رئیسی: سازوکاری برای محرومان و ایتام از موضع قضا باید ایجاد شود

کد خبر: 966775

آیت الله رئیسی گفت: کسانی که فقط به دلیل اینکه دستشان به جایی نمی‌رسد و زبان حقوقی برای استیفای حق خود ندارند، نباید از حقشان بمانند.

رئیسی: سازوکاری برای محرومان و ایتام از موضع قضا باید ایجاد شود

خبرگزاری مهر: به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در نشست با مدیرعامل، اعضای هیات امنا و مدیران ستادی و استانی کمیته امداد امام خمینی (ره)، از زحمات آنان در خدمتگزاری به محرومان و فقرا قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه کمیته امداد مولود انقلاب اسلامی و فکر بسیار بلندی است که خداوند متعال بر ذهن و قلم امام راحل (ره) جاری کرد، گفت: این کمیته نهادی ارزشمند و از افتخارات نظام اسلامی است که در کارنامه چهل ساله‌اش ارائه خدمات پرارج به مردم محروم، مستضعف و کسانی که امید توجه در نظام اسلامی را دارند، ملاحظه می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با گرامیداشت یاد و خاطره مسئولان پیشین کمیته امداد از این افراد به عنوان چهره‌های تابناکی که همه وجودشان را وقف خدمت به نظام و محرومان نموده و مردمی بودن در سیره آن‌ها وجود داشت، یاد کرد.

آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به مقوله احسان و توجه به محرومین و فقرا در سیره پیامبر اکرم (ص)، حضرت زهرا (س) و امامان معصوم (ع) و به بیان روایاتی در این زمینه پرداخت.

وی مدیرعامل کمیته امداد امام خمینی (ره) را از افتخارات قوه قضاییه و فردی با اخلاص و با احساس مسئولیت نسبت به فقرا و مستمندان معرفی کرد و بیان داشت: کمیته امداد در زمره پرخیر و برکت‌ترین مجموعه‌ها برای نظام و مردم بوده و مورد اعتماد مردم است.

سیاست کمیته امداد در توانمندسازی و خودکفایی سیاستی درست است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سرمایه اجتماعی کمیته امداد، ادامه داد: امروز هرکس و با هر سلیقه‌ای نسبت به مجموعه کمیته امداد اعتماد دارد که بخشی از این اعتماد را بنیانگذاران و هیات موسس این مجموعه که حتی یک ریال و یک صندلی برای خودشان نمی‌خواستند و به دنبال نهادی کارآمد برای خدمتگزاری به مردم بودند، ایجاد کردند.

آیت الله رئیسی سیاست کمیته امداد در توانمندسازی و خودکفایی مستضعفان را سیاستی درست و موردپسند محرومان عنوان و ابراز امیدواری کرد معاون جوان و صاحب طرح اشتغال و خودکفایی کمیته امداد بتواند با فکر و اندیشه و انگیزه بلندی که دارد، بحث اشتغال‌زایی را برای جامعه هدف دنبال کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش فقر را محصول بی عدالتی‌های اجتماعی دانست و تاکید کرد: اگر عدالت در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، پولی و بانکی و تقسیم ظرفیت‌ها برقرار شود، فقر در کشور کاهش پیدا می‌کند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بار‌ها رهنمود داده‌اند و سیاستگذاری کرده‌اند که عدالت می‌تواند فقر را در جامعه کاهش دهد.

آیت الله رئیسی افزود: گاهی در یک روستا وقتی یک ظرفیت قرار داده می‌شود، رشد و پیشرفت آن‌ها از یک فرد متمول و برخوردار بسیار بیشتر است و معلوم می‌شود که اگر ظرفیت برای تحصیل فرزندان خانواده‌های محروم اختصاص داده شود، آن‌ها هم بلدند مدارج بالای علمی را طی کنند.

کشور باید در ابعاد مختلف و با اصل و اساس عدالت، توسعه یافته شود وی با تاکید بر اینکه کشور باید در ابعاد مختلف و با اصل و اساس عدالت، توسعه یافته شود، گفت: اقدامات کمیته امداد و ارگان‌هایی که در زمینه آسیب دیدگان اجتماعی فعالیت می‌کنند یک اقدام ترمیمی است و اصل، وجود بنیاد‌های عدالت در کشور است که باید هرکس با ظرفیت‌هایی که به صورت عادلانه در جامعه تقسیم می‌شود، مورد توجه قرار گیرد. البته این مهم به اصلاح ساختار‌های موجود و ریل گذاری مناسب بستگی دارد و حتما باید صورت گیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مهمترین شعار نظام اسلامی اجرای عدالت است، اظهار کرد: اجرای عدالت می‌تواند هرکسی را به حق خود برساند و ما شاهد کاهش فقر در جامعه باشیم.

رئیس قوه قضاییه وجود مجموعه‌ای برای کمک به آسیب دیدگان اجتماعی را امری دانست که ناگزیر باید وجود داشته باشد و منشا برکات هم بوده است؛ ولی در عین حال گفت که این موضوع نباید اصل باشد و اصل عدالت اجتماعی است.

وی یادآور شد: کمیته امداد نهادی است که چتر آن بر سر هرکسی که در ایران اسلامی به نحوی در شرایطی از فقر قرار می‌گیرد، پهن است.

نقش مشارکت مردم در خدمتگزاری کمیته امداد به محرومان بسیار مهم است آیت الله رئیسی نقش مشارکت مردم در خدمتگزاری کمیته امداد به محرومان را بسیار مهم توصیف کرد و با اشاره به اجرای طرح اکرام ایتام، گفت: این طرح یکی از اقدامات خوبی است که با مشارکت مردم شکل گرفته و هرکاری در کشور که در آن مشارکت مردم وجود داشته، موفقیت آمیز بوده است.

رئیس قوه قضاییه کمیته امداد را الگوی بسیار موفقی برای مشارکت حقیقی مردم در امدادرسانی دانست و بیان کرد: در کاهش و پیشگیری از وقوع جرم و اجرای عدالت اجتماعی نقش مردم نقش برجسته‌ای است که البته نباید در قالب استفاده از مردم برای یک میتینگ سیاسی و تشریفات باشد.

وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) وقتی دم از مردم می‌زدند، حقیقتا به مردم اعتماد داشتند که یکی از جلوه‌های آن کمیته امداد است که نقش مردم در آن واقعی و مشارکت آنان حقیقی است. این نقش بسیار ارزشمند و اعتماد مردم به کمیته امداد سرمایه بزرگی است که به دلیل خدمت رسانی‌های خالصانه و صادقانه موجود در این مجموعه، روز به روز در حال افزایش است.

اعلام آمادگی دستگاه قضا برای پیگیری دعاوی مددجویان کمیته امداد

آیت الله رئیسی پیرامون همکاری‌های کمیته امداد و قوه قضاییه در بُعد ارائه کمک‌های حقوقی گفت: مددجویانی در کمیته امداد هستند که ممکن است احساس کنید حقی از آن‌ها ضایع شده و پولی برای اخذ وکیل و لسانی برای بیان حق خود ندارند که در این زمینه می‌توان سازوکاری ایجاد کرد که کاملا بتوانند به حق خود برسند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: کسانی که فقط به دلیل اینکه دستشان به جایی نمی‌رسد و زبان حقوقی برای استیفای حق خود ندارند، نباید از حقشان بمانند و نسبت به این افراد مسئولیت داریم.

وی از اعلام آمادگی دستگاه قضا برای رسیدگی و پیگیری دعاوی مددجویان کمیته امداد خبر داد و گفت: معاونت حقوقی کمیته امداد کار مددجویانی که پرونده‌های خانوادگی و مالی و از این دست دارند، در دستگاه قضایی دنبال کند تا مورد رسیدگی قرار گیرد؛ چراکه ممکن است اگر این افراد به حق قانونی خود برسند، از پوشش کمیته امداد خارج شوند. به عنوان مثال ممکن است پرونده‌هایی در مورد سهم الارث در برخی مناطق وجود داشته باشد که مشکلات به وجود آمده بین وراث باعث شده برخی از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند؛ درصورتیکه اگر این موضوع حل شود، مشکلات چند خانواده رفع می‌گردد.

آیت الله رئیسی در ادامه بر رسیدگی سریع به دعاوی حقوقی مربوط به کمیته امداد که موضوع آن مردمی و در جهت گره گشایی از زندگی مردم است، اشاره کرد.

تشکیل کارگروه مشترک بین کمیته امداد و قوه قضاییه برای رفع آسیب‌های اجتماعی

وی در رابطه با پیشنهاد عضو هیات امنای کمیته امداد مبنی بر اقداماتی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، گفت: مسئله آسیب‌های اجتماعی را اگر علاج نکنیم، به جرم و جنایت تبدیل می‌شود. اگر در مرحله آسیب به اینگونه مسائل توجه شود، حتما درمان خواهد شد؛ ولی وقتی تبدیل به جرم شود، دستگاه قضا باید با آن برخورد کند و به دنبال این اتفاق یک نفر زندانی و خانواده او دچار مشکل می‌گردد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد که نشستی مشترک بین کمیته امداد و معاونت‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و فرهنگی قوه قضاییه برگزار و کارگروهی برای رفع این آسیب‌ها تشکیل گردد.

آیت الله رئیسی در مورد پیشنهاد ایجاد مرکز نیکوکاری در قوه قضاییه که در نشست مطرح شد، بر ایجاد ظرفیت و سازوکاری که از موضع قضا و کار حقوقی به مسائل ایتام و فقرا و محرومان رسیدگی کند، تاکید کرد و گفت: معاونت حقوقی کمیته امداد با همکاری مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و معاونت‌های پیشگیری از وقوع جرم و فرهنگی نسبت به این موضوع اقدام کنند.

امدادگران باید خود مددجوی از محضر مقدس امامان و پیشوایان باشند

رئیس قوه قضاییه در بخشی از اظهاراتش افزود: امدادگران ما امروز باید خود مددجوی از محضر مقدس امامان و پیشوایان باشند تا مددکار شوند و بتوانند دست دیگران را بگیرند و گشایشی در زندگی مردم صورت گیرد.

وی اخلاص، فکر و تدبیر و کار و تلاش مستمر را از ملزومات گره‌گشایی از مشکلات مردم بیان کرد و گفت: شرایطی که امروز دشمن برای کشور ما ایجاد کرده و با آن مواجه هستیم، شرایطی است که یقین داریم به لطف خداوند متعال و به برکت اخلاص مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران از آن با موفقیت عبور خواهیم کرد؛ البته باید در این مسیر تدبیر، تلاش، پشتکار، توجه به توطئه‌های دشمن و یک حرکت مجاهدانه وجود داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بعضا این سوال در شرایط سخت اقتصادی مطرح بود که چه باید کرد که در همان شرایط راهبرد مقام معظم رهبری مقاومت بود؛ ولی برخی حرف‌های دیگری می‌زدند و از مذاکره سخن می‌گفتند؛ اما امروز مردم و همه افراد با سلایق مختلف سیاسی در این نقطه که فقط مقاومت جواب می‌دهد، وحدت نظر پیدا کرده‌اند.

فضای کشور به فضای مبارزه با فساد تبدیل شده است

وی درباره روند مبارزه با فساد، یادآور شد: متاسفانه فضای فساد به گونه‌ای بود که می‌گفتند همه مسئولان دچار فساد شده‌اند و دشمن هم از این موضوع سوءاستفاده کرد تا مردم را نسبت به مدیران نظام بی اعتماد کند؛ درحالیکه امروز اگرچه آلودگی‌هایی هست، اما پایه‌های نظام و اکثر مدیران عالی و مسئولان دلسوز در کشور انسان‌های پاک و دارای صیانت نفس هستند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مبارزه با فساد، گفت: با این اقدامات در حال حاضر فضای کشور به فضای مبارزه با فساد تبدیل شده است و دشمن اگرچه کار خود را می‌کند، ولی در حال ناامید شدن است و بنا داریم در این زمینه دشمن را کاملا ناامید کنیم.

امروز بنای دستگاه قضایی در جهت اعتمادسازی است

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز بنای دستگاه قضایی در جهت اعتمادسازی است تا نسبت به پرونده‌هایی که دغدغه مردم است، اقدام و رسیدگی صورت گیرد و نتیجه به مردم اعلام شود.

وی تاکید کرد: فضای مبارزه با فساد و اینکه مدیران مصمم هستند با هر فسادی برخورد کنند، کاملا و با اراده همه بخش‌ها در کشور روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

آیت الله رئیسی مقاومت، مبارزه با فساد، ایستادگی در برابر فتنه‌ها و توطئه‌ها دشمن و حضور مردم و تلاش مجموعه‌هایی همچون کمیته امداد برای رسیدگی به وضعیت اقشار کم‌درآمد در جامعه را امیدآفرین دانست.

مجموعه تلاش‌های نهاد‌های مختلف کشور باید امید را در جامعه افزایش دهد

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: مجموعه تلاش‌های نهاد‌های مختلف کشور باید امید را در جامعه افزایش دهد و توطئه دشمن در ایجاد یاس را خنثی کند و روز به روز بر سرمایه اجتماعی و کارآمدی نظام بیفراید تا در عمل واجرا مردم احساس کنند که کارآمدی وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان کمیته امداد باید در میدان عمل و در زمینه خودکفایی و اشتغال زایی «ما میتوانیم» را بیش از پیش به منصه ظهور و بروز برسانند.

گفتن است در ابتدای این نشست بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این نشست گفت: در سال گذشته ۹۰ هزار خدمت توسط وکلا به مددجویان ارائه شده و۱۰ هزار پرونده در مراجع قضایی حل شده است.

بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه تحت پوشش کمیته امداد یک میلیون و ۵٣٩ هزار خانوار است، خاطرنشان کرد: به اعضای کمیته امداد علاوه بر مستمری ۱۲۰ خدمت دیگر ارائه می‌شود. ۱۱ برنامه و ۲۹ فعالیت از دیگر اقدامات کمیته امداد برای مددجویان است. البته ۶٣٠هزار نفر هم تنها مستمری می‌گیرند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه خوشبختانه کمک‌های مردمی رو به افزایش است و سرمایه اجتماعی کمیته امداد که همان اعتماد مردم است، از سطح مناسبی برخوردار است، گفت: ماموریت اصلی این کمیته توانمندسازی مدد جویان است؛ البته این به جز افرادی است که از بیماری‌های صعب العلاج یا بیماری‌های خاص رنج می‌برند و آن‌ها همیشه تحت پوشش کمیته امداد می‌مانند.

بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توانسته ایم شغل‌های زیادی برای مددجویان ایجاد کنیم، افزود:در سال گذشته ۱۴۸ هزار شغل ایجاد کردیم و پیش بینی ما این است که امسال ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: با توانمند سازی مددجویان تحت پوشش قریب به ۷۰۰ هزار نفر از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند و این توانمندسازی نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های کمیته امداد صرفه‌جویی ایجاد کرد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به سخنان رئیس کل بانک مرکزی که مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) را خوش حساب‌ترین افراد نزد بانک‌ها اعلام کرده است، خاطرنشان کرد:٩٠درصد این افراد تسهیلات ارائه شده را بازگردانده اند.

بختیاری با اشاره به خیّر نیکوکاری که توانسته ١٧ هزار یتیم را تحت پوشش قرار دهد، گفت:۶٠ درصد مدد جویان کمیته را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین کازرونی رییس هیات امنای کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این نشست، با اشاره به سیاست حبس زدایی خواستار رسیدگی به دعاوی حقوقی کمیته امداد و افراد تحت پوشش شد.

حسین انواری عضو هیات امنای کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با بیان اینکه بیشتر مددجویان این کمیته زنان هستند، گفت: پدیده‌ای که امروز با آن مواجه هستیم، گسترش طلاق در جامعه است و باید راهکار‌هایی برای حل این معضل بیاییم.

مدیرکل کمیته امداد استان مازندران صدور احکام جایگزین حبس را تاثیرگذار دانست و تقویت این نوع احکام را با رویکرد خدمت عام المنفعه به محرومان خواستار شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها