مسئولين به خود مي آيند؟

کد خبر: 140726

برخي مصوبات هيئت دولت در قالب سفرهاي استاني بوده كه به دليل بي توجهي به شاخص هاي زيست محيطي آثار جبران ناپذيري را در حوزه هاي مختلف بر جاي گذاشته است.با توجه به فرمايشات رهبر انقلاب مسئولين كشور بايد به خود بيايند و نحوه رفتار و نگاه خود به محيط زيست را مورد واكاوي قرار دهند.

مسئولين به خود مي آيند؟

امسال، سال تلخي براي محيط زيست كشور بوده است. آتش سوزي هاي گسترده جنگلها ، آسيب هاي فراوان به گونه هاي جانوري، وضعيت پر مخاطره تالابها و درياچه ها و بحران آلودگي هوا در كلانشهر هاي كشور موج گسترده اي از اعلام خطر كارشناسان و فعالين حوزه محيط زيست را موجب شد. به گزارش خبرنگار اجتماعي «فردا»، گستردگي بحران در حوزه محيط زيست و تعدد اتفاق هاي ناگوار در اين حوزه به حدي بوده است كه رهبر انقلاب در مراسم آغاز عمليات بوستان ولايت در هفته درختكاري حفاظت از محيط زيست، حساسيت در تخريب جنگلها، كاهش آلودگي هوا و توسعه فضاي سبز را به عنوان يكي از دغدغه هاي اصلي خود عنوان كرده اند. در اين بين رئيس سازمان محيط زيست كشور نيز تخريب جنگلهاي كشور را در اظهارات خود مورد اشاره قرار داده است . وي گفته است : حدود 40 سال پیش 18 میلیون هکتار جنگل در کشور وجود داشت که در حال حاضر 12 یا 14 میلیون هکتار جنگل وجود دارد این در شرایطی است که جمعیت نسبت به 40 سال پیش تقریبا دو برابر شده است بنابراین با این حساب چه میزان کمبود تامین اکسیژن خواهیم داشت.وی با مقایسه سطح جنگل های ترکیه و ایران اظهار داشت: 40 سال قبل سطح جنگل های ترکیه 18میلیون هکتار و در حال حاضر این رقم به 23 میلیون هکتار رسیده است. اين در حالي است كه بر اساس آمارهاي رسمي و غير رسمي اعلام شده توسط سازمان محيط زيست و فعاليت و كارشناسان اين حوزه تنها در سال جاري بيش از صد هزار هكتار از جنگلهاي كشور در آتش سوخته و از بين رفته اند كه حجم آن دوبرابر سال گذشته بوده است . آتش سوزي گسترده در جنگلهاي كشور از گلستان گرفته تا مريوان و دامنه زاگرس يكبار ديگر نشان داد كه سازمان ها و دستگاه هاي متولي كشور تا چه ميزان در مديريت بحران و مقابله با حوادثي نظير آتش سوزي ناتوان بوده و جايگاه حفاظت از محيط زيست در برنامه هاي كلان كشور تا چه ميزان مهجور است . آنچه در سالهاي اخير موجب نگراني فزاينده فعالين حوزه محيط زيست شده است برخي مصوبات هيئت دولت در قالب سفرهاي استاني بوده كه به دليل بي توجهي به شاخص هاي زيست محيطي آثار جبران ناپذيري را در حوزه هاي مختلف بر جاي گذاشته است. مصوبه عبور جاده ها از ميان جنگلها و تالابها نظير جنگل ابر ، تالاب انزلي و درياچه اروميه مجوز حفاري ، احداث پالايشگاه و كارخانه هاي مختلف در محوطه هاي حفاظت شده را مي توان نمونه هاي حائز اهميتي در اين راستا ارزيابي كرد . هم اكنون ده ها كيلومتر از جنگل ابر، بكر ترين جنگل خاورميانه به بهانه احداث جاده نابود شده است و برخي نمايندگان مجلس و مسئولين وزارت راه همچنان بر احداث جاده پافشاري مي كنند . درياچه اروميه تقريبا خشك شده است و مسئولين فقط وعده و وعيد مي دهند ، تالاب انزلي به محل انباشت زباله و فاضلاب تبديل شده و عبور جاده هم مي تواند پايان حيات آن را تضمين كند.

همه با سفرهاي استاني و مصوبات دولت جهت آباداني شهرهاي و شهرستان ها و روستاهاي كشور موافقند و از آن حمايت مي كنند، انتظار مردم از نمايندگان مجلش و دولترمدان و مسئولين استاني هم جز خدمت و آباداني شهرها و روستا ها نيست ولي سوال اينجا است كه اين فعاليت ها قرار است چگونه انجام شود؟ مصوبات استاني هيئت دولت كه در سفرهاي استاني رئيس جمهور صورت مي گيرند آيا در مطالعات و بررسي هاي كارشناسي خود نگاهي هم به مقوله محيط زيست و آثار زيست محيطي اين پروژه ها و طرح هاي مصوب دارند و يا تنها براي نشان دادن توانايي برخي نمايندگان مجلس و نماياندن بيش از پيش خدمت رساني رساني دولت،جنگلها و كوه ها ، تالابها ، درياچه ها و به طور كلي محيط زيست قرباني مي شوند؟ با كمال تأسف بايد گفت كه در سال هاي اخير ، مسئولين و سازمان محيط زيست كشور بيش از آنكه خود را محافظ محيط زيست بدانند به نوعي نقش تأييد كننده و همراهي را براي امور اجرايي و عمراني دولت ايفا مي كنند و كمترين مقاومت و مخالفت با خودروسازان ، وزارت نفت ، وزارت راه و ... در همين راستا دنبال شده و هر نوع انتقاد هم با فرافكني و سكوت پاسخ داده شده است. محيط زيست، سرمايه تجديد ناپذيري است كه اگر به درستي محافظت نشود آينده حيات هر كشوري را با مخاطره روبرو مي سازد و از اين رو با توجه به فرمايشات رهبر انقلاب مسئولين كشور بايد به خود بيايند و نحوه رفتار و نگاه خود به محيط زيست را مورد واكاوي قرار دهند. نوع نگاه و مواضع رهبر انقلاب را مي توان پاياني خوش و يك دلگرمي براي فعالين حوزه محيط زيست ارزيابي كرد كه مسئوليت و تكاليف سنگين تري را براي همه در پي خواهد داشت . حساسيت در موضوع تخريب جنگلها، برخورد با زمين خواران و آسيب زنندگان به محيط زيست و توجه به سلامت مردم از جمله مواردي است كه مورد تأييد رهبري واقع شده است . فرمايشات رهبر انقلاب در اين خصوص حجت را تمام كرده است ، دولت، سازمان محيط زيست و وزارت خانه هاي مختلف ، مجلس و قوه قضائيه از همين حالا بايد محيط زيست را به عنوان اولويت اساسي و اصلي خود نگاه كنند و از اين رو تشكيل دادگاه محيط زيست جهت برخورد تخصصي با متخلفان، بازنگري در طرح ها و پروژه هاي فاقد مطالعات زيست محيطي و لزوم برنامه ريزي و سياستگذاري جامع و كاربردي در حوزه محيط زيست از جمله مواردي است كه مي تواند در دستور كار دستگاه هاي متولي قرار بگيرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها