گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛

صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد + فیلم

کد خبر: 1224247

«رضا مراد صحرایی»با ۱۷۰ رای موافق، ۸۰ رای مخالف، نماینده حاضر در مجلس از نمایندگان رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیرآموزش و پرورش انتخاب شد.

صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد + فیلم

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «رضا مراد صحرایی» برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد دادند.

در جلسه علنی روز سه شنبه ۹ خرداد مجلس شورای اسلامی، بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

«رضا مراد صحرایی»با ۱۷۰ رای موافق، ۸۰ رای مخالف، نماینده حاضر در مجلس از نمایندگان رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیرآموزش و پرورش انتخاب شد.

رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در پی استعفای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پروش منصوب شد و در جلسه ۲ خرداد مجلس نامه معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور، در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

وی دارای مدرک دکتری زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام رشته زبان شناسی این دانشگاه است و از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد. او پیش از انتصاب به‌ عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت.

صحرایی ۱۷ سال به عنوان معلم از ابتدایی تا پیش دانشگاهی در روستاها و شهرها تدریس کرده است. سپس به وزارت علوم پیوست و تا استاد تمامی پیش رفت.

رهبر انقلاب در دیدار روز سوم خرداد با نمایندگان مجلس یازدهم توصیه ای مبنی بر «پرهیز از بعضی سخت‌گیری‌ها در قبال وزرای معرفی شده به مجلس» داشتند و در این زمینه گفتند: در تشخیص صلاحیت‌ها دقت کافی و در حد معقول و منطقی سخت‌گیری کنید اما نه به شکلی که موجب شود وزارتخانه تا مدت ها بدون وزیر بماند که اکنون هم چند وزارتخانه وزیر ندارند و به مجلس معرفی خواهند شد./ ایرنا

جزئیات جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛

جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقایقی پیش در صحن علنی مجلس آغاز شد.

دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس پیش از آغاز بررسی رأی اعتماد وزیر پیشنهادی به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه که در صحن علنی حضور پیدا کردند، خیرمقدم گفت.

لازم به ذکر است سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در تشریح روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توضیح داد: براساس آیین نامه رئیس جمهور یک ساعت زمان برای دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی دارد، اما از آنجا که تا این لحظه رئیس جمهور در صحن علنی حاضر نشده است، لاجرم از این بخش عبور می کنیم.

وی ادامه داد: در ادامه سخنگوهای کمیسیون آموزش، گزارش کمیسیون متبوع خود را ظرف 5 دقیقه قرائت می کنند، سپس دو نفر از نمایندگان در مخالفت و دو نفر نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی به مدت 15 دقیقه به بیان نقطه نظرات خود می پردازند. در انتها نیز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مدت 30 دقیقه به دفاع از برنامه ها و صلاحیت خود می پردازد./خانه ملت

حضور معاون اول رئیس‌جمهور به جای رئیسی در مجلس

معاون اول رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بررسی صلاحیت و برنامه‌های رضامراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری و رضامراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد حضور پیدا کردند.

بنا بود رئیس جمهور نیز در این جلسه حضور پیدا کند اما به گفته هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا نخواهد کرد.

در ابتدای جلسه، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه خیرمقدم گفت.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است./ ایسنا

آغاز رأی‌گیری برای صحرایی

روند رای‌گیری کاغذی برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی،‌ بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در این نشست نمایندگان موافق دفاعیات خود را از برنامه ها و سوابق وزیر پیشنهادی بیان کردند، مخالفان نیز نکاتی را در مورد برنامه ها و سوابق صحرایی مطرح نمودند و در ادامه روند رای‌گیری به صورت کاغذی آغاز شد.

پیش از این یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بود که ۱۴ فروردین امسال از این سمت استعفاء داد و در ادامه رییس جمهور، صحرایی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

«رضامراد صحرایی» دارای مدرک دکترای زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام رشته زبان شناسی این دانشگاه است و از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد. او پیش از انتصاب به‌ عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت.

صحرایی ۱۷ سال به عنوان معلم از ابتدایی تا پیش دانشگاهی در روستاها و شهرها تدریس کرده است. سپس به وزارت علوم پیوست و تا استاد تمامی پیش رفت.

موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت «صحرایی»

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قابل قبول اعلام کرد.

به گزارش مهر، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و عملکرد گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را قرائت کرد.

در نهایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی موافقت خود را با صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد.

متن این گزارش به شرح زیر است:

مقدمه:

وزارت آموزش و پرورش بزرگترین، مهمترین و حساس‌ترین وزارتخانه کشور محسوب می‌شود. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه‌ای که در آن بیش از یک میلیون نیروی انستانی فرهیخته به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، لزوم اولویت بخشی به آموزش و پرورش و پرهیز از کوچک انگاری آن، بر همگان تکلیف و معین شده است، بطوری که کوچک‌ترین سهل انگاری و بی دقتی در انتخاب مدیریت آن، خسارات جران ناپذیر بر کشور خواهد داشت. مدیریت آموزش و پرورش کشور باید موقعیت بسیار حساس فعلی این وزارتخانه را درک نموده و هماهنگ با سایر بخش‌ها و دستگاه‌های نظام، تحول گرایی و اصلاح بهینه را متناسب با شرایط جدید اجرایی نماید.

در همین راستا، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برحسب وظیه، با دقت و جدیت، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می‌گردد.

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

پیرو استعلام به عمل آمده از سوی این کمیسیون، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره ۳۸۱۸۲ مورخ ۰۳/‌۰۳/‌۱۴۰۲‬ مدرک کارشناسی جناب آقای دکتر صحرایی در مقطع کارشناسی دبیری زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه با معدل ۷۴/۱۸و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری ایشان در رشته زبان‌شناسی همگانی با معدل ۱۰/۱۹ و ۴۸/۱۹ از دانشگاه علامه طباطبایی را تأیید نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون، انتقادات ایشان از وضعیت موجود در قالب ۵ چالش مهم بیان شد:

۱ - فقدان عزم ملی برای تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن

۲ - کمی توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش

۳ - ضعف در بهره وری زیرساخت‌های فیزیکی و تجهیزات آموزشی

۴ - ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و تربیتی

۵ - نابرابر بودن فرصت‌های آموزشی

با توجه به اینکه خود ایشان چالش اول آموزش و پرورش کشور را در ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش برشمردند، اعضای کمیسیون از ایشان ارائه راهکارهای واقعی برای اصلاح و تحول این و ضعیت و نحوه جلب همکاری و هماهنگ نمودن دیگر بخش‌ها و دستگاه‌های کشور با وزارت آموزش و پرورش را خواستند، چرا که بدون هماهنگی سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان اداری و ا ستخدامی و سازمان برنامه و بودجه، اجرایی شدن برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش محتمل نخواهد بود.

چرا رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد صحرایی حضور نیافت؟

 معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: قرار بود امروز - سه شنبه - رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور یابد و همزمان از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز دفاع نماید.

سید محمد حسینی در گفت وگو با ایرنا، درباره علت حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: قرار بود امروز - سه شنبه - رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.

وی در ادامه افزود: به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تاخیر افتاده است، برنامه حضور آیت الله رئیسی در مجلس شورای اسلامی لغو شد.

به گزارش ایرنا، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در جلسه رای اعتماد صحرایی حضور یافته است.

امروز همچنین آیت الله رئیسی رئیس جمهور میزبان "قربانقلی بردی محمداف" رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان است که در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.

قرار است در این سفر چند سند همکاری میان ایران و ترکمنستان به امضا برسد و رئیسی و قربانقلی بردی محمداف در نشستی مطبوعاتی نتایج مذاکرات خود را تشریح کنند.

مخالفان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

تهران-ایرنا- مخالفان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نکاتی را در مورد اجرای سند تحول بنیادین و قانون رتبه بندی معلمان مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، در جلسه علنی روز سه شنبه ۹ خرداد مجلس شورای اسلامی بررسی رای اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

انتقاد از ارتباط صحرایی با اصلاح طلبان

علی خضریان امروز در مخالفت با رأی اعتماد رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: می خواهید برای وزارت خانه ای تصمیم بگیرید که با رفتن یک فرد مشکلات آن قابل حل نیست با رفتن نوری و آمدن احتمالی فرد دیگر، مشکلات آن باقی می ماند.

وی خطاب به صحرایی گفت: علی رغم گذشت حدود یک سال از انتصاب شما به ریاست دانشگاه فرهنگیان، مجموعه جریان تند اصلاح طلب از مدیران دانشگاه فرهنگیان جابجا نشدند. هنوز بعد از ۱۳ ماه نتوانسته اید مدیران خود را در دانشگاه فرهنگیان تغییر دهید، چگونه می خواهید وزارت آموزش و پرورش را اداره کنید؟

خضریان گفت: در پردیس های دانشگاه فرهنگیان، مدیران مشکل دار هنوز در مدیریت های شان مانده اند سوء مدیریت های آنها را دانشجویان به شما اطلاع داده اند ولی شما کاری نکردید.

وی افزود: مشکل وزارت آموزش وپرورش آقای نوری بود؟ شما از ۱۴ فروردین امسال وارد وزارت آموزش و پروزرش شدید ولی مدیرانی که در دوره نوری نتوانستند رتبه بندی را اجرا کنند را تغییر نداده اید، شما می‌خواهید از این افراد استفاده کنید و برنامه شما را این تیم تهیه کرده است.

علی خضریان در مخالفت با وزیر پیشنهادی از ارتقای اصلاح طلبان در دانشگاه فرهنگیان انتقاد کرد و گفت: در انتخابات گذشته شما ریاست ستاد خبری یکی از نامزد های اصلاح طلب را داشته اید ارتباط شما با اصلاح طلبان در شهرستان تان به چه دلیل است؟

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مخالفت رهبر انقلاب با خصوصی سازی آموزش و پرورش گفت: بلافاصله بعد از این اظهار نظر رهبر معظم انقلاب، معاون شما طی نامه ای اعلام کرد که در سطح هر منطقه آموزش و پرورش کمیته ای برای دریافت کمک های خارج از آموزش و پرورش برای اداره مدارس تشکیل می شود که به معنی خصوصی سازی است و دقیقا به معنی مخالفت با فرامین رهبر انقلااب است.

وی یادآور شد: چرا در برنامه شاد با جریانات تشکیلاتی خاتمی برنامه زنده اجرای کردید؟مگر آقای نوری به خاطر ضعف در اجرای قانون رتبه بندی معلمان و پرداخت حقوق ها برکنار نشد؟ با مسئولان مسبب این وضعیت چه کردید؟

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ما نگران تیم ضعیف اطرافیان شما هستم؛ وزارت آموزش و پرورش در دوره ۸ ماهه مسمومیت دانش آموزان معاونت سلامت و بهداشت نداشت؛ هنوز هم ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۴ فروردین امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده اید اما آنقدر سرگرم رایزنی شدید که از مشکلات وزارت آموزش و پرورش اطلاع ندارید امتحانات نهایی دانش  آموزان با ۳۰ دقیقه تأخیر برگزار می شود آن هم آزمونی که در کنکور امسال تأثیر ۴۰ درصدی دارد.

خضریان با اشاره به مدیریت صحرایی در یک آموزشگاه زبان انگلیسی که با کانون زبان ایران ارتباط دارد، گفت: در این آموزشگاه کلاس ها مختلط و بعضا بی حجاب برگزار می شود، شما در اینستاگرام خود از خوانند طرفدار فتنه حمایت کردید و پست گذاشتید.

خضریان ادامه داد: شما رئیس ستاد انتخاباتی نماینده اصلاح طلب یکی از شهرستان ها بودید و بعد از رأی آوردنش رئیس بنیاد شهید آن شهرستان شدید.

وی تأکید کرد: علت قوت گرفتن جریان لیبرال در دوره ریاست شما بر دانشگاه فرهنگیان چیست؟ چرا در دانشگاه فرهنگیان بابلسر با حضور شما همایش جریان لیبرال برگزار شد؟

عضو فراکسیون انقلاب خاطرنشان کرد: افراد نزدیک به اصلاحات در دوره شما در دانشگاه فرهنگیان قوت گرفته اند آیا رئیس سازمان نوسازی مدارس را شما مسئول رایزنی با نمایندگان کرده اید؟ چرا از امکانات دولتی برای لابی و رایزنی با نمایندگان استفاده کرده اید؟

موسوی: صحرایی برنامه راهگشایی برای اجرای طرح رتبه‌بندی ارائه نکرده است

در ادامه علی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست لذا نمی تواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد.

وی با بیان اینکه البته سوابق وزیر پیشنهادی درخور تحسین است افزود: وی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است که در سوابق آقای صحرایی وجود ندارد.

موسوی اضافه کرد: به رئیس جمهور توصیه می کنم در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند تا آموزش و پرورش درجا نزند.

وی یادآور شد: اجرای قانون رتبه بندی معلمان مهم ترین اولویت وزارت آموزش و پرورش است ولی در برنامه های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. به نظر می رسد ایشان قصد دارد همان بی برنامگی قبلی را ادامه دهد. برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است.

موسوی با برشمردن مسائل و مشکلات آموزش و پرورش نظیر تکریم جایگاه معلمان، کاربردی کردن سند تحول، تقویت مدارس دولتی، افزایش فعالیت های تربیتی، بازنگری در کتب درسی، جبران کمبود معلم، اهتمام به ارتقاء کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم و شهریه های نجومی مدارس غیردولتی، عنوان کرد: در این مسائل انتظار داشتیم برنامه کاربردی تری ارائه می شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم تاکید کرد: در زمینه توسعه مدارس غیردولتی نیز وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید که آیا موافق طبقاتی شدن آموزش در کشور بوده یا خیر.

موسوی افزود: متاسفانه وزیر پیشنهادی در طول دوره سرپرستی خود نتوانسته که با بدنه آموزش و پرورش ارتباط خوبی بگیرد و این نبودِ محبوبیت کار را برای ایشان سخت خواهد کرد لذا با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی آقای صحرایی قائل هستم قوه عاقله دولت محترم می توانست گزینه مناسب تری معرفی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: برای اینکه التزام عملی خود را به ولایت فقیه نشان داده باشم تشخیص مخالفت یا موافقت خود را به عهده همکاران می گذارم و ایرادات بی مورد نمی گیرم.

مظفری: سزاوار نیست که معلمان چند شغله باشند

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان در مجلس در مخالفت با رضا مرادی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در حکومت جمهوری اسلامی که فقط نباید مسائل مادی را در بدنه آموزش و پرورش و معلمان به عنوان دغدغه بدانیم؛ یک بار باید برای همیشه این مشکل رفع شود.

وی افزود: اگر امروز ناهنجاری های اجتماعی داریم، بخش مهمی آن به آموزش و پرورش برمی گردد شما چه برنامه ای برای رفع آن دارید؟

مظفری ادامه داد: آنچه در بدنه آموزش و پرورش می گذرد، آیا واقعا دغدغه علم است؟ آنچه در کلاس و بیرون کلاس دغدغه است، علم است؟ نه به علم توجه می شود نه تربیت اسلامی؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دائم در مسیر شعار مانده است.

وی گفت: آقای صحرایی برنامه اجرایی بدهید که چه برنامه ای برای آموزش و پرورش دارید؛ شما در بحث محتوا یکی از افرادی بودید که دخیل بودید رهبر انقلاب گفتند بحث رزمندگان ما باید در جایی آموزش داده شود؛ شما چه برنامه ای برای معرفی فتح الفتوح های ما و قهرمانان ما دارید؟

نماینده مردم سروستان در مجلس گفت: چه طور می خواهید دغدغه معلمان را کاهش دهید امروز سزاوار نیست که معلم ما چند شغله باشد آیا رئیس جمهور قول داده تا شما هم مانند وزیر قبل فدایی رئیس سازمان برنامه نشوید؟

بابایی کارنامی: تکلیف صندوق ذخیره فرهنگیان و قانون رتبه‌بندی چه می‌شود؟

در ادامه علی بابایی کارنامی در مخالفت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی با بیان اینکه مخالفتم از جنس مخالفت با جریان حاکم بر جریان فکری آموزش و پرورش نیست افزود: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم.

وی یادآور شد: وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز و همچنین معلم و خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

بابایی کارنامی در ادامه به قانون رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز اراده‌ای برای حمایت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به سؤالات و نگرانی‌های نمایندگان پاسخ دهد، مجلس محل تضارب آراست و وزیر نباید بگوید که اختیاراتی ندارم یا دولت و یا مجلس همکاری نمی‌کنند. وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغه‌های مقام معظم رهبری مدیریت شود.

نماینده مردم ساری در مجلس افزود: مجلس یازدهم نه تنها شعار نمی‌دهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامه‌های انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود./ ایرنا

موافقان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

موافقان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوابق و برنامه های صحرایی دفاع کردند.

به گزارش ایرنا،در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه ۹ خرداد مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، موافقان رای اعتماد از سوابق و برنامه های صحرایی دفاع کردند.

آزاد: برنامه صحرایی برای اجرای سند تحول بنیادین منسجم است

الهام آزاد در موافقت با رای اعتماد به صحرایی گفت: امروز قرار است به وزیر آموزش و پرورش رای دهیم و باید نسبت به  رای خود در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشیم.

نماینده مردم نایین در مجلس بیان داشت: معتقدم که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی توانمند، متخصص و متعهد است و این مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است امیدواریم همه ما با رای راسخ بتوانیم سکان آموزش و پرورش را به وی بسپاریم.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی با اشاره به مطالبات رهبر انقلاب در تحقق کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان داشت: مدرسه مهمترین سنگر انقلاب اسلامی است که اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا دیر خواهد شد.

وی با توجه به نقشه دشمن برای تعطیلی مدارس در کشور اظهار داشت: نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیاء مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین را اجرا کند و اجرای این سند با کارهای نمایشی و تبلیغاتی امکان پذیر نیست.

آزاد تحول را نیازمند وزیری دانست که برنامه نوآورانه داشته باشد و افزود: وزیر آموزش و پرورش باید از توان راهبری و مدیریتی عالی برای اجرای این برنامه راهبردی برخوردار باشد و برای گرفتن تصمیمات دشوار و تحولی شجاعت به خرج دهد.

وی خطاب به نمایندگان گفت: با قاطعیت عرض می کنم در طول همه این سال ها هیچ کدام از وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند بنیادین ارائه نکرده اند.

نماینده مردم نایین در مجلس تصریح کرد: مهمترین ویژگی برنامه صحرایی در اجرای سند تحول بنیادین این است که تمام برنامه های وی مستند به سند تحول است.

عضو کمیسیون  اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس بیان داشت: در برنامه صحرایی الگوی مدرسه در سند تحول  دیده است  و این برنامه بارقه ای امید رابرای تحول درآموزش و پرورش زنده می کند.

دهنوی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نقشه راه خوبی برای اداره وزارتخانه دارد

محسن دهنوی در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نکته اول در مورد صحرایی این است که شناخت وی از فضای وزارتخانه شناخت خوبی است. او کسی است که کار معلمی را از مناطق کوچک و محروم شروع کرده‌ و تا بالاترین سطوح در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت گرفته‌ است. بنابراین وقتی می‌گوییم تجربه و شناخت از فضا مهم است وی این تجربه را در همه سطوح دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: نکته دوم جوان بودن صحرایی است. ما جوان بودن را یک امتیاز تلقی می‌کنیم. وزیر پیشنهادی در کنار تجربه بالا، دارای امتیاز جوان بودن و پرتلاش بودن و پرانرژی بودن است.

وی ادامه داد: در جلساتی که ما چند روز گذشته در مجلس با صحرایی داشتیم شناخت وی از فضا و نقشه راهی که برای حل مسائل آموزش و پرورش تدوین کرده است نقشه راه خوبی بوده است.

دهنوی گفت: امروز آموزش و پرورش ما با مشکلات متعددی مواجه است که مربوط به یکی دو ماه و یک سال و دو سال اخیر نیست. بلکه سالها است که این وزارتخانه با مسائلی از جنس عدم ثبات مدیریت، عدم توجه کافی دولت‌ها، عدم توجه کافی به مسائل معیشتی و پشتیبانی معلمان و سایر مشکلاتی که شما بهتر از من می‌دانید، مواجه است.

وی تاکید کرد: امروز آموزش و پرورش و جامعه دانش‌آموزی به ویژه در حوزه پرورش، تربیت و در حوزه مسائل فرهنگی حالش خوب نیست و اینها مسئولیت صحرایی را سنگین‌تر می‌کند.

دهنوی تاکید کرد: برادر خوب و مومن من آقای خضریان که بنده وی را قبول دارم و به وی علاقه دارم چند نکته در مخالفت گفت که لازم می‌دانم در این ارتباط به یکی دو نکته اشاره کنم و توضیحاتی بدهم.

وی افزود: نکته اول اینکه عنوان کردند که صحرایی در این چند ماه درگیر رایزنی بوده است. بنده به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس که تقریبا به‌طور دائم در مجلس حضور دارم این را عرض می‌کنم که تا قبل از اینکه صحرایی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شوند بنده یک بار وی را در مجلس و در راهروهای مجلس ندیدم.

وی ادامه داد: اگر کسی از شما سراغ دارد که وی قبل از معرفی به عنوان گزینه به مجلس جلسه‌ای برای لابی گذاشته به من بگوید زیرا من اطلاعی از این موضوع ندارم ضمن اینکه فرد کم‌اطلاعی در مجلس نیستم. بنابراین اگر می‌خواهیم به صحرایی انتقاد کنیم، انتقادی کنیم که از مدار انصاف خارج نشویم که البته من برادر عزیزمان را فرد منصفی می‌دانم.

دهنوی در خصوص برخی شایعات مبنی بر اینکه صحرایی، جانبازی را برکنار کرده‌ است،گفت: من اتفاقا روز گذشته جلسه‌ای را با وی داشتم،مطرح کردم که یکی از شبهاتی که درباره شما مطرح می شود این است که جایی نقل شده که شما فرزند شهید هستید. وی گفت؛ البته فرزند شهید بودن افتخار است اما پدرم من بیش از ۸ سال، یعنی ۶ ماه اضافه‌تر از ۸ سال در منطقه عملیاتی بوده، سابقه جبهه دارد و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود و سال گذشته به رحمت خدا رفته است.

وی افزود: بنابراین کسی که خودش فرزند جانباز است و سابقه جبهه و جنگ دارد،نمی تواند با جبهه و جنگ و فرهنگ ایثار و شهادت زاویه داشته باشد.

دهنوی خطاب به صحرایی گفت: پشت این تریبون که متعلق به ملت است عرض می‌کنم با توجه به مشکلات عدیده‌ای که وزارتخانه به ویژه در حوزه فرهنگ و پرورش و تربیت دارد که قرار است نسل آینده کشور را تربیت کند، امروز علاوه بر اینکه به شما اعتماد می دهیم، در کنار شما کمک خواهیم کرد که مشکلات معلمان به ویژه مسائل معیشتی، تربیتی، پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش را حل کنید.

عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: نکته آخر اینکه سوم خرداد همه با هم خدمت مقام معظم رهبری بودیم. آقا مجددا مدال انقلابی‌ بودن را به این مجلس اعطا فرمودند و ما را مفتخر به انقلابی بودن کردند. حضرت آقا نسبت به پرهیز از سختگیری‌های غیرلازم در مورد وزرای معرفی شده به مجلس توصیه کردند. آموزش و پرورش وزارتخانه مهمی است هر روزی که وزیر نداشته باشد و با سرپرست اداره شود ضربه به چندین میلیون دانش‌آموز و معلم و خانواده ایرانی محسوب می‌شود.

دهنوی خاطرنشان کرد: البته ما نمی‌خواهیم از استانداردهایمان کوتاه بیاییم و معتقدیم صحرایی استانداردها، شرایط و صلاحیت لازم را دارد اما توصیه ما این است که از سختگیری غیرضروری بپرهیزیم و بگذاریم این وزارتخانه صاحب وزیر شود و آموزش و پرورش را کمک کنیم.

وی عنوان کرد: صحرایی نشان داده درک درستی از مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی دارد لذا از آقای مخبر تقاضا می‌کنم به ویژه در مسائل بودجه و پشتیبانی در کنار مجلس کمک کند که آموزش و پرورش از این وضعیت خارج شود و به روزهای خوب خود برسد تقاضای من است که همه با هم به رای اعتماد صحرایی، رای موافق بدهیم.

روح‌الامینی: معدل صحرایی نسبت دیگر افراد معرفی شده بالاتر است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان داشت: آموزش و پرورش به وزیری نیاز دارد که پیگیر مسائل بر زمین مانده این حوزه باشد و حق و حقوق معلمان و دانش آموزان را در کنار هم ببیند.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در مجلس گفت: فرصت کمی به صحرایی برای ارائه برنامه‌ها داده شد و وی امکان دفاع از برنامه‌های خود را نداشت اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل وی نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از وی در دولت بالاتر است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمند در استفاده از ظرفیت‌های ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانش‌آموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبت‌های ناروایی که به وی دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلاتی که فاصله با امام(ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد وی اظهارنظر منفی می‌کند، چرا که وی در دوران مسئولیتش با جریان‌های مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کرده و از اصول کوتاه نیامده و اهل زد و بند نیست.

روح‌الامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامه‌های وی یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان داد که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام داده‌ و پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان داشته است و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارد و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمی‌کند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامه‌های وی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک می‌گیریم و امید است در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصل‌های مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآورشد: سهم آموزش و پرورش از درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد این وزارتخانه و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدارها و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها