وقتی محیط زیست دیکته می‌کند!

کد خبر: 640028

معاون اول قوه‌قضائیه، از آغاز به کار دادسرای ویژه انفال و منابع طبیعی در تهران خبر داده که قرار است به اتهامات زیست محیطی رسیدگی کند.

روزنامه صبح نو: معاون اول قوه‌قضائیه، از آغاز به کار دادسرای ویژه انفال و منابع طبیعی در تهران خبر داده که قرار است به اتهامات زیست محیطی رسیدگی کند.
محیط زیست مدت‌هاست به امری حیاتی و مطالبه عمومی در کشور تبدیل شده و طبعاً توجه ویژه همه قوا را می‌طلبد. تغییرات اقلیمی در کشور طی سال‌های اخیر شیب تندتری پیدا کرده و مقایسه آن با یکی دو دهه قبل گویای اتفاقات و تحولات جدیدی در مناطق جنوبی در غرب یا شرق کشور است که به موازات، استان‌های همجوار خود را تحت تأثیر قرار داده‌اند.
بحران آب ، فرسایش خاک و ... مشکلاتی است که نگرانی‌های جدی را برانگیخته است و متعاقب همین بحران‌ها، اوج‌گیری مطالبات مردم و بروز بحران‌های اجتماعی را نباید و نمی‌توان از نظر دور داشت. ریزگردها در خوزستان چه منشأ داخلی داشته باشد یا از فرامرزها نفس مردم را به شماره انداخته باشد، توقعات و اعتراضات مردم بحران زده را به دنبال دارد؛ انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر اگرچه مشکلات آب شرب یا کشاورزی را در منطقه‌ای برطرف می‌کند اما منطقه دیگری را دستخوش تغییرات و مشکلات جدید خواهد کرد.
با چنین روندی دولت‌ها ناچارند همراه با اقدامات عاجل و کوتاه مدت و برنامه ریزی‌های بلند مدت، نگاه امنیتی را هم پیوست برنامه‌های خود کنند. به چرخه این مشکلات، مشکل آلودگی هوا را که چندسالی است اغلب کلان‌شهرهای کشور را درگیر کرده باید افزود که بر اثر آن سلامت بسیاری از شهروندان و ایضاً کودکان امروز و نسل فردا را به خطر انداخته است. واکنش این دولت و برنامه ریزی دولت‌های قبل حاکی از آن است که نگاه به محیط زیست برهمان نگاه سنتی و زینتی یکی دو دهه قبل استوار بوده و برای مقابله با معضلات پیش گفته، پرونده ویژه‌ای باز نشده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها