جزئیات جدید از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور | چه اتفاقی برای بالگرد حامل رئیس جمهور می‌افتد؟ +این تصاویر اولین بار است که پخش می شود

کد خبر: 1293404

حدود نیم ساعت پس از پرواز در حوالی معدن مس سونگون بالگردها به یک توده ابر برخورد می‌کنند، دستور خلبان بالگرد رئیس جمهور به عنوان فرمانده میدان ارتفاع گرفتن بالگردها برای عبور از فراز توده ابرها است.

جزئیات جدید از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور | چه اتفاقی برای بالگرد حامل رئیس جمهور می‌افتد؟ +این تصاویر اولین بار است که پخش می شود

ظهر امروز مستندی درباره حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور شهید منتشر شد که نشان می‌دهد، چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح قیز قلعه ‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟در ادامه روایتی از حادثه بالگرد رئیس‌جمهورآمده است:چند دقیقه بعد از ساعت ۷ صبح روز سی‌ام اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ، هواپیمای حامل رئیس جمهور در فرودگاه شهید مدنی تبریز فرود می‌آید.رئیس جمهور و همراهان بلافاصله سوار بر سه بالگرد شده و این فرودگاه را ترک می‌کنند.مقصد بازدید از عملیات اجرایی جاده مواصلاتی ایران و جمهوری آذربایجان موسوم به راهگذر ارس در شمال آذربایجان شرقی است.ساعت حوالی ۸ صبح بالگردها پس از ۴۰ دقیقه پرواز و بازدید هوایی از منطقه در محلی در اطراف روستای کلاله در ۱۶۰ کیلومتری تبریز فرود می‌آید.ارائه گزارش جاده مواصلاتی و دیدار و گفتگو با مردم منطقه برنامه رئیس جمهور در توقف نیم ساعته در این محل بود.در این مکان آخرین مصاحبه رئیس جمهور با رسانه ملی انجام می‌شود. حوالی ساعت ۹ صبح سه بالگرد منطقه را به مقصد سد قیز قلعه‌سی ترک می‌کنند و مسافت ۶۰ کیلومتری بین کلال تا سد را طی می‌کنند و ساعت ۹:۱۰ صبح در منطقه تعیین شده فرود می‌آید.دیدار با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و حضور در آیین افتتاح سد برنامه اصلی آقای رئیسی و هیئت همراه است.

سد قیز قلعه‌سی سومین طرح مشترک ایران و آذربایجان بر روی رودخانه ارس است.پس از پایان مراسم رئیس جمهور نماز ظهر را در محل سد به جا آورده و پس از گفتگو با مردم منطقه آماده عزیمت به تبریز می‌شود.

چرا رئیس جمهور با خودرو به تبریز بازنگشت؟

سد قیزقلعه‌سی در نقطه صفر مرزی در ۱۰ کیلومتری شهرستان خداآفرین و در ۲۴۵ کیلومتری تبریز واقع شده است. مسافتی که طی کردن آن با خود را حدود ۴ ساعت زمان می‌برد و با توجه به فشردگی برنامه‌های رئیس جمهور بازگشت به تبریز از طریق جاده ممکن نشد.البته نزدیک‌ترین فرودگاه عملیاتی به سد هم فرودگاه پارس آباد مقان بود که در ۱۲۰ کیلومتری سد قرار داشت و رفتن به آنجا ۲ ساعت زمان می‌برد.سه بالگرد در ساعت ۱۳ و ۱۰ دقیقه عازم تبریز می‌شوند، بالگرد رئیس جمهور در وسط دو بالگرد دیگر قرار دارد و آرایش بالگردی نیز به صورت پلکانی و راست به چپ بود، مدت زمان پرواز تا پالایشگاه تبریز یک ساعت و ۱۵ دقیقه تعیین شده بود.

وضعیت هوا در زمان پرواز چگونه بود؟

در زمان پرواز هوا ابری است اما خبری از بارش، باد و مه نیست، هواشناسی نیز گزارش آغاز بارش را در ساعات بعد از ظهر پیش‌بینی کرده بود.

چه اتفاقی برای بالگرد حامل رئیس جمهور می‌افتد؟

حدود نیم ساعت پس از پرواز در حوالی معدن مس سونگون بالگردها به یک توده ابر برخورد می‌کنند. دستور خلبان بالگرد رئیس جمهور به عنوان فرمانده میدان ارتفاع گرفتن بالگردها برای عبور از فراز توده ابرها است.دو بالگرد با این دستور از توده ابر عبور کرده و پس از حدود یک دقیقه خود را به بالای ابرها می‌رسانند.با تصویری که رئیس دفتر ریاست جمهوری گرفته بود نشان می‌دهد که به جز این توده ابر در باقی مسیر از ابرهای فشرده و مه خبری نیست.

هنگام عبور بالگردها از توده ابر، ارتباط بالگرد حامل رئیس جمهور با دو بالگرد دیگر قطع می‌شود و تلاش برای برقراری تماس و جستجو برای یافتن نشانی از بالگرد حامل رئیس جمهور بی‌نتیجه است.تصاویری که یکی از همراهان از لحظه جستجو ثبت کرده است نشان می‌دهد توده ابر موجود دید را محدود کرده و با این شرایط جستجوی هوایی بی نتیجه بوده به همین دلیل حوالی ساعت ۱۴ دو بالگرد دیگر تصمیم به فرود در محدوده مس سونگون می‌گیرند تا کار جستجو برای یافتن نشانی از بالگرد سوم در زمین ادامه پیدا کند.همراهان پس از رسیدن به زمین تلاش می‌کنند تا با سرنشینان بالگرد حامل رئیس جمهور تماس برقرار کنند تا اینکه در ساعت ۱۴ و ۱۸ دقیقه یکی از تماس‌ها با تلفن همراه خلبان بالگرد مفقود شده پاسخ داده می‌شود.از این پس تماس با تلفن همراه خلبان مصطفوی که توسط آیت الله آل هاشم پاسخ داده می‌شود تنها امید برای یافتن بالگرد و سرنشینان آن است.برقراری این تماس امیدها برای زنده بودن سرنشینان را بیشتر می‌کند ضمن آنکه حالا می‌شد با ردیابی گوشی تلفن همراه مکان دقیق بالگرد سانحه دیده را مشخص کرد.البته در این راه یک مشکل وجود داشت و آن به گفته وزیر راه این بود که یک بی تی اس در آنجا وجود داشت و با یک بی تی اس نمی‌توانستند نقطه موبایل را معلوم کنند و لااقل سه بی تی اس نیاز است اما یک منطقه حدودی را مشخص کردند و محدوده سه روستای اوزی، اردشیر و طویل به عنوان محل جستجو تعیین شد.

افراد حاضر در محل در قالب چند گروه کار جستجو را به صورت همزمان و در چند جبهه آغاز می‌کنند اما وسعت منطقه شرایط جوی و سخت گذر بودن مسیر کار جستجو را با مشکل مواجه می‌کند.خالی از سکنه بودن منطقه، فاصله زیاد بین روستاها و اطلاعات ضد و نقیض مبنی بر دیده‌شدن بالگرد سانح دیده بر سختی کار اضافه می‌کرد.بعد از حدود ۳ ساعت از وقوع سانحه و پس از آخرین تماس‌ها در ساعت ۱۷ و ۱۶ دقیقه دیگر کسی از سرنشینان بالگرد پاسخگوی تماس‌ها نیست.۳ ساعت بعد از مفقود شدن بالگرد مه غلیظی منطقه را فرا می‌گیرد و طبق پیش بینی هواشناسی سامانه بارشی فعالیت خود را آغاز می‌کند.شب فرا می‌رسد و کار جستجو نیازمند پهپادهای مجهز به دوربین‌های دید در شب است و به دلیل نزدیکی محل حادثه و سرعت در کار، پهپادی از کشور ترکیه به کمک می‌آید و این پهپاد نقطه‌ای را به عنوان محل بالگرد سانحه دیده مشخص می‌کند اما با حضور نیروهای امدادی در محل تعیین شده مشخص می‌شود اطلاعات نادرست بوده و نشانی از بالگرد پیدا نمی‌شود.سرانجام پس از حدود ۱۴ ساعت جستجو، در ساعت ۵:۳۰ صبح روز دوشنبه ریز پرنده‌های شناسایی ایرانی مکان دقیق بالگرد را یافته و اولین تصاویر از بالگرد سانحه دیده را مخابره می‌کنند.تصاویر نشان می‌دهد بالگرد در محدوده‌ای بین روستای اوزی و طویل سقوط کرده و همه سرنشینان آن در این سانحه به شهادت رسیده اند.

کار کارشناسی برای یافتن علت اصلی سانحه آغاز شده است و گزارش‌های اولیه می‌گوید که بالگرد در مسیر پیش بینی شده از قبل ادامه مسیر داده و از مسیر تعیین شده پروازی خارج نشده است. حدود یک و نیم دقیقه قبل از سانحه، خلبان بالگرد حامل رئیس جمهور با دو بالگرد دیگر گروه پروازی در ارتباط بوده است، آثار اصابت گلوله یا موارد مشابه آن در اجزای باقیمانده بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده و بالگرد پس از برخورد با ارتفاع دچار آتش سوزی شده است. در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی مورد مشکوکی مشاهده نشده است.این یک گزارش اولیه بود و گزارش‌های کارشناسی دقیق‌تر توسط کمیته ویژه ستاد کل نیروهای مسلح در آینده ارائه خواهد کرد./فارس

حجم ویدیو: 20.04M | مدت زمان ویدیو: 00:12:26 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها