نفس کشیدن ممنوع!/ شیوع بیماری‌های میکروبی از طریق ریزگردها/ ابتکار: هوای پاک، بعد از اتمام جنگ در عراق و سوریه

کد خبر: 534104

در حالیکه مسئولان وزارت بهداشت از افزایش آلودگی های میکروبی به واسطه ریزگردها خبر می دهند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید سر و سامان دادن به این وضع به خاتمه درگیری ها در سوریه و عراق وابسته است!

نفس کشیدن ممنوع!/ شیوع بیماری‌های میکروبی از طریق ریزگردها/ ابتکار: هوای پاک، بعد از اتمام جنگ در عراق و سوریه

نفس کشیدن ممنوع!/ شیوع بیماری‌های میکروبی از طریق ریزگردها/ ابتکار: هوای پاک، بعد از اتمام جنگ در عراق و سوریه

سرویس اجتماعی فردا؛ حامد فراهانی: یکی از مخاطراتی که در سال های اخیر گریبان گیر استان های غربی و بعضا مرکز کشور شده پدیده ریزگردها است که هر چند وقت یک بار مردم این استان ها را درگیر خود می کند. یکی از روش های کنترل ریزگردها شناخت ماهیت، منشأ و اثرات ریزگردها است؛ با توجه به اینکه مسئولین امر نسبت به روش های کنترل آن دانش لازم را دارند و می دانند که ماهیت و منشا این ریزگردها از کجا نشات می گیرد اما تاکنون شاهد فعالیت های مثمر ثمری برای مقابله با آن نبودیم.

اثرات سوء ریزگردها

ریزگرد از ترکیبات پیچیده ای از عناصر شیمیایی مانند سیلیس، کربن، کلسیم، پتاسیم و برخی مواد آلی خطرناک تشکیل شده است که اثرات سوء بسیاری بر محیط زیست، سلامتی انسان ها، پوشش گیاهی، اقتصاد، هدر رفتن خاک و ... دارد. غلظت بالای ریزگرد باعث ایجاد بیماری هایی همچون آسم، برونشیت، سینوزیت، بیماری های ریوی، بیماری های پوستی، آلرژی و صدمه به عملکرد سیستم دفاعی بدن می گردد.

کاهش ریزگردها منوط به پایان جنگ در عراق و سوریه است

این روزها نیز همانند سال های گذشته استان های غربی ما با چند صد هزار نفر جمعیت در معرض این آلودگی ها قرار گرفتند و تنفس برای آنها مشکل شده است. این مشکل طی یک دهه گذشته گریبانگیر دولت و مسئولان محیط زیست بوده است و تازگی ندارد. حسن روحانی نیز در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری خود برای حل این مسئله وعده هایی داده بود. اما حالا معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در قبال این وضعیت خطرناک گفته است مهمترین عامل برای سر و سامان دادن به این موضوع؛ کاملا به خاتمه جنگ و درگیری ها در عراق و سوریه بستگی دارد!

آیا این حرف بدین معناست که مردم ما در استان های غربی و حتی مرکز کشور باید در اثر پراکنده شدن ریزگردها در هوا به انواع بیماری ها دچار شوند و در آخر زمانی که جنگ در سوریه و عراق با پایان رسید تازه شروع به انجام اقداماتی کنند تا بلکه شدت این ریزگردها کاهش یابد؟

معصومه ابتکار

تجری، نماینده مردم قصرشیرین در مجلس با انتقاد از دولتمردان از سازمان محیط زیست و دستگاه دیپلماسی و شخص رئیس جمهور خواست تا بیشتر در این موضوع ورود پیدا کنند چراکه یکی از مشکلات وجود گروه‌های تروریستی در کشورهایی مانند عراق و سوریه است اما آیا این رفع تکلیف می‌کند؟ این‌همه سازمان‌های حافظ محیط زیست در دنیا وجود دارد از ظرفیت آنها گرفته تا رایزنی‌های سیاسی و منطقه‌ای می‌تواند کارگشا باشد اگر فکر رئیس سازمان محیط زیست بیشتر از این نمی‌تواند برای حل مشکل چاره سازی کند انتظار می‌رود کناره گیری کند چراکه افراد دیگری هستند که با تفکرات سیاسی، اجرایی و کاربردی می‌توانند مشکل را حل کنند.

موضوع ریزگردها پدیده جدیدی نیست

با این وجود ابتکار در اینستاگرام شخصی خود با ابراز تاسف از ورود موج جدید گردوغبار به استانهای ایلام، کرمانشاه و خوزستان گفته است: عراق، سوریه و عربستان همواره منشأ موج های گردوغبار کشور ما بوده و این موضوع پدیده جدیدی نبوده است ولی در سال های اخیر گرما، خشکسالی و گرمایش زمین و همچنین جنگ باعث شده در این کشورها میزان آن افزایش یافته است.

پدیده ریزگردها

معاون رئیس جمهوری در ادامه افزود: در سال های اخیر کشور ترکیه هم با اجرای طرح گاپ و ساخت سدهای بزرگ و کاهش دادن آب های ورودی به عراق و سوریه در خشکاندن سرزمین های این کشورها و متعاقب آن پدیده گردو غبار نقش مهمی داشته است.

ابتکار اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در سطح بین المللی را صدور قطعنامه مبارزه با گردوغبار در سازمان ملل و نیز قطعنامه وزیران محیط زیست کشورها در این زمینه بیان کرده است اما متاسفانه چیزی که مشهود است باقی ماندن این قطعنامه ها تنها بر روی کاغذ است چراکه اگر این قطعنامه ها عملی می شد در حال حاضر شاهد این ریزگردها نبودیم؛ همچنین مسئولین امر باید به مردم پاسخگو باشند که تاکنون صدور این قطعنامه ها چه سود و منفعتی برای مردم این مناطق داشته است؟

احتمال انتقال آلودگی های میکروبی از طریق ریزگردها

در این وضعیتی که اخیرا برای استان های غربی ما به وجود آمده است علاوه بر اینکه ریزگردها می تواند برای محیط زیست و سلامتی انسان ها آثار سوئی داشته باشد برخی از مسئولان از احتمال انتقال آلودگی های میکروبی به واسطه وجود این ریزگردها خبرداده اند به طوریکه محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفته است: 14 استان کشور درگیر مسئله ریزگردها و در مرحله هشدار هستند، تعداد این استان‌ها رو به افزایش است و احتمال انتقال آلودگی‌های میکروبی از این طریق وجود دارد.

پدیده ریزگردها

وی اضافه کرد: هم اکنون حدود 14 استان کشور از جمله استان خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و اغلب استان‌های غربی و جنوبی کشور با مسئله ریزگردها درگیر هستند و در برخی روزها ریزگردها، استان تهران را نیز درگیر می‌کند.

سال گذشته نیز تعداد زیادی از مردم خوزستان پس از افزایش ریزگردها به بیمارستان های شهرشان هجوم آوردند اما دلیل آن تاکنون هم ناشناخته باقی مانده است به طوریکه فرهادی در این زمینه گفته است: سال گذشته با افزایش ریزگردها شاهد مراجعه ناگهانی تعداد زیادی از مردم برخی شهرهای استان خوزستان به بیمارستان بودیم، اما منشا و علت مراجعه مردم مشخص نشد و هنوز هم ناشناخته مانده است در حالیکه این مقام مسئول تاکید کرده است؛ اگر حجم ذرات معلق ریزگردها از یک حدی درشت‌تر شود، امکان وجود عوامل میکروبی در ریزگردها وجود دارد.

خانم ابتکار ریزگردها را جدی نمی گیرد

اما در این میان نمایندگان استان های غربی در مجلس نیز ساکت ننشستند و از عملکرد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در برخورد با پدیده ریزگردها انتقاد کردند به نحوی که فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین در مجلس در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: مردم دعا می‌کنند خداوند مقداری تدبیر به رئیس سازمان محیط زیست بدهد گویا خانم ابتکار خود را ایزوله کرده که ریزگرد‌ها را جدی نمی‌گیرد.

پدیده ریزگردها

وی در ادامه با بیان اینکه کل استان کرمانشاه از ناحیه غربی تا کل استان درگیر ریز گرد‌ها شده‌اند اظهار کرد: شاید اگر این وضعیت برای استان‌هایی مانند تهران اتفاق می‌افتاد مسئولان امر فکری می‌کردند اما متأسفانه سالیان سال است که ریز گرد‌ها به عنوان یک پدیده آزار دهنده کشورهای غربی و جنوبی کشور را با چالش مواجه کرده است اما هنوز اقدام خاصی انجام نشده است این موضوع تا حدودی یک موضوع فرامرزی است و نیاز به پیگیری و مداومت دارد اما متأسفانه در هر دوره‌ای برخورد سلیقه‌ای شده و بعد هم به فراموشی سپرده می‌شود.

تاکنون افراد و چهره های زیادی در این زمینه صحبت کردند و هیچ اتفاق امیدوار کننده ای نیفتاده است. گویا چاره ای نیست جز اینکه مردم بنشینند و مسئولان دست روی دست بگذارند تا جنگ ها و درگیری های کشور عراق و سوریه پایان یابد تا بلکه مردم کشورمان بتوانند طعم زیبای نفس کشیدن در هوای پاک را بچشند!

پدیده ریزگردها
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها