سفر استانی رئیسی به آذربایجان شرقی

دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد هستیم /از برخی‌ها باید پرسید چرا ‌ناراحت هستید/3 دستور رئیس جمهور برای توسعه صنعت چرم تبریز

کد خبر: 1225988

رییس جمهوری گفت: مساله اشتغال جوانان و رفع مشکل مسکن از دغدغه های دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی است.

دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد هستیم /از برخی‌ها باید پرسید چرا ‌ناراحت هستید/3 دستور رئیس جمهور برای توسعه صنعت چرم تبریز

 سیدابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان در ادامه دور دوم سفرهای استانی برای افتتاح ده ها طرح عمرانی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و فرهنگی با استقبال نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان شرقی صبح امروز وارد فرودگاه بین المللی تبریز شد.

 این پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی آیت الله دکتر رییسی است در این سفر تعدادی از اعضای هیات دولت رییس جمهور را همراهی می کنند.

رییس جمهور طی ۲ روز روزهای پنجشنبه و جمعه برنامه های مختلف و متنوعی را در این استان خواهد داشت که یکی از مهمترین آنها افتتاح راه آهن بستان آباد به تبریز است.

بر اساس این گزارش، بازدید از ماشین سازی تبریز و جشن احیا و سخنرانی در این گروه صنعتی قدیمی کشور، دیدار با هنرمندان در مجموعه فرهنگی و ادبی مقبره الاشعرا، دیدار عمومی با مردم تبریز و سخنرانی در ارک تاریخی این شهر، افتتاح راه آهن بستان آباد - تبریز، دیدار عمومی با مردم شهرستان چاراویماق، شرکت در جلسه سرمایه گذاری استانداری آذربایجان شرقی، شرکت در شورای برنامه ریزی استان در تالار جمهوری استانداری و در نهایت شرکت در نشست خبری عمده برنامه های رییس جمهور در این سفر ۲ روزه است.

البته در این سفر که بیش از ۱۰ نفر از اعضای هیات دولت و معاونان رییس جمهور حضور دارند، چندین طرح مهم به طور همزمان یا ویدیو کنفرانسی افتتاح می شوند که می توان به بهره برداری از طرح تولید مس کاتد به روش هیپ لیچینگ، آبرسانی به میانه و چندین طرح مهم دیگر اشاره کرد.

در این سفر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای طرح های مصوب آذربایجان شرقی اختصاص می یابد.

رییس جمهور کشورمان سال گذشته نیز در قالب بیست و سومین سفر استانی از دور اول سفرها یازدهم و دوازدهم خرداد میهمان مردم آذربایجان شرقی بود.

 سیدابراهیم رییسی در بدو ورود به تبریز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تمدن آذربایجان از کهن ترین تمدن های ایران اسلامی است و این تمدن که دارای پشتوانه عظیم فرهنگی است نه فقط برای آذربایجان بلکه برای ایران اسلامی و جهان اسلام است.

وی ادامه داد: امروز و فردا در جمع مردم بسیار خوب آذربایجان هستیم و مصوبات دور اول سفرها را پیگیری خواهیم کرد که برخی از آنها به اتمام رسیده و وعده ما به مردم آذربایجان اجرایی می شود و همچنین در این سفر آنچه که نیاز استان است بررسی و مصوب می شود.

رییسی با بیان اینکه آذربایجان شرقی استان فرهنگی، گردشگری و قطب صنعتی، معدنی، گردشگری و کشاورزی است ، گفت: این استان ظرفیت های بسیاری دارد و سرمایه اصلی استان جوانان آن است و کارهای بسیار بزرگی انجام شده و خواهد شد.

وی گفت: در دور اول سفر به استان امکان سفر به شهرستان ها به دلیل وضعیت کرونایی وجود نداشت اما در این سفر با توجه به متفاوت شدن شرایط به برخی از شهرها سفر خواهیم کرد.

رییس جمهور اضافه کرد: خبرهای خوشی را در آذربایجان شنیده ایم و بعد از این نیز بسیار خواهیم شنید، زنان و مردان فرهیخته استان اهل علم و دانش و فرهیختگی هستند.

وی تاکید کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند آینده روشنی خواهیم داشت و مشکلاتی که امروز موجب رنج مردم است به دست جوانان برطرف می شود.

 رییسی ادامه داد: وضعیت مصوبات سفر و مصوبات دور دوم به مردم اعلام خواهد شد مهمترین مساله رفع بیکاری و ایجاد اشتغال و مساله مسکن و رفع مشکل مسکن است که اقدامات خوبی انجام شده ولی باید کامل شود.

در بدو ورود آیت الله رئیسی به فرودگاه تبریز یکی از نخبگان جوان ضمن خیر مقدم چشم انداز ظرفیت های فناوری استان را روشن عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و در حال پیشرفت است

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۲ درصد است.

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

رئیس جمهور از چرمشهر تبریز بازدید کرد

 رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به آذربایجان شرقی از چرمشهر تبریز بازدید کرد.

به گزارش مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، صبح روز پنجشنبه، ۱۸ خرداد ماه، با سفر به آذربایجان شرقی در اولین مقصد برای بررسی و رسیدگی به مشکلات، از چرمشهر تبریز بازدید کرد.

رئیسی در روند این بازدید، ضمن گفت‌وگو با مدیر و کارکنان چرمشهر در جریان مشکلات و چالش‌های این واحد صنعتی قرار گرفت همچنین نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید حضور داشتند.

گفتنی است؛ چرمشهر تبریز، بزرگترین مرکز تولید چرم ایران و نخستین شهرک صنعتی خصوصی ایران و بزرگترین مرکز تولید چرم در کشور است. در این شهرک ۳۶۰ واحد با اشتغال حدود ۴ هزار نفر فعالیت دارد و حدود ۹۰ درصد صادرات چرم کشور از این شهر انجام می‌شود./ مهر

 3 دستور رئیس جمهور برای توسعه صنعت چرم تبریز

رئیس جمهور امروز ضمن بازدید از شهرک صنعتی «چرم‌شهر» تبریز، دستگاه‌های مسئول را به تامین نیازهای توسعه صنعت چرم با رعایت ملاحظات محیط‌زیستی مکلف کرد.

سیدابراهیم رئیسی امروز در آغاز دومین سفر دولت مردمی به آذربایجان شرقی با حضور در شهرک صنعتی چرم‌شهر، ضمن بازدید از یکی از واحد‌های تولیدی این شهرک، از نزدیک در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت.

شهرک صنعتی چرم‌شهر تبریز در نزدیکی روستای مایان واقع در ۱۰ کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد و حدوداً ۳۰۰ کارخانه‌ی چرم‌سازی در آن فعال هستند.

رئیس جمهور در جریان بازدید از این شهرک صنعتی دقایقی نیز با کارگران شاغل در آن  به صورت صمیمی و بی‌واسطه به گفت‌وگو پرداخت و وضعیت شغلی و معیشتی آنها را جویا شد.

همچنین در بخش پایانی بازدید رئیس جمهور از شهرک صنعتی چرم‌شهر، نشستی با حضور جمعی از مدیران واحد‌های تولیدی این شهرک برگزار و مسائل و مشکلات صنعت چرم استان مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور در سخنان کوتاهی در این نشست، صنعت چرم را صنعتی ارزآور و اشتغال‌زا عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای توسعه صنعت چرم در این استان، دستگاه‌های مسئول را به تامین سرمایه در گردش، ساخت شهرک صنعتی جدید، نوسازی ماشین آلات و تجهیزات این صنعت و همچنین توجه ویژه به مسائل زیست محیطی، رفع آلایندگی‌های تولید و حفظ سلامت مردم مکلف کرد./ فارس

تراکتور شالیزار گروه تراکتورسازی ایران با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

رئیس جمهور در بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در تبریز، از طرح تولید تراکتور شالیزار این مجموعه رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا، تراکتور شالیزار با همت محققان تراکتورسازی ایران طراحی شده و بزودی با تولید انبوه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

تاکنون نیاز شالی کاران کشور به این نوع تراکتور صرفا از محل واردات تامین می‌شد اما اکنون با داخلی سازی تولید تراکتور شالیزار نه تنها سالانه از خروج ۱۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد بلکه از محل صادرات این نوع تراکتور پیش بینی می‌شود سالانه پنج میلیون دلار نیز ارز عاید کشور شود.

تراکتور شالیزار

کشورهای آمریکا، ژاپن، کره، هند، چین به عنوان معدود کشورهای دارنده تکنولوژی تولید تراکتور شالیزار هستند که اکنون با دستیابی به تکنولوژی طراحی و تولید این نوع تراکتور در تراکتورسازی، ایران نیز به جمع کشورهای دارنده تکنولوژی تولید این نوع محصول در دنیا اضافه خواهد شد.

مصطفی وحیدزاده، مدیرعامل گروه تراکتورسازی ایران در حاشیه این افتتاح گفت: خط تولید تراکتور شالیزاری برای نخستین بار در کشور راه اندازی شده و برای راه اندازی این خط تولید مبلغ ۳.۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: اکنون جزو پنج شرکتی هستیم که به تکنولوژی تولید این نوع تراکتور دست یافته‌ایم. با دستیابی به تکنولوژی تولید تراکتور شالیزار که قیمت تمام شده آن ۶۳ درصد مشابه خارجی است از خروج ۱۵ میلیون دلار ارز جلوگیری و برای بیش از ۳۰۰۰ نفر اشتغالزایی شد.

وی ادامه داد: نیاز داخلی به این محصول نزدیک به ۱۵۰۰ دستگاه است که تمام این نیاز از محل واردات تامین می‌شود و با طراحی و تولید آن در تراکتورسازی نه تنها نیاز داخلی رفع خواهد شد بلکه بازار صادراتی وسیعی نیز برای کشور بوجود خواهد آمد./ ایسنا

رئیس جمهور از شرکت ماشین‌سازی تبریز بازدید کرد

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی از بخش‌های مختلف شرکت ماشین‌سازی تبریز بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی، از شرکت ماشین‌سازی تبریز بازدید کرد.

رئیس جمهور در جریان بازدید از خط تولید شرکت ماشین‌سازی، در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت.

ماشین‌سازی تبریز یکی از صنایع مادر آذربایجان شرقی و از بزرگترین، پیشروترین و با سابقه‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور است که به‌دلیل خصوصی‌سازی نادرست، در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود، اما با نگاه ویژه دکتر رئیسی چه در دوران ریاست قوه قضائیه و چه در زمان ریاست جمهوری جانی تازه گرفت، به نحوی که سال گذشته موفق به شکستن رکورد تولید خود شد.

کارخانه ماشین سازی تبریز جزو کارخانه هایی است که بر اثر خصوصی سازی غلط به یک کلاهبردار واگذار شده بود.

قربانعلی فرخزاد که کارخانه را به ثمن بخس خریده بود و در سال ۹۷ و در جریان ارزپاشی رانتی، چند صد میلیون به عنوان تأمین تجهیزات و ماشین آلات گرفته بود اما آن ارز را وارد بازار آزاد کرده و یا کالای دیگری وارد کرده بود.

رسیدگی به اتهامات فرخزاد در سال ۹۸ و در زمان ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه رسیدگی و این فرد به حبس و رد مال و جریمه محکوم شد.

در همان سال آیت الله رئیسی از کارخانه ماشین سازی بازدید کرد و با مشاهده وضعیت نابسامان کارخانه، کارگران بیکار شده و چندین ماه حقوق معوق، دستور بررسی سلب مالکیت به علت نداشتن اهلیت و صلاحیت مالک را داد.

کار طبق رویه قانونی پیش رفت و سلب مالکیت انجام شد. امروز کارگران ماشین سازی از حدود ۸۰۰ نفر در سال ۹۸ به ۲۱۰۰ نفر رسیده است و حقوق عقب مانده در کارخانه وجود ندارد. تولید در حال جان گرفتن و رونق گرفتن است.

بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی آذربایجان شرقی

 رئیس جمهور از نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی استان آذربایجان شرقی که در مجموعه شرکت ماشین‌سازی تبریز برپا شده است، بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی، از نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی این استان که در مجموعه شرکت ماشین‌سازی تبریز برپا شده بود بازدید کرد.

در این نمایشگاه ۲۲۰ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در حوزه‌های مختلف کشاورزی، خدماتی، صنعتی و گردشگری که با کمک مجموعه‌های اقتصادی به عنوان احیاگر به مدار تولید و اشتغال‌آفرینی بازگشته‌اند، حضور دارند.

رئیس جمهور در جریان بازدید از این نمایشگاه با توضیحات مسوولین بخشی از مجموعه‌های احیاگر از اقدامات، فعالیت‌ها و وضعیت کنونی واحدهای احیا شده مطلع شد.

فعالیت بخش قابل توجه از این واحدها از ۱۰ سال پیش متوقف شده بود که با احیای آنها در دولت سیزدهم بیش از ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه نیز احیا شده است.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از ابرپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است./ ایرنا

 کارگران کارخانه ماشین‌سازی تبریز چه درخواستی از رئیسی داشتند؟

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی از بخش‌های مختلف شرکت ماشین‌سازی تبریز بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی از بخش‌های مختلف شرکت ماشین‌سازی تبریز بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر به استان آذربایجان شرقی از کارخانه ماشین‌سازی تبریز بازدید کرد و با کارگران این مجموعه به گفت‌وگوی بی‌واسطه پرداخت.

جلوگیری از واگذاری کارخانه ماشین‌سازی به بخش خصوصی و پرداخت به موقع حقوق‌ها و مزایا از مهم‌ترین درخواست‌های کارگران بود.

نماینده کارگران کارخانه ماشین سازی تبریز در این دیدار گفت: تعطیلی کارخانه‌ها در کشور موجب بروز آسیب‌های جدی به جامعه کارگری شده بود که دستور دولت سیزدهم و احیای این کارخانه‌ها موجب خوشحالی خانواده‌های کارگران شد.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه در سال گذشته رکورد تولید بیش از یک هزار و 100 دستگاه را زد، یادآور شد: مدیران و کارگران شاغل در این مجموعه مصمم هستند تا میزان تولید کارخانه را در سال جاری به 2 هزار دستگاه برسانند.

تیموری با بیان اینکه صنعت ماشین سازی تبریز در بخش تولید و صادرات محصولات و قطعات صنعتی دارای سابقه درخشان و طولانی است، اظهار کرد: در سال های گذشته پتانسیل این کارخانه در بخش تولید کمرنگ شده بود که با احیای آن دوباره نقش این کارخانه در تولید و تجهیز کارخانه های کشور پررنگ تر شد.

ماشین‌سازی تبریز یکی از صنایع مادر آذربایجان شرقی و از بزرگترین، پیشروترین و با سابقه‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور است که به‌دلیل خصوصی‌سازی نادرست، در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود، اما با نگاه ویژه دکتر رئیسی چه در دوران ریاست قوه قضائیه و چه در زمان ریاست جمهوری جانی تازه گرفت، به نحوی که سال گذشته موفق به شکستن رکورد تولید خود شد.

راه مقابله با فتنه‌های دشمنان تسلیم شدن نیست / دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد هستیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما راه مقابله با دسیسه‌ها و فتنه‌های دشمنان را تسلیم و عقب‌نشینی نمی‌دانیم و برای رفع مشکلات مصمم شده‌ایم، گفت: فقط با قوی شدن و ساختن ایرانی قوی می‌توان از این چالش‌ها عبور کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی در دیدار با جمعی از علما، روحانیون و ائمه جمعه و جماعت این استان، تبیین معارف دینی از طریق ارتباط با مردم و تلاش برای اجرای عدالت را دو رسالت سنگین عالمان دینی برشمرد و‌ شرط موفقیت در انجام این رسالت را خشیت الهی عنوان کرد.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دشمنان در طول 44 سال گذشته برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی، تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره اغتشاشات پاییز سال گذشته که این توطئه‌ها را ناشی از عصبانیت دشمن از پیشرفت کشور دانسته بودند، یادآور شد و تاکید کرد: به‌رغم همه سختی‌های تحمیل شده به مردم در این دوران، ملت ایران این تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

رئیسی با بیان اینکه ما راه مقابله با دسیسه‌ها و فتنه‌های دشمنان را تسلیم و عقب‌نشینی نمی‌دانیم، تصریح کرد: فقط با قوی شدن و ساختن ایرانی قوی می‌توان از این چالش‌ها عبور کرد.

رئیس جمهور در ادامه به چالش‌های پیش‌روی دولت مردمی از ابتدای آغاز به کار آن و همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی دولت برای مقابله با این چالش‌ها از جمله جبران کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی، کنترل رشد نقدینگی، افزایش چشمگیر تولید، تضمین امنیت غذایی مردم با تامین به‌موقع کالاهای اساسی، رکوردشکنی در تجارت خارجی و افزایش چند برابری مبادلات تجاری به‌ویژه با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم هیچ مشکل غیرقابل حلی در کشور وجود ندارد؛ دولت مصمم به رفع مشکلات کشور است و دشمن نیز این پیام را از عملکرد دولت مردمی دریافت کرده است.

رئیسی شایعه پراکنی، حمله به امنیت روانی جامعه با عددسازی‌های کاذب در اقتصاد و ایجاد انتظار تورمی را از جمله شیوه‌های به کار گرفته شده از سوی دشمنان در جنگ شناختی اخیر و با هدف متوقف ساختن پیشرفت‌های کشور عنوان کرد و افزود: به رغم همه این دسیسه‌ها ما به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد کشور هستیم و با توکل به خدا و همچنین همراهی و کمک مردم قطعا در این مسیر موفق خواهیم شد.

توجه ویژه به حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی، آمادگی حوزه‌های علمیه برای مشارکت در حل نظام مسائل کشور، تقدیر از اقدامات بسیار خوب و موثر دولت به ویژه در حوزه سیاست خارجی و در اتصال زیر ساخت‌های کشور به سازمان‌های منطقه‌ای و همچنین هم‌افزایی با کشورهای همسایه، ضرورت تشویق مدیران خدوم و خدمتگزار دولت در کنار برخورد با مدیران ناکارآمد و توجه به اشتغال، مسکن و فرهنگ جوانان از جمله مباحثی بود که از سوی تعدادی از علما، روحانیون و ائمه جماعات حاضر در این نشست مطرح شد./تسنیم

رئیس جمهور: ادبیات ترکی و فارسی را جدا از هم نمی‌دانیم

رئیس جمهور با بیان اینکه ما ادبیات ترکی و فارسی را جدا از هم نمی‌دانیم، تصریح کرد: هنرمندان و شعرای تبریزی پیشنهاد خوبی در خصوص تشکیل بنیاد ادبیات ترکی ایرانی دادند که قابل توجه و پیگیری است چرا که اشعار ترکی و فارسی همه جلوه اسلام و دینمداری است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی عصر امروز در سخنانی در جمع اصحاب فرهنگ و هنر در مقبره الشعرا تبریز اظهار کرد: اینجا مقبره الشعرا و مقبره الشهداست و پیوند هنر و ایثار و شهادت خود معنای خاصی برای همگان و نسل‌ها دارد.

وی افزود: هنر قالبی است که می توان با استفاده از آن مفاهیم عالی را به نسل‌های آینده منتقل کرد و یکی از این قالب‌ها شعر است که آثار پرمضمون می‌تواند در تبیین مفاهیم عالی نقش داشته باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دلیل تجلیل از مقام شعرای اثرگذار بدان جهت است که قلم آنها جایگاه مداد العلما را دارد و این مداد شهادت، ایثار می‌پرواند و ایستادگی و مقاومت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه شعر مقاومت که به برکت ایستادگی سرافرازان این خطه سروده شده، بسیار زیبا و دارای مضامین بالاست، گفت: سوگندی که پروردگار متعال در قرآن کریم یاد کرده است، "قسم به قلم" نشان می دهد که هر مستوری خطاب خداوند نیست، مستوری مورد سوگند خداست که در جهت بهترین انسان‌ها قلم‌فرسایی کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: اینکه شعر زیباست و زیبایی می‌آفریند، به خاطر زیبایی خود شعر و مضمون آن و حقیقت زیبایی شعر مفهوم بزرگی است و شعر و هنر و فرهنگ هم می‌تواند زیبایی خلق کند و هم خود زیبا باشد و هم جلوههای زیبایی داشته باشد.

وی افزود: هیچ چیزی زیبا نیست مگر اینکه در وصف جمال حق باشد، جلوه زیبایی خاص جمال حضرت حق و آنچه هست نور خدا و جلوه خداست و به همین دلیل است که شعرای بزرگی همچون شهریار و حافظ مهم و مورد احترام هستند و به خاطر تصویر و ترسیم این جلوه و زیبایی حق به این نقطه رسیدند و این زیبایی را هم درک کرده و هم در قلم آفریدند و آن را در بسته‎های قابل انتقال به ذهنها منتقل کردند و وقتی شعر شهریار را می‌خوانیم انگار امروز سروده شده است.

رئیس جمهور ایستادگی تبریزی‌ها در مقابل استبداد را نیز اقدامی برای به تصویر کشاندن جلوه الهی دانسته و گفت: فیلم و سریال و شعرها همه یک نوع تصویرسازی هستند که به نسل جوان و نوجوان نشان می‌دهد که چطور یک زن و مرد در مقابل استبداد ایستادند و اینکه مکانی مثل مقبره الشعرا توسعه یابد؛ بسیار کار زیبایی است که این توسعه هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است چرا که ما نیاز به سرمایهگذاری در عرصه فرهنگی داریم تا جوانانمان و نسلهای آینده با این افتخارات آشنا شوند.

ادبیات ترکی و فارسی را جدا از هم نمی‌دانیم

وی با بیان اینکه ما ادبیات ترکی و فارسی را جدا از هم نمی‌دانیم، تصریح کرد: هنرمندان و شعرای تبریزی پیشنهاد خوبی در خصوص تشکیل بنیاد ادبیات ترکی ایرانی دادند که قابل توجه و پیگیری است چرا که اشعار ترکی و فارسی همه جلوه اسلام و دینمداری است.

رئیسی خاطرنشان کرد: نقش زنان و دختران در ادبیات فاخر بسیار مهم است و تاثیر آنها در تولید ادبیات فاخر در دفاع مقدس بسیار زیاد بود که باید این نقش و جایگاه را نشان دهیم چون مادران شهدا و خواهران شهدا و هنرمندان و آن امدادگران زن همه کارهای بزرگی کردند و شهدای زیادی در دفاع مقدس از زنان داریم که برای دفاع از ارزشهای اسلامی ایستاده‌اند و اینکه خانمی فقط بخاطر حجاب در آلمان به شهادت می رسد، باید اینها و اقتدار چنین زنانی را به تصویر کشید.

تکمیل مقبره الشعرا را شخصا پیگیر هستم

رئیس جمهور در خصوص تکمیل مقبره الشعرا نیز گفت: شخصا پیگیر این موضوع بوده ام و الحمدالله جذب اعتبار هم خوب بود و وزیر ارشاد نیز دقیق پیگیر خواهد شد، سال گذشته مقبره الشعرا از نظر عمرانی تکمیل نبود ولی الان وضعیت بهتری یافته و امیدوارم در سفر بعدی این پروژه کامل شود.

رئیسی تأکید کرد: حمایت مادی، معنوی و حقوقی از اهل فرهنگ و شعر ادب جزو برنامه های دولت است که البته تا کنون نیز اینگونه بوده و از این به بعد هم خواهد بود چون ما به هنرمندان افتخار می کنیم که زیبایی می آفریند و ما هم حمایت های خود را از این قشر خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور: انتظار ما از وزرا این است که به معنای واقعی مردمی باشند

دولت وظیفه خودش می‌داند که از اهل فرهنگ حمایت مادی، معنوی و حقوقی داشته باشد

 رئیس جمهور خطاب به برخی بدخواهان: تجارت ایران رکورد زد‌/ از برخی‌ها باید پرسید چرا ‌ناراحت هستید

رئیس جمهور خطاب به برخی بدخواهان گفت: تجارت ما در چهل سال گذشته رکورد زده و با اینکه دشمنان این افزایش تولید را نمی‌خواستند اما امروز مراکز تولیدی ما فعال هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، آیت الله سیدابراهیم رئیسی عصر امروز در دور دوم سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی در دیدار مردمی با مردم که در محوطه سنگفرش ارک تبریز برگزار شد، اظهار کرد: بزرگان آذربایجان نه فخر این خطه که مایه تفاخر ایران و جهان و علامه‌های آن ستارگان درخشان دنیای فقهات هستند و شهدای محراب آن خدمات ارزنده‌ای برای انقلاب و کشور داشته‌اند و تمام افتخار من نوکری و خدمت به چنین مردمی است و ادای احترام مردم تبریز را که مرا شرمنده کرد، باید در قالب اعلام وفاداری به ولایت و شهدا و نظام جمهوری اسلامی ایران تفسیر کرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تحلیل جامع واقعیت ایران اسلامی در کنار مرقد امام راحل گفت: ایشان بر دو مولفه ایمان و امید تاکید و آنها را رمز ماندگاری و قدرتمندی انقلاب اسلامی و شکست دشمنان این نظام دانستند و این ایمان را در دل مردم تبریز می بینیم و آینده با حضور چنین مردمی امیدبخش است.

رئیس جمهور تصریح کرد: هویت آذربایجان و مردم آن دین مداری است و در جریان مشروطه یکی از برگ های زرین مردم این خطه بوده و حضور آذربایجانی ها و ایستادگی آنها در مقابل دشمن زبون در دفاع مقدس، ایستادگی و مقاومت و نقش آفرینی در قیام 29 بهمن و نظایر این نقش آفرینی ها نشان می دهد که ایستادگی و مقاومت با زندگی مردم تبریز و آذربایجان اجین شده است.

وی اضافه کرد: دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی و مقاومت و ایستادگی مشخصه مردم تبریز و آذربایجان در عصر حاضر بوده و مردم این خطه در اغتشاشات و فتنه‌های اخیر دشمن را ناکام گذاشتند و حقیقتا باید گفت یاشاسین تبریز، یاشاسین آذربایجان.

رئیسی خطاب به مردم تبریز و آذربایجان‌شرقی گفت: در سفر اول به این استان شرایط کرونایی بود و امکان حضور در جمع شما نبود و دولت در روزهایی سر کار آمد که روزی 700 خانواده عزادار می‌شد ولی الان آن روزها گذشته و با تلاش و لطف پروردگار و حمایت و ایستادگی کادر درمان از آن برهه سخت عبور کرده ایم.

وی با تشکر از مسئولان استانی تصریح کرد: از جمله مواردی که در سفر اول مطرح شد و وعده پیگیری آن را دادیم، موضوع راه آهن تبریز به میانه بود و الان من این وعده را می‌دهم که این راه‌آهن فردا افتتاح خواهد شد و در مورد شرکت مس آذربایجان هم اقدامات لازم انجام شد و این خبر خوش و انجام شدن آن را می‌دهم.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه کشور در حال پیشرفت است و برخی‌ها نمی‌خواهند این واقعیت را ببیند، گفت: امروز مردم ما آمریکا را در بسیاری از صحنه‌ها شکست داده و خود مسئولان آمریکا اعتراف کردند که ما در تحریم‌ها از ایران شکست خوردیم و باید از برخی پرسید چرا شما از این موضوع ناراحت هستید.

وی با بیان اینکه بازدیدهای امروز تنها مربوط به تبریز بود، افزود: در این بازدیدها شاهد بودیم که تولید دو برابر شده و گروه صنعتی ماشین سازی که با تعطیلی روبه‌رو شده بود، امروز که بازدید کردم یک هزار و 200 ماشین تولید میکند و هدفگذاری امسال آنها دو هزار ماشین است و در فاصله دو سفر 220 واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته اند و هزاران کارگر به سر کار رفته اند و باید پرسید آیا این پیشرفت نیست؟

رئیسی در خصوص وعده خود برای احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: دست اندرکاران سه شیفته برای احیای این دریاچه تلاش کردند و به حد معمول رساندند و با این اقدامات گام‌های جدی و عملی برای احیا برداشته شده و کارها و پیشرفت های بزرگی در کشور و تبریز اعم از بخش‌های علمی و فرهنگی و دانش بنیان حاصل شده که وقتی از کشورهای دیگر به بازدید می‌آیند، شگفت‌زده می‌شوند که چگونه یک کشور تحت تحریم اینگونه پیشرفت می کند.

وی تصریح کرد: شهدای ما به ما آموختند با ایمان و امید می توان کشور و تمام حوزه ها را به پیش برد؛ امروز باید ایران قوی داشته باشیم که یک جلوه آن تولید موشک فتاح است ولی جلوه های دیگرش همین تولید اقتصادی در کارخانه های تولیدی است و برای ایران قوی با هیچ تکانی تکان نخواهیم خورد زیرا این را از شهدا یاد گرفتیم و تاکنون کارهای زیادی انجام شده و از این به بعد هم خواهد شد.

رئیس جمهور خطاب به برخی بدخواهان گفت: تجارت ما در چهل سال گذشته رکورد زده و با اینکه دشمنان این افزایش تولید را نمی‌خواستند اما امروز مراکز تولیدی ما فعال هستند و در حالی که دشمن پیشرفت را برای ما نمی‌خواستند، اکنون کشور در حال پیشرفت است.

وی به مسئولان و مدیران استانی متذکر شد: قدر این مردم را بدانید، این مردم بسیار خوب هستند و مسئولان نباید اجازه دهند در اداره‌های تحت مسئولیت آنها کار مردم به تعویق انداخته نشود و نباید فساد و پارتی بازی در سازمان‌ها رخنه کند و بنده به همه اطمینان می‌دهم دولت مردمی اجازه ریشه کردن فساد را نخواهد داد و هر تخلفی که بوده باید گزارش شود، نمی‌گویم دولت ما معصوم است و کسی در آن گناه نمی‌کند ما می‌گوییم دولت اجازه نمی‌دهد کوچکترین فساد در کشور لانه کند.

رئیسی گفت: مسئولان باید برای توجه به نیروهای بومی و متخصص برنامه داشته باشند و در هر شهر و کوی و برزن دختران و پسران تحصیل کرده و با مهارت را حمایت کنند و از نقش آنها در ورزش و اقتصاد و فرهنگ و سایر حوزه ها استفاده کنیم و زمینه را برای شکوفایی آنها فراهم سازیم.

وی تأکید کرد: دو پیام مهم دارم، یکی پیام امید به همه دلدادگان نظام که از موفقیت‌های کشور خوشحال خواهند شد و دومی را به دشمن دارم که تا امروز آن را ناامید کرده ایم و از این به بعد هم ناکام خواهیم گذاشت.

وی به دست نوشته‌های حاضران در این دیدار مردمی نیز اشاره کرده و افزود: این عزیزان دلنوشته ها و خواسته‌هایشان را نوشته‌اند و به جد پیگیر همه خواهم بود و هیچ کدام از این نوشته‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند چون بنده خادم مردم هستم و به این خادمی افتخار می‌کنم.

رئیسی: دولت با همه‌ وجود مراقب است که کوچک‌ترین فسادی در ادارات دولتی رخنه نکند.

ما مدعی نیستیم که در دولت سیزدهم همه معصوم هستند بلکه تاکید داریم که مسئولان دولت ما در برابر فساد حساس هستند.

رئیس جمهور: آنچه امروز در کشور در حال اتفاق افتادن است اشتغال و تولید است

 رئیسی: علی‌رغم تحریم‌ها در ۴۰ سال گذشته تجارت ما با ۵۳ میلیارد دلار رکورد زد

پمراکز تولیدی ما برقرار است

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها