. ‌

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازارچه‌های خرده‌فروشی برای تأمین معاش مرزنشینان راه‌اندازی شده و مرزنشینان ‌می‌توانند هر هفته تا سقف ۴۰۰ دلار بدون تشریفات گمرکی اقدام به تجارت کنند که کالاهای وارداتی شامل ۱۲۰ قلم کالا از پاکستان و دربرگیرنده میوه‌های گرمسیری، برنج و البسه است، همچنین می‌توانند کالاهایی را از استان صادر کنند که این ظرفیت برای مرزنشینان در شعاع ۵۰ کیلومتری است.‌

وی تاکید کرد: ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت.

میر گفت: کراچی مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان است که نزدیک‌ترین و هموارترین راه دسترسی به آن از طریق مرز ریمدان و پیشین خواهد بود./ ایسنا

رییس جمهور ۱۱ طرح توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان را افتتاح کرد

سیدابراهیم رئیسی رئیسی جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان ۱۱ طرح شرکت توزیع نیروی برق این استان را با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار افتتاح کرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف ساخت، اصلاح و توسعه شبکه برق افتتاح شد.

محمد رئیسی افزود: توسعه شبکه برق روستایی در شهرستان نیکشهر، احداث شبکه فشار متوسط با هادی روکش دار جهت تعدیل فیدر دیرمان بخش پلان، نصب یک دستگاه بوستر در نیکشهر، جابجایی پایه‌های معابر روستایی در شهرستان‌های چابهار و کنارک، رفع افت ولتاژ روستایی در شهرستان‌های دشتیاری و نیکشهر، تعویض شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و نیکشهر و برقرسانی به ۵۰۰ واحد از مجموع هزار واحد منطقه مرادآباد چابهار، از جمله پروژه های قابل افتتاح در این سفر است توسط رییس جمهور امروز افتتاح شد.

وی ادامه داد: احداث و اصلاح حدود ۸۳ کیلومتر شبکه برق، نصب ۲۶ دستگاه ترانسفورماتور و یک دستگاه بوستر از دیگر برنامه قابل افتتاح بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه برای افتتاح و بهره برداری از این پروژه‌ها حدود ۴۱ میلیارد تومان هزینه شده است، خاطرنشان کرد: با افتتاح این پروژه ها حدود ۱۴ هزار خانوار این مناطق از برق مطمئن و پایدار بهره مند شدند./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها