با حضور دکتر رئیسی و نخست وزیر پاکستان صورت گرفت؛

افتتاح بازارچه مرزی پیشین و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان + فیلم

کد خبر: 1221733

افتتاح بازارچه مشترک مرزی دو کشور ایران و پاکستان در حضور رئیسی و شهباز شریف

افتتاح بازارچه مرزی پیشین و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان + فیلم

نخستین بازارچه مرزی خرده فروشی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان توسط رئیس جهمور و نخست وزیر پاکستان امروز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: با سفر قبلی ریئس جمهور به سیستان و بلوچستان ساخت بازارچه خرده‌فروشی پیشین که جزو مصوبات این سفر بود در راستای اجرای یکی از سیاست‌های مهم دولت و افزایش تبادلات با کشور همسایه در دستور کار قرار گرفت.

مبین علی میر بیان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین که علاوه‌بر بازارچه پیشین است که می‌تواند تحول مهمی را در شهر پیشین و هم شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

وی گفت: ۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده پیشین بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

مدیربازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این بازارچه اولین بازارچه مشترک خرده فروشی از ۶ بازارچه مرزی خرده فروشی در حال احداث در مرز مشترک ایران و پاکستان است که امروز شاهد افتتاح آن با حضور مسوولان دو کشور هستیم.

وی افزود: غرفه های موجود در بازارچه های مرزی فقط و فقط به مرزنشینان اختصاص خواهد یافت تا تبادلات تجاری در آن صورت گیرد.

میر با تاکید بر اینکه در مدل های مختلف با کشور پاکستان مراوده تجاری داریم خاطرنشان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین از جنس تجارت خرد مرزنشینی است.

وی گفت: با آغاز فعالیت این بازارچه خرده فروشی، تجارت در مرز پیشین رونق می‌گیرد و باعث اشتغال مرزنشینان می‌شود و این اتفاق خوشایند رقم خواهد خورد تا علاوه‌بر تأمین معیشت مرزنشینان بتوانیم با توزیع عادلانه درآمد برای مرزنشین ‌امنیت پایدار ایجاد کنیم. ‌

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازارچه‌های خرده‌فروشی برای تأمین معاش مرزنشینان راه‌اندازی شده و مرزنشینان ‌می‌توانند هر هفته تا سقف ۴۰۰ دلار بدون تشریفات گمرکی اقدام به تجارت کنند که کالاهای وارداتی شامل ۱۲۰ قلم کالا از پاکستان و دربرگیرنده میوه‌های گرمسیری، برنج و البسه است، همچنین می‌توانند کالاهایی را از استان صادر کنند که این ظرفیت برای مرزنشینان در شعاع ۵۰ کیلومتری است.‌

وی تاکید کرد: ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت.

میر گفت: کراچی مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان است که نزدیک‌ترین و هموارترین راه دسترسی به آن از طریق مرز ریمدان و پیشین خواهد بود./ ایسنا

رئیس جمهور خط تبادل برق از چابهار به پاکستان را افتتاح کرد

 سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در ادامه سفر به جنوب سیستان و بلوچستان خط تبادل برق از چابهار به پاکستان را با حضور نخست وزیر این کشور افتتاح کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پروژه خط ۱۳۲ کیلو ولت از بخش پلان چابهار به جیوَنی پاکستان به ارزش ۲ هزار و ۲۵۰ میلیون افتتاح شد.

مهدی پیری افزود: طول این خط ۱۰۰ کیلومتر مدار است که طی ۱۸ ماه تکمیل شده و در زمان کاهش نیاز مصرف برق در کشور، برق به پاکستان صادر و در زمان کمبود برق را از این کشور وارد می‌کنیم.

وی بیان کرد: مهمترین هدف افتتاح این خط، ایجاد زیرساخت جهت افزایش صادرات برق به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات به کشور پاکستان و ایجاد درآمد ارزی برای کشور است.

به گزارش ایرنا سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور با هیات همراه امروز پنجشنبه به منظور پیگیری طرح ها و افتتاح چند پروژه وارد فرودگاه کنارک همجوار سواحل مکران شد و مورد استقبال مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.

رئیس جمهور در این سفر قرار است با حضور در مرز پیشین شهرستان راسک با نخست وزیر پاکستان دیدار و گفت و گو کند.

شرکت در نشست با معتمدان و روحانیان، دیدار و گفت و گو با تجار و سرمایه گذاران و بازدید از طرح های مختلف از جمله برنامه های سفر یک روزه سیدابراهیم رئیسی به استان سیستان و بلوچستان است.

همچنین افتتاح سد کهیر، خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار، افتتاح ۱۱ پروژه با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار در حوزه شرکت توزیع نیروی برق، کلنگ زنی انتقال آب از دریای عمان به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه های پیش بینی شده است./ ایرنا

رئیسی: اراده ایران و پاکستان بر ارتقاء سطح روابط است

رئیس جمهور گفت: ایران و پاکستان روابط بسیار عمیقی دارند که ریشه این ارتباط به باورها و اعتقادات دو کشور بر می‌گردد، گفت: امروز اراده بین ایران و پاکستان آن است که سطح این روابط از میزانی که وجود دارد، بالاتر برود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در آیین افتتاح پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان که با حضور نخست وزیر پاکستان در مرز پیشین برگزار شد، اظهارداشت: بسیار خرسندم از اینکه امروز یکی از جلوه‌های همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و بردار ‌پاکستان رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه امروز روابطی که بین ایران و پاکستان وجود دارد مثال زدنی است، گفت: ملت پاکستان، ملتی فهیم و مردمانی متدین و علاقه‌مند به انقلاب شکوهمند اسلامی هستند؛ ارتباط ما با پاکستان در حوزه‌های ‌مختلف از ابتدا تا کنون وجود داشته و روز به روز در حال ارتقاء است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط بسیار خوبی بین ایران و پاکستان وجود دارد، تصریح کرد: ‌برای افتتاح طرحی مشترک بین ایران و پاکستان یعنی خط تبادل انرژی، باید سال‌های پیش این افتتاح انجام می‌شد ‌اما به دلایلی به تاخیر افتاد؛ این ظرفیت وجود دارد بیش از میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است این تبادل در سطح بالاتری انجام شود.

رئیس جمهور گفت: به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های امام بزرگوار و رهبری امام خامنه‌ای با وجود تهدیدهای دشمن به دست نیروهای جوان و فرهیختگان کشور در حوزه‌های مختلف انرژی با برخورداری از علم، فناوری و دانش گام های بلندی برداشته شده به ‌نحوی که علیرغم خواست دشمنان امروز توانایی و امکانی که در کشور داریم تمام این تحریم ها را ‌توانسته خنثی کند.

وی بیان کرد: تلاش‌هایی در کشور انجام شده و شاید برای برخی از پیشرفت‌های کشور بی اطلاع هستند؛ یکی از بخش‌هایی که در آن ‌بسیار کار شده در حوزه انرژی است.

رئیسی ادامه داد: در حوزه برق، نفت و گاز که کشور ما تولید کننده و صادرکننده است گام‌های خوبی برداشته و در ‌جهت دانش بنیان کردن آنها کارهای خوبی شده است و این آمادگی وجود دارد با کشور دوست و همسایه پاکستان گام‌های بیشتری برداشته شود.

وی بیان کرد: خط تبادل برق با پاکستان طی ۹ ماه تلاش شبانه روزی انجام شد و امروز با حضور نخست وزیر پاکستان این اقدام جهادی به بار نشست.

مرزهای ایران و پاکستان تهدید نیستند بلکه یک فرصت برای تبادلات مرزی و ‌ارتقای امنیت بین دو کشور و کشورهای اسلامی است

رئیس جمهور گفت: علاوه بر تبادل انرژی، ما امروز با کشور پاکستان توسعه را در همه جهات می‌بینیم و به عنوان نمونه بازارچه‌های مرزی نیز در حال ‌فعالیت است.

وی ادامه داد: ۶ بازارچه مرزی دیگر در حال آماده شدن است تا تبادل مرزی بین ایران و پاکستان و مرزنشینان دو کشور را به همراه داشته ‌باشد تا هم اشتغال هم تجارت را بین دو کشور ارتقا دهد و هم در سطح بالاتر کار تجاری و اقتصادی را با پاکستان ادامه خواهیم ‌داد.

رئیسی تصریح کرد: این نشست که نخست وزیر پاکستان در نقطه صفر مرزی حضور دارند را به فال نیک می گیریم و به تمام دست‌اندکاران این ‌طرح خداقوت می گوییم.

وی ادامه داد: پیام این اقدام امنیت است، مرزهای ایران و پاکستان تهدید نیستند بلکه یک فرصت برای تبادلات مرزی و ‌ارتقای امنیت بین دو کشور و کشورهای اسلامی است.

    امنیت پاکستان به مثابه امنیت ایران است و حتی برعکس و این مساله برای ما در منطقه به شدت اهمیت دارد؛ دخالت بیگانگان به هیچ عنوان گره گشا در منطقه نخواهد بود و حضور آنان تهدید ‌تلقی می شود

وی تاکید کرد: مسائل در منطقه را با گفت‌وگو بین مسوولان منطقه حل کرده و می کنیم؛ دخالت و حضور بیگانگان از جمله حضور آمریکا در افغانستان نتیجه اش قتل، خونریزی و مجروح شدن هزاران نفر بود.

رئیسی بیان کرد: حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست بلکه برهم زننده امنیت است.

وی با بیان اینکه همکاری ایران و پاکستان امینت را بدنبال دارد و این همکاری زمینه ساز پیشرفت در منطقه خواهد بود، افزود: امید که این جلوه‌ای از همکاری بین ۲ کشور باشد و سطح آن روز به روز بالاتر برود.

حجم ویدیو: 7.05M | مدت زمان ویدیو: 00:00:56 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها