حذف یارانه نقدی برخی خانوار ها در بهمن ماه | با استفاده از طرح فجرانه، یارانه نقدی مان قطع می شود؟

کد خبر: 1276230

معاون وزیر رفاه:حذف یارانه‌ها در صورت استفاده از اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی دولت فقط یک شایعه است.

حذف یارانه نقدی برخی خانوار ها در بهمن ماه | با استفاده از طرح فجرانه، یارانه نقدی مان قطع می شود؟

معاون وزیر رفاه:حذف یارانه‌ها در صورت استفاده از اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی دولت فقط یک شایعه است.

یارانه فجرانه یک یارانه مضاعف است که به میزان ثابت یارانه‌ها اضافه می‌شود و مردم می‌توانند با آن از ۱۱ قلم کالای اساسی مطرح در طرح کالابرگ خرید و از تخفیف ارائه شده استفاده کنند.

 

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس ضمن انتقاد از بی‌تدبیری در اجرای «طرح فجرانه کالابرگ»گفت: «باید کرامت مردم» در طرح‌های حمایتی لحاظ شود.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، ضمن انتقاد از بی‌تدبیری در اجرای «طرح فجرانه کالابرگ» و مشکلات ایجاد شده برای مردم در این باره، گفت: متأسفانه در اجرای برخی از طرح‌ها، شاهد بی‌تدبیری هستیم؛ طرح «کالابرگ فجرانه»، یکی از این طرح‌ها است که بدی در حال اجرا است.

وی افزود: پس از عملیاتی شدن این طرح، شاهد گلایه‌مندی‌های به‌ حق شهروندان، از اجرای آن هستیم؛ زیرا تعداد فروشگاه‌های مجری این طرح به نسبت متقاضیان، کم بوده و مردم بالاجبار برای دریافت آن، باید ساعت‌ها در صف، منتظر مانده و مجبور به خرید میزان تعیین شده برای اعمال تخفیف ناچیز 220 هزار تومانی شوند که این روش اجرا، روش منطقی و صحیحی نیست، در اجرای همه طرح‌های حمایتی، باید اصل حفظ «کرامت مردم» لحاظ شود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اضافه کرد: در حال حاضر، به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف نهادهای مجری این طرح، بسیاری از مردم برای دریافت این کالابرگ، سردرگم شده‌اند؛ چون شایعه شده که با دریافت این کالابرگ، یارانه خانوار قطع شده و یا مشکلات دیگری برای افراد به‌وجود خواهد آمد!

جوکار در همین راستا تاکید کرد: مجری این طرح، باید در ابتدا با اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف، مردم را نسبت به اهداف و نحوه اجرای این کالابرگ آگاه می‌کرد تا چنین ضعفی در اجرا مشاهده نشود.

نماینده یزد در مجلس همچنین ضمن انتقاد نسبت به حذف یارانه برخی از خانوارها، گفت: بعضی افراد، برای حل مشکلات زندگی خود، اقدام به دریافت تسهیلات بانکی کرده، ولی در زمان «آزمون وسع» و «سنجش میزان دارایی‌ها» این وجه در حساب شخصی آنها وجود داشته، لذا همین موضوع سبب حذف یارانه فرد شده؛ در حالی‌که قائدتآ چون این مبلغ، تسهیلات بانکی بوده، دارایی مازاد فرد محسوب نمی‌شود./ تسنیم

یارانه تشویقی دوباره پرداخت می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که «نزدیک به ۳۷ میلیون نفر از طرح فجرانه کالابرگ استفاده کرده‌اند»، عنوان کرد: مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه دارد و بعد از آن دو ماه به صورت ماهانه هر ماه جداگانه اعتبارات را شارژ خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی صبح چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: طرح کالابرگ از اسفند پارسال آغاز شد و روش‌های مختلف و ابداعاتی را اجرایی کردیم که در دهه فجر امسال به اوج این طرح رسیدیم و مقرر شد یارانه مضاعف یا تشویقی برای هفت دهک جامعه پیش‌بینی و به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود.

وی با بیان این‌که «طرح فجرانه کالابرگ با موفقیت اجرا شد و در مرحله نخست به مدت سه ماه ادامه دارد»، افزود: مرحله اول آن که از ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شد تا روز گذشته تقریبا با استقبال ۱۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۱۶ خانوار مواجه بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: حدودا جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون نفر یعنی حدود ۶۲.۵ درصد تاکنون از این طرح فجرانه کالابرگ استقبال کرده‌اند و مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دهک‌های درآمدی که از طرح فجرانه کالابرگ استفاده کرده‌اند شامل دهک یک ۸۵.۷، دهک دو ۶۸ درصد، دهک سه ۶۹ درصد، دهک چهار ۸۴ درصد، دهک پنج ۴۳ درصد، دهک ششم ۴۶ درصد و دهک هفت ۴۲ درصد هستند.

مرتضوی در ادامه بیان کرد: معدل اعتباری که صورت گرفته است و خریدی که از بنگاه‌های مختلف هم شرکت‌های زنجیره‌ای و هم فروشگاه‌های عمومی تاکنون صورت گرفته است ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ۳۴.۶ همت خرید شده است که از این مجموع ۷.۸ همت از یارانه و ۲۶.۸ از منابع مردم استفاده شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: دهک‌های مختلف خیلی تعجیل نداشته باشند مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه دارد و دو ماه دیگر هم بعد از ۱۷ اسفند به صورت ماهانه هر ماه جداگانه اعتبارات را شارژ خواهیم کرد و امید است بتوانیم بخشی از وظایفمان را نسبت مردم به‌خصوص به دهک‌های ضعیف ایفا کرده باشیم.

حجم ویدیو: 2.21M | مدت زمان ویدیو: 00:00:32 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها