تصاویری از نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق

کد خبر: 946337

وزارت امور خارجه ایران اقدام نیروی دریایی انگلیس در توقیف نفتکش گریس 1 را معادل با راهزنی دریایی دانسته و تاکید کرده که این کشور حق ندارد تحریم‌های یک‌جانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال کند.

تصاویری از نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق

فرارو: توقیف کشتی نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق توسط انگلیس و واکنش‌ها به آن در صدر خبرها و تحلیل های رسانه های داخلی قرار گرفته است.

دولت جبل الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک ابرنفتکش سیصد هزار تُنی با نام گریس 1 را توقیف کرده است. انگلیس ادعا کرده که این نفتکش عازم پالایشگاه شهر بانیاس در شمال غرب سوریه بوده است.

مقامات بریتانیا ادعا می کنند گریس 1 حامل دو میلیون بشکه نفت ایران به مقصد سوریه بوده، توقیف شده است.

فابین پیکاردو سر وزیر منطقه خودمختار جبل‌الطارق در این مورد گفت: این پالایشگاه در مالکیت شرکتی است که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ میلادی به طور یکجانبه تحریم‌هایی علیه سوریه وضع کرد که سازمان ملل بر آن مهر تایید نزده است. به نظر می‌رسد این اولین باری است که یک محموله نفت خام در رابطه با این تحریم‌ها، توسط یک کشور اروپایی توقیف می‌شود.

جوسپ بورل سرپرست وزارت خارجه اسپانیا در این زمینه اعلام کرد که انگلیس به درخواست آمریکا این کشتی را توقیف کرده است. از سوی دیگر، انگلیسی‌ها گفته‌اند که اطلاعات مرتبط بااین نفتکش را از دولت محلی جبل الطارق گرفته‌اند؛ آن هم بر اساس اطلاعاتی که واشنگتن ارائه کرده بود.

جبل‌الطارق منطقه‌ای راهبری در شبه‌جزیره ایبری در جنوب اسپانیاست که مادرید و لندن مدعی حاکمیت بر آن هستند. جبل الطارق در واقع شبه جزیره‌ای است که از مسیر خاکی متصل به اسپانیا، اما از سرزمین‌هایی فرامرزی متعلق به بریتانیا محسوب می‌شود.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، از احضار راب مک ایر سفیر بریتانیا در ایران، در واکنش به این اقدام خبر داد و حرکت بریتانیا را عجیب و مخرب توصیف کرد.

در جریان این احضار، رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه بر اساس اطلاعات موجود توقیف این نفت‌کش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفت‌کش مزبور شد. او با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه های بین المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یک‌جانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها