باهنر: به «اصلاح‌طلبان خوش‌خیم» میدان دهیم

کد خبر: 1245040

دهم تیرماه گذشته بود که محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه «جوان» از جریان اصلاحات خواست به روش‌های خشونت‌آمیز و اردوکشی‌های خیابانی پایان بدهند و مطالبات خود را از طریق صندوق رأی دنبال کنند؛ اظهارنظری که البته چندان به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامد و هجمه سنگینی را علیه این فعال اصولگرا به راه انداختند.

باهنر: به «اصلاح‌طلبان خوش‌خیم» میدان دهیم

دهم تیرماه گذشته بود که محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه «جوان» از جریان اصلاحات خواست به روش‌های خشونت‌آمیز و اردوکشی‌های خیابانی پایان بدهند و مطالبات خود را از طریق صندوق رأی دنبال کنند؛ اظهارنظری که البته چندان به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامد و هجمه سنگینی را علیه این فعال اصولگرا به راه انداختند.

 او در آن گفتگو با جوان گفت: «من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی صندوق رأی است. با لشکر کشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند. خارجی‌های گردن کلفت به جایی نرسیدند و این‌ها هم در این صورت رقیب خود را نظام تعریف کرده و خارج از نظام خواهند بود.» باهنر اکنون در گفت‌وگویی با ایرنا این بار به مجموعه حاکمیت توصیه کرده است: «باید به اصلاح‌طلبان خوش‌خیم میدان داد»، اما همچنان مرزبندی خود با اصلاح‌طلبان هنجارشکن و به تعبیری «ساختاری» را حفظ و تأکید کرده: «اگر برخی بخواهند قدرت را در خیابان‌ها و از طریق راهپیمایی و آتش‌زدن به‌دست بیاورند، مشخص است که با هسته سخت نظام روبه‌رو خواهند شد.»

باهنر در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر دو انتخابات مهم پیش رو یعنی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری معتقد است: انتخابات پیش‌رو، انتخابات مهمی است. برخی از سر شوخی به ما می‌گویند که وقتی صحبت می‌کنید، همیشه می‌گویید مقطع حساس کنونی، اما واقعیت قضیه این است که شرایط فعلی، مقطع حساس و مهمی است چراکه معلوم می‌دارد که مجلس قرار است چگونه شکل بگیرد؛ نخست اینکه با چه فرایندی شکل بگیرد و دوم اینکه در زمان شکل‌گیری، چگونه می‌تواند عمل کند. باهنر سپس اضافه کرده: باید تأکید کنم که مشارکت در انتخابات مجلس اهمیت بالایی دارد. مقام معظم رهبری بر خلاف عرف معمول که معمولاً دیر وارد بحث انتخابات می‌شدند، این‌بار یک سال مانده به انتخابات، چهار واژه کلیدی مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت انتخابات را مطرح کردند؛ یکی از دلایل اهمیت مشارکت در انتخابات مجلس، این است که ما همیشه میزان حضور در پای صندوق‌های رأی را به میزان وابستگی مردم به حاکمیت ترجمه کرده‌ایم. شاید برخی کشور‌ها با کمتر از ۳۰ درصد مشارکت، انتخابات را برگزار می‌کنند و آن میزان رأی را نیز طبیعی می‌دانند و چندان هم مشکلی ندارند، اما از ابتدای انقلاب اسلامی، ما همواره عنوان کرده‌ایم که حضور پای صندوق‌های رای، نشان از حضور مردم در مشارکت با نظام و حاکمیت دارد. بنابراین دشمن و نیرو‌های داخلی و خارجی این موضوع را دنبال می‌کنند و در هر صورت، باید تلاش کنیم مشارکت افزایش پیدا کند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره امر مشارکت هم به ایرنا گفته: «من با وجود اینکه منسوب به یک جریان سیاسی در کشور هستم، اما روی امر مشارکت، حساسیت بالایی دارم و معتقدم که بالا رفتن مشارکت در این دوره از انتخابات، حتی مهم‌تر از نوع انتخاب است. بسیاری از دوستان ما این صحبت را قبول ندارند و می‌گویند که مشارکت باید به اندازه‌ای بالا برود که در نهایت اصولگرایان انتخاب شوند، اما من می‌گویم هر چقدر مشارکت بالاتر برود بهتر است ولو اینکه رقیب ما اکثریت را به دست آورد. البته این رقیبی که عرض می‌کنم، رقیبِ در چهارچوب نظام است. بحث من اصلا فتنه‌گر، اغتشاشگر، هنجارشکن و برانداز را در بر نمی‌گیرد. گاهی اوقات به شوخی از اصطلاح «اصلاح‌طلبان خوش‌خیم» استفاده می‌کنم؛ یعنی کسانی که دنبال تحریم و تخریب نیستند. در مجموع باید سعی کنیم تا مشارکت بالا برود؛ چراکه این موضوع هم برای نیرو‌های داخلی و هم معاندین خارجی پیام خاصی دارد. واقعیت قضیه این است که اگر در بحث انتخابات مجلس فضا بازتر و جدی‌تر شود، مشارکت می‌تواند به ۵۵ و حتی ۶۰ درصد هم برسد و حتماً این موضوع برای اقتدار نظام مفیدتر خواهد بود. برخی، اما متأسفانه با اینکه استراتژی اعلامی‌شان نیست، اما استراتژی اعمالی‌شان این است که مشارکت پایین باشد تا بتوانند انتخاب شوند. من این راهبرد را به مصلحت نظام نمی‌دانم.

دفاع باهنر از فراکسیون اقلیت قوی در مجلس آینده

باهنر در بخش دیگری از این گفتگو ضمن دفاع از تشکیل فراکسیون اقلیت قوی و قدرتمند در مجلس آینده، بار دیگر گفت: اصلاح‌طلبان در سطح بالا به دو بخش تقسیم شده‌اند؛ بخشی از آن‌ها عملاً دنبال تحریم انتخابات هستند؛ اسم این‌ها را می‌شود هنجارشکن یا هر چیز دیگری گذاشت. اما من اطلاع دارم که تعدادی دیگر از اصلاح‌طلبان مشهور کشور، باورشان این است که اگر بخواهند به قدرت برگردند، باید در انتخابات شرکت کنند. باید به «اصلاح‌طلبان خوش‌خیم» و سایر کسانی که حاضرند در چارچوب نظام کار کنند، میدان داد و از آن‌ها دعوت کرد. البته اگر برخی بخواهند قدرت را در خیابان‌ها و از طریق راهپیمایی و آتش‌زدن به‌دست بیاورند، مشخص است که با هسته سخت نظام روبه‌رو خواهند شد؛ این دیگر رقابت حزبی نیست بلکه رقابت با نظام است، اما برای کسانی که حاضرند پای صندوق رأی بیایند، باید تا حد امکان میدان را برایشان باز کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا بین اصلاح‌طلبان طرفدار مشارکت در انتخابات، اعتدالیون و اصولگرایانِ هم‌طیف شما نقطه اشتراک وجود دارد، گفت: «این‌ها فقط می‌توانند در یک نقطه با یکدیگر اشتراک داشته باشند، اینکه افراد خیلی تند و تیز به مجلس راه پیدا نکنند؛ در غیر این صورت، من هیچ‌گاه نمی‌توانم تصور کنم که آقای لاریجانی بتواند با تفکر اصلاح‌طلبی همراه و هماهنگ شود.»

هرگز با اصلاح‌طلبان ائتلاف نمی‌کنم

باهنر اضافه کرد: «باید به کسانی که دنبال مشارکت هستند، میدان داد، اما من هیچ زمانی با آن‌ها ائتلاف نمی‌کنم. وقتی این‌ها (اصلاح‌طلبان طرفدار مشارکت در انتخابات) بیایند و رقیب ما شوند، در این صورت، هم مشارکت بالا می‌رود و هم اینکه تعدادی از آن‌ها و تعدادی از دوستان ما به مجلس می‌روند. اما اینکه بگویم، چون من علاقه‌مند هستم که این‌ها به میدان بیایند، پس باید با همدیگر ائتلاف کنیم اصلا معنا ندارد. اختلاف مواضع ما کاملاً روشن است، اما این اختلاف باید قابل تحمل باشد. رشدیافتگان سیاسی کشورمان باید به نقطه‌ای برسند که رقبای انتخاباتی خود را به رسمیت بشناسند. یک عده از دوستان تند و تیز ما هستند که رقبای انتخاباتی خود را به رسمیت نمی‌شناسند و می‌گویند که باید با بولدوزر از روی آن‌ها رد شد؛ این در حالی است که رقابت انتخاباتی، شادی و شعف به همراه می‌آورد و مسابقه در خیرات است.»

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها