اولتیماتوم رئیس قوه قضاییه به افراد شرور

کد خبر: 1043967

رئیس قوه قضاییه گفت: با افراد شرور و افرادی که امنیت را به خطر می ‌اندازند از موضع اقتدار برخورد شود.

اولتیماتوم رئیس قوه قضاییه به افراد شرور

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در همایش قضات استان با اشاره به این که امروز ما باید در دستگاه قضایی سه نکته را مورد توجه قرار دهیم اظهار داشت: نخستین مسئله اقتدار است و از موضع قانون باید مقتدرانه و به‌هنگام ظاهر شد و با کسانی که با شرارت رفتار می‌کنند و مجرمان در حوزه سرقت و قاچاق مواد مخدر و انواع ایجاد ناامنی با قاطعیت برخورد کرد و به افرادی که امنیت مردم را تهدید می‌کنند نباید میدان داد زیرا امنیت مردم بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه تمام این اقدامات باید با نوعی از تدبیر همراه باشد به نحوی که صدور حکم همراه با تدبیر باشد عنوان کرد: برخی از اظهارنظرها نسبت به عملکرد دادگستری ناشی از کم اطلاعی نسبت به روند امور است و باید وقت گذاشته شود که در جریان قرار بگیرند و باید حرف همه افراد شنیده شود.

رئیسی گفت: همکاران قضایی و اداری باید به نحوی تأمین نیروی انسانی شوند که با حوصله بتوانند با همه صحبت کنند و با ایجاد این ساز و کار کاهش ورودی پرونده در نظام دادرسی، رسیدگی به موقع حاصل می‌شود و این از قضات و همکاران برمی‌آید و این کار قابل اجرا است.

وی افزود: عملکرد برخی استان‌ها در شرایط کرونایی نشان داد با همین امکانات می‌توان اقدامات مفیدی انجام داد و با همین امکانات و با نگاه تدبیر و افزایش بهره‌وری و مجاهدت همکاران به هدف دست یافت.

وی عنوان کرد: کسب رتبه‌های دادگستری در استان در حوزه‌های مختلف سبب خوشحالی است و در برخی بخش‌ها استان به مرحله بالاتر ارتقا یافته که باید در تمام بخش‌ها انجام شود.

رئیسی گفت: حرکت دادگستری استان به سمت پرونده‌های کثیرالشاکی مناسب است و باید به سرعت تکلیف مردم روشن شود.

وی با اشاره به این که تلاش شود به هیچ عنوان کیفیت فدای کمیت نشود عنوان کرد: آمار نشان از کار و تلاش است اما عدد تمام قضیه نیست و همه نشان عدد نیست و باید ساز و کاری تعریف کرد که به بهره‌وری و کیفیت توجه بیشتری شود.

رئیسی افزود: در بخش‌نامه‌های صادر شده کیفیت مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که مردم احساس کنند با دستگاه قضایی به حق خود می‌رسند.

وی با بیان اینکه اساس قضاوت کشف حقیقت است و نیازمند حوصله است گفت: تلاش کنید بخشی از ظرفیت به این اختصاص یابد که اگر کسی احساس کرد به حق خود نرسیده با او صحبت شود که احساس کم‌توجهی به وی نشود و همچنین ملاقات‌های عمومی کار پسندیده‌ای است و انعکاس برخوردهای خوب و بد قضات بسیار مهم است.

رئیسی افزود: ممکن است با تمام تلاش فرد احساس نکند که حق او ادا شده و این اشکالی ندارد و مهم این است ما احساس کنیم به عدالت توجه کرده‌ایم.

وی گفت: باید مستند فکر کرد و سخن گفت؛ ما باید با دلیل حکم کنیم و در این قضیه شنیدن و دیدن مستندات طرفین مهم است.

رئیسی با بیان اینکه مسائل مربوط تثبیت جایگاه همکاران اداری دنبال می‌شود عنوان کرد: موضوع رفع مشکلات معیشتی همکاران قضایی و اداری همواره مورد تأکید و توجه بوده و در جلسات متعدد مورد بحث قرار گرفته زیرا مهمترین راهبرد حوزه منابع انسانی برطرف کردن مشکلات همکاران است.

وی با اشاره به این که نسبت به معیشت قضات گام برداشته شده و برای کارکنان نیز پیگیری می‌شود گفت: در بودجه 1400 نیز این موضوع توسط دوستان در کمیسیون تلفیق دنبال می‌شود.

رئیسی افزود: مسئله برطرف شدن مشکلات معیشتی همکاران اداری به عنوان بازوان توانای اجرای عدالت بسیار مورد توجه است زیرا نقش آنها در کمک به قاضی بسیار مهم و بی‌بدیل است.

وی با بیان اینکه من با همکاران اداری ارتباط دارم و در جریان مشکلات هستم گفت: موضوع مسکن و رفاهیات کارکنان در دستور کار بوده و هست.

رئیسی با بیان این که ادب، کار، مردم‌داری، رازداری و سلامت در همکاران تضمین‌کننده عدالت در دستگاه قضایی است افزود: با دلی پرامید کار کنید و ما هم تلاش می‌کنیم مشکلات برطرف شود زیرا مشکل شما مشکل ما است و با نمایندگان مجلس نیز صحبت شود که کمکی در این راه است.

وی با اشاره به اینکه رشد تخصصی شدن رسیدگی به پرونده‌ها مورد تأکید ما است گفت: قضات اطلاعات حقوقی و غیرحقوقی دارند اما شاید به میزان اظهارنظر تخصصی نباشد لذا باید از کارشناسان و متخصصان کمک بگیرند و کارشناسان زبده آمادگی دارند در جهت کشف حقیقت به قضات کمک کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که دفاع مقدس در کرمانشاه آغاز شد و مردم آن تا روز آخر در مقابل منافقان و بعثی‌ها مقاومت کردند عنوان کرد: در این استان رضایت مردم بسیار مهم است این که ما کار می‌کنیم و کاری به رضایت مردم نداریم درست نیست بلکه باید احساس رضایت هر روز بیشتر شود و دستگاه قضایی همچون پدری مهربان رفتار کند.

وی افزود: مردم باید احساس کنند دستگاه قضایی ملجا و پناهگاهی برای ستمدیدگان است و داد مظلوم را از ظالم می‌ستاند و این از برکات زندگی انسان است.

رئیسی با بیان این که کار معمولی را همه در زندگی انجام می‌دهند اما هنر انجام کارهای خیرخواهانه است عنوان کرد: در احقاق حق مظلوم باید کاری ویژه همچون شهدا انجام داد بنابر این دادگستری برای همه مردم باید نقطه امید باشد زیرا قرار است هر کس به دادگاه مراجعه کرد ناامید نشود.

وی از نماینده ولی‌فقیه درخواست کرد دادگستری را در زمینه حضور و تذکر و توصیه مورد توجه قرار دهد گفت: انتظار جدی من این است که همکاران تلاش و مجاهدت خود را در جهت برطرف کردن مشکلات و کاهش تنگناها مضاعف کنند.

وی عنوان کرد: در شرایط کرونایی باید کار مردم تعطیل نمی‌شد و از طرفی پروتکل‌ها نیز باید رعایت می‌شد و از این جهت از همکاران قضایی و کارکنان سپاسگزارم.

رئیسی با بیان اینکه پیگیری شما در صلح و سازش قابل تقدیر است گفت: مواردی که با سازش قابل حل است مناسب است و از طرفی باید تلاش شود پرونده‌های معوقه باقی مانده در استان تا پایان سال مختومه شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها