شهید رئیسی در سیاست خارجی چه هدفی را دنبال کرد؟

کد خبر: 1292756

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور:کلیدواژه رئیس‌جمهور این بود که ۲۰ درصد کار ابتدایی و ۸۰ درصد پیگیری و تا پیگیری نباشد کار به نتیجه نمی‌رسد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور:کلیدواژه رئیس‌جمهور این بود که ۲۰ درصد کار ابتدایی و ۸۰ درصد پیگیری و تا پیگیری نباشد کار به نتیجه نمی‌رسد.

هر پیشرفتی در تحرکات سیاست خارجی اتفاق می‌افتاد را به مقام معظم رهبری گزارش می‌دادند. رئیس جمهور در هر کشوری اولویت‌های خاص را می‌شناخت و به عنوان خاص به دنبال تحقق آن بود.

مرحوم آیت‌الله شهید رئیسی میراث ماندگاری در حوزه سیاست خارجی از خود برجای گذاشت که البته هنوز ادامه دارد. هنوز کارهای اساسی در دستور کار است و به دنبال پروژه‌های راهبردی برای آینده کشور، نسل‌های آتی و دولت‌های دیگر درآمدهای ماندگار دارد.

قرارداد تجارت ترجیحی با یکی از کشورهای همسایه در گذشته بر خلاف قانون و بدون تصویب مجلس، انجام شده بود که کاملا به ضرر کشور بود و موجب جهش تجارت به سمت طرف مقابل شده بود به گونه‌ای که ما به واردکننده تبدیل شده بودیم.

این قرارداد به دلیل وضعیت افتضاحی که داشت متوقف و هنگامی که به این کشور رفتیم آن کشور اصرار به احیای آن داشت اما آیت‌الله رئیسی اعلام کردند که باید اصلاح شود.

روایتی از پافشاری شهید رئیسی بر اصلاح قرارداد زیان‌بار تجاری با یک کشور همسایه

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور شهید از پافشاری وی بر اصلاح قرارداد زیان‌بار تجاری با یک کشور همسایه سخن گفت.

محمد جمشیدی امشب در یک گفت و گوی تلویزیونی با بیان اینکه حضور بیش از ۶۰ هیات سطح بالای خارجی در مراسم بزرگداشت رئیس جمهور، برگ آخر از توانمندی و تحرک و ابتکار سیاست خارجی دولت سیزدهم بود، اظهار کرد: برخی کشورها که سالهاست که با آنها رابطه نداریم در این مراسم حضور پیدا کردند از جمله وزیر خارجه مصر و بحرین، فرستاده ویژه از اردن، تمام کشورهای همسایه از آسیای مرکزی، عربی، حوزه شامات و جنوب آسیا و قدرتهای جهانی حضور یافتند.

وی افزود: کشورهایی که فاصله زیادی داشتند هم پیام تسلیت فرستادند. پیام تسلیت فراوانی از کشورهای غربی و اروپایی دریافت کردیم که نشان دهنده سیاست خارجی جناب آقای رئیسی موثر بوده است. این حضور و پیام ها نشان داد که سیاست خارجی دولت به هدف خود رسید.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ادامه داد: سیاست خارجی شهید رئیسی دارای تئوری بود. از اولین روزهایی که در خدمت آقای رئیس جمهور در حوزه مباحث سیاست خارجی بودیم، ایشان معتقد بودند که تجارت ما با همسایگان بلافصل، ۱۲۰۰ میلیارد دلار است ولی سهم ایران نزدیک به صفر است. برخی سیاست خارجی را فقط سیاسی و با ادبیات و لفاظی می‌دیدند یا از تئوری های غربی استفاده می کردند، اما سیاست خارجی باید در خدمت مردم باشد.

معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوی با اشاره به اینکه شخصیت رئیس جمهور به گونه‌ای بود که هنگامی که وارد مذاکره با طرف مقابل می‌شد، در ذهن و قلب وی اثرگذار بود، گفت: تلاش دستگاه سیاست خارجی و شخص وزیر خارجه در جای خود محترم و قابل قدردانی است اما خودم بارها شاهد بودم که وقتی ایشان وارد مذاکره می‌شد، به گونه‌ای تعامل ایجاد می‌کرد و ارتباط برقرار می‌کرد که بر روی فرد مقابل اثرگذار بود.

جمشیدی با بیان اینکه کلیدواژه رئیس‌جمهور این بود که «۲۰ درصد کار ابتدایی» و «۸۰ درصد پیگیری» گفت: ایشان معتقد تا پیگیری نباشد کار به نتیجه نمی‌رسد. خود ایشان با سفیر و معاون وزیر تماس می گرفت و پیگیر طرح ها بود. این شهید همچنین هر پیشرفتی در تحرکات سیاست خارجی اتفاق می‌افتاد را به مقام معظم رهبری گزارش می‌دادند.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در هر کشوری اولویت‌های خاص را می‌شناخت و به عنوان خاص به دنبال تحقق آن بود.  شهید رئیسی میراث ماندگاری در حوزه سیاست خارجی از خود برجای گذاشت که البته هنوز ادامه دارد. هنوز کارهای اساسی راهبردی  در دستور کار است که برای نسل‌های آتی و دولت‌های دیگر درآمدهای ماندگار دارد.

جمشیدی با بیان اینکه قرارداد تجارت ترجیحی و آزاد مهم است اما پیش از این وجود نداشت، تصریح کرد: قرارداد تجارت ترجیحی با یکی از کشورهای همسایه در گذشته بر خلاف قانون و بدون تصویب مجلس، انجام شده بود که کاملا به ضرر کشور بود و موجب جهش تجارت به سمت طرف مقابل شده بود به گونه‌ای که ما به واردکننده تبدیل شده بودیم. این قرارداد به دلیل وضعیت افتضاحی که داشت متوقف و هنگامی که به این کشور رفتیم آن کشور اصرار به احیای آن داشت اما آیت‌الله رئیسی اعلام کردند که باید اصلاح شود. این طور نبود که در سفرها، فقط عکس گرفته شود بلکه رئیس جمهور اجازه ادامه این قرارداد را نداد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره ایجاد ارتباط با عربستان در دولت سیزدهم، بیان کرد: موضوع عربستان یک موفقیت برای دولت بود؛ در دولت قبل هم زحمت هایی کشیده شده بود و چند دور مذاکرات بود اما به نتیجه نرسیده بود ولی در دولت سیزدهم ۴ اولویت را در سیاست خارجی مطرح کرده بودیم که باید جمع شود و نباید باز بماند که یکی از آنها همکاری منطقه ای از جمله عربستان بود. رییس جمهور روی این موضوع تمرکز کرده و دستورالعمل تهیه  کرده بود.

وی ادامه داد: وقتی به چین رفتیم، رئیس جمهور چین گفت که طرف عربستانی پیام داده و درخواست کرده ما واسطه شویم من هم از شما می خواهم در این خصوص کار کنید. این پرونده به پیش رفت و به جمع بندی رسیدیم و به توافقی دست یافتیم.

وی با اشاره به همکاری با قدرت های بزرگ آسیایی از جمله چین، گفت: پیش از این چیزهایی روی کاغذ نوشته شده بود اما تا اجرا فرسنگ ها فاصله داشتیم و مذاکره و رسیدن به تفاهم، زمان می برد که این موارد دنبال شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه آیت الله رئیسی نگاه شاملی به کشورها داشت، تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی، کشور از تعادل خارج شده بودیم و به سمت غرب افتاده بود. من نمی خواهم بگویم غرب گرایی ولی به هر حال راه حل در غرب جستجو می شد ولی رئیس جمهور توانست با کشورهای مختلف و نوظهور، قاره های آفریقا و آمریکای جنوبی که هم ثروتمندند و هم علاقه مند به کار با جمهوری اسلامی ایران، ارتباط برقرار کند.  ایشان می‌گفت: چرا شما با کشوری کار می کنید که فقط قلدری سیاسی دارد و با ایران هم نمی خواهد کار کند؟ خب برویم با آن کشوری که تمایل به کار کردن با ایران دارد، ارتباط بگیریم. در آسیا با همه کشورها کار کردیم و صرفا چین نبود بلکه با روسیه، پاکستان، ترکیه، بنگلادش، اندونزی و هند کار کردیم و به آنها سفر داشتیم./ایسنا

حجم ویدیو: 2.02M | مدت زمان ویدیو: 00:00:49 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها