اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار برای ریز گرد‌های خوزستان

کد خبر: 854653

رئیس سازمان محیط زیست گفت: مجلس مبلغ یک هزار ۵۱۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای خوزستان اختصاص داده است؛ از این مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای گردوغبار استان خوزستان اختصاص یافت.

اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار برای ریز گرد‌های خوزستان

خبرگزاری فارس: عیسی کلانتری عصر امروز در جلسه کارگروه استانی مقابله با پدیده گردوغبار بابیان اینکه توسعه‌های ناپایدار هزینه‌های بسیاری را به همراه دارد، اظهار کرد: در خوزستان مجموعه دولتی تلاش زیادی کرده تا مشکلات را به حداقل برساند؛ مشکلاتی که امروزه خوزستان با آن مواجه است نتیجه رفتار‌های غلط است که اغلب آن‌ها هم ناقص انجام‌شده است.

وی با اشاره به مصوبه دولت در رابطه با احیای دریاچه ارومیه گفت: این نشان می‌دهد که تفکر رئیس‌جمهور برای توسعه کشور تفکر پایداری است.

رئیس سازمان محیط‌زیست بابیان اینکه خوزستان در حال حاضر هم به‌طور نسبی پرآب‌ترین استان در کشور است، گفت: اکنون حدود ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در اختیار خوزستان است و هیچ استانی در حد یک‌چهارم آن آب در اختیار ندارد.

کلانتری با تأکید بر عدم تکرار اشتباهات گذشته بیان کرد: در مسئله ریز گرد دو نوع ریز گرد تابستانه و زمستانه داریم که زمستانه بیش از ۹۰ درصد آن منشأ داخلی دارد.

وی گفت: مجلس مبلغ یک هزار ۵۱۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای خوزستان اختصاص داده است؛ از این مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای گردوغبار استان خوزستان اختصاص یافت.

کلانتری افزود:بخشی از این بودجه تخصیص‌یافته و یک‌سوم آن در اختیار استانداری خوزستان قرار گرفت و بخش‌های مختلف آن از هواشناسی تا منابع طبیعی زیر نظر استاندار بر مبنای طرح‌ها تخصیص پیدا می‌کند؛ در این رابطه اگر از طرف استان کم‌کاری شود در تهران نمی‌توان کاری کند.

وی بابیان اینکه بر اساس تفاهم با سازمان برنامه و بودجه مدیریت گردوغبار داخلی است، بیان کرد: خشک‌سالی نشان داد می‌توان در این شرایط با مدیریت درست تولید به حداقل آسیب دست پیدا کرد.

کلانتری عنوان کرد: در خوزستان باید بر روی مدیریت آب زمان بیشتری گذاشته شود؛ آب محیط‌زیست را در حد صفر تلقی کرده‌ایم؛ تا آنجایی که در این حوزه کوتاهی کردیم.

وی گفت: در شرایط عادی خوزستان به ۶ میلیارد مترمکعب حق آبه محیط زیستی نیاز دارد، بنابراین آب را باید صرفه‌جویی کرد.

کلانتری افزود: حق آبه تالاب‌ها اگر کم است؛ برای همه کم است و اگر زیاد است برای همه زیاد است؛ امسال برق تولید نکردیم؛ اگر توسعه پایدار باشد ملت به‌خوبی و خوشی نتایج طرح‌های توسعه ما را باید ببینند.

وی بابیان اینکه ریزگرد‌ها مخصوص استان خوزستان است و همه دستگاه‌های مرکزی باید همکاری کنند، بیان کرد: همان‌طور که برای دریاچه ارومیه رفتار می‌شود برای کانون ریزگرد‌ها نیز رفتار باید شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها