امکان سنجی باردار شدن یوز در اسارت

کد خبر: 892163

جلسه هم‌اندیشی درباره اجرای پروژه بررسی و پژوهش در خصوص امکان‌سنجی بارورسازی آزمایشگاهی یوزپلنگ‌های آسیایی موجود در مرکز تحقیقات و نگهداری یوزپلنگ آسیایی (پردیسان) برگزار شد.

امکان سنجی باردار شدن یوز در اسارت

خبرگزاری فارس: جلسه بررسی تولید مثل یوز ایرانی در اسارت با حضور جمعی از کارشناسان این حوزه از مراکزی مانند دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، مرکز رویان، مرکز ابن‌سینا، انجمن یوز، پروژه یوز آسیایی، گروهی از متخصصان حوزه دامپزشکی بخش خصوصی فعال در حوزه حیات‌وحش، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست و کارشناسان این معاونت و کارشناسان پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار برگزار شد.

در این جلسه تخصصی، کارشناسان به بررسی شرایط فیزیکی کوشکی و دلبر، دو یوز ایرانی مستقر در پارک پردیسان و امکان باروری طبیعی و یا مصنوعی آن‌ها پرداختند.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با اشاره به پر ریسک بودن این کار گفت: این اقدام، بسیار بزرگ و البته پر ریسک است، اما به این معنی نیست که از ترس نتیجه، کار را آغاز نکنیم. قرار نیست این دو یوز را در فنس نگه‌داریم تا بمیرند، چون ما می‌ترسیم! سیاست اصلی ما انجام این کار است و امیدواریم به نتایج خوبی هم برسیم و خوشحالم که این عزم را در شما هم می‌بینم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: ممکن است موفق شویم، اما این امکان هم هست که همه‌چیز را از دست بدهیم، اما باید حرکت کرد.

وی با اشاره به‌پیش نویس فاز سوم احیای یوز گفت: جلسات مشترک مربوط به این بخش انجام‌شده و امیدواریم با کمک‌های بین‌المللی بتوانیم آن را پیش ببریم.

کارشناسان در این جلسه با استقبال از حضور متخصصان خارجی در کنار محققان ایرانی، استفاده از این دانش فرامرزی را باعث بهبود عملکرد در حوزه‌های مربوط عنوان کردند.

بر اساس این گزارش تاکنون سه پروپوزال از سوی کشور‌های مختلف برای شرکت در پروژه پرورش یوز ایرانی ارائه‌شده است. ظهرابی ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق، تأکید کرد: این پروپوزال‌ها می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. پروپوزال نهایی باید با در نظر گرفتن شرایط کشور تهیه‌شده و محدودیت‌ها و ظرفیت‌های بومی در آن دیده شود.

وی همچنین از شرکت‌کنندگان در این جلسه خواست تا با تشکیل یک کمیته تخصصی در پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار برای اجرایی کردن سریع‌تر این پروژه اقدام کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها