نگاهی متفاوت به مراسم تعزیه‌خوانی در «مخالف خوان»

کد خبر: 732141

فیلم مستند «مخالف خوان» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «ماکان عاشوری» در مراحل پایانی تولید است تا برای حضور در جشنواره سینماحقیقت آماده شود.

خبرگزاری فارس: فیلم مستند «مخالف خوان» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «ماکان عاشوری» در مراحل پایانی تولید است تا برای حضور در جشنواره سینماحقیقت آماده شود.

موضوع «مخالف خوان» پیرامون پیشنهاد انجمن موسیقی رشت به استاد عزت‌اله‌خان صمصام است که از اساتید ردیف‌های آوازی ایران محسوب می‌شود. او قصد دارد به کمک تعدادی تعزیه‌خوان باتجربه و بااستعداد برای اولین بار بازشناسی خالص و به قاعده‌ای از ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی بکار رفته در تعزیه را در قالب یک تعزیه‌ی نمونه اجرا کند؛ اما در این مسیر درگیر مشکلات عدیده‌ای می‌شود...

ماکان عاشوری در خصوص دلیل ساخت این مستند توضیح داد: عزت‌اله‌خان صمصام که شخصیت اصلی موضوع فیلم است، تا ده پشتش در گیلان تعزیه‌خوانی کرده‌اند. این عدد سنگین دلیلی می‌شود که انسان خیال کند حتماً قصه جذابی پشت ماجرا وجود دارد. البته علاقه من به عنوان کارگردان تنها برای ساخته شدن فیلم کافی نبود. پژمان لشکری‌پور هم علاقمند شد و از فیلم حمایت کرد. مرکز گسترش هم کمک حالمان شد و کار از دو ماه پیش، با پانزده روز پیش تولید کلید خورد.

وی درباره‌ تفاوت این اثر با تولیدات مذهبی مشابه خاطرنشان کرد: پیرامون یک موضوع مثل تعزیه می‌توان هزار فیلم ساخت اما موضوع کافی نیست؛ سوژه لازم است. به اعتقاد من تفاوت تمام این آثار به زاویه دید یا همان سوژه بازمی‌گردد. قطعاً هیچ کس حاضر نیست پای موضوع و سوژه‌ی تکراری عمر و وقت و سرمایه‌اش را تلف کند.

این مستندساز با اشاره به آغاز بارش‌های پاییزی در گیلان تصریح کرد: تا امروز که اوایل پاییز است بیش از بیست سانتی‌متر باران باریده و اوضاع برای ما پیچیده شده، چون سکانس اصلی و مهم فیلم در فضای بیرونی پیش‌بینی شده که در حال حاضر شرایط مطلوبی برای تصویربرداری آن وجود ندارد. البته تدوین همزمان انجام می‌شود و اواخر کار هستیم، اما جای سکانس اصلی هنوز خالی است.

عوامل تولید مستند «مخالف خوان» عبارتند از: تصویربردار، کارگردان و تدوینگر: ماکان عاشوری، پژوهشگران: ماکان عاشوری و رضا یکله، صدابردار و صداگذار: علی شبرو، آهنگساز: علی احمدی‌فر، مدیر تولید: محمد جوادزاده، عکاس: آیدین پارسا، دستیار کارگردان: میثم درویشی، تهیه‌کننده: پژمان لشکری‌پور، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها